Miten käydä matkoilla, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ym vessassa kun lasta ei voi jättää yhtään vahtimatta?
Kuljen lapseni kanssa paljon retkillä pitkin poikin, tykätään kierrellä museoita, käydä lastentapahtumissa, kahviloissa, kirjastoissa ym ym, mutta nyt kun lapsi on kasvanut ohi rattaissaoloiän niin on ilmaantunut probleemi: miten pääsen itse vessaan näissä paikoissa, kun en voi jättää lasta sekunniksikaan vahtimatta. Lapsi karkaa ja menee paikkoihin joissa vahingossa satuttaa itsensä (hänellä on eräs dg, jonka vuoksi ei pärjää tällaisissa tilanteissa kuten ikäisensä. Vessojen kopit on niin ahtaita että ei niissä mahdu käymään vessassa jos lapsi on siinä kopissa mukana. Invavessoja taas ei kaikkialla ole tai ne on lukossa eikä niitä avata jos ei ole inva. Miten te muut olette toimineet?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt paikalla olevilta ihmisiltä voisiko joku katsoa lapsen perään sen aikaa kun käyn vessassa. Tarkoitan tällä henkilökuntaa, joskus on ollut ok, joskus ei.
Ei kahvilan myyjän tai kirjaston työntekijän homma ole vahtia karkailevia lapsia. Vahtikaa itse lapsenne jos niitä kerran teette.
T. Kaupan kassa
Mä olen kyllä joka kerta päässyt invavessaan lapsen kanssa, kun olen pyytänyt.
Lapsi on mukana joka paikassa, myös sielä vessassa.
Minulla sama ongelma. Tosin tällä seudulla kyllä on invavessoja eikä ne ole lukossa vaan niihin pääsee, mutta ovat lähes aina niin saastaisessa kunnossa (pöntön reunat ja lattia lainehtii ihan märkänä jotain haisevaa) että ei niihin voi mennä.
Sinä hommaat lapselke hoitajan kotiin siksi aikaa tai pysytte kotona. Kauppojen hlökunnan tehtävä ei ole huolehtia kersastasi. Missä lapsen isä on?
Vierailija kirjoitti:
Minustakaan koppiin ei yleensä ikinä mahdu vaikka miten yrittäisi. Omat polvet melkein ovessa kiinni. Mihin siinä laittaa viisivuotiaan lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Sinä hommaat lapselke hoitajan kotiin siksi aikaa tai pysytte kotona. Kauppojen hlökunnan tehtävä ei ole huolehtia kersastasi. Missä lapsen isä on?
Sinustako lapsi ei koskaan saa päästä retkelle, kirjastoon tai kauppaan, jos isä on häipynyt kuvioista tai vaikka aina töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustako lapsi ei koskaan saa päästä retkelle, kirjastoon tai kauppaan, jos isä on häipynyt kuvioista tai vaikka aina töissä?
Kyllä saa, äitinsä kanssa.
Lapsen voi ottaa vessaan mukaan. En ymmärrä ongelmaa. Monissa kauppakeskuksissa on isompia lastenhoitohuoneita, jossa on lapselle oma pienenpi pönttökin.
Hanki valjaat ja kiinnitä lapsi niillä johonkin jotta ei pääse omille teilleen?
Tai sitten vaan hankit rattaat mihin sopii myös 5-vuotias.
Tosin vaikea kuvitella että tämä vessaongelma olisi kovin merkittävä, kun noita superahtaita vessoja missä ei mahtuisi 5-vuotias törröttämään jossain kulmassa on oikeasti todella harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakaan koppiin ei yleensä ikinä mahdu vaikka miten yrittäisi. Omat polvet melkein ovessa kiinni. Mihin siinä laittaa viisivuotiaan lapsen?
Onhan niissä aina käsienpesupaikka. Mun lapset tuli koppiin mukaan jos isompi tai inva. Viisivuotias osasi odottaa kyllä siinä oven takana nätisti. Sitten ei varmasti kannata lasten kanssa käydä missään jos heidän kanssaan ei pärjää. Mä menin kahden kanssa joka puolelle. Mä muistan kyllä, kun eräs rouva ihmetteli, miten sä kuljet pikkusten kanssa niin sujuvasti. No ei ollu vaihtoehtoja.
Hei. Tuttua. Pikkulapsiaikaan lomat oli lapsen isän kanssa suunniteltuja niin, että tehtiin yhdessä juttuja. Kun minun piti päästä mm. vessaan, niin isä hoiti ja päinvastoin. Kun lapsi täytti 8, vasta sitten lähdin reissuun kahdestaan lapsen kanssa etelään, Espanjaan ja muualle. Matkaan vieläkin paljon lapsen ehdoilla, all inclusive ja oma uima-allas. Näillä matkoilla jo uskalsin jättää lapsen vessan ulkopuolelle ja vannotin häntä siitä poistumasta.
Yhä uudelleen matkaamme kahdestaan, kaksi kertaa vuodessa ja yhä paljon hänen ehdoillaan. Mutta nykyään lähden yksinäänkin kokemaan jotain matkalla ja jätän "lapsen", 24v yksin hotellihuoneeseen. Hän pärjää hyvin, eikä mene paniikkiin, vaikken ole läsnä.
Olemme nytkin parhaillaan kahdestaan etelässä. Olin yksin altailla ja lapseni hotellihuoneessa. Tälle reissulle en ottanut huonetta omalla altaalla.
T: äiti ja autistinen nuori aikuinen.
Tee ens kerralla niin, että et kiertele yksin lapsesi kanssa vaan ota kaveri, sisar,äiti,veli,mummi,kummi joku mukaan. Silläkin voi olla lapsi mukana,tai ei.
Onneksi tuo vaihe kestää lyhyen ajan. Viime vuosina lapsesta on pelkkää iloa ja mukavaa seuraa. (Murrosikää odotellessa...) T: 12-vuotiaan äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin aina istunut kotona jos en vaan olisi itse mennyt vieläpä julkisilla kahden kanssa. Ei mulla ollut ongelmia. Kyllä mä muistan, että jotkut joilla oli kunnon tukiverkot ja puoli sukua auttamassa ihmetteli miten pärjään. Kun ei ollut vaihtoehtoja. Käytiin ihan rannallakin ja maauimaloissa. Sen muistan, kun toiselle tuli pissahätä, molemmat lapset oli otettava tietysti mukaan. Valvomatta ei voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo vaihe kestää lyhyen ajan. Viime vuosina lapsesta on pelkkää iloa ja mukavaa seuraa. (Murrosikää odotellessa...) T: 12-vuotiaan äiti
Onneksi murkkuikä menee nopeasti. Mulle on ihan aidosti seuraa aikuistuvista lapsista. Hyvät keskustelut ja nauru raikaa useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi ottaa vessaan mukaan. En ymmärrä ongelmaa. Monissa kauppakeskuksissa on isompia lastenhoitohuoneita, jossa on lapselle oma pienenpi pönttökin.
Jos lapsi on niin sairas ettei pärjää vessan oven takana, kun itse asioit pöntöllä, pitää odottaa että lapsi vähän kasvaa ja kehittyy!
Mulla on kolme lasta alle viiden vuoden ikäerolla ja kummasti sitä on selvitty, pienimmäinen vessaan mukaan ja kahdelle isommalle vaikka tosi pieniä olivatkin nii tekee selväksi että tässä pysytte ja odotatte? Tässäkin porukassa kuitenkin enemmän tai vähemmän nepsyjä, mutta se ei tarkoita etteikö olisi voinu opettaa lapsia tottelemaan
Olen kysynyt paikalla olevilta ihmisiltä voisiko joku katsoa lapsen perään sen aikaa kun käyn vessassa. Tarkoitan tällä henkilökuntaa, joskus on ollut ok, joskus ei.