Ei juma! Ostamamme talon entiset asukkaat vei puutarhan mennessään!
Tänään oli ostamamme talon avainten luovutus ja talon piti olla muuttokuntoon tyhjennetty. Mennessäni tekemään siivousta huomasin entisten omistajien vieneen lähes koko puutarhan mennessään!
Eihän puutarhan kasvit ja rakenteet ole irtaimistoa, joka ei kuuluisi kauppaan? En nyt tarkoita mitään muovisia puutarhahuonekaluja vaan tuhansien eurojen edestä kasveja, etupihan ja pation liuskekivilaatoitukset, huvimaja, kesäkeittiö jne jne. Koetin entisille omistajille tai välittäjille soittaa, mutta en tavoittanut. Onko meillä oikeus johonkin osittaiseen kauppasumman palautukseen tms? Ihana puutarha oli yksi ratkaisevista kriteereistämme tarjoustamme jättäessämme.
Kommentit (125)
jos on talon myynyt ei kai siihen kasvit kuulu. Irtokalusteet olisin vienyt ulkoa ilman muuta.
Ymmärrän kyllä muuttajaa ja myös sinua että tuosta asiasta olisi pitänyt puhua ja sopia miten menetellään.
Asuin vuokralla rivarissa ja laitoin pihan nätiksi, monivuotisia kasveja yms. otin mukaani suurimman osan ja kun menin palauttamaan avaimia oli entiset naapurit kuokkimassa loppujakin pihan penkeistä, olivat kyllä noloja kun yllätin rysän päältä.
niin kaikki on mahdollista.
Esimerkiksi isäni kun muutti omakotitalosta kerrostaloon niin ehdoton edellytys talon myyntiin oli se, että hän saa käydä edelleen poimimassa viinimarjapensaista kaikki marjat.
Kauppakirjaan kirjoitettiin, että viiden vuoden ajan marjat kuuluvat isälleni, ja hän saa ne sieltä käydä noukkimassa, ja uusilla talonomistajilla ei ole mitään asiaa koskea niihin. Isäni tarkasti hyvin tarkoin, etei tertuista ollut marjoja kadonnut.
Onneksi talon ostaneella perheellä oli huumorintajua:)
erillinen jenkki-jääkaappi, ihan vain seinää vasten. Onko se irtaimistoa vai pitäisikö kuulua kauppaan, jos ei erikseen ole mainintaa? Jääkaapin vieressä on pakastin, jonka jokainen varmaan olettaa kuuluvan vanhoille omistajille. Samalla tavalla se jääkaappi töröttää siinä "irrallaan", kuin pakastinkin.
Tai entä jos esim. takkahuoneessa olisi ylimääräinen jääkaappi, niin kuuluisiko se kauppaan vai olisiko se irtaimistoa?
on juuri siinä, että vanhaa ostettaessa saadaan yleensä valmis piha. Rakensimme juuri talon ja ainoa asia mikä puolsi vanhan talon ostoa olisi ollut juurikin valmis piha. Olisin vetänyt todella isot hepulit jos olisimme ostaneet talon ja vanhat omistajat olisivat vieneet "pihan" mennessään.
luetella. Samoin pitää olla vähän neuroottinen jos pahoittaa mielensä muutaman kasvin katoamisesta kukkapenkistä. Ihme hihhuliporukkaa.
Minä otin kyllä parketin mukaan kun muutin, itse olin se maksanut ja laittanutkin.
Sitä paitsi tiedätkö, mitä kasvit maksaa? Minusta kasvien ottaminen tontilta (yhdenkin) on samaa tasoa kuin viedä vaikka hana kylppäristä tai keittiöstä allastaso. Eikö ole ihmeellistä, jos joku neuroottinen hihhuli nostaisi siitä metelin...? Eihän ne nyt paljoa maksa ostaa uudet. Nipotusta!
luetella. Samoin pitää olla vähän neuroottinen jos pahoittaa mielensä muutaman kasvin katoamisesta kukkapenkistä. Ihme hihhuliporukkaa.
kirjata paperille. Itse uskoin myyjäperheen rehellisyyteen, mutta seuraavaa kauppaa tehdessä täytyy olla realisti ja epäillä kaikkea.
aikanaan niin, että mitään sellaista ei saa viedä pois, josta jää jälkiä...eli toisin sanoen kaikki kiinteästi maassa oleva tai kiinteillä perustuksilla oleva jää PAITSI, jos muuta sovitaan. Meille kävi aikanaan taloa ostaessa myös niin, että myyjät veivät leikkimökin mennessään...paikalle jäi hirveät perustukset ja musta läntti. Kukaan ei silloin korvannut...Kun itse myimme talon myöhemmin eteenpäin, sovimme tiukasti kauppakirjassa kaikista asioista (kuten siitä, että veimme oman leikkimökkimme ja keinut mukanamme).
Käsittääkseni tuo on täysin laitonta touhua....mutta eihän se mielipahaa poista :(.
se on ostamassa ja istuttamassa uusia kukkia ja pusikoita:))
Kyllä me ainakin vietiin perennantaimia kukkapenkeistä vaikka kuinka monta, eikä varmasti ostajat huomanneet mitään. Useimmat kukathan leviää jok a tapauksessa ja aukot täyttyvät yhdessä kesässä ennalleen. Eri asia jos kaikki kasvit on viety eikä jäljellä ole mitään mikä enää voisi levitä.
Perennoita pitääkin jakaa aina silloin tällöin, ja jos ottaa osan kasvustosta "nätisti", niin siitä ei ole pihan estetiikalle paljoa väliä. Ihan eri juttu on, kun aletaan poistamaan puuvartisia kasveja, kuten pensaita. Puista ja rakenteista puhumattakaan.
aikanaan niin, että mitään sellaista ei saa viedä pois, josta jää jälkiä...eli toisin sanoen kaikki kiinteästi maassa oleva tai kiinteillä perustuksilla oleva jää PAITSI, jos muuta sovitaan. Meille kävi aikanaan taloa ostaessa myös niin, että myyjät veivät leikkimökin mennessään...paikalle jäi hirveät perustukset ja musta läntti. Kukaan ei silloin korvannut...Kun itse myimme talon myöhemmin eteenpäin, sovimme tiukasti kauppakirjassa kaikista asioista (kuten siitä, että veimme oman leikkimökkimme ja keinut mukanamme).
Käsittääkseni tuo on täysin laitonta touhua....mutta eihän se mielipahaa poista :(.
-- Taidatte olla aika avuttomia vai? Vai että oikein musta läntti, no voi voi. Helppohan se läntti on siitä tasata ja siihen kylvää uusi ruoho. Eikä meidän leikkimökin alla ainakaan mitään "perustuksia" ollut. Musta läntti siihen ruohoon tosiaan jäi, no voi voi.
-- Tosiaan perennojahan voi ihan hyvällä omalla tunnolla viedä. Niitähän pitääkin vähän pitää aisoissa kun muuten leviävät joka paikkaan
Monet teistä tuntuvat kyllä hirveiltä nipottajilta... Onneksi meidän taloa ei myyty nipottajille vaan ihan järkeville ihmisille!
Mä olen nauranut tätä juttua jo pari päivää. Tule kiltti kertomaan mitä ne edelliset omistajat selittivät aj kuinka aikovat korvata. Pistä ne peelot tiukoille ja vaadi piha siihen kuntoon mitä oli kauppakirjoja tehdessä.
Kaikenlaista sitä voi ihmiselle tapahtuakin.
Puutarhaa ei muuten saa repiä. Voi mueten olla aikamoinen työ saada kasvit ynm. takaisin.
Meillä myyjä repi rullaverhot irti muttei saanut mukaansa niitä seinässä olevia kiinnikkeitä. Mihin lie käyttänyt pelkkiä verhoja. Samoin oli repinyt irti saunan edessä olevat valaisimet ja käytännössä kaiken mitä irti sai. Lähtiessään pyysi vielä mukaan jääkaapin, jonka sitten nostimme hänelle auton peräkärryyn.
Saunapuita ei saanut kuljetettua joten vaati niistä erikseen maksua samoin yläkerran vaatekaapeista. Maksoin saunapuut, mutta kaapit nyt tietenkin kuuluivat talokauppaan. Myylä meinasi et kun ovat irrallaan kuuluvat irtaimistoon ja hän voi ne viedä. Eipä vienyt :))
Kyllä kyse oli rahapulassa olevasta alkoholistista.
Vaikka entiset omistajat toisivat ne takaisin, niin edessä on paljon aikaa ja kustannuksiakin vaativa työ. Kuka korvaa?
sanoi että joko kaikki kasvit+ muu sälä on tuotava takaisin tai niiden tilalle on ostettava vastaavat, he maksavat kulut. Teille ei saa tulla mitään kuluja tästä.
"helppohan niitä on sinne istuttaa taas"
Minä en ole viherpeukalo enkä istuta mitään, talo ostettiin sellaisena että talolle eikä pihalle tarvitse tehdä yhtään mitään, sellaisia joille olisi tarvinnut ei haluttu ostaa. Oltaisiin purettu kauppa jos piha olisi viety.
Kaikella talossa on tunnearvoa, ei se silti tarkoita että omenapuun ja leikkimökin voi kauhalla nostaa lavalle lähtiessään. Minulta jäi sireeni jonka olin saanut valmistujaislahjaksi, mutta ei tullut mieleeni heittää sitä muuttolaatikkoon.
*Ton soran jota oon talvelal paukkupakkasessa hakannu kivikovasta kasasta. Sillä on arvoo, työ arvoo!
*Kaikki istuttamani kasvit
*Oikeestaan haluan noi muutkin kasvit
*Tai tarkemmin ajateltuna haluun koko maapohjan!!!
*Entäs talo?? haluun pitää senkin kun mies on rakentanu, sillä vasta TUNNEARVOO ONKIN!
NO NIIN, nyt on katteet kohallaan! Myyn talon tontteineen, muta haluunkin kaiken. KÄTEVÄÄ JA SIMPPELIÄ VAI MITÄ?!?!