Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei juma! Ostamamme talon entiset asukkaat vei puutarhan mennessään!

Vierailija
24.05.2008 |

Tänään oli ostamamme talon avainten luovutus ja talon piti olla muuttokuntoon tyhjennetty. Mennessäni tekemään siivousta huomasin entisten omistajien vieneen lähes koko puutarhan mennessään!

Eihän puutarhan kasvit ja rakenteet ole irtaimistoa, joka ei kuuluisi kauppaan? En nyt tarkoita mitään muovisia puutarhahuonekaluja vaan tuhansien eurojen edestä kasveja, etupihan ja pation liuskekivilaatoitukset, huvimaja, kesäkeittiö jne jne. Koetin entisille omistajille tai välittäjille soittaa, mutta en tavoittanut. Onko meillä oikeus johonkin osittaiseen kauppasumman palautukseen tms? Ihana puutarha oli yksi ratkaisevista kriteereistämme tarjoustamme jättäessämme.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon aatellu, että kun tää kämppä myydään niin vien mukanani kaikki marjapensaat mitä tänne oon istuttanu ja ostan uudet alut tilalle. meinaan sen verran monta vuotta kestää kasvaa noin isoix, että marjoja oikeesti saa ja sitten joutuisin työni tuloksen heittämään hukkaan ja odottamaan taas useamman vuoden, että samaan pääsisin. ja pah ja hah.

Vierailija
62/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän lapselliselta. Sellaista se on, kun muuttaa, että vanhat ja kasvaneet puskat jää sinne...

Muutenkin harkitsisin tuota. Mun äiti juuri siirsi puskia ja kolme neljästä on nyt kuollut ja eilen joutui repimään ne pois. Ja äitini on vielä kohtalaisen kätevä puutarhatöissä ja kuvitteli homman toimivan, kun ottaa tarpeeksi isot paakut. Eipä vaan onnistunut.

oon aatellu, että kun tää kämppä myydään niin vien mukanani kaikki marjapensaat mitä tänne oon istuttanu ja ostan uudet alut tilalle. meinaan sen verran monta vuotta kestää kasvaa noin isoix, että marjoja oikeesti saa ja sitten joutuisin työni tuloksen heittämään hukkaan ja odottamaan taas useamman vuoden, että samaan pääsisin. ja pah ja hah.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi leikkimökin voi ottaa mukaansa, mutta pihavajaa ei. Tavallaan leikkimökki (kuten myös vaikkapa koirankoppi) on "henkilökohtainen".

Ja niin leikkimökki kun koirankoppikin voi olla varsin arvokas (tunne- tai raha-arvoa) esimerkiksi meillä suvussa kulkenut eräs leikkimökki jo yli 50-vuotta;) Samoin koiran lämmitetty koppi/häkki maksaa paljon, ja voi olla jopa ihan "mittojen mukaan" teetetty.

Mutta joku liiteri/pihavaja/vertas tmv. piharakennus kuuluu asuntoon, samoin kun autokatos jne.

Pihakasveissa on minusta hieman eroa myös. Eli jos alkaa tyyliin omenapuita siirtämään tai repimään pensasaitaa pois, niin se on älytöntä. Mutta miksei sitä voisi kukkapenkistä mukaan ottaa taimia (HUOM: ei mitään reunuskiviä tmv.) sillä nehän on helppo uuden asukkaan laittaa uusiksi eikä mitään isoja kuoppia tmv. jää.

Yhdellä tutulla oli vanha omistaja vienyt kanssa kaiken mahdollisen mukanaan (mm. keittiön kaapit ja sisäovet...) mutta piha oli jätetty entiselleen. Tosin eipä siinä pahemmin ollut mitään vietävää, pihassa siis.

Vierailija
64/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri remontoidun keittiönikin - itsepä olen sen rakentanut ja maksanut...

eivät ole ihan halpoja, saisi viedä mukana, ja jos jotain itse pihalle rakentanut, ei kai se voi kuulua taloon?? Mutta varmaankin kauppakirjoissa tulisi olla tästä maininta ja ottaa asia puheeksi ostajien kanssa.

Vierailija
65/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat sitten kuinka arvokkaita tahansa. Ostajalle pitää olla selvillä ennen kauppojen tekoa, etteivät ne kuulu kauppaan. Jos ei mainita, myyjä ei saa viedä mukanaan.

Esimerkiksi leikkimökin voi ottaa mukaansa, mutta pihavajaa ei. Tavallaan leikkimökki (kuten myös vaikkapa koirankoppi) on "henkilökohtainen".

Ja niin leikkimökki kun koirankoppikin voi olla varsin arvokas (tunne- tai raha-arvoa) esimerkiksi meillä suvussa kulkenut eräs leikkimökki jo yli 50-vuotta;) Samoin koiran lämmitetty koppi/häkki maksaa paljon, ja voi olla jopa ihan "mittojen mukaan" teetetty.

Vierailija
66/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihassa on minun vanha leikkimökkini, ja toivon että siinä aikanaan leikkii 3. sukupolvi!=) Leikkari todellakaan jää pihaan jos joskus muutamme, vaan se lähtee mukaan!=)

Ja esimerkiksi saksassa keittiö muuttaa asukkaiden mukana!;)

Vierailija
67/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai ne koneet viedään mukana! Eihän ne siihen asuntoon kuulu.. :O Mulla ainakin oletuksena, että asianpesukoneet ja vastaavat häviää, että omat voi tuoda tilalle.

Vierailija
68/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse onkin siitä, että se pitää kertoa ostajalle, ennen ostopäätöksen tekoa ja merkitä kauppakirjaan.

Meidän pihassa on minun vanha leikkimökkini, ja toivon että siinä aikanaan leikkii 3. sukupolvi!=) Leikkari todellakaan jää pihaan jos joskus muutamme, vaan se lähtee mukaan!=)

Ja esimerkiksi saksassa keittiö muuttaa asukkaiden mukana!;)

Vierailija
69/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai ne koneet viedään mukana! Eihän ne siihen asuntoon kuulu.. :O Mulla ainakin oletuksena, että asianpesukoneet ja vastaavat häviää, että omat voi tuoda tilalle.

Vierailija
70/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi apk olisi eri asia?

Vierailija
71/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavillani oli ollut vuokramökki yli 10 vuotta ja olivat kesäisin laittaneet pihaa kuntoon mm. istuttamalla hienot kukat ja pensaat jne..

Ja sit yks päivä omistaja ilmoitti että on myynyt mökin.. Sitä oltiin kuulemma käyty katsomassakin..

Tuttavani suuttui tästä ja repi maantasalle kaikki kukkapenkkit ja terassit, laatoitukset,venelaiturit jne ja muut mitkä olivat itse tehneet!!

Omistaja sai tästä pienoisia ongelmia.. ei tiedetä miten loppu selvisi vai selvisikö mitenkään..

Vierailija
72/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi rivitaloasunnossa vähän samalla tavalla, mutta liuskekivet sentään olivat paikoillaan. Useita kasveja kuitenkin oli viety ja asunnossa sisälläkin oli muutamia viallisia asioita, joita ei ollut mainittu välittäjällekään. Myyjä kiistää kaiken, vaikka pihassa on selkeät kuopat ja osa viedyistä kasveista näkyy myyntiesitteessäkin. Taloudellinen tappio on sen verran pieni, että emme viitsi lähteä tuollaisten ihmisten kanssa oikeuksiamme peräämään. Mutta todellakin asuntoa ostaessa kannattaa kirjoittaa kaikki paperille ja tutkia koko asunto (kaikki kodinkoneet ja laitteet, kaapit, ikkunat yms. vaikka tuntuisikin oudolle availla toisten vaate- ja jääkaappeja) todella tarkasti.

Vierailija
73/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan ensimmäinen asuntosi mitä olet hankkimassa/hankkinut? Keittiössä olevat jää aina "normaalisti", meillä viime vuonna loppuvuodesta uudistettu kaikki, mutta tottakai ne jää, en edes muuta osaisi ajatella.

Lähinnä mua huvitti ajatus siitä että ottaa mukaansa astiapesukoneen joka näytti siltä, että sen toimivuuskaan ei ole enää pitkäaikanen.

Mutta kuten taas joku kirjoitti aikaisemmin että joskus on parempi että vie kaikki mukanaan, niin tässä tapauksessa se pitää paikkaansa, koska kaikki pitäisi meille jokatapauksessa uusia.

Mutta että piha viedään, niin se on jo jotakin

Vierailija
74/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 ei sitten myis mulle taloansa, koska en antais viedä marjapensaita.

Vierailija
75/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä on se logiikka, että pesukone/ kuivausrumpu kuitenkin viedään?!?

Vierailija
76/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli ollut vuokralla kämpässä jota oli sitten omaan laskuun kunnostanut, oli laittanut esimerkiksi saunaan uudet paneelit ja muut. Omistaja taisi myydä kämpän ja jätkälle tuli lähtö. Yritti saada omistajalta jotain korvausta tekemästään remontista mutta omistaja ei maksanut. Vuokralainen raapusti paneelit täyteen rumia kuvia. Oikeudessa vuokralainen joutui korvaamaan omistajalle paneelien arvon.

Tuttavillani oli ollut vuokramökki yli 10 vuotta ja olivat kesäisin laittaneet pihaa kuntoon mm. istuttamalla hienot kukat ja pensaat jne..

Ja sit yks päivä omistaja ilmoitti että on myynyt mökin.. Sitä oltiin kuulemma käyty katsomassakin..

Tuttavani suuttui tästä ja repi maantasalle kaikki kukkapenkkit ja terassit, laatoitukset,venelaiturit jne ja muut mitkä olivat itse tehneet!!

Omistaja sai tästä pienoisia ongelmia.. ei tiedetä miten loppu selvisi vai selvisikö mitenkään..

Vierailija
77/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiön kaapitkin? :)

Vierailija
78/125 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiön kaapitkin? :)

Vierailija
79/125 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuvat tuoda takas, tai saatte korvauksen. Se vaan on harmi et he saattavat sanoa, et pihalla ei kovin paljon ollut kasveja, eli tuovat vain osan.....tuskin kaikkea. ja kun siitä ei oollut mitään mainintaa niin todisteitakaan ei ole...

Vierailija
80/125 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei kasveja todellakaan viedä pihasta ja siitä ei sovita mitään etukäteen. Tai no, myyjä vois kertoa, että aikoo viedä, mutta oletus on, että kasvit jää!

jos on talon myynyt ei kai siihen kasvit kuulu. Irtokalusteet olisin vienyt ulkoa ilman muuta.

Ymmärrän kyllä muuttajaa ja myös sinua että tuosta asiasta olisi pitänyt puhua ja sopia miten menetellään.

Asuin vuokralla rivarissa ja laitoin pihan nätiksi, monivuotisia kasveja yms. otin mukaani suurimman osan ja kun menin palauttamaan avaimia oli entiset naapurit kuokkimassa loppujakin pihan penkeistä, olivat kyllä noloja kun yllätin rysän päältä.