Miltä näyttää migreenin sahalaita?
eli miltä näyttävät migreenipotilaasta migreeniin liittyvät näköhäiriöt, esim se jota kuvaillaan sahalaidaksi? Miten kuvailisit sitä?
Minulla on ollut nyt kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä outo näköhäiriö, toisen silmän näkökentässä ikäänkuin väreilee enkä näe ihan tarkasti. Aika pelottava kokemus. Ekalla kerralla kesti noin 15 minuuttia, toisella kerralla samanverran ja seurasi kova särky oikean puolen yläniskassa ja kallonpohjassa
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:09"]eli miltä näyttävät migreenipotilaasta migreeniin liittyvät näköhäiriöt, esim se jota kuvaillaan sahalaidaksi? Miten kuvailisit sitä?
Minulla on ollut nyt kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä outo näköhäiriö, toisen silmän näkökentässä ikäänkuin väreilee enkä näe ihan tarkasti. Aika pelottava kokemus. Ekalla kerralla kesti noin 15 minuuttia, toisella kerralla samanverran ja seurasi kova särky oikean puolen yläniskassa ja kallonpohjassa
[/quote]
Ihan oppikirjatapaushan tuo. Minulla samanlainen, kävin lääkärissä ja migreenihän se. Päänsärky alkaa suunnilleen tunnin kuluessa sahalaidasta Ja on tyypillisesti toispuoleinen.
Mulla ensin pieni kirkas piste, joka laajenee hevosenkengäksi ja siihen tulee ne väreilevät sahalaidat. Lopulta valot välkkyy reunoilla, niin kirkkaat, että häikäisee
Kiitos kommenteista.
Ekan kerran tuo näköhäiriö tuli lontoolaisessa pubissa, ehdin jo miettiä että siiderissäni oli jotain. Toinen kerta bussissa lentokentältä kotiin, yhtä-äkkiä tajusin etten pysty lukemaan tienviittojen nimien alkuosaa. Kipu ja huono olo tuli heti sen jälkeen. Terävin kipu kyllä talttui Buranalla.
Ehdin jo miettiä vaihtoehdot aivoverenvuodosta verkkokalvon irtoamiseen =( Aika selkeä migreenioirehan tuo taitaa olla.
ap.
Minä kärsin aurallisesta migreenistä vielä jokunen vuosi sitten (meni ilmeisesti pysyvästi ohi ekan raskauden jälkeen) ja mulla aura oli aina sellainen, että ihan keskellä näkökenttää oli sokea piste, joka värisi ja "sykki" eri värejä ja kasvoi koko ajan hitaasti. Juurikin niin että kirjaa lukiessa ei nähnyt tekstiä. Pelästyin ihan hirveästi kun se tapahtui ekan kerran, luulin että mulla on joku vakava kohtaus ja menin päivystykseen. Migreeniksihän se sitten paljastui kun aura hävisi ja tilalle tuli valtava päänsärky ja pahoinvointi. Jatkossa auttoi kun otin lääkkeen heti kun aura ilmestyi ja menin täysin pimeään ja hiljaiseen huoneeseen lepäämään. Päänsärky ei tullut silloin niin voimakkaana.
Migreeni ei tarkoita että VÄLTTÄMÄTTÄ saa näköharjoha, itse en esimerkiksi koe mitään.
Määriteltäessä kärsiikö migreenistä, selvitetään mitä oireita potilas kokee:
Määritelmä ja esiintyvyys
Migreeni jaetaan kahteen päämuotoon: auralliseen, jossa särkyä voi edeltää näköhäiriö, puutuminen, lihasheikkous tai puheen vaikeus, ja aurattomaan, jossa migreenisärky alkaa suoraan ilman esi- eli auraoireita.
Auraton
Potilaalla on ollut vähintään viisi päänsärkykohtausta, jotka ovat kestäneet 4–72 tuntia, ja kohtauksiin on liittynyt vähintään kaksi piirrettä ryhmästä A ja vähintään yksi piirre ryhmästä B
A: 1) särky on sykkivää, 2) särky on toispuolista, 3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja 4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä
B: 1) pahoinvointi tai oksentelu, 2) valonarkuus ja 3) ääniherkkyys
Aurallinen
Potilaalla on ollut vähintään kaksi kohtausta, joissa on esiintynyt kolme seuraavista piirteistä:
auraoire
auran kesto yli neljä minuuttia tai kaksi peräkkäistä auraa
auran kesto ei yli 60 minuuttia
auraa seurannut päänsärky alle 60 minuutissa
päänsärky on samanlaista kuin aurattomassa migreenissä.
Minulla on "auraton" migreeni ja oireina kaikki mahdolliset oireet, ilman "aurallisen" näköharhoja:
1) särky on sykkivää,
2) särky on toispuolista,
3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja
4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä
1) pahoinvointi tai oksentelu,
2) valonarkuus ja
3) ääniherkkyys
Minulla päänsäryt eivät mene odottamalla/lepäämällä/nukkumalla ohi. Päänsärkyä helpottaa kun makaan pimeässä märkä pyyhe naamalla ja on hiljaista. Päänsärkyjä laukaisee voimakas valo, voimakkaat hajut.... suunileen kaikki mahdollinen. Jos en ota normaalia särkylääkettä (ibuprofein/parasetamol, jotka tehoavat), niin päänsärky jatkuu ja alan voimaan huonommin kunnes oksennan.
41v m
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:08"]
Migreeni ei tarkoita että VÄLTTÄMÄTTÄ saa näköharjoha, itse en esimerkiksi koe mitään.
Määriteltäessä kärsiikö migreenistä, selvitetään mitä oireita potilas kokee:
Määritelmä ja esiintyvyys Migreeni jaetaan kahteen päämuotoon: auralliseen, jossa särkyä voi edeltää näköhäiriö, puutuminen, lihasheikkous tai puheen vaikeus, ja aurattomaan, jossa migreenisärky alkaa suoraan ilman esi- eli auraoireita.
Auraton Potilaalla on ollut vähintään viisi päänsärkykohtausta, jotka ovat kestäneet 4–72 tuntia, ja kohtauksiin on liittynyt vähintään kaksi piirrettä ryhmästä A ja vähintään yksi piirre ryhmästä B A: 1) särky on sykkivää, 2) särky on toispuolista, 3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja 4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä B: 1) pahoinvointi tai oksentelu, 2) valonarkuus ja 3) ääniherkkyys Aurallinen Potilaalla on ollut vähintään kaksi kohtausta, joissa on esiintynyt kolme seuraavista piirteistä: auraoire auran kesto yli neljä minuuttia tai kaksi peräkkäistä auraa auran kesto ei yli 60 minuuttia auraa seurannut päänsärky alle 60 minuutissa päänsärky on samanlaista kuin aurattomassa migreenissä.
Minulla on "auraton" migreeni ja oireina kaikki mahdolliset oireet, ilman "aurallisen" näköharhoja:
1) särky on sykkivää, 2) särky on toispuolista, 3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja 4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä 1) pahoinvointi tai oksentelu, 2) valonarkuus ja 3) ääniherkkyys
Minulla päänsäryt eivät mene odottamalla/lepäämällä/nukkumalla ohi. Päänsärkyä helpottaa kun makaan pimeässä märkä pyyhe naamalla ja on hiljaista. Päänsärkyjä laukaisee voimakas valo, voimakkaat hajut.... suunileen kaikki mahdollinen. Jos en ota normaalia särkylääkettä (ibuprofein/parasetamol, jotka tehoavat), niin päänsärky jatkuu ja alan voimaan huonommin kunnes oksennan.
41v m
[/quote]
Minulla on ennemmin ollut päänsärkyä joka täyttää kaikki kohdan A merkit ja yhden eli ääniherkkyyden kohdasta B. Tämä oli ensimmäinen aurallinen. Jos tämä nyt sitten oli migreeniä. Puhuin juuri äitini kanssa puhelimessa ja hänellä on ollut alle 50v aivojen verenkiertohäiriö(näköhäiriöitä ja puhe puuroutui) tutkimuksissa trombosyytit koholla, hänellä on jatkuva lääkitys. Kyllä mun varmaan tarvitsee lääkärissä käydä.
ap
Mullakin se on sellainen kirkas väreily. Sen kohdalta ei näe mitään, ja vaikka minusta aina tuntuu että se on vasemmassa silmässä niin en näe oikeallakaan sitä kohtaa.
Joo sellainen läpinäkyvä sokea kohta tulee jonnekkin päin näkökenttää. Jos vaikka koitat kirjaa lukea niin tekstiä puuttuu jostain kohdasta. Se ei ole minkään värinen vaan ikäänkuin läpinäkyvä kohta.
En tiedä onko tämä se sahalaita mutta tämä tulee minulle jos migreeni iskee.
Mä näen sahalaitaa ja muitakin auroja, niitä on vaikea selittää ja aurat on kaikilla vissiin vähän erilaisia. Kaikki ei näe sahalaitaa, vaikka se on yleistä. Mulla sahalaita näyttää vähän samalta kuin sydänmonitorin viiva, mutta mulla se on hopeanvärinen ja siinä on monta kerrosta, ja se liikkuu nopeasti ja näkyy koko näkökentän päällä. Muita auroja mulla on oudot, väreilevät sokeat pisteet ja värikkäät välähdykset, jotka laajenee ja supistuu. Joskus koko näkökenttä menee omituiseksi, ei pysty keskittämään katsetta mihinkään, syvyysnäkö ei jotenkin toimi. Kuulostaa kyllä ihan migreeniltä nuo sun kokemukset...
Minulla menee näkö oikeasta silmästä.
Kuulostaa, että voisi olla migreeni. Mene joka tapauksessa lääkäriin.
Noita näköhäiriöitä on monenlaisia. Mulla on juurikin sellainen vilkkuva, värikäs sahalaita ollut pari kertaa. Se alkaa näkökentän jommasta kummasta reunasta, ja kasvaa pikkuhiljaa kohti toista reunaa sellaisena kaarena. Kun se sahalaita-kaari saavuttaa noin puolivälin, se kääntyy vielä kohti keskikohtaa ja kasvettuaan keskelle asti, se loppuu. Tässä menee noin puolisen tuntia, muistaakseni. Ei ole onneksi tullut muutamaan vuoteen.
Sitten mulla tuntuu vielä joskus tulevan joku sellainen kohta näkökenttään, että sillä kohdalla ei näe mitään. Sekin taitaa olla migreeniaura. Yleensä ihmisillä tulee nämä aurat ennen päänsärkyä, mutta mulla yleensä vasta sen aikana. Joillakin voi tulla ilman kipuakin se aura.
Minulla sahalaita on nopeasti liikkuva symmetrinen sahalaitainen valo,jota ei näe suoraan vaan se liikkuu jossain näkökentän sivulaidaissa. Tunnistan selvästi sahalaidan muodon, vaikka siihen ei voi kohdistaa. Toisinaan näen nopeita valonvälähdyksiä silmäkulmassa. Ikään kuin olisin nähnyt jossain kaukana sivulla salaman käännän päätä välähdys näkyy taas sivulla silmäkulmassa.
Mulla näyttää tältä molempien silmien ulkokulmissa ylhäällä... Värit kyllä pysyy, mutta en löytänyt sellaista kuvaa.
http://www.vastavalo.fi/migreeni-migreenikohtaus-migreeni-83140.html
Minulla tulee sahalaitaa oikealle puolelle, vähän sellainen maastoon sulautuva, mutta sahalaidan erottaa ja on silleen outo vilkkuva myös. Silloin pitäisi minun ottaa heti lääkettä, tai sitten se on "menetetty peli" eli alan oksentamaan ja pää tuntuu kuin räjähtäisi. Menee päiviä ennen kuin normalisoituu (jää sellainen outo jomotu). Itselläni ei ole mitmitään migreenilääkitystä, pitäisi varmaan käydä, mutta tuntuu, että se on niin harvinaista.. Max. 10 kertaa vuodessa
Aluksi tulee vasemman silmän vasempaan laitaan kirkas valo kuin olisi tuijottanut kauan lamppua ja siitä olisi jäänyt näköhäiriö silmään. Sellainen epämääräinen. Siitä saattaa alkaa ottaa muotoa sahalaidaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:10"]
En tiedä, mutta migreeniin taipuvainen ystäväni sai tämän elokuvan alkuteksteistä pienimuotoisen pahoinvoinnin:
[/quote]
Huippu elkku! Tuon kun katsoo krapulassa yksin niin ihan varmasti näkee unissa liskoja ja pirua kolkuttelemassa ovelle...
En ikinä oo kunnolla osannut kuvailla, mutta jos migreenin aikana sängyllä maatessa katson kattoon, niin näyttää ja tuntuu siltä, kuin kirkas poikittainen valoviiva kiertäisi silmien ympärillä niin, että valo lähtee alhaalta ylös, ja kiertää sitten silmien takaa silmäkuopan kautta takaisin sinne silmän alaisaan, ja sitä pyöritystä sitten jatkuu parhaimmillaan monta tuntia. Tosi vaikee selittää. Ja jos vahingossakin erehtyy laittamaan silmät kiinni räpsäytystä pidemmäksi ajaksi, on oksennus taattu. Samalla saatan nähdä sivusilmällä mustan liikkuvan pisteen, eli ihan kuin kärpänen kävelisi pitkin seinää. Mitään sellaista selkeetä sahalaitakuviota en ole koskaan nähnyt, eikä mulla näkö myöskään varsinaisesti "häviä", toki siinä pahimmassa olossa katseen tarkentaminen yhtään mihinkään on melkoisen mahdotonta.