Miltä näyttää migreenin sahalaita?
eli miltä näyttävät migreenipotilaasta migreeniin liittyvät näköhäiriöt, esim se jota kuvaillaan sahalaidaksi? Miten kuvailisit sitä?
Minulla on ollut nyt kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä outo näköhäiriö, toisen silmän näkökentässä ikäänkuin väreilee enkä näe ihan tarkasti. Aika pelottava kokemus. Ekalla kerralla kesti noin 15 minuuttia, toisella kerralla samanverran ja seurasi kova särky oikean puolen yläniskassa ja kallonpohjassa
Kommentit (73)
Minulla se on sahalaitaa, joka liikkuu. Eli vähän kuin todella kirkas sahanterä liikkuisi sekä ylös ja alas että sivulle. Se tulee minulla sina oikealle puolelle näkökenttää, noin kasvojen keskeltä ihan sinulle asti. Jos liikutaan silmiä oikealle sivulle, se myös siirtyy sinne päin mutta jos liikutaan vasemmalle, se ei poistu vasemmalle puolelle, vaan pysyy tavallaan kasvoista katsoen oikealla. Minulla on sahalaidan kohdalla sokeus, en siis näe sen taakse tai yli. Siksi en voi ajaa ollenkaan autoa, jos on migreeni, koska sahalaita peittää näkyvyyden. Joskus se on pieni alue, joskus vähän isompi, missä se kirkas sahalaita on. Se ei poistu silmiä sulkemalla. Jos otan buranan heti kun alkaa, kestää noin 20 min. Jos en ota, voi kestää tunninkin. Sinänsä pystyn kyllä kävelemään ja liikkumaan, esim. käymään vessassa. Sahalaidan jälkeen tai yhteydessä tuntuu päässä jomottavaa päänsärkyä. Särky on kipuasteikolla 2-3. Särkylääke ei estä pääkipua kokonaan, mutta saattaa lyhentää sen kestoa. Joskus aikoinaan minulla oli kohtausöääke, joka supistaa aivojen verisuonia, mutta se maksoi 2 tabl. noin 10 euroa. Lopetin sen ostamisen, kun tavallinen burana toimi suunnilleen yhtä hyvin. Aura ei lähtenyt heti pois edes kohtauslääkkeellå.
Alkaa pienestä välkkeestä, joka kasvaa ja laajenee, ettei näe sivulle. Väärinpäin oleva C-kirjain ja kahteen eri suuntaan liikkuvat kirkkaat sahalaidat Itselläni samaan aikaan. Järkyttävän tuntuista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla se on sahalaitaa, joka liikkuu. Eli vähän kuin todella kirkas sahanterä liikkuisi sekä ylös ja alas että sivulle. Se tulee minulla sina oikealle puolelle näkökenttää, noin kasvojen keskeltä ihan sinulle asti. Jos liikutaan silmiä oikealle sivulle, se myös siirtyy sinne päin mutta jos liikutaan vasemmalle, se ei poistu vasemmalle puolelle, vaan pysyy tavallaan kasvoista katsoen oikealla. Minulla on sahalaidan kohdalla sokeus, en siis näe sen taakse tai yli. Siksi en voi ajaa ollenkaan autoa, jos on migreeni, koska sahalaita peittää näkyvyyden. Joskus se on pieni alue, joskus vähän isompi, missä se kirkas sahalaita on. Se ei poistu silmiä sulkemalla. Jos otan buranan heti kun alkaa, kestää noin 20 min. Jos en ota, voi kestää tunninkin. Sinänsä pystyn kyllä kävelemään ja liikkumaan, esim. käymään vessassa. Sahalaidan jälkeen tai yhteydessä tuntuu päässä jomottavaa päänsärkyä. Särky on kipuasteikolla 2-3. Särkylääke ei estä pääk
Unohdin mainita, että tuon auran jälkeen tulee väsynyt olo. Kuin aivot olisivat jotenkin puoliunessa. Tulee sellainen olo, että haluaisi mennä nukkumaan. Jos tuo tulee töissä, en lähde pois kesken päivän, mutta jos sattuu kotona, silloin kyllä menen ihan nukkumaan, jopa pari tuntia putkeen. Joskus voi jäädä senkin jälkeen väsynyt olo, Joskus se uni taas auttaa ja virkistyn. Mutta tosiaan aina kun näen valoja ja sahalaitaa, sitä seuraa väsymyskohtaus.
Suolaa kielen alle ja aamulla vesilasi suolalla.
Teillä on jokin puutostila.
Minulla on on yleensä sahalaitaa, mutta muutaman kerran on ollut kuin kalaverkkoa isommalla alueella.
Minulla alkaa niin, että lukiessa sanojen ensimmäinen/pari ensimmäistä kirjainta häipyy. Sen jälkeen alkaa liikkua oikealta vasempaan kristallisia/hopeisia väkäsiä (< < < ). Näky kestää n. 20 min. Jälkeenpäin on väsynyt olo. Ei kuitenkaan ole päänsärkyä. Viisaammat sanovat säryttömäksi migreeniksi.
Hyvin kuvailtu täällä miltä se näyttää. Oli todella pelottava tunne kun tuo ensimmäisen kerran tuli. Nykyään lähinnä epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa niin, että lukiessa sanojen ensimmäinen/pari ensimmäistä kirjainta häipyy. Sen jälkeen alkaa liikkua oikealta vasempaan kristallisia/hopeisia väkäsiä (< < < ). Näky kestää n. 20 min. Jälkeenpäin on väsynyt olo. Ei kuitenkaan ole päänsärkyä. Viisaammat sanovat säryttömäksi migreeniksi.
Hypoglykemiaa tuo on, jos päätä ei särje. Tuttu ilmiö minulla ajoittain.
T DM1
PS: Nuo muka viisaammat ovat oikeasti tolloja, jotka eivät tiedä migreenistä tai hypoglykemioista puolikkaan puupenninkään vertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T DM1
PS: Nuo muka viisaammat ovat oikeasti tolloja, jotka eivät tiedä migreenistä tai hypoglykemioista puolikkaan puupenninkään vertaa
No minulla se ei (tutkimusten/kokeiden mukaan) ole hypoglykemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T DM1
No minulla se ei (tutkimusten/kokeiden mukaan) ole hypoglykemia.
Se kohtaus voi tulla ajoittain myös täysin terveille, eli sitä ei voi päätellä labroista. Yksinkertainen konsti toteamiseen on, jos kohtauksen päälle syö karkkia kunnolla ja olo paranee, hypohan se. Suklaa ei tuohon auta, kun se on liian rasvaista sokerinnostatukseen.
Alkaa minulla yleensä valon pilkahduksilla. Nopea välähdys näkökentässä. Sen jälkeen voi tulla sumea kohta oikealla puolella. Tässä vaiheessa minun pitää osata ottaa lääke. Jos lääkettä ei ole heti saatavilla, tulee aina kirkas sahalaita, joka värisee ja liikkuu. Se on niin kirkas, ettei sitä voi sotkea mihinkään muuhun. Jos sulkee silmäluomet, se näyttää kuin olisi hyvin kirkas valoilmiö pimeässä. Joskus liikkuu lisäksi valkoisia pieniä palloja tai hippuja, joilla ei ole loogista suuntaa, voivat kulkea mihin tahansa näkökentässä tai sen ulkopuolelle. Se sahalaita on noista näköilmiöistä kirkkain ja ikävin. Kohtaus kestää 15-60 min. Jos ottaa lääkkeen, menee nopeammin ohi, eikä tosiaan aina tule päänsärkyä. Joskus tulee ja migreenipäänsärkyä on vaikea kuvailla. Se saattaa olla valtavan kova, kuin pää räjähtäisi, tai sitten se on pitkään kestävä raskas tunne päässä toisella puolella. Joskus oksettaa, joskus ei. Yleensä jos lääkkeen on ottanut heti ensioireen alkaessa, ei tule oksentelua tai huimausta.
Minulla on ollut myös ennakoivia oireita, mutta harvoin. Se voi olla kuukautisten aikaan haukottelua. Minähän en osannut yhdistää sitä ennakoivaksi oireeksi ennen kuin neurologi kysyi. Estrogeenitason muutokset minulla vaikuttavat, ja kyseessähän on neurologinen sairaus.
Mulla oli just tuollainen väreily. Ei ollut sahalaitaa. Mulla on ollut tuo aurallinen migreeni ehkä... kahdesti, yleensä migreenini on auraton. Mulla oli siis vasemmalla puolella nakökenttää sellainen outo väreily/aaltoilu. Se ei ollut vain toisessa silmässä, vaan molemmissa. Eli vaikka peitin toisen, se näkyi koko ajan vasemmalla ääreislaidalla. Kesti ehkä puoli tuntia ja päänsärky tuli seuraavana päivän.
Mulla ollut tälläistä häiriötä ...silmässä on piste jossa hämärä kohta josta alkaa leviävä sahalaits kuvio joka kasvaa kaaren muotoisena kunnes häviää näkökentässä.
Ihan kuin saippuavettä olisi uimalasin linssissä, johon johdetaan sähköä sen verran että se saippuavesi liikkuu sahalaitaisesti väristen. Kuin käynnissä oleva moottorisahan terä. Näkyy itsellä vihreää ja pinkkiä, hohtavaa valkoista ihan kuin pesuveden saippuakuplissa?
Yleensä itsellä vasemmalla alhaalla tai ylhäällä oikealla. Koskaan ei ole molemminpuolista sahalaitaa ollut. Yleensä tätä ennen on ollut korkeaa stressiä, itkua tai mahdollista paniikkikohtausta, joka on ollut niin paha että olen muuttunut hetkellisesti mykäksi. Eli korkean stressin laukaisemaa. Onneksi ei usein tule sitä päänsärkyä mukana, vain tuo näköhäiriö.
Minulla myös on ennen sahalaidan ilmaantumista paikoittaista sokeutta, ihan kuin silmät eivät rekisteröisi kaikkea näkemäänsä ja maailmaan ilmestyy sellaisia läpipalaneita valopalloja. Saatan nähdä työpöydän, näppäimistön ja näytön, mutta en esimerkiksi näe vaikka p, l ja ö näppäintä tuollaisen sokean kohdan alta kuin kääntämällä päätä, jolloin sokea kohta siirtyy viereisiin näppäimiin. Kaikki tälläiset on yleensä puolessa tunnissa ohi, mutta veto onkin sitten poissa seuraavaan aamuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut tälläistä häiriötä ...silmässä on piste jossa hämärä kohta josta alkaa leviävä sahalaits kuvio joka kasvaa kaaren muotoisena kunnes häviää näkökentässä.
Ennen. Tähän liittyi kova migreeni päänsäryllä ja väsymyksenä mutta nykyisin ilman särkyjä pelkkä näköhäiriö
Televisiokuvassa jos onnistut näkeen sahalaitaa kun viritys ei ole ok, niin se on sitä koko näkökentässä
Niitä näköhäiriöitä on tosi monenlaisia. Olen itse joskus meinannut maalata kuvia omistani, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Samaten muita migreenin oireita on monenlaisia. Joskus voi esimerkiksi sängyssä maatessa tuntua kuin sänky liikkuisi eteenpäin, vaikka se on paikallaan.
Mulla kun ensimmäisen kerran tuli ilmiö ajattelin sen liittyvät verkkokalvon repeämiseen ja ryntäsin lääkäriin..tarkassa silmäpohja tutkimuksessa minulta löytyi ääreisreunalta joku heikko kohta joka laaseroitiin....
Mutta tosiaan jälkikäteen vasta ymmärsin että tämä väreily liittyi migreeniin eikä verkkokalvoon
Älä vit.tu viitsi.
T: kroonikko migreenipotilas.