Miltä näyttää migreenin sahalaita?
eli miltä näyttävät migreenipotilaasta migreeniin liittyvät näköhäiriöt, esim se jota kuvaillaan sahalaidaksi? Miten kuvailisit sitä?
Minulla on ollut nyt kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä outo näköhäiriö, toisen silmän näkökentässä ikäänkuin väreilee enkä näe ihan tarkasti. Aika pelottava kokemus. Ekalla kerralla kesti noin 15 minuuttia, toisella kerralla samanverran ja seurasi kova särky oikean puolen yläniskassa ja kallonpohjassa
Kommentit (73)
Sateenkaaren värinen kirkas sahalaitainen c-kirjain, joka liikkuu vasemmalta oikealle.
Kun ikääntyy voi migreenin päänsärky loppua, mutta ajoittaiset sahasalamat jää, kestää mulla noin 20 minuuttia. Yleensä voivat liittyä vaikka kovaan niskajumiin. Tai kun psyykkiesti joku asia jännittää kovin.
Köytän niskajumiin sitä Voltaren-voidetta, kun selvästi kädellä koettaessa löytyy se lihas, mikä on kovana silloin.
Minulla oli n. 14-vuotiaasta kaksikymppiseksi tosi usein aurallinen migreeni, silloin aura oli just sellainen hohtava sahalaita, joka värisi näkökentän poikki. Reilu 15 vuotta meni kokonaan ilman migreeniä, joten säikähdin aika lailla, kun keväällä tein töitä koneella ja yhtäkkiä keskellä näyttöä oli tyhjä kohta, teksti puuttui kokonaan. Putsasin näytön, silmälasit ja silmät, mutta näkymä vain puuttui keskeltä. Jonkun ajan päästä alkoi päänsärky ja silloin vasta tajusin migreeniksi. Että kaikenlaista.
Minulla oik. silmän keskellä ensin aivan pieni sahalaitainen ympyrä, haittaa lukemista. Tässä vaiheessa otan heti Burana 600mg. Sahalaita suurenee ja suurenee vaakatasossa sivulle, nousten välillä oikealle mutkalle. Burana vie mennessään sahalaidan ja kipua ei ennätä tulla, näkö kirkastuu. Lievää väsymystä kohtauksen jälkeen ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva otin pari drinksua ja nyt välkkyy sahalaidat molemmissa silmissä. Hyvä kun näkee kirjoittaa ja lukea. Usein tulee näitä kohtauksia. Ei pääkipua. Mikähän on vikana?
No se on särytön aurallinen migreeni. Mullakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva otin pari drinksua ja nyt välkkyy sahalaidat molemmissa silmissä. Hyvä kun näkee kirjoittaa ja lukea. Usein tulee näitä kohtauksia. Ei pääkipua. Mikähän on vikana?
No se on särytön aurallinen migreeni. Mullakin on.
Lue nuo aiemmat kommentit, eli voi olla muutakin. Voi aivan hyvin olla myös hypoglykemiakohtaus, joka voi tulla myös täysin terveillekin eritoten alkoholin käytön yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu ne näköhäiriöt?
Ne ovat migreenin oireita.
Näkökentässä värisee, terävää värinää, sirisee. Semmosta.
Mulla tuli ensimmäinen aurallinen migreeni 12-vuotiaana (suvussa tyyliin kaikilla aurallinen migreeni).
Migreenikohtaus tulee aina samalla kaavalla.
Se alkaa ihan pienestä valkoisesta valopallosta näkökentässä. Se menee just sen asian päälle, mitä yrität katsoa. Esim. jos luet, niin se pallo tulee just sen kirjaimen tai sanan päälle, jota yrität lukea. Jos en ole lukemassa, kun kohtaus tulee niin näen vain tämän pallon leijumassa näkökentässäni. Varmistaakseni, että se on migreeni eikä jonkun satunnaisen kirkkaan valon aiheuttama jälkikuva (että olisin just katsonu jotain kirkasta), niin etsin äkkiä jotain luettavaa. Jos pallo tulee suoraan siihen, mitä yritän lukea, tiedän, että se on migreeni.
Sitten pallo lähtee laajenemaan todella nopeasti ja se värisee osittain läpinäkyvänä. Se laajenee ja laajenee niin, että kohta koko näkökenttä on niinkuin värisevässä läpinäkyvässä valkoisessa särinässä. Siinä kohtaa olen täysin toimintakyvytön, en voi pitää silmiä auki, en voi liikkua, koska en näe juuri mitään värinän läpi.
Jos pääsen, menen makaamaan pimeään huoneeseen silmät kiinni.
Värinä kestää aina miltei minuutilleen 20 minuuttia.
Aiemmin, eli alle 25-vuotiaana aurallisen migreeni näköhäiriön jälkeen alkoi aivan armoton päänsärky, tuntui että pää räjähtää ja oksensin siinä aina.
Kun olin täyttänyt 30 v, sen jälkeen aurallisen näköhäiriön jälkeen ei ole tullut minkäänlaista päänsärkyä enää. Saan vain auran, mutta en päänsärkyä.
Epäilen, että mulle tulee erikseen aurattomat migreenikohtaukset, sillä joskus pää on niin kipeä kuin migreenissä, mutta en ole saanut niitä näköhäiriöitä ennen sitä.
Olen nyt yli 45 v.
Migreenien suhteen on sillä tavoin käynyt tuuri, että mulla oli eniten niitä teininä. Aikuisena äärimmäisen harvoin, ehkä kerran neljässä tai viidessä vuodessa. Siis puhun tästä aurallisesta.
Niistä rajuista päänsäryistä ilman auraa en osaa sanoa, etttä onko ne migreeniä vai ei. Mutta niitä on vain ehkä neljä kertaa vuodessa.
Mä etsin paikkakunnan parhaan hierojan joka hieroi niskasta ylimääräiset patit pois muutaman vuoden aikana ja siihen jäi päänsäryt.
Oli aurankuvia ja välillä toinen silmäkin punersi ja vetisti sekä aivan armoton pääkipu johon ei buranakaan aina auttanut.
Migreeni syntyy aivoissa. Siihen ei niskahieronta auta.
Joo, tuntemallani migreenikolla on myös tuota että migreeni aiheuttaa paniikkikohtauksia ja puhekyvyn menetystä.