Miltä näyttää migreenin sahalaita?
eli miltä näyttävät migreenipotilaasta migreeniin liittyvät näköhäiriöt, esim se jota kuvaillaan sahalaidaksi? Miten kuvailisit sitä?
Minulla on ollut nyt kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä outo näköhäiriö, toisen silmän näkökentässä ikäänkuin väreilee enkä näe ihan tarkasti. Aika pelottava kokemus. Ekalla kerralla kesti noin 15 minuuttia, toisella kerralla samanverran ja seurasi kova särky oikean puolen yläniskassa ja kallonpohjassa
Kommentit (73)
Minulla oli vuoden 2017 helmikuussa migreeniä joskus neljän aikaan aamulla en nähnyt sahalaitaa mutta eri värisiä ritilöitä oli kesti noin 30 minuuttia. Onko kellään muulla ollut ritilöitä.
Migreenilääke - https://tonzes.com/migreeni.htm Mulle toimii oikein hyvin, varsinkin se nenäsumute. Mikään muu ei sitten toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee näkö oikeasta silmästä.
Mulla vasemmasta
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee sahalaitaa oikealle puolelle, vähän sellainen maastoon sulautuva, mutta sahalaidan erottaa ja on silleen outo vilkkuva myös. Silloin pitäisi minun ottaa heti lääkettä, tai sitten se on "menetetty peli" eli alan oksentamaan ja pää tuntuu kuin räjähtäisi. Menee päiviä ennen kuin normalisoituu (jää sellainen outo jomotu). Itselläni ei ole mitmitään migreenilääkitystä, pitäisi varmaan käydä, mutta tuntuu, että se on niin harvinaista.. Max. 10 kertaa vuodessa
Kannattaa hankkia oikeasti migreeni lääkkeet, ei ole harvoin jos kohtauksia on melkein kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:08"]
Migreeni ei tarkoita että VÄLTTÄMÄTTÄ saa näköharjoha, itse en esimerkiksi koe mitään.
Määriteltäessä kärsiikö migreenistä, selvitetään mitä oireita potilas kokee:
Määritelmä ja esiintyvyys Migreeni jaetaan kahteen päämuotoon: auralliseen, jossa särkyä voi edeltää näköhäiriö, puutuminen, lihasheikkous tai puheen vaikeus, ja aurattomaan, jossa migreenisärky alkaa suoraan ilman esi- eli auraoireita.Auraton Potilaalla on ollut vähintään viisi päänsärkykohtausta, jotka ovat kestäneet 472 tuntia, ja kohtauksiin on liittynyt vähintään kaksi piirrettä ryhmästä A ja vähintään yksi piirre ryhmästä B A: 1) särky on sykkivää, 2) särky on toispuolista, 3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja 4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä B: 1) pahoinvointi tai oksentelu, 2) valonarkuus ja 3) ääniherkkyys Aurallinen Potilaalla on ollut vähintään kaksi kohtausta, joissa on esiintynyt kolme seuraavista piirteistä: auraoire auran kesto yli neljä minuuttia tai kaksi peräkkäistä auraa auran kesto ei yli 60 minuuttia auraa seurannut päänsärky alle 60 minuutissa päänsärky on samanlaista kuin aurattomassa migreenissä.
Minulla on "auraton" migreeni ja oireina kaikki mahdolliset oireet, ilman "aurallisen" näköharhoja:
1) särky on sykkivää, 2) särky on toispuolista, 3) särky on kohtalaista tai kovaa ja estää normaaleja toimintoja ja 4) fyysinen aktiivisuus pahentaa särkyä 1) pahoinvointi tai oksentelu, 2) valonarkuus ja 3) ääniherkkyys
Minullapäänsäryt eivät mene odottamalla/lepäämällä/nukkumalla ohi. Päänsärkyä helpottaa kun makaan pimeässä märkä pyyhe naamalla ja on hiljaista. Päänsärkyjä laukaisee voimakas valo, voimakkaat hajut.... suunileen kaikki mahdollinen. Jos en ota normaalia särkylääkettä (ibuprofein/parasetamol, jotka tehoavat), niin päänsärky jatkuu ja alan voimaan huonommin kunnes oksennan.
41v m
Minulla on ennemmin ollut päänsärkyä joka täyttää kaikki kohdan A merkitja yhden eli ääniherkkyyden kohdasta B. Tämä oli ensimmäinen aurallinen. Jos tämä nyt sitten oli migreeniä. Puhuin juuri äitini kanssa puhelimessa ja hänellä on ollut alle 50v aivojen verenkiertohäiriö(näköhäiriöitä ja puhe puuroutui) tutkimuksissa trombosyytit koholla, hänellä on jatkuva lääkitys. Kyllä mun varmaan tarvitsee lääkärissä käydä.
ap
Kohtaukset voi olla pelkkää särkyä tai näköhäiriöitä tai molempia ja oireet voi vaihdella.
Mullakin iän myötä tullut näköhäiriöt lisäksi.
Kohtaus lääkkeet kannattaa hankkia.
No varmaankin näkökenttä väreilee tai jotain. Minulla on migreeni, mutta ikinä ei ole ollut auroja. Uskon, että olisin sellaiset takuulla tunnistanut.
Mulla sahalaita on selkeästi sahanterän muotoinen kirkas, väreilevä, liikkuva, suureneva valoilmiö näkökentässä, joka ei häviä silmät sulkemalla. Jos ei aurana tule sahalaitaa, niin joko näkökenttäpuutos tai ap:n kuvailema näköhäiriö. Kun otan yhtä aikaa maksimiannoksen ibuprofeenia ja parasetamolia auran aikana, ei kamalaa päänsärkyä tule, mutta uupunut, vetämätön ja voimaton olo voi kestää kolmekin vuorokautta. Äänet, valot ja hajut aistin moninkertaisena normaaliin verrattuna.
Kiva kiva otin pari drinksua ja nyt välkkyy sahalaidat molemmissa silmissä. Hyvä kun näkee kirjoittaa ja lukea. Usein tulee näitä kohtauksia. Ei pääkipua. Mikähän on vikana?
Toi on ärsyttävää 😑 V i t u n migreeni!
Alkaa kirkkaana pisteenä, joka alkaa kasvaa. Sanoisin sitä kristalliksi. Se kristalli muuttuu kolmioksi, kaikki kolmion sivut pyörii hiljaa. Kristallissa on öljyläikän värit. Se kolmio suurenee ja suurenee niin kauan, että häviää näkökentästä. Näkökentästä voi samalla puuttua osa. Esimerkiksi katson ihmistä, ja sillä on kaula-aukon yläpuolella hiukset, muttei kasvoja. Tai autossa on katto ja renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva otin pari drinksua ja nyt välkkyy sahalaidat molemmissa silmissä. Hyvä kun näkee kirjoittaa ja lukea. Usein tulee näitä kohtauksia. Ei pääkipua. Mikähän on vikana?
Aivoverenkierto on vikana. Alkoholi ei oikeasti sovi migreenipotilaan ruokavalioon.
Samanlaisia näköhäiriöitä tulee usein myös hypoglykemioissa. Jos ette yleensä pode päänsärkyä ja silmissä salamoinnin jälkeen ei tule päänsärkyä, kyse on usein tuosta ja voi tulla myös täysin terveillekin. Jos menette lääkäriin, pyytäkää myös labratestit ainakin sokerien osalta.
T DM1
Juuri ennen päänsärkykohtausta kaikki näkemäni ääriviivat vääristyvät sahalaitaisiksi, esim jos katson ovea niin sen reunat näyttävät sahalaitaisilta eivätkä suorilta.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu ne näköhäiriöt?
Migreeni aiheuttaa häiriöitä näköaivokuorella.
Migreeni voi aiheuttaa myös pelkkiä näköhäiriöitä ilman päänsärkyä.
Olen itse lukenut, että jotain lisää on vaaratonta ja puutos vaarallista.
En tiedä, onko mulla migreeni, mutta 3 vuotta on tullut sellaisia joskus, että lukiessa kirjaimia puuttuu. Siitä tietää, että kohta on näkökentässä sahalaitaisia häiriöitä. Ensin yleensä pieniä ja ne laajenevat. Myös värejä.
Vierailija kirjoitti:
Verensokerit matalalla. Sinun maksasi ei voi nyt käyttää sokerivarastoja, kun se on keskittynyt alkoholin polttamiseen. Suosittelen alkon jättämistä kokonaan, jottei se maksasi pamahda tyystin,
Migreeni oli 70-80 luvun muotisairaus, jonka varjolla ei enää saa myötätuntoa.
Niin muodoin sitä ei juuri enää kukaan sairasta. Sahalaidat sun muut oireet ovat pelkkää potaskaa
Asperiinilla ne pääkivut lähtevät
Ensin näkökentästä häviää osa. Vähän niin kuin olisit katsonut aurinkoon tai muuhun kirkkaaseen valoon liian pitkään. Jos on vaikka lukemassa tai kännykällä, niin pitää kohdistaa katsetta uudelleen että näkee. Sitten tajuaa että se näköpuutos onkin sellainen väreilevä, välkkyvä laajeneva pallo joka joskus jää pallon muotoon tai joskus taipuu sahalaitaiseksi välkkyväksi kaareksi. Sitten noin vartin-puolen tunnin päästä näköhäiriö vähitellen häviää ja tilalle tulee sumuinen olo.
Musta se näyttää siltä kuin olisi näkökentästä revitty kapea kaistale pois ja tilalle pantu analogisten televisioiden lumisadetta, eli valoisana ja pimeänä vilkkuvia pikseleitä. Ei ihan sahalaitaa mutta sellaisen revityn paperin tapainen "jälki", vähän epätasainen, jostain kohti leveämpi ja jostain kapeampi.
Ihan ensimmäinen merkki on vain keskellä näkökenttää oleva vähän sumea kohta, ihan niin kuin jotain olisi tiellä kun yrittää lukea ja jotenkin ärtyneesti sitä ensin "väistelee" tai putsailee silmälaseja muttei se mene mihinkään, sitten alkaa silmäkulmassa välkkyä ja kohta se kaistale menee ulkoreunalta siihen tarkan näön pisteeseen ja kiertyy ulkoreunaa pitkin. Joskus koko kaistale ajan kanssa kääntyy vähän niin kuin kellonviisari, mutta ei yleensä valtaa koko näkökenttää. Mulla ei tule pahoja päänsärkyjä onneksi.