Mitä mieltä olette liikeideastani?
Olen ajatellut perustaa kaupan, jonka erikoisuutena on kotiinkuljetus. Kotiinkuljetuksen saa ilmaiseksi jos ostosten loppusumma ylittää tietyn rajan, muutoin siitä peritään pienehkö lisämaksu. Kaupassa olisi myös nettipuoti, jonka kautta ostokset voi varata ostoskoriin ja sitten joko noutaa itse tai tilata kotiinkuljetuksella. Kaupassa voi asioida myös vanhaan tuttuun tapaan irl.
Kaupan valikoimaan kuuluu peruselintarvikkeet ja lisäksi hieman ylellisempiä elintarvikkeita sekä luomutuotteita ja jonkin verran laadukkaita vaatteita sekä muutamaa mallia kestovaippoja, kantoliinoja jne.
Miltä kuulostaa? Olisiko tuo kotiinkuljetus hyvä vetonaula? Tänne on kaivattu kauppaa ja itse tradenomin koulutuksella + myymälävastaavan kokemuksella uskaltautuisin tähän...
Kommentit (61)
hieman uudentyyppiselle idealle. Mainostus pitäisi siis hoitaa huolella alkuun ja panostaa alkutarjouksiin, palveluun, viihtyvyyteen, toimivuuteen ja muutenkin tunnettuuteen ja hyvän maineen luomiseen alusta saakka....
Kiitos teille! Nyt välillä unille ideoita sulattelemaan :)
ap
varaa työntekijöihin. Liikeidea kuulostaa juuri sellaiselta, jota aletaan pyörittämään yksin. Jos menestytä tulee, niin sitten voit palkata porukkaa. Lähtökohtaisesti varaudu hoitamaan yksin liikettä.
Voit laskea, että kiinteät kulut ennen palkkoja on noin 150-200 Euroa/pv. (yleensä pikkufirmoissa on tätä luokkaa) Sen jälkeen kaksi työntekijää (sinä toinen) vaatii ainakin sen 300 Euroa/pv lisää. Eli tuottoa olisi oltava jokainen päivä 500 Euroa. Jos liike on auki vaikka 10 tuntia, niin katetta on synnyttävä 50 Euroa tunnissa. Se on pienelle yritykselle paljon. Ihan oikeasti.
Perus elintarvikekauppakin sisältää yli tuhansia tuotteita. Ja ei voi olla kuin maito josta on nykyään kymmeniä versioita. Ja ihmiset tarvitsevat noita kyseisiä. Eli jokaisesta elintarvikkeesta on paljon versioita kun ihmisillä on allergioita esim, gluteeni, keliakia. hyla maidoton tai esim munaton. Kovin pientä kauppaa ei enää voi olla. Koska asiakaskuntasi pienenee olemattomaksi. Ja jos tuohon lisäksi haluat luomut, vaatteita ja erikoistarvikkeita, tarvitsee kauppasi olla isompi kuin "kioski".
Ja et pystyisi pyörittämään noin pienellä henkilökunnalla. Eli esim perus k-kauppa on jo sinällään pienin mitä voi olla mikä kattaa suurimman osan ihmisten tarpeista.
Mene pieneen kauppaan ja listan kanssa kirjaa mitä mielestäsi tarvitaan ja mitä ei. Ja jos suhteellisuuden tajusi ei valaistu, mene pieneen kauppaan hetkeksi töihin.
Tällä hetkellä työskentelen myymälävastaavana.
ap
muita kuin elintarvikkeita voisi nettikaupasta tilata minnepäin tahansa Suomea (postitse). Elintarvikkeet vain rajoitetulle alueelle.
ap
Aikoinaan sieltä kioskilta sai maidon, voin tai muutamia muita tuotteita kuten makkaraa tai kaljaa. Ehkä joitakin hammasharjoja tai nenäliinoja.
En millään voi käsittää että saisit tuon kioskin niin kannattavaksi että sieltä menisi jokainen päivä kymmenen tai enemmän kassillista/ ostoskertaa päivässä.
Mitä vähemmän valikoimaa, sen harvempi ostaa. Ehkä jonkun satunnaisen kerman voisin tarvita, ja siitä ilosta maksaisin kuljetusmaksun? Tai tilaisin housut sovitettavaksi jotka joutuisin palauttamaan?
Olen myös miettinyt, että ainakaan alkuun kotiinkuljetus ei pyörisi koko kaupan aukioloaikaa, vaan olisi "käynnissä" vain kiireisimpään aikaan eli esim. arkisin klo 16-18 aikaan kun ihmiset tulevat töistä. Tuohon aikaan siis tarvitsisin toisen työntekijän, joka kuskailisi tuotteita tilaajille. Mahdollisesti 1-2 autolastillista /päivä.
Työntekijöiden saanti ei ole ollut ongelma. Esim. opiskelijat työskentelevät mielellään iltaisin ja viikonloppuisin. Samat ajat sopivat monille mm. perheiden äideille. Minulla onkin luotettavia työntekijöitä tiedossa, jotka olisivat valmiita minulla työskentelemään. Itse tekisin toki yrittäjänä erittäin pitkiä työpäiviä, se on selvä se. Mutta olen siihen myös valmis.
Sinänsä alkukustannuksia helpottaa, että minulla on oma hyvä auto, jonka voisin pistää kuljetuskäyttöön. Liiketila tulisi sukulaiselta ilmaiseksi.
ap
Olisi toki isompi kuin kioski, mutta kauppana sieltä "kioskimaisemmasta" päästä verrattuna esim. Prismaan :) Pienempi myös kuin esim. täällä oleva Valintatalo, samaa kokoluokkaa kuin esim. osa Siwoista.
Allergikot joutuisivat sitten asioimaan keskustan isoissa kaupoissa. Samoin muuten tiettyjä erikoisuuksia etsivät. Tämä olisi minun oma hieman luomuhenkinen, palveluun satsaava ystävällinen ja soma kauppa.
Kommentoikaahan nyt vielä muutkin! Kävin jo välissä pesulla mutten vielä malttanut nukkumaan mennä, vaikka huomenna on aikainen herätys töihin.
ap
No minä itse asiassa mietinkin tätä, että niille erikoistuotteille (esim kestovaipat)ei kovin pienellä jakelualueella luulisi kovin paljon ja usein olevan kysyntää. Jotenkin tuli sellainen tunne, että miksi ne ei-päivittäistavaratuotteet pitää ympätä samaan. Mutta jos tosiaan sitten postimyynti koko Suomeen, niin ehkä toimisi paremmin..
muita kuin elintarvikkeita voisi nettikaupasta tilata minnepäin tahansa Suomea (postitse). Elintarvikkeet vain rajoitetulle alueelle.
ap
Lupa-asiakin vaikuttaa melko selvältä tässä vaiheessa. Voihan se olla että metsään menee vielä jossain kohti, mutta olo on toiveikas. Kauppiassuvun naisena oman kaupan perustaminen jossain vaiheessa on ollut selkeää ja nyt kun työkokemusta on riittävästi ja entinen kauppias/sukulaiseni lopetti (jäi eläkkeelle) niin olisi aika minun perustaa samalle paikalle uusi, enemmän omanlaiseni kauppa.
Asiantuntijoiden kanssa on keskusteltu ja moni on erittäin innostunut ideasta ja vielä tulen ideaa viemään eteenpäin muilla tahoilla. Mutta nyt siis kommetteja edelleen ns. asiakaskunnalta. Ei niinkään kannattavuuteen liittyvää välttämättä (toki ei nekään haittaa, vaikka neuvoja näissä saan toisaaltakin) vaan enemmän toivoisin asiakkaan näkökulmasta toiveita/odotuksia/ennakkoluuloja lukevani lisää.
ap
No minä itse asiassa mietinkin tätä, että niille erikoistuotteille (esim kestovaipat)ei kovin pienellä jakelualueella luulisi kovin paljon ja usein olevan kysyntää. Jotenkin tuli sellainen tunne, että miksi ne ei-päivittäistavaratuotteet pitää ympätä samaan. Mutta jos tosiaan sitten postimyynti koko Suomeen, niin ehkä toimisi paremmin..
ap
Itse asiassa minulla onkin jo nyt nettikauppa toiminnassa (jota pyöritän ns. sivutyönäni tällä hetkellä) ja siellä on myynnissä juuri noita mainitsemiani tuotteita, jotka yhdistäisin peruselintarvikkeisiin, joihinkin vaatteisiin ja luomutuotteisiin.
Kauppatila on fyysisesti "kaksilokeroinen" ja ajattelin että toinen "lokero" olisi elintarvikkeille ja toinen tekstiileille, perushygieniatuotteille jne.
ap
näin stadilaisena en näe tuolla menestystä. Koska voin aina mennä stockalle. Ja minä olen sellainen, jonka pitää päästä hipelöimään.
Kohderyhmänä maakunta...?
Ihmiset ovat kovin kyselleet uuden perään. Tämä on kuitenkin tiheästi asuttua seutua ja siitä huolimatta lähimmät kaupat pitkän matkan päässä.
En epäile etteikö uusikin kauppa pärjäisi. Tuosta "uudenlaisesta" ideastani kaipaisin kuitenkin mielipiteitä. Tahtoisin siis hieman muuta kuin perinteisen lähikaupan :)
ap
täällä ei yksikään liike kotiinkuljeta. Vähän aikaa sitten oli lehdessä juuri juttua, jossa yksi kauppias kertoi kokeilustaan joitakin vuosia sitten kuljettaa kotiin.
Idea kaatui suuriin kustannuksiin.
Että pelkään pahoin sinullekin niin käyvän. Siinä taitaa olla isompi työ kun osaat kuvitellakaan.
Varmasti riippuu paikasta ja asiakaskunnasta paljon. Mutta se on ikävä tosiasia, että harvassa paikassa enää pikkukauoat pärjää, ihmiset ajavat sinne marketalueelle.
Ja vain ihan pikkuostokset haetaan lähikaupasta.
viitsi paljastaa vielä tässä vaiheessa.
ap
Voit saada paljon markkinatietoa juuri sinun alueeltasi ja mitkä on ne perinmäiset syyt että edellinen kauppa lopetti?
Voit saada paljon markkinatietoa juuri sinun alueeltasi ja mitkä on ne perinmäiset syyt että edellinen kauppa lopetti?
Entinen kaupanpitäjä on oma isäni ja olen itsekin työskennellyt siellä :) Lisäksi olen työskennellyt monissa muissa kaupoissa ja minulla on kaupallisen alan koulutus.
ap
Lähinnä kun lapsi on sairas eikä kauppaan pääse. Mutta vanhuksiin kannattaisi enemmänkin panostaa. He liikkuvat huonosti ja kauppakassien kantaminen saattaa olla heille todella ylitsepääsemätön ongelma. He eivat tosin nettiä käytä, mutta kenties joku pizzeria-tyyppinen mainos jossa on paljon tilattavia tuotteita joista valita, voisi olla heille hyvä vaihtoehto. Heitä varten on kyllä kaikenlaisia asiointiapu-yrityksiä, mutta 30e/h ei kauheasti innosta maksaa siitä että joku muu tekee kauppareissun.
Toisaalta tämä seutu on enimmäkseen lapsiperheiden asuttamaa ja ajattelin enimmäkseen tähän 5 km säteelle suunnata toiminnan. Erityisesti lapsiperheelliset ovat harmitelleet todella kovin entisen kaupan loppumista ja toivoneet pikaisesti uutta toimintaa tilalle. Mutta toki joukkoon voi jokunen vanhuskin mahtua. Asuu täällä heitäkin kenties, vaikka harvemmin näkee :) Lähinnä huonojen palveluiden takia ovat varmaan muuttaneet lähemmäs keskustaa. Ehkä voisin miettiä lisää esim. makaroonilaatikko-tyylisiä valmistuotteita, jotka sopisivat sekä vanhuksille että lapsiperheille ja karsia luomupuolta pienemmäksi / kokonaan pois. Täytyy vielä puntaroida tätä. Kiitos sinulle!
ap
Lähinnä kun lapsi on sairas eikä kauppaan pääse. Mutta vanhuksiin kannattaisi enemmänkin panostaa. He liikkuvat huonosti ja kauppakassien kantaminen saattaa olla heille todella ylitsepääsemätön ongelma. He eivat tosin nettiä käytä, mutta kenties joku pizzeria-tyyppinen mainos jossa on paljon tilattavia tuotteita joista valita, voisi olla heille hyvä vaihtoehto. Heitä varten on kyllä kaikenlaisia asiointiapu-yrityksiä, mutta 30e/h ei kauheasti innosta maksaa siitä että joku muu tekee kauppareissun.
Enkä tulisi olemaan ainoa työntekijä. Kauppa olisi toki auki normaaleihin aikoihin ja iltapainotteista työtähän se kauppiaan työ on :) Toki noudattaisin lakia kaikin puolin.
ap