Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksihän joidenkin ihmisten ominaishaju on todella paha

Vierailija
28.12.2014 |

En nyt tarkoita pahalla hajulla sellaisia ihmisiä, jotka ovat epäsiistejä tai haisevat esim. hielle.

En tiedä miten yleisesti muut huomaavat ihmisten ominaishajuja, mutta minulla on tosi herkkä hajuaisti ja mielestäni jokainen ihminen tuoksuu vähän erilaiselle, yleensä ihmisen tuoksu on sellainen neutraali/joillain jopa mukava.

Tunnen yhden miehen (työkaveri), joka haisee jotenkin tosi vastenmieliselle. On yleisilmeeltään siisti ja vaatteetkin ovat aina puhtaat, mutta haisee aina tosi omituiselle. Ihan kuin sellainen vähän pistävä biojätteen/ruuantähteiden haju.

Sitten eräs nainen haisee sellaiselle voimakkaan makealle.

Mistä ominaishajut johtuvat? Vai olenko ihan friikki kun tunnistan hajut noin herkästi? Onko tätä muilla? :D En ole IRL kehdannut puhua "ongelmastani" kenellekään.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekokuituvaatteet saattaa joillain haista. Ne usein pestään matalassa lämpötilassa, kun eivät kestä kuumaa pesua. Ja jos pesuväli on pitkä hajua ei saa pesemälläkään pois. Mulla on inha HM hyvin pehmeä akryylipoolo, jossa outo haju heti 1 käyttökerran jälkeen. Se materiaali tuntuu käteenkin pesun jälkeen inhottavalle, jotenkin karkean nihkeelle. Tosi huono laatu ja siihen tuleva epämiellyttävä haju.

Vierailija
22/83 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:02"]

Joillakin ihmisillä erittyy ihohuokosten kautta voimakkaan hajuisia rikkiyhdisteitä. Eivät he voi sille mitään ja mitkään parfyymit tms ei hajua peitä. Ei kukaan hajuun kuole, en ymmärrä näitä valitrajia. 

[/quote]

Aloittaja ei syyllistänyt eikä puhunut suoraan sinulle. Ei tarvi ottaa henk.kohtaisesti.

[/quote]

En ota henkilökohtaisesti,  en tietääkseni itse haise. Mutta mulla on työkaveri, jolla on tuo ongelma. Hajuun tottuu kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 08:04"]

Yleensä vastakkainen sukupuoli tuoksuu voimakkaammin, miehet aistivat paremmin naisten hajuja kuin naiset miesten. Jotkut eivät taas ollenkaan.

[/quote]

Väärin, asia on juuri päinvastoin.

Vierailija
24/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu ett' se johtuu siitä että joillain on vaan niin uberhyvä hajuaisti että pistää hajut nokkaan. Mulla tosi harvoin mikään oikeastaan haisee nokkaa pahalta.

Vierailija
26/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussa on joku haju,mikä saa ihmiset pitelemään nenäänsä. Hygieniani hoidan ja käytän apteekin vahvaa dödöä. Se on kaiketi ominaishajuni,enkä voi itse siihen vaikuttaa. Ahdistaa,vaikka kuinka pesen ja huolehdin,niin silti olen huonompi kuin muut. Haluaisin olla hyväksytty haisuliominaisuudests huolimatta :(

Vierailija
27/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puskee ihosta jotenkin sellainen eltaantunut haju, mutta vain jos olen syönyt monta päivää herkkuja, keksejä, jätskiä ym. Parhaillaan nytkin. Inhottavaa, haistan hajun käsivarsista erityisesti, kun ovat lähellä kasvoja. Voiko ruokavalio vaikuttaa näin paljon, vai kuvittelenko vain.?

Vierailija
28/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En havaitse ihmisistä mitään ominaishajua, ellen paina nenää ihoon kiinni ja sitä ei onneksi töissä tapahdu. Asia erikseen ovat vahvasti hieltä haisevat ihmiset, alkoholistit ja holtittomasti tuoksuja lotraavat.

(M)

Vierailija
29/83 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:10"]

Erään ystäväni ominaistuoksu on erikoinen. Melko vahva, vähän makea mutta väkevä. En ollut vuosiin muistanut tätä hänen ominaistuoksua, mutta nyt tuoksu tuli nenääni pitkästä aikaa ja sain välittömästi flashbackin lapsuuteen, heidän kotiinsa. Heillä lakanat ja pyyhkeet ym haisivat samalta.

[/quote]

Niillä on sädesientä, lahoa tms. rakenteissa.

Meillä oli töissä yksi  väliaikainen, josta löyhähti tietynlainen ummehtunut mökinhaju. Kävikin ilmi, että asuvat heikkokuntoisessa rintamamiestalossa.

Vierailija
30/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha asia,mutta jos joku joskus selaa näitä tietoa etsien, niin vastaan. Kannattaa lopettaa tai vähentää minimiin maitotuotteiden käyttö, niiden runsas käyttö tuottaa mätähajua joka tulee ihosta läpi. Lopeta sipulin, sellerin ja runsas mausteiden käyttö. Samoin kaikki jotka tuoksuu voimakkaasti, tuoksu muuttuu mahassa hajuksi ja sitten iho ja uloste haisee mädälle.

Kaikkein pahinta on monille maitotuotteet ja sipuli, hiki alkaa haisemaan ja deodorantti yhdistettynä näihin pilaa vaatteiden kainalot pysyvästi. Vaatteet on heitettävä pois.

Heti pois maito, jugurtit, viili rahkat, juustot jne+sipulit.

Vierailija
31/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 kirjoitti:

Vanha asia,mutta jos joku joskus selaa näitä tietoa etsien, niin vastaan. Kannattaa lopettaa tai vähentää minimiin maitotuotteiden käyttö, niiden runsas käyttö tuottaa mätähajua joka tulee ihosta läpi. Lopeta sipulin, sellerin ja runsas mausteiden käyttö. Samoin kaikki jotka tuoksuu voimakkaasti, tuoksu muuttuu mahassa hajuksi ja sitten iho ja uloste haisee mädälle.

Kaikkein pahinta on monille maitotuotteet ja sipuli, hiki alkaa haisemaan ja deodorantti yhdistettynä näihin pilaa vaatteiden kainalot pysyvästi. Vaatteet on heitettävä pois.

Heti pois maito, jugurtit, viili rahkat, juustot jne+sipulit.

Onko sillä väliä onko raaka vai paistettu sipuli mitä syöny?

Vierailija
32/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä on myös vahva ominaistuoksu. Se tarttuu hänen vaatteisiin ja käydessään luonani myös sohvaani jää se haju.

Ystävä on rakas, haju ei.

Vierailija
33/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ex-kollegani, josta tuli myos hyva ystavani, haisi/ haisee perunakellarille. Jotenkin sellainen ummehtunut itaneen perunan haju potenssiin sata. Han on reilut 50v nainen, todella siisti ja uskoisin etta huolehtii hygieniastaan. Itse olen hiukan hanta nuorempi mies enka omaa mitenkaan erityisen tarkkaa hajuaistia. Nykyaan nahdaan harvemmin kun ei asuta enaa samassa kaupungissa, mutta silloin kun nahdaan niin tuntuu kuin oltaisiin perunakellarissa 😃.

Minusta, raavaasta miehenjarkaleesta, on taas sanottu, etta tuoksun hunajamaidolle. Wtf!? (Pari exaa sanoi nain.)

Vierailija
34/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaitsen omankin ominaistuoksun muutokset. Yöpaita on normaalisti parin käytön jälkeen ihan miellyttävän tuoksuinen, mutta stressaantuneena ihoa vasten olleet vaatteet rupeavat haisemaan nopeammin pistävälle/tunkkaiselle.

Geneettinen juttu on olemassa, mutta ehkä ominaistuoksu vaikuttaa muutenkin, jopa enemmän muista syistä? Olen huomannut, että miehet joilla on vahva hyvä tuoksu ovat suositumpia naisten keskuudessa kuin ulkoisista syistä voisi ajatella. Jopa "varsinaisia naistenmiehiä", vaikkei ulkonäöstä voisi mitenkään arvata. Toisinpäinkin. Hyvännäköinen korkeakoulutettu mies vastoin tahtoa sinkkuna -> täysi sekopää tai sitten ei haise hyvälle.

Joka pitää hajua ihan mitättömänä juttuna, ei ole luultavasti koskaan viritellyt seurustelua pahanhajuisen ihmisen kanssa. Se nyt vain on este läheisyydelle :(

Vierailija
35/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten myös häiritsevää, jos ihmisellä EI ole ominaistuoksua. Jotkut eivät haise läheltäkään yhtään millekään ja näitä on vähemmistö.

Vierailija
36/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko kaalisoppa hyvältä?

Vierailija
37/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta perusvoiteet haisee joidenkin ihmisten iholta suorastaan oksettavilta. En tiedä läträävätkö likaiselle iholle?

Vierailija
38/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on sellainen ihminen ettei hänestä lähde mitään hajua. Ei hikoile juurikaan ja hiki ei haise. Iho on hyvin tuoksuton. Musta se on jännä asia. Mun miehen iho tuoksuu vaniljalta.

Vierailija
39/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta perusvoiteet haisee joidenkin ihmisten iholta suorastaan oksettavilta. En tiedä läträävätkö likaiselle iholle?

Hajusteet tuoksuvat erilaisille eri ihmisten iholla, kiitos erilaisten bakteerien ja muiden yksilöllisten tekijöiden. Siksihän parfyymejakin kannattaa kokeilla iholle eikä ostaa sokkona.

Vierailija
40/83 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pesukone pesee oudosti, niin että pyykit haisee. Varsinkin tekokuitu, en vieläkään löytänyt syytä tähän. Uusi pesukonekin hankittu, mutta silti. Haisee koko kylpyhuone jos yksikin vaate haisee.

Toinen kuulemma, jos kotona haisee joku esim. Home, ruoat pöydällä, tiskikone joka suljetaan ja avataan (haju on sen jälkeen kamala), voi saada ihmisenkin haisemaan. Tai lähinnä ne vaatteet haisee.

Hankin joskus kirppiksestä keinokuituisen vaatteen, jonka laitoin pesuun ja pesun jälkeen vasta haistoin, miten hirveältä se vaate haisi. Haju oli levinnyt muihinkin vaatteisiin jotka olivat samassa koneessa, eikä lähtenyt millään pois. Yritin etikkaa huuhteluaineen tilalle, jopa liotin etikkavedessä, tuuletin ja ei, kaikki ne vaatteet piti heittää pois.

En vieläkään tiedä, mikä oli syynä. Haju oli todella pistävä ja kamala. Nykyään nuuhkaisen aina kirppiksestä vaatetta ennen ostoa. Jos pienikin makeahkon pistävä vivahde, jätän ostamatta.

Kannattaa varmaan nuuhkia vaatteet läpi ja laittaa erikseen ne, jotka haisevat ja heittää ne pois, jos haju ei lähde edes etikalla. Ettei leviä pyykissä muihinkin niin kuin mulla kävi.

(jos joku keksii, mikä voisi olla syynä, niin kertokaa ihmeessä)