Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mulle miksi vaunuissa pidetään nykyään poikkeuksetta harsoa aukon päällä?

Vierailija
30.01.2009 |

Onko se joku tapa, jota luullaan olevan pakollista noudattaa? Lumipalloefekti? Antakaa niiden vauvojen nyt edes vähän kurkistaa taivasta ja äidin kasvojakin... Toki kovalta tuulelta, häikäisyltä ja ampiaisilta on hyvä suojata, mutta että sideharso koko ajan edessä? Voisiko joku selittää. Ja kuten totesin, tästä ei poikkeuksia näe.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidin molempien lapsieni kohdalla silloin kun nukkuivat. En siis muuten ja laitoin paikalleen vasta kun oli nukahtanut tai nukahtamaisillaan. Lapsikin tiesi silloin, että nyt on uniaika, eikä seurusteluaika. Ja kun heräsi (ja jos satuttiin olemaan reissussa), niin sitten harso pois.

Kyllä vaan meidän lapsille sopi oikein hyvin, eikä mua kiinnosta tippaakaan mitä muut siitä ajattelee. Ihmettelen vaan miksi pitäisi jotain ajatella???

Vierailija
22/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pidin molemmilla lapsillani sideharsoa aukon päällä talvella ihan sen takia, että kopan lämpotila pysyi muutaman asteen lämpimämpänä ja kesällä auringon häikäisyltä suojana. Parinkymmenen asteen pakkasella lämpöero on huomattava!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellu et se on siks siinä et vauva nukkuu eikä muu hälimnä ympärillä häiritse..... itekki laitan aina jos mukana on ja lapsi näyttää väsyneeltä niin sen harson siihen päälle et nukahtaa paremmin ku muuten ei malta..... ja sadesuojaki tainnu joskus jäädä siihen ku lähtiessä esim satanu vettä/lunta ja jos vaikka sit bussilla menee keskustaan ja siellä ei enää sadakkaan niin saattanu siltiki jäädä se siihen päälle ku ei oo jaksanu ottaa pois..... kaikkia sitä teki ihmettelette.....

Vierailija
24/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei koskaan kun vauva oli hereillä. Syy oli, että ajattelin, että vähän estää pikkulintujen, ötököiden ja kissojen menemistä vaunuun. Nukkui kuistilla, jossa joskus pikkulinnut kävivät syömässä kuolleita ötököitä. Ja siis paino sanalla vähän, koska tiedän, että jos kissa haluaisi mennä vaunuun, niin menisihän se verkonkin läpi.

Ja olin kuullut naapurin kauhujutun vaunuun menneestä hiirestä. Ja oli jopa puraissut naapurin vauvaa poskeen, että sekin vaikutti.

Vierailija
25/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..olet ymmärtänyt asian siinä mielessä täysin väärin, että tuskin kukaan sitä harsoa tai muuta rättiä siinä pitää silloin kun vauva on hereillä.

Toisekseen, olet "hieman" valikoiden ihmisten kärryjä, jos sanot, ettei tuosta poikkeuksia näe. Kenties olet asian suhteen jostain systä pakkomielteinen...

Ja kyllä, ihan fiksu tapa on pitää harsoa tai vastaavaa kärryjen suojana, silloin kun vauva NUKKUU, ja on enemmän pakkasta/aurinkoista/erittäin tuulistä. Juu, ei se vauva siitä vahingoitu, jos rättiä ei käytä, mutta parempi toki jos käyttää.

Vierailija
26/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tutut kasvot on heti tarjolla. Harsovauvat parkuvat enemmän...

No mut jos jotkut pitää siinä harsoa tai verkkoa tai mitälie silloin kun vauva nukkuu?

jonka mukaan vauvan ja äidin katsekontakti on äärimmäisen tärkeä vauvan kehitykselle ja verrattiin stressivasteita vauvoilla, jotka joko näkivät äidin kasvot vaunuissa/rattaissa tai eivät nähneet. Ero oli selkeä.

Vierailija
27/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin meidän vauva on niin virkeä ja aktiivinen tapaus, että ei nukahtaisi millää jos näkisi kaiken mitä ympärillä tapahtuu. Harso viestittää, että nyt nukutaan ja saa unenkin helpommin kun ei ole katsottavaa ja ihmeteltävää.

Vierailija
28/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lentele lumihiutaleita sisään eikä aurinko häikäise

Vierailija
29/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen tapa, ja näyttää rumalta. Hienot vaunut ja sitten joku rätti siinä muka suojaamassa vauvaa. Mulla 01 ja 04 syntyneet lapset, eikä koskaan ollut sideharsoriekaletta vaunuissa. Liikuttiin tosi paljon ja vauvat nukkuivat monesti vaunuissa, mutta mihinkähän me oltais sitä sideharsoa tarvittu? Minusta oli aivan ihanaa välillä katsella vauvaa kun työnsin vaunuja.

Vierailija
30/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harso on vaunujen edessä, niin äitihän ei näe, vaikka ulkona nukkuvalla vauvalla olisi joku hätä esim.ampiainen pörräisi vaunuissa (harso ei tosiaan pidättele niitä, jos ei sitten ole lähestulkoon teipattu kiinni vaunuihin) tms. Hyönteissuojaverkon läpi sentään koko ajan näkee vauvan kasvot.

Vierailija
31/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai nyt kukaan pidä harsoa vauvan ollessa hereillä. Harso suojasi pakkaselta, vauvan oli mukavampi hengittää kun lämpötila vaunuissa pysyi lämpimämpänä. Kesällä pidin vain mustaa hyttysverkkoa joka suojasi liialta valolta, vauva nukahti helpommin kun ei ollut liian valoisaa.

Vierailija
32/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteissuoja on huomattavasti ilmavampi, eikö se ole monessa tilanteessa järkevämpi vaihtoehto.

Vierailija
33/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla ja täällä on ollut ryöstöjä, kidnappauksia ja köyhien keskuudessa jopa lepraa.

En halua muiden ihmisten kiinnittävän huomiota vauvaan tai tulevan lähemmäksi. Käytän siis harsoa suuaukolla (takana ja ylhäällä muovi-ikkunat, josta voin nähdä vauvan koko ajan) sekä hyttyssuojaa.

Vierailija
34/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinpä vaan kun en ehdi päivystää koskaan naama kiinni vaunuissa koska vauvamme pihalla herää, kun olen esikoisen kanssa sisällä. Joskus vauva nukkuu 5 tuntia ulkona, joten oma stressitasoni kyllä nousisi, ja varmaan esikoisenkin, jos pitäisi varmuuden vuoksi heti olla naama vauvalle näkyvillä kun se herää.

Öisin meillä on myös makuuhuoneessa pimeää, eli vauva ei näe minua kun syötän hänet.

Ja joo, en pidä mitään harsoja vaunuissa, kun niihin ei tuuli pääse. Raitis ilma on syy miks nukutan ulkona. Jos on 10 astetta pakkasta, pienennän suuaukkoa jollain kankaalla ja näin vaunut ovat lämpimämmät, mutta en peitä sitä kokonaan koskaan.

Vierailija
35/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain oman esikoiseni 1997 ja siitä asti olen asiaan kiinnittänyt huomiota. Lähes poikkeuksetta vaunuissa on tuo harso edessä.

Itse olen talvisaikaan pitänyt vauvan nukkuessa harsoa edessä, ihan ilman kylmyyden vuoksi, ja kesällä vain hyttysverkkoa. Vauvan hereillä ollessa siinä ei ole kyllä järjen hiventäkään, paitsi että aika harvoin meillä vauva hereillä vaunuissa makasikaan...

Vierailija
36/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 12-vuotta sitten pitänyt harsoa ensimmäisen kerran.

Syitä harson käyttämiselle on ollut meillä se, että lapsi on nukahtanut ja nukkunut paremmin, kun ei kesken unien herämisen näe mitään "kiinnostavaa" ja suojaa se myös auringoltakin. Harson olen laittanut yleensä vasta sitten kun vauva on nukahtanut. Poikkeuksena oikein kirkas auringonpaiste.

Kaikkien komen kohdalla olen käyttänyt hersoa. Meillä lapset ovat nukuneet akikki muut paitsi yöunet vaunuissa ulkona n.kaksi vuotiaaksi asti. Olen käyttänyt harsoa ja hyttyssuojaa myös sen vuoksi ettei kissat päääse vaunujen sisään nin helposti. Myös monesti olen käyttänyt sitä sadesuojaa vaikka on katoksen alla ulkona nukkunut, koska se antaa talvella tuulensuojaa ja sillä saa sen harson ja hyttyssuojan viritettyä tiukaksi, jottei ne kissat sinne sisälle pääse.

Vierailija
37/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hyönteisverkkoja" tai ommellut itse vastaavan. Jos nyt tarkoitatte tässä keskustelussa niitä varsinaisia harsorättejä mitä joskus ennen käytettiin vaippoinakin ja joita vielä ainakin jokunen vuosi sitten oli vielä äippäpakkauksissakin mukana niin niistä ei näy läpi, mutta kyllä noista muista suojista näkyy läpi muttei ötökät mene. Minusta täysin pätevät kapistukset, kun lapsi jää ulos nukkumaan.

Ja en minä ainakaan päivystänyt nukkuvan lapseni vaunun vieressä koko aikaa, jotta vauvani näkee kasvoni heti herättyään vaikkei mitään läpinäkymätöntä rättiä siinä ollutkaan. Itse vaunuja kylläkin vilkuilin, sekä itkuhälyttimestä kuulin heräilyt.

Vierailija
38/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteissuoja on huomattavasti ilmavampi, eikö se ole monessa tilanteessa järkevämpi vaihtoehto.

sehän onkin lähes ilmatiivis... meillä on - hui kauhistus! - peitto kopan edessä näin talvella suojaamassa tuulelta ja kesällä liialta valolta. Hirvee ämmä määkin oon, ku lapsetkin nukkuu ku tukit ulkona. Sadesuojaakin laitan talvisin, jotta pysyy se peitto paremmin paikallaan tuulessa.

Vierailija
39/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkko pitää kevyen pakkaslumenkin loitolla (ei kastu heti vaunut) ja harso sen vuoksi ettei häikäse. Mua ei paljo kiinnosta jos joku pitää mun viritystä rumana.

Vierailija
40/53 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaivaudut nukuttamaan lasta ulkona, koska raitista ilmaa se ei ainakaan saa jos vaunujen päällä on peitto. Pistäpä lapsesi parhaaksi lämpömittari sinne koppaan, niin ehkä opit jotain, tuolla keinolla tapatat lapsesi helteessä.

meillä on - hui kauhistus! - peitto kopan edessä näin talvella suojaamassa tuulelta ja kesällä liialta valolta. Hirvee ämmä määkin oon, ku lapsetkin nukkuu ku tukit ulkona. Sadesuojaakin laitan talvisin, jotta pysyy se peitto paremmin paikallaan tuulessa.