Kertokaa mulle miksi vaunuissa pidetään nykyään poikkeuksetta harsoa aukon päällä?
Onko se joku tapa, jota luullaan olevan pakollista noudattaa? Lumipalloefekti? Antakaa niiden vauvojen nyt edes vähän kurkistaa taivasta ja äidin kasvojakin... Toki kovalta tuulelta, häikäisyltä ja ampiaisilta on hyvä suojata, mutta että sideharso koko ajan edessä? Voisiko joku selittää. Ja kuten totesin, tästä ei poikkeuksia näe.
Kommentit (53)
et sitten vissiin oo koskaan harsoa kädessä pitänyt,
Hyönteissuoja on huomattavasti ilmavampi, eikö se ole monessa tilanteessa järkevämpi vaihtoehto.
sehän onkin lähes ilmatiivis... meillä on - hui kauhistus! - peitto kopan edessä näin talvella suojaamassa tuulelta ja kesällä liialta valolta. Hirvee ämmä määkin oon, ku lapsetkin nukkuu ku tukit ulkona. Sadesuojaakin laitan talvisin, jotta pysyy se peitto paremmin paikallaan tuulessa.
enkä tajunnut että siihen olisi pitänyt jokin harso virittää vielä. Mummot sitten ystävällisesti valistivat, että vaunun suuaukko pitää peittää, ettei vaunujen sisään tuule kylmästi. Että ei ole mikään nykyajan ilmiö, kun kuusikymppisetkin tämän tietävät. Samat mummot olivat kyllä muutenkin sitä mieltä, että vauvalla oli aina liian vähän päällä ulkona.
on ollut juttua täällä aiemminkin. Mä en todellakaan ymmärrä noita harsoilijoita.
A) johan siellä happi loppuu, varsinkin, kun kesäpäivänä vetästään vielä harson lisäks se musta sadesuoja vaunujen päälle
B) Mun mielestä on aika törkeen näkönen se harso siinä vaunujen kuomun edessä. Mitä järkee ostaa tonnin Bugaboot ja tilkitä ne jollain repsottavalla harsolla. löytyy niitä suht tyylikkäitä mustia hyttys/ tuuli ja aurinkosuojiakin, joiden hinta n 20 eur (aika pieni hinta vaunuihin verrattuna)
Ehkä tuo rättihysteria loppuu, kun joku vauva oikeesi kuolee hapenpuutteeseen kesken päivätorkkujen tai repäiseen harson syö sen ja tukehtuu sit siihen. Voidaan sit av:llä kilpaa taas moralisoida ja syytellä tyhmää ja vastuutonta äitiä- eihän valmistaja oo tarkottanu harsoja tollaseen käyttöön.
Meillä harsoa käytetään vaan pääsiäispashan valutukseen...
Anoppikin aina kimittää että onko nälkä, ja villasukkaa jalkaan. Eli kyllä minä kuuntelisin enemmän mitä oma järki sanoo, enkä sitä mitä mummot höpöttää.
enkä tajunnut että siihen olisi pitänyt jokin harso virittää vielä. Mummot sitten ystävällisesti valistivat, että vaunun suuaukko pitää peittää, ettei vaunujen sisään tuule kylmästi. Että ei ole mikään nykyajan ilmiö, kun kuusikymppisetkin tämän tietävät. Samat mummot olivat kyllä muutenkin sitä mieltä, että vauvalla oli aina liian vähän päällä ulkona.
vaunuissa ei ole nykyisin integroitua harsoa kuomussa??? Ei ole edes näissä pohjoismaalaisissa vaunuissa. Tai, jos vauvan olisi tarkoitus olla täysin peiteltynä niin vaunuissa olisi jokin läppä siinä aukon päällä, että sen voisi tarvittaessa sulkea.
Se on kyllä pitkälti tottumus- ja totuttamiskysymys, osaako vauva nukkua ilman että vaunujen suuaukko on peitetty.
Samoin marimekon paidat ja rematecit. Nykyisin myös kestoilusta, liinailusta ja perhepedistä juttelu sekä suolattomat maissinaksut. ;)
siis en ole ikinä käyttänyt harsoa vaan nimenomaan sellaista hyttysverkkoa ! Jos siis harsolla tarkoitetaankin niitä puklausrättejä joita saa äippäpakkauksesta...niitä en ole vaunuihin laittanut.
ainakin minä olen käyttänyt.
Mutta vain vauvan nukkuessa :)
Hereillä ollessa ovat tietenkin saaneet katsella ulos vaunuista.
valitettavasti harso ei ole kuin hidaste pakokaasuille tai pöpöille. Sillä et vauvaasi suojaa. Sen sijaan harso estää tehokkaamman ilmanvaihdon. No, hiilidioksidi väsyttää... ;)
jolla vauva huusi naama punaisena vaunuissa kun auringon häikäistessä silmiä. Puutarhan kassajonossa tämän äidin perässä yhtenä kesänä jonotin .. on vaan jäänyt tapaus mieleen. Äitiä vauvan itku ei näyttänyt häiritsevän ollenkaan. Oli varmaan ihana katsella vauvaa aina välillä eikä ollut tyylitön harso rumentamassa vaunuja.
Omituinen tapa, ja näyttää rumalta. Hienot vaunut ja sitten joku rätti siinä muka suojaamassa vauvaa. Mulla 01 ja 04 syntyneet lapset, eikä koskaan ollut sideharsoriekaletta vaunuissa. Liikuttiin tosi paljon ja vauvat nukkuivat monesti vaunuissa, mutta mihinkähän me oltais sitä sideharsoa tarvittu? Minusta oli aivan ihanaa välillä katsella vauvaa kun työnsin vaunuja.
Ehkä vaakasuora lumipyry tai 30 asteen pakkanen voi tehdä poikkeuksen, mutta muuten sen lapsen on ihan hyvä saada raitista ilmaa. Meillä kaikki lapset (4 kpl) nukkuneet ulkona vajaa 2 viikon iästä alkaen ja aina ilman mitään rättejä. Talvivauvoja niistä on 3.
Välillä tekee mieli soittaa jonnekin lastensuojeluun kun näkee vaunuja peitettävän paksuilla peitoilla, ei siis harsoilla vaan kunnon peitoilla! Sinne omaan hiilidioksidiinsa on sitten vauvan hyvä nukkua ikiuneen, niinkö?!
Taatusti vauvani huutaisi jos kuomun eteen jonkun rätin kesäkuumalla laittaisin. En todellakaan laita harsoa ja mummoja räpsin sormille jos yrittävät paskaisia käpäliään mun lapsen vaunuihin työntää
vauvat joita rynkytetään pitkin teitä umpioissa.