Matkustelun vaaroista lasten kanssa
Tekisi ihan hirveästi lähteä koko porukalla reissuun johonkin lämpimään mutta pelkään kuollakseni että joku kidnappaa lapsemme!
Onko huoleni ihan aiheeton?
Miten olette toimineet esim. ihmisvilinässä yms. paikoissa?
Jotenkin tää asia painaa ihan hirveästi ja ajattelen että pelko jostain kamalasta pilaa koko loman...mutta toisaalta ei meillä ole edes mahdollisuutta jättää lasta kotiin kahdeksi viikoksi, kaikki isovanhemmat ovat vielä työelämässä.
Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksianne!
Kommentit (133)
lomalle johonkin Kolumbian viidakoihin? Jos nyt aiotte ns. perusrantalomalle kuten miljoonat muutkin pohjois-Eurooppalaiset joka vuosi, lapsikaappauksen todennäköisyys on pienempi kuin loton täysosuman.
Yleisimmät lapsiystävälliset kohteet ovat turvallisia, lasten kanssa matkustavalle suosittelen etenkin Kanarian saaria (joita en kyllä muille suosittelisi ikinä).
Ei sitä lasta sinun sylistäsi kukaan kaappaa. Pakkoko niitä vekaroita on yksin päästää siellä kulkemaan.
Me olemme matkustelleet lasten kanssa paljon, ovat iältään nyt 2 ja 5 v. Koskaan ei ole tarvinnut edes pelätä.
nimeomaan pelkään, että joku veisi lapseni.
Siihen auttaa se, että mlemmat vanhemmat tajuaa, että pitää lapsia silmällä.
Lapsia ei päästetä yksin edes lähtemään edeltä uima-altaalle tai lähikauppaan.
Meillä on edelleen sääntö, että edes 11-16v lapset ei liiku yksi hotellialueen ulkopuolella ja uloskin lähtevät kaksin vain, jos kertovat, minne menevät (esim. siihen ja siihen kauppaan) ja sitten minä olen ajatuksissa mukana, kestääkö liian kauan vai ei.
Se, että joku kidnappaisi lapsen minun silmien alta tai selän takaa, en usko - tai siihen en siis varaudu.
Ulkomailla tosin pienten riskien alla olen laittanu tekstarin sukulaisille, että jos en siihen mennessä soita, niin hälytä poliisit etsimään. Tämä koski koko perheen kyläreissua paikallisen perheen luo.
nyt toimit normaalisti kuten muutenkin. Samahan se on suomessakin missä vaan, ilman valvontaa ei saa jättää. Joskus kyllä kieltämättä kauhistuttaa täälläkin katsoa kun lapset tuolla kaupoissakin mennä viilettää ilman valvontaa, ja sit kuulutellaan että lapsi odottelee äitiään... Eli, jos et kaupassa päästä häviämään niin ei se lapsi siellä ulkomaillakaan katoa.
Mikäli ette haikaile matkasta johonkin eksoottiseen kohteeseen vaikkapa Afrikassa tai Aasian perukoilla, niin voitte olle suhteellisen rauhallisin mielin. Vaikkapa Kreikka on turvallinen matkakohde (vaikka niitä mellakoita sielläkin hiljattain tosin oli).
ja kun olivat isompia-
toinen vanhemnoi valvoi toista ja toinen toista-
on matkustettu 8 kertaa Kanarialla- no problem- ei edes kertaakaan ripulia-
lapset nyt 7 v ja 8 v
Asuin kymmenisen vuotta Lontoossa, missä sain kaksi lasta, ja kyllä se oli semmoinen koulu, että on jäänyt jotenkin "ihon alle" tuo lasten vahtiminen... Se on ihan todellista tuolla "suuressa maailmassa" eikä ollenkaan tuulesta temmattua - eikä todellakaan tarvitse mennä mihinkään Kolumbian sademetsiin könyämään! Mutta älä anna sen kuitenkaan ottaa ylivaltaa, siinäaletaan jo mennä hiukan epäterveen puolelle... Matkustakaa ihmeessä, mutta muistakaa se maalaisjärki. Ja ennen kaikkea luottakaa vaistoonne - jos joku ihminen ei tunnu luotettavalta (ja ennen kaikkea, jos lapsi ei pidä jostakusta!), uskokaa siihen "gut reactioniin"...
Olen tosiaan asunut Lontoossa pienten lasten kanssa, sekä matkustellut sittemmin paitsi siellä Lontoossa, myös muualla. Melkein hankalinta on ulkomailla vähän isompien (suomalais)lasten kanssa, jotka ovat kotonaan tottuneet siihen tiettyyn vapauteen... Eivät tahdo ymmärtää, miksi eivät saa yksin/kaksin käydä "seikkailemassa". Oma esikoiseni etenkin oli varsin hyvin "koulutettu" kulkemaan pikkusisaruksen rattaista kiinni pitöen jo 3-vuotiaasta ja Suomeen muutettuamme kävelimme samalla tavalla vuosia - ihan varmaan vielä alakoululaisena piti kiinni pienimmän rattaista yhdessä ulkona kulkiessamme. Ja hyvä niin. ;-)
Itse olin katraineni Bulgariassa viime kesänä ja täytyy sanoa, että siellä etenkin tuli kyllä sellainen fiilis, etten etenkään pitkäripsistä ;-) nuorimmaistani halunnut päästää hetkeksikään silmistäni (silloin 5v) ja kerran, kaksi taisin uskaltaa päästää isonveljen kanssa vessaan, kun oli pakko jäädä vahtimaan tavaroita ym., mutta kovat oli ukaasit, ettei mihinkään lähdetä seikkailemaan yksin! Lapsia ikävä kyllä kaapataan, ja vaikka totta onkin, että todennäköisyys jossain Kreikan ym. turistikohteissa on huimasti pienempi kuin vaikkapa Lontoossa tai Itä-Euroopassa, niin ei se vara venettä kaada!
Lähtekää siis ihmeessä matkalle, mutta pitäkää lapsistanne huolta! :-)
no mä sanoisin että sademetsässä ollaan paremmassa turvassa kaappaukselta :)
mulla on tuttavapiirissä oikeasti yksi perhe josta on kaapattu lapset... eli ensin toinen lapsi hävisi ja sitten yllättäen tuli täti joka tarjoutui katsomaan toisen perään.. se oli tosi kamalaa ja tämä siis ihan isossa turistikohteessa.
SILTI me matkustetaan lasten kanssa, koska vahinkoja kuolema ym voi tulla myös kotona... me vaan VAHDITAAN!
siis jos lapsen kaappausta pelkäisin..
Mutta kuten todettu, moni on kuollut kotiinkin.. että terve järki päässä ja silmät selässä pärjää kohteessa kuin kohteessa..
Mutta en ymmärrä sen pointtia joka just ruotsia ja espanjaa turvallisiksi kommentoi.. Miksi ne olis turvallisemmat kuin esim muut pohjois- tai välimeren maat?
Ruotsi ja Espanja ovat turvallisia.
Espanjan aurinkorannalla on paljon pohjois-Afrikasta tulleita rikollisjengejä. Voisin kertoa muutaman hiuksianostattavan kokemuksen joita olen itse todistanut (päättyneet onnellisesti kuitenkin) mutta sanonpa vaan - älkää edes rattaita jättäkö metrin parin päähän niin ettette näe lasta ja että lapsi ei ole rattaiden remeleissä kiinni. Todistin nimittäin mm. itse vieressä kuinka tummahko mies kaappasi vaunuissa istuvan tyttölapsen äitinsä silmien alta tavallisessa ruokakaupassa (äiti etsi hyllyistä tavaroita ja oli kääntänyt selkänsä lapseensa päin ja lapsi ei ollut kiinni vaunujen valjaissa). Hui kauhea! Onneksi kaupan henkilökunta toimi enemmän kuin nopeasti.
koskaan edes yrittänyt mitään. Toisaalta ollaan myös huolehdittu, etteivät lapset mene yksinään mihinkään eivätkä karkaile.
saivatko ne takaisin? miten? jäi ahdistamaan tämä juttu! terveisin se hysteerinen kakkonen
Turistirysissähän ne lapsia kyttäävät pedofiilit viihtyy.. :( Missä vain voi sattua mitä vaan, motiivit ja syyt eri jos kaappauksista puhutaan...Tapahtuuhan sitä Suomessakin.
siis jos lapsen kaappausta pelkäisin..
Mutta kuten todettu, moni on kuollut kotiinkin.. että terve järki päässä ja silmät selässä pärjää kohteessa kuin kohteessa..
Mutta en ymmärrä sen pointtia joka just ruotsia ja espanjaa turvallisiksi kommentoi.. Miksi ne olis turvallisemmat kuin esim muut pohjois- tai välimeren maat?
koko ajanhan niissä madeleine-uutisissakin puhutaan espanjalaisista ja portugalilaisista järjestäytyneistä pedofiiliringeistä... ja miten madeleine ehkä viety marokkoon. afrikka on liian lähellä espanjaa. sinne kun lapsen vievät niin se siitä sitten, mitenkäs löydät sieltä ketään.
mutta faktahan on se, ettei Etelä-Amerikan maissa ihmishenki ole nykyisin minkään arvoinen... Eli ei ne Kolumbian sademetsätkään kyllä mitään turvallisia taida olla, LOL! Alkuperäiskansat eivät varmaan kaappaile, mutta ne huumeparonit sun muut. Hiuksianostattavia tosijuttuja olen kuullut minäkin: rinkan takia on nuori patikkaretkeläinen menettänyt henkensä ja aika ikäviä tapauksia ovat myös elinvarmaudet: nuijanukutus ja kun heräät henkitoreissasi, puuttuu sinulta vaikkapa toinen munuainen, joka myydäänn hyvään hintaan jollekin amerikkalaiselle pohatalle. Että silleen.... Eikä nyt siis ole kyse mistään romaanista, vaan ihan OIKEASTI sitä tapahtuu.
Mutta tosiaan, joku Kreikka varmaan vielä ihan ok.;-)
Onhan olemassa todella rauhallisiakin lomakohteita. Mene matkatoimistoon ja kerro virkailijalle mitä etsit ja mitä pelkäät, kyllä he osaavat auttaa.
ei ole urbaanilegenda vaan töistä tuttu ihminen. oli siitä silloin lehdissäkin, mutta siitä on jonkun aikaa (90 luvulla kuitenkin). eivät saaneet lapsiaan takaisin.
Lomamatkakohteet ollaan valittu aina nimenomaan lasten etua silmälläpitäen. Käytännössä kohteet on tähän mennessä olleet tosi leppoisia turistikohteita tyyliin Espanja, Kreeta, Riika, kotimaa ;) , vaikka miehen kanssa ollaan enemmän seikkailijoita kuin löhöilijöitä. Lähinnä ollaan valittu mahdollisten tautien ja lentomatkan keston perusteella. Ulkomailla lapset (2 ja 5) ei ole missään ilman valvontaa, ja kaupungilla liikuttaessa pienempi on aina rattaissa ja isompi pitää toisen vanhemman kädestä kiinni. Tämä on ihan itsestään selvää jo liikenteenkin takia.
tosin minäkin olen hysteerikko. mutta pelkään tota tosi paljon.
mutta eihän se ihan aiheeton huoli ole, kyllähän noita tapahtuu. harvinaisia ehkä, mutta ei mahdottomia. varmaan riippuu siitäkin minne päin on matkustamassa. ja jakaako toinen vanhempi huolesi eli auttaako vahtimaan yhtä haukkana kuin sinä. pienelle lapsellehan vois laittaa vaikka valjaat tai rattaat. ja kannattas varmaan liikkua mahdollisimman isoissa porukoissa, eli että oma porukka ois mahdollisimman iso-paljon aikusia mukana. se saattais ennaltaehkäistä kaappaus- ja muita rikoshaluja. näin mulle neuvottiin Perussa, tosin ryöstöjen ennaltaehkäisyyn, mutta kai sama vois päteä kaappauksiinkin? eli nyt sitten värväämään isovanhempia, kummeja ja aikuisia sisaruksia mukaan matkalle...
vielä tulee mieleen ettei pimeällä liikjkuisi. ja että lapsi ihan vieressä, tai kädestä kiinni. ja pelkkiin turvallisiin turistipaikkoihin.