muita ei imetettyjä vauvoja jotka terveitä kuin pukki??
olen ihmetellyt tätä asiaa ja myös lähipiirissäni tätä on ihmetelty. itselläni siis reilu vuoden ikäinen lapsi, jota ei ole käytännössä imetetty lainkaan. (imetysfanaatikoille tiedoksi, yritin ja yritin, niin että lopulta itkimme lapsen kanssa kilpaa kun imetyksestä ei tullut mitään) olen tuntenut tästä asiasta paljon syyllisyyttä, mutta miten asiat ovatkaan menneet; neuvolantäti sanoi, ettei ole yhdelläkään vauvalla nähnyt että painon suhde pituuteen olisi aina ollut näin tasainen. yöt meillä nukuttiin kokonaan reilun kuukauden iästä alkaen. ja mikä ihmeellisintä meillä ei ole ollut lääkäriin pienintäkään asiaa tämän reilun vuoden aikana. lapsi on ollut siis terve kuin pukki! =) ei myöskään merkkiäkään mistään ruoka-aineallergoista, kaikki menee.
lähipiirissäni on useita puolen vuoden ikään täysimetettyjä vauvoja, joilla todettu maitoallergiaa, iho-oireita, vatsavaivoja, korvatulehduksia useampiakin vaikka ikää ei kovin paljon meidän lasta enemmän.
tuttavapiirissämme myös toinen "korvikevauva", hänkin on ollut yllättävän terve. onko tämä vain tuurista kiinni, onko siis muita huomattavan terveitä "korvikevauvoja"?
voiko olla niin, että kun nykyään syömme niin paljon lisäaineita ja pitkälle jalostettua jopa geenimanipuloitua ruokaa, että imetyksen kautta vauvakin näitä haitallisia aineita saa. (aika uskalias heitto, imetysfanaatikoilta tästä tulee varmaan sanomista, mutta kunhan ajattelen =)
ja kaikille joilla imetys ei onnistu, se ei ole maailmanloppu, ei vaikka alussa minäkin niin luulin =)
Lapsi on terve, ei allergioita ja flunssan sairastaa keväällä ja syksyllä mikä on ihan normaalia. Imetyksellä olisi ehkä flunssattomana koko vuoden :)
Toinen poikkeus on mieheni, joka sai äidinmaitoa viikon ja sitten korviketta. Ei ole allergioita hänelläkään eikä muitakaan sairauksia. Ehkä isällä ja tyttärellä on sitten hyvät geenit.
Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että äidinmaito on vauvalle sitä parasta ravintoa.. Joskus vain tulee tilanne, että ei imettäminen onnistu. Omia syitä en rupea kertomaan. Kova paikka se oli, edesauttoi masennusta. Harvassa ovat ne, jotka vapaaehtoisesti luopuvat imettämisestä, jotta pääsisivät juhlimaan. Mutta kai tämän ulkopuoliset ymmärtävät vasta sitten, jos omalle kohdalle sattuisi (en toivo kenellekään) :)