Oulun yliopisto - kamala paikka!
Katsokaa kuvaa Oulun yliopiston päärakennuksen aulasta:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oulu_uni_from_inside_early2008.jpg
Kyseinen paikkahan näyttää ihan joltain kauppakeskuksen parkkihallilta - ei tietoakaan minkäänlaisesta akateemisesta arvokkuudesta! Katon paljaat betonielementit on pitänyt jättää näkyviin, kun ei ole ilmeisesti ollut varaa rakentaa kunnollista sisäkattoa. Samoin kunnollisiin loistevalaisimiinkaan ei ole näköjään ollut varaa, kun valaistus on hoidettu katosta roikkuviin kiskoihin kiinnitetyillä paljailla loisteputkilla, joista varjostimet on jätetty säästösyistä kokonaan pois (tulee mieleen lähinnä Lidl). Nuo kuvassa näkyvät keltaiset muoviset opasteetkin ovat ihan karsean näköiset, varmaan halvinta kamaa mitä jostain kiinasta on saanut tilattua... Ja kaiken tietysti kruunaa likainen lattia!
Miltähän jostain vierailevista ulkomaalaisista tutkijoista tuntuu tulla töihin tuollaiseen paikkaan? Ihan vain sivuhuomautuksena, että tuo kuva oli joskus Oulun yliopistoa käsittelevässä suomenkielisessä Wikipedia-artikkelissa, mutta hävisi sittemmin sieltä vähin äänin (en kyllä ihmettele). Joku kyseisen yliopiston opiskelija tai työntekijä varmaan kävi sen sieltä häpeissään sensuroimassa pois...
Ai niin, ja atk-kalustokin oli tuossa huippuyliopistossa vielä vuonna 2008 näin modernia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Email_terminal_at_Oulu_uni_2008.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Email_terminals_at_Oulu_uni_2008.jpg
Ovatko kaikki sisätilat Oulun yliopistossa oikeasti tuota samaa tasoa??
Kommentit (91)
Itse kävin peruskoulun ja lukion vanhemman tyylisissä museokouluissa, joten olihan tuonne meno vähän, no, kulttuurishokki. Ei se silti minulle enää niin ankealta tunnu, kun siellä opiskelee ja tuntee paikat, vaikka voisihan se tietysti olla kauniimpikin. :)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:34"]
Olen vuoden opiskellut Oulun yliopistossa ja ei se kyllä jäänyt kovin erityisenä muistona mieleen. Oulu on muutenkin kaupunkina hirveän ankea ja pimeys talviaikaan sai mielen matalaksi. Ainoat plussat Oulun yliopistosta ovat se, että yliopistossa on kaksi kirjastoa eli paljon lukutilaa ihmisille. Ja yliopiston sisältä löytyy pankkiautomaatti sekä se, että löytyy monta opiskelijaravintolaa, varmaan joku 3 eli ruokavaihtoehtoja on huimasti. Lisäksi oppiaineessani oli ainakin yksi aika vanha professori, jolla ei ollut mitään powerpoint-esityksiä eli hän ei laittanut luentomateriaaleja nettiin ollenkaan. Siinä piti sitten tihrustaa koko luentoajat vihkoon laskukaavoja yms, kuuntelemiseen ei jäänyt aikaa. Koin sen kurssin tosi hankalaksi, vaikka oli ensimmäisiä ko aineesta. Nyt olen eri yliopistossa ja olen 100 % tyytyväisempi kuin Oulun yliopistoon.
[/quote]
Pankkiautomaatti on lopetettu ja toinen kirjastokin lakkautetaan eli jää vain yksi. Kyllä täälä Oulun ylopistosa osataan. Hitaasti mutta varmasti ajetaan kaikki alas, jotta voidaan yhdistyä amk:n kanssa.
T. entinen opiskelija ja nykyinen henkilökunnan jäsen
Tosin OY:ssa on se kiva, että opiskelijat eivät tosiaan ole erillään. Teekkareiden kanssa tuli järjestettyä paljon kaikkia tapahtumia vaikka toisessa päässä yliopistoa opiskelinkin.
Tosin OY:ssa on se kiva, että opiskelijat eivät tosiaan ole erillään. Teekkareiden kanssa tuli järjestettyä paljon kaikkia tapahtumia vaikka toisessa päässä yliopistoa opiskelinkin.
[/quote]
Tosin lääkis on erillään toisella puolen kaupunkia ja biokemmakin sinne siirtyi. Itse olen töissä lääkiksellä ja uusi päärakennus on kyllä ihan hieno, Aapistie 7 melko karu, kuten Linnanmaan kampus mutta Linnanmaalla sentään on värejä.. :D :D
Älkää viitsikö! Ei tuo ole mikään yliopistorakennus vaan joku venäläinen market!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Tosin lääkis on erillään toisella puolen kaupunkia ja biokemmakin sinne siirtyi. Itse olen töissä lääkiksellä ja uusi päärakennus on kyllä ihan hieno, Aapistie 7 melko karu, kuten Linnanmaan kampus mutta Linnanmaalla sentään on värejä.. :D :D
[/quote]
Totta. Lajunenhan lupasi, että kampusten välillä alkaa kulkea bussi. Ei ole näkynyt. Taisi olla jotain vanhuusharhoja. Onneksi rehtori vaihtuu viimeinkin.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 01:10"]
Minä en saisi suoritettua montaakaan opintopistettä noin epäesteettisissä ja askeettisissa oloissa. Onneksi meillä Helsingissä on esim. Kumpulan kampuksella komeat ja asianmukaiset tilat, sekä keskustakampuksella jopa paikoitellen vanhaa, Tylypahkamaista vivahdetta :)
http://physics.helsinki.fi/tutkimus/afo/detectorlab/cleanroom.jpg
[/quote]
Sulla on varmaan vaikea hakea mitään työpaikkaakaan, jos ympäristö on noin tärkeä. Nykyään kun firmat säästää vuokrakustannuksissa, niin tiloiksi vuokrataan joku hätäisesti maalattu teollisuushalli oli ala mikä tahansa. Niiden Ally McBeal -sarjan toimistotilojen kaltaisia ei enää montaa taida olla.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:40"]
Minä en saisi suoritettua montaakaan opintopistettä noin epäesteettisissä ja askeettisissa oloissa. Onneksi meillä Helsingissä on esim. Kumpulan kampuksella komeat ja asianmukaiset tilat, sekä keskustakampuksella jopa paikoitellen vanhaa, Tylypahkamaista vivahdetta :)
[/quote]
Sulla on varmaan vaikea hakea mitään työpaikkaakaan, jos ympäristö on noin tärkeä. Nykyään kun firmat säästää vuokrakustannuksissa, niin tiloiksi vuokrataan joku hätäisesti maalattu teollisuushalli oli ala mikä tahansa. Niiden Ally McBeal -sarjan toimistotilojen kaltaisia ei enää montaa taida olla.
[/quote]
Sarkasmitutka ei toimi useimmilla tällä palstalla näköjään.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
Sarkasmitutka ei toimi useimmilla tällä palstalla näköjään.
[/quote]
Ai hitsi, sitäkö se oli. Olen nyt sairaana, joten käyn vähän hitaalla.
Oletko tosissasi? Pääasia kaiketi, että opetus on tasokasta ja rakennus siisti ja mukava. Turha alkaa keulimaan jollakin arkkitehtuurilla, ei ne Helsinginkään yksiköt ole kaikki mitään muotovalioita, saati Jyväskylä, Tampere. Kauniita rakennuksia voi olla muitakin kaupungeissa ja Oulun Yliopisto edustaa omaa rakennus aikaansa. Pohjoisen ihmisenä, etelässä ja ulkomailla asuneena opiskelen mielelläni lapsuuden kotikaupungissani.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:34"]Olen vuoden opiskellut Oulun yliopistossa ja ei se kyllä jäänyt kovin erityisenä muistona mieleen. Oulu on muutenkin kaupunkina hirveän ankea ja pimeys talviaikaan sai mielen matalaksi. Ainoat plussat Oulun yliopistosta ovat se, että yliopistossa on kaksi kirjastoa eli paljon lukutilaa ihmisille. Ja yliopiston sisältä löytyy pankkiautomaatti sekä se, että löytyy monta opiskelijaravintolaa, varmaan joku 3 eli ruokavaihtoehtoja on huimasti. Lisäksi oppiaineessani oli ainakin yksi aika vanha professori, jolla ei ollut mitään powerpoint-esityksiä eli hän ei laittanut luentomateriaaleja nettiin ollenkaan. Siinä piti sitten tihrustaa koko luentoajat vihkoon laskukaavoja yms, kuuntelemiseen ei jäänyt aikaa. Koin sen kurssin tosi hankalaksi, vaikka oli ensimmäisiä ko aineesta. Nyt olen eri yliopistossa ja olen 100 % tyytyväisempi kuin Oulun yliopistoon. [/quote] Vain 3 opiskelijaravintolaa ja sanot että paljon? :D Turussa Unicalla on vähintään 7. Tietenkään kaikki eivät ihan vierekkäin, mutta kohtuullisen matkan päässä.
[/quote]Linnanmaan kampuksella on 6 ruokapaikkaa: Aularavintola, Datania, Discus, Julinia, Snellmania ja Kastari. http://www.uniresta.fi/ravintolat/kaikki-ravintolat.html
Jos tällä nyt yhtään mitään merkitystä on kenellekään.
[/quote]
Plus keskustassa Vanilla, Minttu ja ilmeisesti jossakin lääkiksen yksikön (?) lähellä jokunen
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:34"]Olen vuoden opiskellut Oulun yliopistossa ja ei se kyllä jäänyt kovin erityisenä muistona mieleen. Oulu on muutenkin kaupunkina hirveän ankea ja pimeys talviaikaan sai mielen matalaksi. Ainoat plussat Oulun yliopistosta ovat se, että yliopistossa on kaksi kirjastoa eli paljon lukutilaa ihmisille. Ja yliopiston sisältä löytyy pankkiautomaatti sekä se, että löytyy monta opiskelijaravintolaa, varmaan joku 3 eli ruokavaihtoehtoja on huimasti. Lisäksi oppiaineessani oli ainakin yksi aika vanha professori, jolla ei ollut mitään powerpoint-esityksiä eli hän ei laittanut luentomateriaaleja nettiin ollenkaan. Siinä piti sitten tihrustaa koko luentoajat vihkoon laskukaavoja yms, kuuntelemiseen ei jäänyt aikaa. Koin sen kurssin tosi hankalaksi, vaikka oli ensimmäisiä ko aineesta. Nyt olen eri yliopistossa ja olen 100 % tyytyväisempi kuin Oulun yliopistoon. [/quote] Vain 3 opiskelijaravintolaa ja sanot että paljon? :D Turussa Unicalla on vähintään 7. Tietenkään kaikki eivät ihan vierekkäin, mutta kohtuullisen matkan päässä.
[/quote]
Tässä on kyllä joku kirjoittanut väärin (liekkö edes opiskellut kyseisessä paikassa). Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella on kuusi ravintolaa (ellen nyt unohda jotain yksittäistä), ja lisäksi sitten kahvilat. Lisäksi unirestalla on kaupungissa opiskelijaravintoloita, sekä varmaan lääkiksen puolella myös (en opiskele lääkiksessä joten en tiedä). Kaiken kaikkiaan näitä on ravintoloita on jotain 12 muistaakseni. Linnanmaan kampus on kyllä ainutlaatuine rumuudessaan, mutta myös siinäkin että rakennuksen läpimitta on jotain yli 600m, ja pinta-alakin suuri. Kyllä sinne ravintoloita mahtuu. Koko yliopistossa opiskelee jotain 15000 opiskelijaa (toki iso osa työssäkäyviä opiskelijoita, joita ei luennoilla näy), joten pieni yliopisto se ei missään nimessä ole.
Mutta onhan se ruma kuin mikä, siitä ei pääse mihinkään. Toisaalta hyvin ainutlaatuinen opiskelupaikka siinä mielessä, että eri tiedekuntien ja alojen yhteistyö on laajaa, ja samoin myös opiskelijapippaloiden ym suhteen. Itse olen ainakin saanut laadukasta opetusta. Mutta voihan jonkun kokemus olla toisenlainenkin. Alalleni oli samanlaiset pääsyrajat kuin muissa yliopistoissa, mutta sehän on tietenkin alakohtaista.
Hah! Jo on ruma. Onneksi yksikään AMK ei ole noin ruma ja vaikka olisikin sillä ei ole väliä, sillä meidän käytännön läheinen koulutus takaa sen, että koululla ei paljoa notkuta :) T: tuleva AMK:lainen tammikuussa
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:12"]
Hah! Jo on ruma. Onneksi yksikään AMK ei ole noin ruma ja vaikka olisikin sillä ei ole väliä, sillä meidän käytännön läheinen koulutus takaa sen, että koululla ei paljoa notkuta :) T: tuleva AMK:lainen tammikuussa
[/quote]
Pakko yläpeukuttaa! Ihana :)
Keskitytään olennaiseen! :D Ja onnea opiskelupaikasta! :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]
Oletko tosissasi? Pääasia kaiketi, että opetus on tasokasta ja rakennus siisti ja mukava. Turha alkaa keulimaan jollakin arkkitehtuurilla, ei ne Helsinginkään yksiköt ole kaikki mitään muotovalioita, saati Jyväskylä, Tampere. Kauniita rakennuksia voi olla muitakin kaupungeissa ja Oulun Yliopisto edustaa omaa rakennus aikaansa. Pohjoisen ihmisenä, etelässä ja ulkomailla asuneena opiskelen mielelläni lapsuuden kotikaupungissani.
[/quote]
Tämähän on täyttä paskaa. Jyväskylän yliopiston kampusalue on ainutlaatuinen yhdistelmä Aallon modernimpaa rakennuskantaa ja vanhempaa, alueen piirteisiin hienosti soveltuvia rakennuksia. Kesät, talvet kävely yliopiston kampuksella on hieno kokemus ja vierailija voi aistia lähes konkreettisesti historian havinaa kävellessään alueen läpi tai ympäri.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]
[/quote]
Tämähän on täyttä paskaa. Jyväskylän yliopiston kampusalue on ainutlaatuinen yhdistelmä Aallon modernimpaa rakennuskantaa ja vanhempaa, alueen piirteisiin hienosti soveltuvia rakennuksia. Kesät, talvet kävely yliopiston kampuksella on hieno kokemus ja vierailija voi aistia lähes konkreettisesti historian havinaa kävellessään alueen läpi tai ympäri.
[/quote]
Plus siellä pesii liito-oravia :)
Haluaisin tänne Helsinkiin samanlaisen Tiedon portin jonka läpi vois kävellä ennen tenttiä :)
Voin todeta että tykkäsin paljon enemmän opiskella tuolla kuin helsingissä, joka oli täynnä itsekeskeisiä mulkkuja. Oulussa opiskelijat olivat tervejärkisiä ja kivoja ja kusipäitä paljon vähemmän suhteutettuna opiskelijamäärään.
On niin hirvee, että oli pakko mennä amikseen.
Oulun yliopisto on niin ruma, että se on jo hieno. Muutama kuva.
Arkkitehti ollut lsd-tripillä: http://www.kaltio.fi/vanhat/docs/graf/yliop-alku1.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oulun-yliopisto.jpg
Tosiaan vaikka rakennus on ruma kuin apinan kainalo, niin sehän ei opetuksen laadusta kerro mitään. Oulun yliopisto perustettiin aikoinaan nimenomaan palvelemaan Pohjois-Suomea ja sen ihmisiä. Oulusta valmistuu eri alojen lääkäreitä, puheterapeutteja, opettajia yms. palvelemaan pohjoisen väestöä.
Oulun yliopiston tutkimuspainotuksena on mm. arktisuus. Oulussa hoidetaan myös saamelaisten yliopistokoulutuksesta, tutkitaan pohjoisen alueen luontoa ja historiaa, tehdään yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa (tuoreimpana esimerkkinä vaikka Oulu Mining School) ja vaalitaan alueen kulttuurillista omaleimaisuutta ja paljon muuta.
Kukas meistä pohjois-suomalaisista huolehtii jos me itse emme? Etelän vetelätkö?
"KYllä. Ulko maassa huippu yli opistot ovat aina suur kaupungeissa. Opiskelia massatkin ovat palion parenpaa." - Ja sinunkin tavasta kirjoitaa yli opisto suur kaupungisssa.. kertoo, että en taida olla inoa joka on opiskellut opistossa. Opisklelija massa on minulle uusi raaka-aine. Mutta kai se nyt on selvää, että vaikkapa kiinassa on parempi opiskelija massaa kun on siellä paljon muutenin tuota ihmismassaa.