Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Työsuhde alk.2/08. Lomaa 24 vai 24+6?
26.01.2009 |
Arvoisat ja tietävät AV-mammat jeesatkaa ny vähän. Työkaverin kanssa väittely lomaoikeudesta. Jopa jotain virallisia papereita aiheesta luimme, muta kuitenkin tulkitsimme molemmat eri tavoin.
Mitens tää ny menee oikein?
Itse väitän, että lomaa ekan vuoden aikana kertyy 2pv/kk ja näin ollen 24pv 2.5 alkaisi kertymään vasta tänä vuonna, 1.4 alkaen koskien ensi vuotta. Eikös loma lasketa taakse päin 1.4-31.3?
Työkaverin mielestä lomaa olisi jo 24+6,koska 31.3.09 mennessä tullut vuosi täyteen saman työnantajan palveluksessa.
Toki, olisi hienoa, jos tuo 24+6 olisi oikea vastaus.
Kiitos vastauksista :)
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kannattaa käydä tutustumassa.
Itselläni näin: aloitin 31.3.2008 työt ja jos olen täällä töissä vielä 31.3.2009 niin silloin minulle on kertynyt 1.4.2008 -> 2½ päivää lomaa/kk. Jos lopetan ennen tuota päivää niin on kertynyt 2 pv lomaa/kk. Mutta ensi kesänä on täydet lomat ja talvella on 6 päivää lomaa (+vielä meidän tessin mukaan 3 päivää talvilomapidennystä mutta se on eri asia).
Olen selvittänyt asian sekä liitolta että nykyiseltä palkanlaskijalta ja asia oli sama myös edellisessä työsuhteessa johon tulin 1/2007 ja lopetin 3/2008. Silloin minulle kertyi kesä 2007 lomaa 3*2 pv mutta 2008 lomaa kertyi sitten jo 2½ pv /kk jonka mukaan lomakorvaus maksettiin kun lopetin siellä 3/2008.
Eli pointti on että oikeus 2,5 päivään / kk on siinä vaiheessa TAKAUTUVASTI kun sinulla tulee vuosi täyteen, kuitenkin laskettuna alkaen 1.4. Eli jos tulet töihin vaikka 1.6.07 niin jos olet töissä vielä 1.6.08 niin olet saanut takautuvasti 1.4.08 lähtien täyttä lomaa. Mutta jos irtisanot itsesi ennen tuota vuoden täyteentuloa niin silloin loma lasketaan 2 päivän mukaan.
Taisi olla ihan liian sekava selostus joten selvitä mikä tessisi on ja soita liitolle, se on ainoa paikka josta saat tuon jutun tietää 100% oikein.