Gallup niille joiden mielestä lasten kanssa kotona olo on vain järjestelykysymys
a) paljon teidän mies tienaa
b) onko teillä työpaikka odottamassa
c) asutteko omistusasunnossa vai vuokralla
d) olisiko teistä oikea ratkaisu vaikka myydä omistusasunto ja muutta vuokralle jotta lapset voisivat olla kotona mahdollisimman pitkään
e) asuisitteko mieluummin hyvällä alueella vai ongelma lähiössä. Entä jos joutuisit vaihtamaan hyvän alueen ongelma lähiöön jotta voisit olla kotona vuosi kaudet olisiko äidin kotona olo tässä kohtaa tärkeämpää kun mahdollisesti laadukkaampi koulu siellä paremmalla alueella.
Näitä asioita oikeasti monesti pohtinut äiti joka laittoi lapset aikanaan hoitoon näiden ollessa 2,5 v sekä 1v 3kk.
Kommentit (32)
a) 3000-3500
b) ei ole
c) omistus
d) en tekisi itse niin. Ei asunnonvaihto ihan ilmaista ole ja jos on aikomus joskus ostaa taas oma niin menettää ensiasunnon korkovähennysoikeuden. Jos on syönyt asunnonmyynnistä jääneet rahat niin joutuu aloittamaan lainanmaksun alusta ja riippuen siitä miten asuntojen hinnat ovat siinä välillä käyttäytyneet voi tulla takkiin kun se edellisen asunnon myyntihinta ei riitäkään läheskään samantasoiseen jne. Ennemmin niin että lainat on alunperinkin mitoitettu niin että ne pystyy maksamaan myös yhden tuloilla.
e) tässä lähellä on pari lähiöö mihin en ikipäivänä muuttais .
Olin kotona kunnes lapsi oli 2,5.
a) Mies tienaa kuussa 1400€, käteen jää 1070€, jipii.
b) Ei ollut työpaikkaa odottamassa, mutta sain vakiduunin kuukausi etsinnän jälkeen.
c) En edes haaveile omistusasunnosta, vuokralla on ihan hyvä.
d) Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa. c)-vastaus kelvannee tähänkin.
e) Tottakai mieluummin asuisin hyvällä alueella, ja niin asumme nytkin, ei kaikki vuokra-asunnot sijaitse jossain slummissa.
- brutto n. 2600e/kk
-on
-omistusasunnossa, maksetaan vain korkoja siihen asti kun palaan töihin
d) olisiko teistä oikea ratkaisu vaikka myydä omistusasunto ja muutta vuokralle jotta lapset voisivat olla kotona mahdollisimman pitkään
- en itse tekisi niin..mutta ei huonokaan ratkaisu, riippuu monesta asiasta.
e) asuisitteko mieluummin hyvällä alueella vai ongelma lähiössä. Entä jos joutuisit vaihtamaan hyvän alueen ongelma lähiöön jotta voisit olla kotona vuosi kaudet olisiko äidin kotona olo tässä kohtaa tärkeämpää kun mahdollisesti laadukkaampi koulu siellä paremmalla alueella.
-en asuisi. ASutaan nyt keskisuuren kaupungin keskustan lähellä. Käytännössä kävellen pääsee siis kestustaan ja palveluita käyttämään. Jos asuisimme kauempana menisi rahaa liikkumiseen paljon enemmän ja ehkä joutuisimme harkitsemaan toista autoa..Olen ollut kotona lähes viisi vuotta kun palaan n. 1/2 vuoden päästä takaisin työelämään.
Noilla tuloilla meinaan...
t: puolison netto 1350€ josta maksetaan jo kahden lapsen elarit 260€, 240€ työmatkakuluja ja lisäksi tietty muut pakolliset menot. Perheessä noiden kahden lisäksi taapero jonka vien osapäivähoitoon kun täyttää 1,5v.
Jokainen voi jäädä... jos arvottaa elämänsä toisin.
Olen töissä, lapset meni hoitoon 3,8v ja 1,10v.
a) tarpeeksi elättääkseen meidät
b) oli, mutta en viihtynyt siellä, vaihdoin pian
c) omistus
d) ei ole oikea ratkaisu, on helpompi pistää lainanlyhennykset vuodeksi vaikka pois, ja pidentää laina-aikaa, ja maksaa pelkkiä korkoja, halvemmaks yleensä tulee kuin vuokralla asuminen
e) Tietysti hyvällä alueella jokainen haluaa asua. Lähiössä itse asuimme kotiäitivuoteni, jotta pystyimme maksamaan kohtuullista lainaa, ja elämään mukavammin. Koulun takia muutimme paremmalle alueelle mentyäni takaisin töihin. Ei pienet lapset vielä sitä koulua kaipaa...
Ja oikeasti, kaikista ei ole kotiäideiksi, oma pää kyllä levisi kotona.
Toisaalta ymmärrän myös sen, että monesta matalapalkkaisesta työstä ei saa niin paljon rahaa että kannattaisi olla töissä, jos kotona on alle 3-vuotiaita lapsia.. ainakaan useampi alle kouluikäinen.. Mutta sittenpä ei oo varmana varaa valita myöskään sitä asuinaluettaan ja miettiä asuuko vuokralla vai omassa.
e-kysymys on harhaanjohtava. Me asumme vuokralla hyvällä alueella kerrostalossa, tällä alueella asuvat kaupungin varakkaimmat ihmiset, vieressä messeviä omakotitaloja.
Meidän ratkaisu oli venyttää oman asunnon ostamista hoitovapaan jälkeen. Vauva ja taapero eivät kysele ison lukaalin perään vaan äidin ja isän.
-2700e bruttona
-Ei
-Omistus
-Ei missään nimessä!
-Tietysti asumme mielummin hyvällä alueella. Jos olisi pakko vaihtaa aluetta huonompaan, niin varmasti on hyvä jos äiti voi olla kotona katsomassa lastensa perään. Mutta jos pitäisi samalla valita hyvän ja huonomman koulun välillä niin parempi koulu voittaa.Näitä asioita oikeasti monesti pohtinut äiti joka laittoi lapset aikanaan hoitoon näiden ollessa 2,5 v sekä 1v 3kk.
Mieti ihan rauhassa. Ei se hoito ole pahitteeksi jos susta itestäs tuntuu ettet jaksa olla kotona. Eikä kaikki jaksa kotona oloa. ´Kaikki me ollaan erilaisia! Itse olemme olleet tyytyväisiä kun olen päättänyt kituuttaa kotona. Rakastan olla lasten kanssa kotona. Mielestäni muksut ei ole mitään hävinneet. Vanhimmat lapset on jo 5 ja 6 luokilla. Seuraava on eskarissa. Nuorimman kanssa olen nyt kotona. Eikä ole koskaan koulussa moitittu kotihoidon vuoksi. Hyvin pärjänneet, tai ainakin keskivertoisesti. On aikaa keskittyä lasten koulu-asioihin ja saa samalla niin läheisen suhteen lapsiin että luulen että se jonkin verran on vaikuttanut asiaan että äiti on ollut kotona. Ja ehtii aidosti kiinnostua lasten asioista. Tiiä sitten millasia ovat aikusena.
Mies tienaa 300e kuussa bruttona, lisäksi opintotukea saa. Toimeentulotukea emme ole hakeneet koska pärjäämme ilman.
Työpaikka odottaa, kaupan täti olen
Vuokralla, saamme asumistukea pienten tulojemme takia.
Myisin omistusasunnon jos lapset olisivat niin pieniä että koti on huomattavasti parempi kuin päiväkoti, alle 3v.
Ongelmalähiöt eivät välttämättä ole joka asunnosta ongelmaisia. Sekaan mahtuu montenlaista. Kunnalliset koulut ovat yhtä laadukkaita "hyvillä" ja "huonoilla" alueilla.
Todellakin järjestelkysymys ja oma valinta. Valitkoon silti jokainen kuten haluaa.
a) alle 2 tonnia
b) ei
c) omistus, 200 000 lainaa
d) kyllä ilman muuta
e) kylläPaitsi lapsen kannalta hyvä ratkaisu, haluan myös itse nauttia lapsen lapsuudesta. Vähän yli pari vuotias nyt. Vuorotellen ollaan olut kotona kun molemmat haluais olla!
Siis mies tienaa alle 2000 e (ilmeisesti kuitenkin nettona) ja teillä on lainaa 200.000 e ja sulla ei ole töitä - oletan että olet kotihoidontuella ja lapsilisillä.
Sillä vaan mietin, että meillä on suunnilleen tuon kokoinen laina ja lyhennys 1500 e/kk. Nyt korkojen ollessa matalalla voisi tuosta tinkiä, mutta syksyllä korot olivat niin ylhäällä , että koron osuus oli melkein 1100 e. MIten olette saaneet tuollaisen lainan noilla tuloilla? MIten muut elinkustannukset? En nyt tarkoita ruokaa ja talousmenoja, vaan asumisesta kertyviä pakollisia maksuja (sähkö, vesi, vakuutus, jäte (tai yhtiövastike as. Oy:ssa).
Nostan tietenkin hattua, mutta pankin tätinä en olisi teitä uskaltanut laina-asiakkaikseni ottaa :)
a) mies tienaa 2000 netto ( itse tienaan 2500 netto)
b) työpaikka eli virka on ollut jo yli 20 v
c) omistudsasunto
d) en myisi asuntoa lastenhoidon takia
e) hyvä alue tottakai= kotirauhasta maksaa
olin kotona 4 v, lapset nyt koulussa, ikäero 1 v 2 kk eli olin yhtäjaksoisesti kotona tuon 4 v
a) 0 €, kun ei ole miestä
b) työpaikka on odottamassa
c) omistusasunto
d) ei lapsille turhia suuria muutoksia elämään: omistusasunnon voi laittaa lyhennysvapaalle, ei tartte muuttaa vuokralle (joka usein on yhtä kallista kuin omistusasuminenkin, eikä saa verohelpotuksia)
e) hyvällä alueella. en vaihtaisi ongelmalähiöön minkään syyn vuoksi.
Aion jäädä kotiin siihen asti, että lapseni on 3-vuotias. Omat tuloni ovat n. 3800 €/kk eli tämä on suuri taloudellinen uhraus, joka onnistuu lähinnä siksi, että laitan asunnon lyhennysvapaalle ja rahoitan hoitovapaan keikkatöitä tekemällä.
ja kun katsoo miehen tuloja niin ymmärrän taas kaiken niin hyvin.....surullista mutta totta...en viitsi enempää edes kommentoida....