Voiko virtsatientulehdus parantua itsestään?
Huomasin eilen oireita eli kirvelyä virtsatessa ja tihentynyt virtsaamistarve. Epäilen siis virtsatientulehdusta. Nyt aamulla oli vielä kanssa tuota tihentynyttä virtsaamistarvetta mutta olen nyt juonut karpalomehua, appelsiinimehua ja syönyt mandariineja eikä enää kirvele juuri ollenkaan virtsatessa. Voiko epäilemäni virtsatientulehdus parantua itsestään vai pitäisikö minun käydä lääkärissä?
Kommentit (28)
Antibiootti alkaa vaikuttaa enintään vuorokauden kuluessa. Yleensä vasta parin päivän kuluttua alkaa helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan mennyt siitä lääkäriin, itsestään on aina parantunut. Jotain parikymmentä kertaa varmaan ollut selkeät oireet, mutta runsaalla juomisella on mennyt muutamassa päivässä ohi.
Jos on noin useasti ollut oireita, niin mene hyvä ihminen tarkistuttamaan itsesi vaikka suoraan gynelle! Eihän tuollainen ole normaalia, että tulehduksen oireet uusiutuvat jatkuvasti, vaikka sitten saisitkin hoidetua itse ne pois. Kuulostaa siltä, että ongelman varsinainen syy on ratkaisematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Ei ole hyvä, jos leviää munuaisiin.
Tavallisen rakkotulehduksen osalta tiedetään nykyään, ettei se leviä munuaisiin. Tämä myytti kumottiin mm. Hyvä terveys lehden numerossa 9/16 (Duodecimin julkaisema, eli ei mikään pilipaliterveyslehti). Lääkäriin ei ole kiire ja monet tulehdukset paranevat itsestäänkin.
Ihmisillä on näitä erikoisia uskomuksia paranemattomista taudeista jotka kuitenkin enimmäkseen paranevat itsestäänkin. Yksi on juuri tämä virtsatieinfektio. Toinen poskiontelotulehdus, josta moni uskoo että bakteeriperäiset ei ikinä parane itsestään. Tutkimusten mukaan valtaosa kuitenkin paranee ilman antibioottiakin.
Mulla kerran todistetusti parani virtsis pakastepuolukoita syömällä. Multa oli otettu pissanäyte ja odotin bakteeriviljelyn tuloksia. Mulla on monta antibioottiallergiaa ja haluan siksi saada kerralla oikean lääkekuurin. Siinä odotellessa ja kärvistellessä söin karpalomehun puutteessa pakkasesta puolukoita. Parin tunnin sisään oireet helpottivat. Vein muutaman päivän päästä uuden pissanäytteen ja se oli puhdas. En tarvinnut lääkekuuria.
Meillä on esim. Tampereella niin, että on mahdollista saada vti lääkitys ilman lääkärissä käyntiä. Täyttää vain lomakkeen netissä, jossa ruksii oireensa ja tekstiviestillä tulee ilmoitus, milloin resepti on apteekissa. Tämä oli pelastus järkyttävien oireiden kanssa! Yleensä mennyt aina itsellä myös ohi, mutta kerran oli tosiaan sen verran ärtsy tulehdus. Suosittelen lisäksi ihan C-vitamiinitablettien ostoa. Minulla helpotti myös kun puristaa sitruunan tai limen mehut veden joukkoon, niin happamoittaa myös virtsaa siinä vaiheessa kun karpalomehua ei saa enää alas. Myös Buranaa aina naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on esim. Tampereella niin, että on mahdollista saada vti lääkitys ilman lääkärissä käyntiä. Täyttää vain lomakkeen netissä, jossa ruksii oireensa ja tekstiviestillä tulee ilmoitus, milloin resepti on apteekissa. Tämä oli pelastus järkyttävien oireiden kanssa! Yleensä mennyt aina itsellä myös ohi, mutta kerran oli tosiaan sen verran ärtsy tulehdus. Suosittelen lisäksi ihan C-vitamiinitablettien ostoa. Minulla helpotti myös kun puristaa sitruunan tai limen mehut veden joukkoon, niin happamoittaa myös virtsaa siinä vaiheessa kun karpalomehua ei saa enää alas. Myös Buranaa aina naamaan.
Koko maassa on itseasiassa nykyään mahdollisuus saada lääkitys ilman lääkärireissua, nimittäin app nimeltään meedoc. Maksaa kelakorvauksen jälkeen 9,90 ja saa lääkkeen tosi nopeasti lähiapteekkiin.
Kuulostaa siltä että tosiaan tarvitsit lääkkeet, mutta oireiden helpottuminen 15 minuutissa lääkkeen ottamisesta ei ole mitään muuta kuin psyykkistä. 15 minuutissa antibiootti ei näet ehdi edes hajota vatsalaukussa.