Miksi ihmiset eivät viitsi ollenkaan sisustaa?
Meillä on paljon tuttavaperheitä ja ehkä 1 10:stä on viitsinyt edes vähän katsoa, sopivatko huonekalut, tekstiilit ja muu sisustus yhteen ja että kokonaisuus on kaunis ja harmoninen. Yleisin tyyli on sillisalaatti ja lähestulkoon männyn- tai pyökinväriset kalusteet ja siellä seassa mummon vanhaa nojatuolia ja räsymattoa. Kukka roikkuu virkatussa amppelissa ja seinällä saattaa olla posliinilautasia. Verhoina kappa 80-90 luvun kuosilla tai suorat lähinnä paksua lakanaa muistuttavat olemattomat verhot. Keittiön pöytä on niin kolhiintunut, että lika ja tahma jää naarmuihin pinttymään. Vessassa roikkuu eriväriset käsipyyhkeet, kaikki eri kuosia ja väriä. Muovinen vessaharja ja pyykkikori koristaa tilaa.
Kuka viihtyy tällaisessa kodissa? Hyvä jos viihtyy, mutta ihmettelen. Itselleni on ainakin tärkeää, että ympärillä on kaunista ja kaikki värit ja materiaalit on mietitty toisiinsa sopiviksi. Kaikki ei voi tietysti olla täysin yhteensopivia (esim. kalusteet), mutta yhtenäinen linja yritetään pitää sitten muilla keinoilla. Pienilläkin asioilla saisi kauniimpaa, vaikka ostamalla uudet trendikkäät matot ja muut tekstiilit.
Kommentit (68)
Eikä niihin trendikkäät matot sopis :O
mietin usein ihan samaa...miten joku voi pitää jotain Anttilan mummo-rynkky-verhoja. Samalla rahalla saa kuitenkin ajattomat, nätit verhot. Eikä se ole rahasta kiinni. Tietyn rajan yli kun mennään se on rahasta kiinni, mut kyllä nää ikeat sun muut on ihan mahdollisia kaikille ja melkein saman näköisen sisustuksen saa budjetilla kuin budjetilla.
Ja se roina. Mä en ainakaan pistä jokaista maljakkoa minkä saan esille. Nykyään olen niin julma etten edes säilytä.
mut makunsa kullakin. Ei ne ihmiset kun asuu niin tod.näk. edes mieti mitään sisustamista. verhot on sitä varten, että niillä saa ikkunan peittoon. Tietysti siinä kohtaa jos kuvailemasi kämppä pitäis kerralla sisustaa kokonaan hinta olis aika kova. Mut tuskin ne ihmiset sitä edes haluais.
miten kuvauksen mukaisen kodin ihmiset pukeutuu. Näen jo sieluni silmin erään tuttuni kostyymin.Eihän kaikki kiinnitä esim vaatteisiin mitään huomioita. Itse muistan jo lapsena kun (iso)sisko nauroi mua ihan kipeesti kun mulla piti aina kaikki värit mätsätä sukkia myöten. Sillisalaatti väreissä tai missä vaan on iahn kauhistus. eikä sillä et mun pukeutuminen mitään ihmeellistä olis. Samalla 20e saa kuitenkin vaatekaapin muihin väreihin plus itselle sopivan tai ihan minkä tahansa vaatteen.
Kyllä "nykyajan" kodeissa mun mielesta sisustetaan, erittäin harvoja on enää joilla olis tuo kuvailemasi tyyli. Ainakaan meidän piireissä. Ja ihan normaali duunari perhe ollaan.
Meillä se ainakin on niin nurkassa pienessä vessassa, että tuskin edes juurikaan kenenkään silmään sieltä sattuu. En todellakaan pidä sitä minään sisustuselementtinä - sillähän pestään pöntöstä p***arannut pois! Sitäpaitsi mä en suostu laittamaan vessaharjaan yli euroa, kun se on kuitenkin pakko vaihtaakin joskus. Vai käyttääkö joku noita teräksisiä vessaharjoja sitten vuosikaudet?
Ei ole suuri investointi vaihtaa vaikka ruma muovinen vessaharja uuteen teräksiseen,
Minun lähipiirissä kellään kavereilla ei ole tuollaisia koteja, mummoilla sen sijaan on. Lähimmillä ystävillä on päinvastoin hyvin tyylikkäät kodit, osalla persoonalliset, osalla sellaiset aika sisustuslehtimäiset, kliiniset.
Onkin hauska käydä sellaisten tuttujen luona, joilla ei sisustukseen ole kiinnitetty niin paljoa huomiota tai se on siis juuri tuota räsymatto-mummonsohva -tyyliä. Heillä on sitten jotain muuta kotona, yhdessä perheessä tosi ihanan lämmin ja kodikas tunnelma, toisessa tutkijavanhemmat, joilla on paljon muutakin ajateltavaa kuin sisustus.
Sitten nämä, jotka ovat oikein viimeisen päälle sisustaneet, ovat usein kotiäitejä, jotka ovat joutuneet olemaan useitakin vuosia kotona ja haluavat luonnollisesti omaa silmää miellyttävän ympäristön. Sama minulla, vaikka en tiedä onko täällä niin kovin tyylikästä, mutta sellaista ainakin, joka itseäni miellyttää.
Kaikille ei varmaan merkitse niin paljoa se, millainen sisustus on. Kaikki eivät näe asioita samalla tavalla.
Ei kuitenkaan sentään seinällä käkikelloa ja vitriiniä täynnä sinisiä laseja ;). Mutta eriväristä puuta löytyy, lattia muuten tammiparkettia. Keittiössä on kiva vanilja-kirsikkapöytä+tuolit, olkkarissa taas tummempaa pähkinää. Mielestäni ei näytä pahalta, koska alueet on erotettu toisistaan sisustuksella; pähkinän kumppanina on mm. suklaanruskea sohva ym.
osan ajastaan sisustamiseen. On paljon hauskempaakin tekemistä. Sitä paitsi minä viihdyn meidän sillisalaatissa. Joskus ostetaan uudet verhot, joskus jopa uusia tai vanhoja huonekaluka, vessaharjoja aika harvoin.
Verhot ovat sitä varten, ettei ulkoa näe sisälle. Sohva on istumista, ei katsomista varten. Matto on sitä varten, että lattia on pehmeämpi ja lämpimämpi, eikä huoneessa kaiu.
Aika sama, miltä ne näyttää.
miten sellaisia suoraan kaupasta -koteja pidetään niin hienoina.
Mun mielestä kodit, jossa ei ole mitään historiaa on tosi kolkkoja!