Pitäisikö mielestäsi jotenkin huolestua, jos 3kk ikäinen vauva on jo viidettä kertaa hoidossa
mummolassa ja isä & äiti sillä välin bilettämässä?
Itse kysyvät, voisko mummi hoitaa ja kun mummi suostuu, niin vauva sinne pe tai la klo 16 aikoihin ja hakevat n. 24t kuluttua krapulaisina.
Kommentit (42)
Ja halkeat nyt katkeruuteesi, kun joku toinen saa lapsen välillä hoitoon ja pääsee rentoutumaan.
Hanki oma elämä.
Toki meidänkin lapset ovat välillä mummolassa -nytkin mies on viemässä heitä sinne ja haetaan vasta huomenna illalla pois. Lähdemme erään kaveripariskunnan kihlaijaisiin.
Silti, yleensä kai kuitenkin pikkuvauva-aika halutaan pyhittää uuteen elämään tutustumiseen. Tai miten sen sanois.. ei mulla oikesti ekan parin kuukauden aikana käyny mielessäkään, että voisin viedä vauvan yöksi hoitoon. Ymmärrän, jos on esim. koliikkia, ja haluaa levähtää, mutta että kännäämään..
En nyt varsinaisesti tuomitse, halusin kysyä lähinnä siksi, kun tuollainen käytös on mulle NIIN uutta. Siis ilmeisesti kuitenkin on normaalia?
Ekan kerran tosiaan vauva oli mummolassa vajaan kuukauden ikäisenä.
Kuulin kyllä juuri tulevasta äidistä jonka laskettu aika on 11. joulukuuta, aikoo lähteä opiskelemaan uutta alaa niin että koulu alkaa 7. tammikuuta. Isoäidit ovat lupautuneet vauvan hoitajiksi.
Ihmisten pitäisi täyttää kännikiintiönsä ennen raskaaksi tuloaan, jottei heti synnytettyään tarttisi olla vienässä lastaan hoitoon jotta pääsee baariin. Minusta tuo kertoo ihmisen arvomaailmasta aika paljon.
Entä jos kyseinen äiti on monta vuotta yrittänyt päästä kyseiseen opiskelupaikkaan kiinni. Meneekö ihan kokopäiväiseksi opiskelemaan? Itse meinaan etäopiskella, vaikka vauvan saankin. Ei se elämä siihen pääty.
Ihmetyttää vaan kun ihmiset ei rauhoita vauva-aikaa... Itse ainakaan en olisi halunnut mitään ylimääräistä stressitekijää ensimmäisten kuukausien ajalle (koliikkivauva), ja halusin muutenkin nauttia vauvasta ja kotona olosta. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä baariin ryyppäämään tai koulunpenkille istumaan. Mutta kukin tyylillään, se suotakoon.
Enpä kuitenkaan vedä ryyppyreissua ja opiskelua samalle viivalle lainkaan.
No mun mielestä on hyvä, että vanhemmat voivat tehdä irtiottojakin, mutta meillä kyllä ekan vuoden aikana ne ovat olleet niin, että jompikumpi vanhempi hoitaa lapsia. Meillä ei alle vuoden ikäistä ole laitettu hoitoon ihan muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa. Esikoinen ei tainnut olla kuin kerran, kuopus sitten pari kertaa. Isompina sitten tietenkin kyllä. Ja kyllä, olin paheellisesti baarissakin yhtenä iltana kuopuksen ollessa 2 kk.
Tiedän yhden perheen, jossa lapset nukkuvat pääasiassa isovanhempiensa luona, koska kahden lapsen hoito on niin rankkaa. Siis nukkuvat useamman yön viikossa. Siinä lienee taustalla kyllä montaa muutakin ongelmaa.
Kyllähän sitä tietty voi opiskella, tekeväthän jotkut väitöskirjaakin. Mulla on omalla kohdallani menneet ne ekat kuukaudet ihan sumussa, joten olisi ollut vaikea kuvitella ryhtyvänsä mihinkään kovin kaksisiin älyllisiin ponnistuksiin.
Itse en kyllä vois kuvitellakkaan lähteväni ryyppäämään ja vieväni sen takia lasta hoitoon. Muusta syystä mielestäni vois, mutta kännäämään... viimesen päälle äiti. no, kukin taaplaa tyylillään.
jos lapsi ei ole ollut koskaan hoidossa? Tiedän yhden 4 -v:n, joka ei suostu jäämään yökylään ollenkaan, koska ei ole ennen ollut. Hoitoon viemisestä ei puhettakaan. Perheen äiti haluis jo töihin, mutta eihän sellaista lasta voi kuulemma hoitoon jättää. Aiemmin kans kehuskelivat sillä, miten lapsi hoidetaan kokonaan itse.
Luulenpa, että kysessä tosi nuoret vanhemmat. Minä puuttuisi jo tuollaiseen, ei näytä kovin motivoineilta vanhemmilta.
Mikä ihme siinä on, että pitää noin nuori jättää hoitoon jotta pääsee ryyppäämään? Ja noin usein. Miten noin pienen vauvan vanhempia edes kiinnostaa kännääminen?!
Miksei voi tosiaan sitä kännikiintiötä täyttää ennen lapsia. Kyllähän sitä nyt vanhempien pitää käydä tuulettumassa mutta että tuolla tavalla...en ymmärrä.
Ei ole todellakaan normaalia saati millään tavoin suositeltavaa, mutta valitettavan yleistä. Osa vanhemmista on ilmeisesti sitä mieltä, ettei vauvan tulo perheeseen saa muuttaa mitään. Mitähän kaikkea välinpitämätön asenne voi aiheuttaa lapselle vuosien saatossa...?
Tämän kyseisen vauvan äiti on 20v, isä 23v.
Nyt kuitenkin tämä äiti lähtee kaunistautumaan, mies on jo tulossa hakemaan. Lapset (7v ja 2v) olivat jääneet mielellään mummolaan, mies oli lukenut iltasadunki ennen lähtöään.
T. AP
taas jeesustellaan. Meidän lapsemme oli ensimmäistä kertaa kuusiviikkoisena yön yli hoidossa, ennen sitä oltiin kyllä oltu jo yksi ilta ulkona, niin että mummo oli hoitamassa. Vauva nukkui kun lähdettiin ja nukkui kun tultiin eikä ollut herännyt siinä välillä.
Ja siitä kuusiviikkoisesta lähtien on ollut säännöllisesti keskimäärin kerran kuussa yön yli hoidossa. Kohtalaisen tasapainoisen oloinen nelivuotias meillä täällä saapastelee. Ja menot olivat järjestään pelkkää hömppää: synttäreitä, häitä, keikkoja jne... Eikä olla edes teinivanhempia :-).
Ihmiset ovat erilaisia, arvomaailmatkin ovat erilaisia ja asioita voi tehdä niin monella tavalla. Minusta ei olisi ollut sulkeutumaan kotiin, mutta toisaalta taas en raaskinut viedä lastani tarhaan alle kolmevuotiaana. Mutta mummin hoiva satunnaisesti on vähän eri asia...
Meillä lapset 8 ja 5v, ekan synnyttyä kävin ystävieni kanssa baarissa parilla kun vauva oli viikon, jäi isänsä hyvään huomaan ja hörpytteli rintamaitoa mukista. Toinen lapsi tais jäädä ukin kanssa pari kuisena kun oltiin juhlimassa. Muuten vietin lasten kanssa 24h/vrk ja ovat tärkeintä päällä maan. Se, että meillä on silti muutakin elämää ei ole lapsilta pois, vaan ovat erittäin tyytyväisiä ja onnellisia lapsia joilla on vastuuntuntoiset vanhemmat.
itse en voisi noin tehdä. vaikka ennen olen baareissa rampannutkin joka vkoloppu,ja useamminkin. jos lapsen tekee niin eikö lapsen hoito kuulu kuitenkin lapsen vanhemmille ei iso vanhemmille??? vaikka isovanhemmat se mielellään tekevätkin...ja siinä vastuu et ei joka vko baarissa tartte käydä. miten sitten ku lapsi kasvaa isommaksi??? kyllä olisin huolissani
terveisin: yhden lapsen äiti ja toista odottaa ja 22v.
onpahan ainakin turvallinen hoito vauvelilla- hauskaa iltaa::)))
ja biletti itse äitiyspäivärahalla. Mummo hoitaa lapsen ja ostaa lapselle kaiken, ihan vapaaehtoisesti.
Ihan normaalia nuorten ihmisten lastenhoitotyyliä