Kaverin häihin ilmaiseksi laulamaan? (ov)
Kaverini on tänä kesänä menossa naimisiin. Näimme tänään ja hän pyysi minua laulamaan muutaman laulun heidän häissään. Ehdotti myös, että laulaisin 3-4 muun kuorokaverini kanssa muutaman laulun juhlassa.
Korvauksesta ei kaverini puhunut mitään, eli odottaa meidän laulavan ilmaiseksi. Minut hän olisi ehkä kutsunut muutenkin häihin, mutta niitä 3-4 muuta kuorokaveria ei.
Olenko jotenkin outo, mutta tämä alkoi tuntua hyväksikäytöltä? Vai onko normaalia yleisesti?
Kommentit (49)
En osannut edes ajatella että siitä maksaisi, kun ystäviä/tuttavia näin "hyödynsin" ohjelmistossa. Kyllä sitä mielummin pyytää sellaisia ihmisiä, jotka osaa laulaa kuin väkipakolla kuuntelee jonkun kaukaisen sukulaisen epävireiset veisut -joita muutama kuitenkin vapaa sana osastolla...
ystävät antoivat lahjansa tekemällä jotain, esim yksi teki kampauksen ja meikkasi, toinen teki kakun ym tarjottavaa ja yksi teki hääpuvun. Näin säästettiin hääkustannuksissa eikä kenenkään tarvinnut ostaa mitään turhia leipäkoneita tai leivänpaahtimia :)
Ehkä voisit ajatella, että laulaminen on sinun häälahjasi hänelle. Tietysti, jos ei kovin läheinen ystävä ole kyseessä, niin pyydä maksu. Ja kysy kuorokavereilta suoraan suostuvatko laulamaan ilmaiseksi ja sinä voit vastaavasti joskus mennä heidän juhliinsa laulamaan.
Mitään hyväksikäyttöä en tässä näe..
Hieman talkoohenkeä peliin :)
fanny
Tarjottavat kuitenkin kuuluvat esiintyjille jos ei ole ihan snobbihäät.
kun esiintyvät meidän häissä. Eivät kyllä ottaneet vastaan. Kohteliasta olisi kysyä minusta.. mutta toisaalta jos ei rahat riitä maksamaan. Ehkä silloin voisi reilusti sanoa, että tulisitteko, vaikken voi maksaa. Saatte kumminkin varmasti syödä ja juoda häissä, ehkä se piisaa?
jos mieleesi tulee pyytää rahaa tommoisesta
meidän piireissä ystävien häihin on järjestetty ohjelmaa ilman, että raha liikkuu
jos kutsutaan ihan kutsuvieraiksi, niin sitten ei välttämättä.
En tosiaan kaverilta pyytäisi maksua, jos olisin vieraana.
Meillä oli ihan meille tuntematon suuruus laulamassa, niin hänelle maksoimme.
tutuntuttuja mihinkään esiintymään ilman rahallista korvausta, ja tarjoasin kyllä samat ruoat mitkä muillekin kutsuvieraille. jos vielä nämä ventovieraat esiintyjät joutuvat tulemaan paikalle omalla kustannuksellaan kesälomalauantaina tietämättä siitä kuinka kauan joutuvat paikalla notkumaan kun amatöörijärjestäjien kaikki aikataulut ovat jo menneet puihin, ja sitten esiintymään kuin ammattilaiset( joille kyllä ruokatarjoilut on aina oltava) - hyi että kyllä minua hävettäisi tuollainen hyväksikäyttö.
Ei ole kyllä tullut mieleenikään vaatia palkkiota kavereilta. On ollut osa minun häälahjaani ja mielellään olen sen tehnyt. Myös minun häissäni oli kavereita soittamassa ja laulamassa. Osa ilmottautui esiintymään ihan itse.
Ja sinun pitäisi saada korvaus laulamisesta, ellei se tosiaan voisi olla lahjasi parille. Kuorokavereiden kanssa voisitte ehdottaa könttäsummaa, jonka morsian maksaa, ja jakaa sen sitten. Vai aikooko morsian sitten kutsua kaikki ruokapalkalla vai miten? Kysy tarkemmin, ennen kuin suostut mihinkään!
Täällä herkistellään jonkin ihme talkoohengen nimissä, mutta minä en näe tässä muuta kuin ahneen morsiamen, joka yrittää nipistää kuluja sieltä mistä voi. En tosiaankaan usko, että morsian olisi ap:n juhlissa talkoohengellä ensimmäisenä auttamassa.
Täällä herkistellään jonkin ihme talkoohengen nimissä, mutta minä en näe tässä muuta kuin ahneen morsiamen, joka yrittää nipistää kuluja sieltä mistä voi. En tosiaankaan usko, että morsian olisi ap:n juhlissa talkoohengellä ensimmäisenä auttamassa.
jos olisin yhtään kykenevä, antaisin mieluusti oman osani lahjasta työlläni, mutten kyllä kenenkään muun puolesta ilmaista työtä lupaisi. Jos voisit laulaa juhlissa joidenkin muiden kutsuvieraiden kanssa yhdessä, vaivaamatta paikalle kuorokavereitasi?
Kavereista, jotka ovat ylimpiä ystäviä, kun itse tarvitsevat jotain. Jos itsellä olisi joskus avuntarvetta, selityksiä löytyy joka lähtöön.
Noiden muiden kuorolaisten pitäisi saada vähintään ruoka+kunnon kulukorvaus.
Itse asiassa, kun nyt muistelen, en ole tainnut olla aikuisiälläni kuin yksissä häissä, joissa EN olisi esiintynyt. Olen soittanut ja laulanut vihkitilaisuuksissa ja vastaanotoilla yksin tai mitä erilaisimmissa kokoonpanoissa. Olen puoliammattilainen - esiinnyn siis myös maksusta, mutta kyse ei ole elinkeinostani.
Ystävien häissä esiinnyn ilman muuta ilmaiseksi ja mielelläni. On kunnia-asiakin päästä esiintymään. Yleensä olen vienyt lisäksi lahjan, vaikka olen tietoinen siitä, että pelkkä esiintyminen olisi rahassa mitattuna kyllin suuri lahjaksi. Siitä ei kuitenkaan ole kyse silloin, kun laulan hyvälle ystävälleni.
Eri asia on kuitenkin, kun pyytäjänä on tuttu tai kaveri. Eräisiin häihin minut mielestäni suorastaan kutsuttiin ihan vain siksi, että minut saatiin näin ilmaiseksi esiintymään. En tuntenut häistä ketään muuta kuin morsiamen. Kieltäytyä en kehdannut, mutta en kyllä vienyt suurta lahjaakaan - annoin jotain pientä ja kortin, jossa viitattiin esittämäni laulun sanoihin.
Samoin, kun eräs opiskelukaveri kerran kyseli lauluryhmäämme kauempana asuinpaikastamme järjestettäviin häihin esiintymään kesken muutenkin vilkkaan kesäkuukauden, oli pakko todeta, että tarvitsisimme matkakulut ja jotain pientä tullaksemme. Kyse ei ollut läheisestä ystävästä, ja keikka olisi vaatinut sopivan ohjelmiston treenaamista, kuljetusten järjestämistä ja kesälauantain viettämistä jälleen täysin vieraissa häissä. Se keikka jäi sitten tekemättä.
Summa summarum: minusta ei voi olettaa, että esiintymistaitoiset tutut ilman muuta voi nakittaa esiintymään häissä ilman korvausta. Sen sijaan minusta on ihan hienoa, jos minulle sanottaisiin vaikka, että "jos mietit häälahjaa, meistä olisi upeaa, jos voisit esiintyä häissämme - siinä olisi meille hyvin mieluisa lahja". Jos täysin ulkopuolisia pyydetään, on ainakin tarjottava korvausta, kaverin kavereille vähintään hyvät tarjoilut. :) Omissa häissämme esiintyi jonkin verran myös näitä ns. tuttuja, jotka eivät olleet häihin muuten kutsuttuja. Heille tarjottiin korvausta (jota eivät ottaneet vastaan), ja pidettiin huoli, että saivat illan aikana hyvin syödäkseen ja juodakseen.
Illan aikana lavalla kävi laulamassa ja musisoimassa lukuisa joukko vieraita. Ei kenelläkään tullut mieleen tarjota tai pyytää fyrkkaa. Itse ollaan toimittu näin myös "bändin poikien" häissä. Tällainen meininki rock-piireissä. (ammattilais)
Jos kyse on molemminpuolisesta sopimuksesta, esim. sähkömies käy tekemässä muusikon kotona sähkötöitä ja sitten muusikko tulee soittamaan tai laulamaan sähkömiehen häihin, niin ok sitten. Tai jos on kyse parhaimmista ystävistä, joiden häissä olisi muutenkin kokkailemassa tai muuten auttamassa. Mutta sitä en voi ymmärtää, että pyydetään ilmaiseksi esim. Sibelius Akatemiassa opiskellutta diplomiviulistia soittamaan häihin toiselle puolen Suomea, vaikka ollaan hyvänpäiväntuttuja. Jotkut muusikot ovat vielä niin pirun kilttejä, että tekevät sen ilmaiseksi. Eräs muusikkoystäväni kerran tilitti miten ikävältä tuntui se, että on opiskellut koko ikänsä, opintolainat painaa niskassa, ei ole vara maksaa vuokraa, ja ihmiset olettavat sinun soittavan ilmaiseksi kaikenlaisissa kissanristiäisissä. Minulla on paljon muusikkoystäviä, mutta kenenkään vapaa-aikaa en ole tuhlannut pakottamalla heitä ilmaiseksi esiintymään. Niin köyhä en ole, etteikö rahaa löytyisi palkkaan, eikä minulla ole tarjota heille rahanarvoisia vastapalveluksia.
että laulaa luikauttaako kaveri yhden biisin esim. kirkossa vai vaaditaanko tutun bändiltä koko illan keikka ilmaiseksi, jotta muut vieraat saavat tanssia.
Jos vieraiden joukossa on ammattilaisia tai muuten hyviä laulajia/esiintyjiä, niin kai se voisi olla ihan kivakin yksi laulu esittää. Eihän kaaso/bestmankään pyydä palkkaa puheen pitämisestä :)
Ja vastavuoroisuudesta: kyllä meidän tuttavapiirissä on ainakin ihan ok pyytää esim. tutulta lääkäriltä konsuiltointia jostain vaivasta tai oikolukuapua johonkin pieneen, esim. työhakemukseen, kielenhuollon ammattilaiselta.
Ystäväni, joka laulaa kuorossa, ainakin ilahtui, kun toinen kaveri arvosti hänen taitoaan niin, että pyysi esittämään häissään Ave Marian kirkossa. Että suhtautumisia on erilaisia...
Setäni, serkkuni ja heidän keikkaileva (ei kuitenkaan päätyönä) bändinsä soittivat aikoinaan meidän häissämme ihan ilmaiseksi. Saivat kyllä toki ruuat ja majoituksen, mutta olisi varmaan pitänyt oikeasti tarjota palkkaakin.
Olin vain niin nuori ja ajattelematon silloin!
meillä on kuoroporukan kanssa sopimus, että muutamalle kaverille lauletaan ilmaiseksi, kunhan vaan keikkaa ei ole sillon