Minusta on tosi hyvä, että maataloustukiaiset julkistetaan,
näkee oikein minkä luokan bisnestä se on. Eikä kaipaa sääliä. Ei ole olemassakaan enää mitään 8 lehmän lyspytiloja, joissa vanha isäntä puurtaa 24h vuorokaudessa. Ja vaikka jonkun isoisä oli tuollainen, niin nykymaataloutta ei voi ukin uurastuksiin edes verrata. Ihan toista politiikkaa siinä harrastetaan nykyään. Kuka ihme viitsii äänestää keskustaa, varsinkaan kukaan kaupunkilainen?
Kommentit (45)
Vierailija:
p. s. Joku mietti, onko agronomi FM. Ei ole, vaan he ovat joko MMK (vanhat agronomit) tai MMM (maa- ja metsätieteiden maisteri), itse olen FM biotieteistä.
Viestejäsi on ilo lukea. Sulla on järki päässä. :-)
Ette ilmeisi ole tietoisia esim. keskisen Euroopan torjunta-ainekäkytönnöistä tai muusta tuotantohygieniasta? Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin maidon laatukriteerit on jo huomattavasti löysemmät kuin meillä Suomessa (laadulla tarkoitetaan siis maidon sisältämien solujen ja bakteerien määrää).
Minä en todellakaan halua syödä ulkolaista ruokaa, joten olen valmis maksamaan kotimaisesta hieman enemmän. Ja tänä päivänä tuotantokustannukset ovat muodostuneet sellaiseksi, että tuotannon jatkaminen ilman tukia ei ole mahdollista.
Ja kaikille tukiaisista kateellisille voin kertoa, että kyllä ne tukieurot menevät melko tarkkaan KAUPALLE. Tuotantopanosten hinnat nousevat samassa tahdissa tukien kanssa. Esimerkiksi kun investointitukiin tuli korotuksia, niin johon pompsahti rakennustarvikkeiden ja navettakalusteiden hinnat samassa suhteessa. Eli ei siitä viljelijälle paljon käteen jää, jos tilaansa kehittää ja haluaa pitää sen elinvoimaisena.
Niin, tiesittehän että viljelijän tuntipalkka on nykyään noin 4¿. Että siitä vaan ostamaan tila vapailtamarkkinoilta, niin pääsette nauttimaan mahtavasta tulotasosta pienellä vaivalla!
Ugh.
Ihan vielä kertaus: MINÄ viljelen tilaani, sillä satun kunnioittamaan vanhempieni ja isovanhempieni työtä ja haluan jatkaa sitä, olen aina pitänyt viljelytöistä, opiskellut sitä varten 4,5 vuotta ja rakastan omaa maatilaani. Haluan myös, että lapseni oppivat, mistä ruoka tulee, ja halutessaan pääsevät kokeilemaan näitä töitä ja ehkä halutessaan jatkavat tätä tilan pitoa.
En vuokraa peltojani muille, sillä olen mielestäni ihan " oikea" viljelijä. Teen töitä, ostan tuotantopanoksia, maksan veroja (muistakaa, että myös ne tuet ovat verollista tuloa, niistäkin osa kiertää takaisin veroina), tuotan ruokaa. Lisäksi haluan siis harjoittaa tätä ammattia; jos en tekisi niin, ammattitaitoni tällä alalla rapistuisi.
En vain, kiitos nykyisen maatalous-, elintarvike- ja hintapolitiikan, hanki sillä elantoani, joten joudun (kirjaimellisesti) käymään muualla töissä. Et kai sinäkään antaisi omaa työpaikkaasi (jota ehkä rakastat?) jollekin muulle siksi, että hän saisi sitten nauttia siitä? Miksi minun pitäisi? Toisekseen, pellonvuokrilla en pystyisi maksamaan maatilani lainoja, viljely tuottaa (tukineen) vielä sen verran, että pystyn sen tekemään.
Suomessa alkaa olla aika runsaasti osa-aikaviljelijöitä, joten osa kotimaisesta elintarvikeomavaraisuudesta lepää kaltaisteni harteilla. Jos se tuontiruoan ostaminen kotimaisen sijaan edelleen kiinnostaa, niin katsokaapa vielä se nro:lla 24 kirjoittamani tosiasia valuutan virtaamisesta ulos maasta. Jotta Suomi ei netto- (ja edelleen brutto)velkaantuisi lisää, pitäisi siis tuodun ruoan arvon verran pystyä lisäämään vientiä, että maan talous pysyisi tasapainossa. Vajaan 7 miljardin euron (plus kaikki seurannaisvaikutukset kotimaisen elintarviketuotannon lakkaamisesta) vajetta voisi olla vaikea paikata.
Olen tähän saakka pyrkinyt ajattelemaan kaupunkilaisista avarakatseisesti ja myönteisesti, mutta kyllä tällaiset idioottimaiset kommentoinnit tässä keskustelussa jälleen sysivät toiseen suuntaan. No, voin olla iloinen siitä, että siinä vaiheessa kun ruoka on todella tuotantokustannustensa hintaista, voin itse viljellä suurimman osan ruokaani, toisin kuin yksikään kaupunkilainen, joka ei omista maata.
t:24/48
Nro 25 voisi käydä katsomassa mitä ulkomailla tungetaan peltoon.
Je hevonkukkua on se, että maanviljelys on järvet rehevöittänyt. Se on vain teollisuuden panettelua.
44 hyvä ajatus (tukien lakkauttaminen ja todellisen hinnan maksaminen maanviljelijälle), mutta suostuisiko maksamaan ruuastaan niin paljon?
Minun mielestä nykyiset maanviljelijät ovat varsinaisia moniosaajia.
Ehkä tulevan viljelijän vaimo, joka on itsekin kotoisin maatilalta ja tuskailee nyt, että oman suvun maat menee vieraan viljeltäviksi.
Niin olen, sillä pieni (hieman yli 20 ha) tilani ei olisi tarjonnut minulle elantoa. Silti olen halunnut viljellä ukkini ja isäni raivaamia peltoja, pitkälti kunnioituksesta heitä
kohtaan.