Minkäikäisinä teillä on/oli velaton asunto? Ja nimenomaan kokonaan ITSE maksamanne!
Kommentit (48)
Mutta eiköhän inflaatio ym. auta sen verran, että eläkeikään mennessä viimeistään on maksettu.
t. uusioperheen äiti
asunto olisi velaton, kun olen n. 53 v ja mieheni n. 52 v. Toisaalta meillä on tulossa putkiremontti, josta tulee lisää velkaa n. 40-50 000 ¿, joten jos ei tulla saamaan mitään perintöjä tai lottovoittoa, menee kyllä varmaan 60-vuotiaaksi. Mun tavoite on, että asuntolaina on maksettu viimeistään, kun jäädään eläkkeelle. Meillä on niin pienet tulot, että asumismenot voi olla vaan n. 1000 ¿/kk. Helsingissä asutaan pienessä kerrostalokolmiossa. En tajua, miten jollain 3-kymppisellä voi olla ainakaan PK-seudulla asunto maksettu ilman perintöjä tms. Miten se on mahdollista? Tai no tietenkin siinä tapauksessa, jos tienaa tosi hyvin.
Meillä ensiasunto olisi maksettu joskus nelikymppisinä, nyt ostettiin uusi asunto ja otettiin lisää velkaa, jota sitten maksellaan kuusikymppiseksi asti. Voihan se tietty olla että siihen ikään mennessä perintöjäkin on jo tullut - vaikken kyllä ymmärrä miksi jonkun piti alkaa tästä perintöasiasta urputtamaan. Onhan se ihan eri asia rahoittaa asunto omalla rahalla + velalla kun perinnöllä tms. vastaavalla ei-palkkatulolla. Nimenomaan maksuaikatalun kannalta, mikä kai ap:tä tässä kiinnosti?
Ja ei ole perintöä, on vain hyviä sijoituskohteita ollut 16veestä lähtien. Nyt tätä toista asuntoa sitten maksetaankin varmaan se normi 20v (myös Helsingissä). Kaikki riippuu sijoituskohteista ja myös aika paljon tietenkin siitä miten paljon on varaa ottaa riskejä.
Pelkällä palkkatulolla asuntoa ei hankittu, sillä puolisoni oli leski ja oli saanut vähän perintöä ja sai leskeneläkerahoja kunnes menimme naimisiin.
niin minä olen tehnyt työtä 13-veestä ja osan palkasta aina sijoittanut. Olen ostanut osakkeita (hyvillä voitolla myynyt) jne. Ekan asunnon ostin 20veenä ja möin sen 2 vuoden päästä 200 000mk voitolla jne. Ei se minullakaan ole raha puussa kasvanut se on pistetty poikimaan.
t. 38
ja olen nyt 32. Just kattelin, että 14 000 lainaa jäljellä, ja todennäköisesti teen siihen ylimääräisiä lyhennyksiä.
Talo on itse rakennettu 7 vuotta sitten ja sinällään riittää meille tilan puolesta, mutta jos innostutaan vielä rakentamaan " kanden aikuisen koti" , kunhan lapset ovat lähteneet, niin lisää velkaa varmasti joudutaan ottamaan.
Olin minäkin 13-vuotiaana jo kesätöissä mansikoita poimimassa (kun muuta ei sen ikäinen saanut) tienasin muistaakseni 300mk. En enää muista miten sijoitin rahat mutta en kyllä osakkeisiin, eivätkä tuonaikaset kaverinikaan ostelleet osakkeita. Onko tällainen nykyään lasten keskuudessa tapana?
tai heidän varojaan sijoitetaan vanhempien toimesta. Meillä on jokaiselle muksulle oma sijoitusrahasto, joka kuukausi siirtyy lapsilisiä korkeakorkoisemmille tileille. Lisäksi yksi lapsista on erikoisasemassa, koska hänen äitinsä on kuollut ja lapsi vielä monta vuotta perhe-eläkettä ... onneksi puolisoni on ollut viisas ja talousasiat hallitseva, ja niin tuolla lapsella tulee olemaan muhkeat säästöt siinä vaiheessa kun muuttaa pois kotoa. Kyseinen lapsi on 14 v. ja todella kiinnostunut sijoittamisasioista, seuraa pörssiä lähes päivittäin ja perehtyy osakkeisiin sijoittamiseen.
Ollaan aika alkuvaiheessa vielä lainanmaksussa.
Meidän vanhemmilla on yhteensä kaksi velatonta omakotitaloa ja yksi kerrostaloasunto. TOIVOTTAVASTI niistä ei perintöjä tule vielä todella pitkään aikaan. Eli pitkää ikää toivon vanhemmillemme. (Mun vanhemmat ovat kummatkin onneksi pitkäikäistä sukua.)
Vierailija:
tai heidän varojaan sijoitetaan vanhempien toimesta. Meillä on jokaiselle muksulle oma sijoitusrahasto, joka kuukausi siirtyy lapsilisiä korkeakorkoisemmille tileille. Lisäksi yksi lapsista on erikoisasemassa, koska hänen äitinsä on kuollut ja lapsi vielä monta vuotta perhe-eläkettä ... onneksi puolisoni on ollut viisas ja talousasiat hallitseva, ja niin tuolla lapsella tulee olemaan muhkeat säästöt siinä vaiheessa kun muuttaa pois kotoa. Kyseinen lapsi on 14 v. ja todella kiinnostunut sijoittamisasioista, seuraa pörssiä lähes päivittäin ja perehtyy osakkeisiin sijoittamiseen.
Ja mun duuni ei ollut mansikoiden parissa.. Vaan olin ravintolassa. Ja sijoittamisen aloitin 16v EN 13v.
t. 38
ja kun ne saadaan maksettua ollaan varmaan noin 50v. Mutta lainatkin otettiin hyvän matkaa yli kolmenkymmenen ikäisenä.
Mutta väitän kyllä että asunnon rahoitus aikuisena ole yhteydessä lapsuuden kesätöihin.
Vierailija:
Mutta väitän kyllä että asunnon rahoitus aikuisena ole yhteydessä lapsuuden kesätöihin.
Voi kun on ihme yleistämistä koko ajan. Jos meillä jotakin, niin ilman muuta muutkin.
Kyllä meilläkin menee joka kuukausi korkeakorkoiselle lapsille rahaa, mutta ei niillä asuntoa osteta kyllä, vaan jotakin ihan muuta...
Mulla entinen asunto puoliksi exän kanssa. Ite jouduin joka pennin ottamaan lainaa itse, ts 50% asunnon hinnasta, ja exä sai ensinnäkin vanhempiensa takauksen ja sitten vanhemmat vielä päättivät tuosta vaan hupsista maksaa muutaman kymppitonnin poikansa lainaa pois, ettei raukkaparka joudu niin pitkää aikaa maksamaan.
Sitten vielä sanoivat minulle, että on se harmi kun olet köyhästä perheestä, niin et saa vanhemmiltasi edes takausta, että kurja kun eivät myöskään voi maksaa lainasta osaa pois.
No, oli poika perinyt vanhemmiltaan käytöstapoja ja arvoja, joten se suhde päättyi aikanaan siihen, ja nyt avioliitossa miehen kanssa jota ei häiritse se, että olen " köyhästä perheestä" (ts perheestä jossa vanhemmat eivät tuosta noin pysty lyhentämään aikuisen lapsensa asuntolainoja useilla kymmenillä tuhansilla euroilla).
Vierailija:
Voi kun on ihme yleistämistä koko ajan. Jos meillä jotakin, niin ilman muuta muutkin.Kyllä meilläkin menee joka kuukausi korkeakorkoiselle lapsille rahaa, mutta ei niillä asuntoa osteta kyllä, vaan jotakin ihan muuta...
Ihme yleistämistä on väittää, että asunnon rahoitus aikuisena ei ole yhteydessä kesätöihin. No minullapa oli.
Tämä on oma noin viiskymppisenä tai ehkä jo ennen jos kaikki menee hyvin.