Kelaan verokortti?
Hei
Oletteko toimittanut kelaa verokortin äitiyspäivärahaa varten?
Kommentit (5)
Sitä ei tarvitse erikseen toimittaa. Kannattaa tietysti tarkastuttaa veroprosentti, etuuksia verotetaan kovemmin kuin palkkaa.
Tytteli-83
sitten virkailija on laskenut uuden prosentin, ja verokortti on mennyt suoraan verotoimistosta kelaan.
ainut vaan, että kelan systeemeissä on joku ihme juttu. ne ottaa sen mitä verokortissa sanotaan, mutta 3% vielä lisäksi.
kelan minimi% on muistaakseni 20%
...laskettamaan uuden veroprosentin huomioon ottaen koko vuoden tulevat tulot, koska Kela vetää automaattisesti sen 20%. Toi on kuitenkin aika iso osuus, jos/kun saa vain perus Kelan ä-päivärahaa. Mulla on muistaakseni tällä hetkellä toi % jotain 15:n huitteilla.
-AJ-
Eikös se mennyt niin, että PALKKAveroprosenttiin lisätään se 2%, eli jos et lasketa itsellesi uutta prosenttia, niin kela saa " vanhan" veroprosenttisi suoraan verottajalta ja lisäävät siihen sen 2%. Mutta jos lasketat verotoimistossa sosiaalietuus verokortin, niin siinä se 2% on jo lisättynä, eikä siihen kela enää lisäile mitään. Ja siis sehän ei ole kelan oma juttu, vaan tulee kaikkiin sosiaalietuuksiin, maksetaan ne sitten kelasta tai liitoista tms.
Ja kyllä ne sieltä verotoimistosta laittavat kelalle verokortin, ite ei ole tarttenu kertaakaan lähetellä. Netistäki jos tilaat, niin sieltäki saat muistaakseni valittua sen, että meneekö suoraan kelalle vai tuleeko itsellesi.
Juuri viime viikolla lasketin loppuvuodelle uuden verokortin, koska en todellakaan halua maksaa äitiyspäivärahoista liian isoa prosenttia. Mulla äitiyslomarahat alkaa pyöriä kesäkuun alusta.
Tein muutoksen puhelimessa, joten tieto Kelalle menee verotoimistosta automaattisesti eikä korttia tarvitse itse toimittaa.