Neuvolassa käynti:Onko mitään mahdollisuutta päästä muualle kuin oman alueen neuvolaan?
Alueemme neuvola on yhteydessä terveysasemaan, jossa työskentelee erittäin läheinen sukulainen. Olen juuri saanut tietää olevani raskaana, enkä haluaisi saattaa asiaa vielä kenenkään sukulaisen tietoon. Onko siis mitään mahdollisuutta päästä toisen alueen neuvolaan?Tiedän, että aina on yksityinen vaihtoehto, mutta maksaa varmasti todella paljon. enkä todellakaan haluaisi, että kaikki, mitä neuvolassa minulle tehdään, päätyisi potilastiedoista tai muulla vastaavalla tavalla sukulaisen tietoon. Ei sinällään mitään salattavaa, mutta tuntuu, että kärsii oma yksityisyys ja ei muutenkaan yhtään kiva ajatellakaan neuvolassa käymistä... Kiitos,jos joku osaa neuvoa.
Kommentit (3)
Neuvolakäynnin pitäisi olla hyvä ja " virkistävä" kokemus, eikä sisältää jännitystä yksityisyyden menettämisestä. Rajat (alueet, omahoitajat ym) on keksitty asioiden sujumiseksi, ei niin, etteikö niissä voisi tarvittaessa joustaa. Varmasti onnistut vaihdossasi!
Itse vaihdoin neuvolatätiä ensimmäisen kerran jälkeen, koska kokemus oli sitä luokkaa, etten menisi eka tädin luo enää koskaan uudelleen. (Oksentelin muovipussiin (aamupahoinvointia), olin " tukehtumaisillani" allergianuhaani, eikä hän ottanut mitään kantaa vointiini, kirjoitteli vain lomakkeitaan. Empaattista.)
Ystäväni muutti pois neuvolapiiristämme, mutta taisteli saadakseen jäädä vanhalle tutulle terv. hoitajalle. Hänen lapsellaan on erityistarpeita, eikä jaksa ottaa kaikkea alusta uuden henkilön kanssa.
Tsemppiä! Jaksetaan aina pitää puolemme!
Miedän kaupungissa (keskisuuri kaupunki) on eri soluja ja kuulut teittyyn soluun postinumeroin perusteella. Minä sain kyllä vaihtaa solua. Siinä solussa mihin kuulun oli todella epämielyttävä terveydehoitaja kun soitin ja varasin ajan ja samalla kerroin että on ollut vuotoja ja jos voin saada lähetteen ultraan. Vastasi vaan minulle että luontoo taitaa tällä kertaa hoitaa asiansa ja kehotti minut soittamaan viion kuluttua uudestaan jos oli vielä aihetta varata aikaa. Tuli minulle todella paha mieli ja soitin sitten toiseen soluun ja käyn nyt neuvolassa siellä. Olemme pian muuttamassa joten kohta kuluun taas toiseen soluun mutta saan jatkaa siinä missä nyt käyn.
Kyllä minun meilestä on oikeus käydä sellaisessa nevolassa jossa vihtyy. Kannattaa kysyä jos saat vaihtaa.
=)
Itsellä ei kokemusta vastaavasta tilanteesta, mutta kannattaa soittaa ns. omaan neuvolaan ja kysyä asiaa. Perusteluiksi kanattaa sanoa juuri mitä kirjoittelit tännekin. Tosin, neuvolassa pätee vaitiolovelvollisuus kuten kaikissa terveyhdenhuollon työtehtävissä. Ja jos sukulaisesi on ammatti-ihminen niin ei käytä asemaansa hyödykseen.
Voi olla hyvin kaupunkikohtaista miten tarkasti rajoja noudatetaan.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ratkaisun.
t. iida-linnea