*Joulukuun tähtöset viikkoon 18*
Uusi viikko,uudet kujeet=)
En osaa niin hienoilla tähdillä pinoa koristaa,kuin Naranja,mutta toivotaan että kelpaa!
Kaikki hip ja hop,kuulumisia kertomaan!
Kommentit (53)
Vappu meni mukavasti, autoiluselitys meni hyvin läpi kun on tämä esikoinen jonka heräilyyn on hyvä vedota ;) (että ei ole varaa hankkia kanuunaa siis) ja seuraavana päivänäkin sää onneksi suosi ulkoilua.
Olen tähän asti ollut vain tyytyväinen tähän vähäoireisuuteeni, enkä huolissanikaan kun esikoisen kanssa oli samanlaista, mutta nyt yhtäkkiä on tullut hirveä tuulimunakammo. En tiedä mistä olen saanut päähäni, että ei siellä ketään ole, mutta se ajatus vaan kiusaa ja kiusaa :( . Vielä viikko siihen ultraankin kun jouduin siirtämään aikaa. Plääh! Viime yönä tosin näin unta, että liikkeet olisivat alkaneet tuntua (jee! eka uni pikkuisesta) mutta silti nyt taas valveilla on sellainen epäuskoinen olo.
Mukava juttu, että Viuhalla meni neuvolakäynti hyvin. Minulla myös tulee olemaan sokerirasitus edessä, eihän se mitään mukavaa ole mutta kyllä sen kestää. Sama juttu, pitäisi myös vähän ruveta syömisiä katselemaan mutta olen ollut niin väsynyt että en ole jaksanut " kiusata" itseäni. Mutta ryhdistäytyä pitäisi...
Petite-tellä oli mies nätisti jutellut :)! Minä tosin olisin luultavasti vain ärjäissyt takaisin, että luuletkos että mä tahallani tällainen olen... On kyllä ollut pinna ihan armottoman kireällä viime aikoina, tätä väsymystä syytän. Ja vaikka sen tiedostaa, proput palavat silti silloin tällöin.
Kiva että Anneikillä ja 4.x:llä on ollut ok olo! Tervetuloa uudet, eli Karssuli ja Katinka! Meitä onkin Karssuli jo varsin monia täällä, joilla on heti ekasta yrityksestä napsahtanut! Meillä onkin Katinkan kanssa samat viikot menossa :).
Jeps, nyt jos menisi katselemaan ehtiikö syödä jotain ennen esikon heräämistä. Sitten pitäisi tehdä reissu palauttelemaan loppuja graduaineiston kirjoja. Mukavaa perjantaita kaikille!
Itse asiassa olin potenut jo jonki aikaa vauvakuumetta ja tarkoitus oli aloittaa yritys joskus kesän kynnyksellä mutta toisin kävi ja hyvä niin=)
Sivut tökkii täälläkin tosi pahasti...
Vappu meni ihan hyvin: kun istuin lasi kädessä koko illan, ei kukaan kysynyt mitään lasin sisällöstä. Tosin muutama tuttu on alkanut vähän epäillä johtuen yhdestä edellisviikkoisesta tilaisuudesta, jossa en koskenut alkoholitarjoiluun ja tuorejuustoon:) Mitään en suostunut myöntämään. Tuttavapiirissä on ollut sen verran keskenmenoja/ tuulimunaraskauksia, että parempi olla vaan hiljaa vielä. Haluaisin päästä jo ultraan tai neuvolaan varmistamaan ettei tämä nyt vaan ole tuulimuna. Minuakin on alkanut se pelottaa. Ensimmäinen neuvola on vasta reilun viikon päästä. Nyt mennään rv 8.
Pahoinvointia on täälläkin ilmassa, se on oikeastaan ainoa vaiva tällä hetkellä. En ole okasentanut, mutta jatkuvasti on huono olo. Minullakin sitä on vähän hillinneet viileät ruuat ja happamat maut. Outoa ettei tee yhtään mieli suklaata, vaikka se on kuulunut aina vakiomielitekoihin:)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
tervehdys kanssa sisaret!
maanantaina oltiin ekassa neuvovassa ja yllätyin kun merkkasi lasketun ajan ja viikot oman lasku systeeminsä mukaan eikä alkuraskauden ultran mukaan, joka kuitenkin on viikon vähemmän. Joten laskettu aika on 1.12 ja viikot tänään 9+4. Neuvola täti sanoi myös etteivät ole kovin herkkiä vaihtamaan tuota laskettua aikaa kun se ei sinänsä merkkaa mitään, kun normaali aikaisena voi syntyä 38-42 viikkojen välissä ja lapsi syntyy sitten kun on sen aika. No totta, vielä kun jotenkin sais ite ajateltua tuon lasketun ajan noin suur piirteisesti, sillä tiedän että vaikka kuinka yrittäisin niin kyllä malttamattomuus lapsen saamiseksi maailmaan iskee viimeistään tuossa lasketun ajan lähimaastossa!!
Joku pohdiskeli tuota koko kysymystä? samaa olen itse pohtinut, meillä ainakin varhaisultran pituus oli pää perä mitta vaikka kuinka pohdeinkin miten niin pienestä kirpusta voidaan tuollainen mitta ottaa meillä se oli silloin 10.9 ja viikot sen mukaan 7+2.
Oireettomuudesta.... ei edelleenkän mitään suurta tai mullistavaa samaa hiljais eloa elellään, jotenkin sen takia varmaan ei ole niin kovin suurta hinkua kertoa kellekkään kun en ole ihan varma että voiko oikeesti olla raskaana kun ei siltä tunnu!!
Poika on kertonut jo ukilleen ja enolleen että meille tulee tyttö vauva , mutta eihän miehet sitä uskoneet, no vejeni sentään kysyi että no koska tämmönen tapahtuu niin poika oli hetken hiljaa ja sano et en tiedä ei täti sanonu!!
Nyt en muista nimeä, mutta sinä kuitenkin joka olet palaamassa töihin 1.9??? Mulla oli saman suuntaiset ajatukset, pojalle on päiväkoti paikka pistetty vetämään siitä alkaen, mutta taidan kyllä pitää hoitovapaata vielä sen kaks kuukautta ja jättää työt sikseen, on sen verran raskas työ että en usko että on järkeä kenenkään kannalta palata toviksi hommiin, saapa nykyinen sijaiseni jatkaa ilman taukoa!! Ongelma vaan on siinä että olen alustavasti ilmoittanut pomolle että palaan töihin syksyllä, nyt se kartaa mua koko ajan kysymyksillä koska palaat että hän voi suunnitella asioitaeteen päin!!! Kiesus mitä teen?? en halua vielä kertoa, en vielä viikkoihin mutta näyttää ettei mulla ole valinnanvaraa vaan varmasti ekan kunnon ultran jälkeen on kerrottava, ei mulla oo pokkaa tehdä sitäkään että ilmottaisin että tulen 1.9 ja sitten menen sinne vattapystyssä ja jään saikulle saman tein. Tän hetkinen sijaiseni kun varmasti löytää uuden työpaikan ja sitten vasta soppa on keitetty!!
Osaakos kukaan muuten sanoa koskeeko tuo 3kk palkallinen äitiysloma , myös niitä jotka jää suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle vai onko se liitto kohtainen juttu??
no olipas taas juttua ihan ittestä vaan!!
pikku puhi 9+4 la 1.12 ja synnäri satakunnan keskussairaala
Meillekin jouluvauva tulossa, nyt menossa rv 7+6. Järkyttävää väsymystä ja välillä hieman huonoa oloa, muuten mennyt oikein hyvin. Ensimmäinen neuvola vasta toukokuun puolen välin jälkeen, pitäisi malttaa sinne asti odottaa :)
minne on muuta aamuvirkut kadonneet?
Vieläkö Naranja voi kovin pahoin?
Täällä on niin oireetonta että voisi kuvitella ettei raskautta edes ole.
Pissalla saan juosta ja iltaisin väsyttää,siinä ne tärkeimmät.
Vatsan turvotuskin on kadonnut.
Onneksi maanantaina on neuvola jos yrittää saada sydän äänet kuuluviin.Aiemmista on noilla paikkein kuulunut...
Letkeään lauantaihin nyt vaan kaikki!
Petite-te ja bèbè rv 9+0(!)
Tänä aamuna oli lievää huonoa oloa että tästä se alkaa.
Eilen päivällä olin todella väsyny ettei silmät pysyny auki ja oli pakko mennä maate. Päikkäreitten ottaminen 1 jälkeen ei kyllä yleensä onnistu. Joko te kaikki olette kertoneet vanhemmille ym. vauvan tulosta? Meillä tietää ainoastaan mun sisko ja äiti ja meidän vanhin likka (meinas unohtua) Anoppi on tulossa ens perjantaina meille kun on äitienpäivä ja en halua sille vielä paljastua,toisaalta ois hyvä jos sais ens kuun loppuun asti pidettyä salassa. Tiedän että anoppi ei ole innoissaan tästä vauvasta ja en jaksa kuunella sen haukkuja ollenkaan. Se on sitä mieltä että meillä on nytkin liikaa lapsia että vähemmän ois riittäny. No eihän niitä ole kuin 4 :D Toisaalta mä olen halunu aina paljon lapsia=)
Pahaa oloa täältä löytyy kyllä yhä, muta onneksi ei joka päivä ihan niin kauheana :D Tänään esimerkiksi on ihan kohtuullinen päivä, ja usein olen alkanu saada pahoinvointia hanskaan syömällä usein pieniä annoksia jotain :) Harjottelussa mittasin huvikseni verensokerin lounaan jälkeen... Se oli 5,4, eli ei mikään erityisen korkea ottaen huomioon, että olin juur syönyt kohtuullisen monipuolisen aterian.. Paha olo siis varmaankin lähinnä tulee alhasesta verensokerista.
Nyt tosiaan tuli vaan ihan lyhyt viesti, kun tarvii lähtee muuttamaan avokkaan siskoa :) Tulen myöhemmin kommentoimaan lisää muidenkin juttuja :) Hauskaa lauantaita kaikille <3
.:Naranja:. & Tiitiäinen rv 7+0
Vappu meni rauhallisesti kotosalla. Meillä on nyt anoppi kyläilemässä muutaman päivän, ihanaa kun saa vähän lepoa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Pitkästä aikaa käytiin elokuvissakin. Meillä kun ei ole täällä oikein potentiaalisia lapsenvahteja, kaikki sukulaiset asuu kaukana ja täällä asuvia ystäviä tavataan sen verran harvoin, että lapsi niitä vähän ujostelee. Pitäisi hankkia vaikka MLL:lta joku vakituinen lapsenvahti, ei olla vaan saatu aikaan kun ei ole mitään pakottavaa tarvetta ollut.
Pahoinvointi on todellakin helpottanut. Väsymys vaivaa, muttei enää niin pahana. Rinnat on kohta yhden kuppikoon verran isommat, mutta vielä ahtaudun entiseen kokoon. Aika vähäiseksi on oireet siis huvenneet. Np-ultra olis 16.5 NKL:lla, viikot olis sillon 11+4. Meillä mies tuntuu olevan tarkempi raskauden salaamisesta, huolehti jo, että juhannuksena sitten paljastuu kavereille... Kysyin sitten, että synnytykseen astiko tätä pitää salailla...Tajusi sitten itsekin, että jussina on jo 12 viikkoa kasassa ja eka ultra tehty. Muutenkin mua vähän tympii, että pitää ystäviltä ja sukulaisilta piilotella. Tosin km:n sattuessa on helpompaa kun ei tarvi kaikille selitellä, mutta voihan se sattua myöhemminkin.
Olis niin kiva ihan alusta asti olla vaan reilusti raskaana ja antaa alkuturvotuksenkin näkyä. Huomaan kyllä jo vatsaan kohdistuvia tutkivia katseita koulullakin. Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin rv 12 on äitiyshousut kaivettava kaapista. Tosin ajattelin ostaa kesäksi kivoja hameita...Kuminauhavyötärö vaan on ihan liian aliarvostettu juttu muotimaailmassa... no, pyydän vaikka äitiä ompelemaan jotain perushameita.
Heippa taas vähäksi aikaa, täytynee paneutua koulujuttuihin, vaikka ulkona on aivan ihana kesälauantai.
Tervetuloa mukaan Eppuliini!
Nektariinalle ja Naranjalle jaksuja pahaan oloon! Minä olen edelleen onneksi Petite-ten kanssa samis :) eli ei mitenkään hirveän voimakkaita oireita. Paha olo saattaa kyllä yllättää koska tahansa, mutta menee yleensä ohi n. tunnissa, enkä oksentele. Sulla muuten oli Naranja juuri syöneeksi todella alhainen verensokeri (raskaana olevan PAASTOverensokerin yläraja on Hgissä 5,1 ja ei-raskaana olevan 6), että ei ainakaan r-diabeteksesta pelkoa :)! Yritä nyt vaan saada jotain pysymään sisälläkin!
Pikku-Puhi, minähän se olin töihin menossa. Laskin ja laskin kyllä kovasti, miten voisin olla syksyllä vielä 2,5 kuukautta kotona, mutta ei se enää tämän kevään ja kesän hoitovapaan päälle onnistu, meillä menee nyt tässä kaikki säästöt ja mun lomarahat ja ylityövapaat ym. rahat, joita kevään aikana työpaikalta tulee. Miehellä on pieni palkka, tonnin luokkaa, joten sillä ja kotihoidontuella ei eletä kuukausia. Meillä kun on vielä autolainan lyhennystäkin (auto on miehen työn takia pakko olla) ja ihan pelkästään vuokra ja eläminen Helsingissä maksavat maltaita, vaikka asummekin ahtaasti emmekä elä ylellisesti. Joten aion mennä tienaamaan ne pari kuukautta, saanhan sitten taas olla kotona pitkään (yritän tienestiaikana laittaa taas sukanvarteen, jottei tarvitsisi heti ä-loman jälkeen töihin palata).
S@s@, jos ja kun saat aikaiseksi MLL:ltä sitä lapsenvahtia, kerro kokemuksia! Mulla on tulossa kesäkuussa ainakin yksi päivä, jolloin tarvitsen vahtia enkä ole muuta paikkaa keksinyt mistä saisi (mulla on myös aika olemattomat nämä turvaverkot).
Pikku-Puhille muuten vielä tuosta la:n laskemisesta. Olen monesti itsekin tömännyt siihen, että neuvolassa mielellään tehdään asiat " niin kuin on aina tehty" . Ymmärrän laskemisen kuukautisista silloin, kun muutakaan tietoa ei ole, mutta en siinä tapauksessa, että tarkka arvio on tehty nykyaikaisilla laitteilla. Parin päivän heitto la:ssa ei ole merkityksellistä, koska la on joka tapauksessa viitteellinen juttu, kuten minä ja moni muu täällä on ennenkin todennut :). Kuitenkin jos ero lasketaan viiko(i)ssa, sillä rupeaa jo olemaan merkitystä esimerkiksi sellaisisssa tapauksissa, joissa joudutaan miettimään yliaikaisen synnytyksen käynnistämistä tai elektiivistä sektiota selvästi ennen laskettua aikaa.
Meillä kyllä herätään kukonlaulun aikaan,aina...
Huonosti nukuttu yö.Mies katsoi matsia tv:stä enkä saanut unesta kiinni.tuli sitten viereen 24 jälkeen ja alkoi kuorsata tyytyväisenä kun mä nousin hiipsimään keittiöön.Kahden aikaan vielä ihmettelin öisiä maisemia.Yöllä pieninkin vaati sitten pulloa.joten uni jäi varsin vähäksi.
mutta tätä tämä on,äidin elämä=)
Mulla olis yksi kysymys,ihan pöljä sellainen.
tuntuu ettei tuo pikiniraja kestä höyläämistä,jotenkin herkistynyt iho nyt rask.aikana.
voiko veet-ihokarvanpoistoainetta käyttää raskausaikana??Imeytyykö se jotenkin ihoon vai vaikuttaako pintapuolisesti?
Huomenna eka neuvola,katsotaan saako sydänäänet kuuluviin(toivottavasti)...
Kilojakin mulla tainnut tulla jo ainakin 2...heti taas alkaa nousta=/
Mulla aina alussa tulee ne kilot ja viimeiset 10 viikkoa junnaa paikoillaan,näin siis ainakin tähän mennessä=)
petite ja bèbè kymppiviikkoa mennään
Laitoin joulukuun tähtösten pinoon jo tietoni, mutta pikaisesti vielä ennen nukkumaan menoa esittäydyn näin suoraan teille. :)
Eli kolmatta kertaa vauvaa odottelen. Päivät kuluu " mukavasti" etovaa oloa potien, närästellen ja oksua nieleskellen. No, ei tämä pahoinvointi enää niin pahaa ole kuin viikko tai pari sitten. Väsymyskin on hiukan hellittänyt parin viikon takaisesta, ei tosin tarvitse vieläkään kauaa unta odotella jos kesken päivän pistän pitkäkseni. :D
Nyt siis RV 9 menossa ja varovaisesti olen alkanut kertoa asiasta, lähinnä pakon sanelemana ja vasta töissä. Muut saavat odotella tietoa vielä pari viikkoa. Sitten kun ollaan tuleville isosiskoille kerrottu asiasta, saavat muutkin tietää.
uutena joulukuun odottajiin. LA on tosin 26.12, joten nähtäväksi jää minkä vuoden puolella vaavi maailmaan putkahtaa. Odottelemme esikoistamme, ja kyseessä on ylläri-vauva, jonka olemassaolon huomasimme viime viikon alussa. Kovasti ollaan yllätyksestä mielissämme..! Olen kyllä aiemmin vauvakuumeillut, mutta suunnitelmissa vauva oli vasta parin vuoden päästä. Minut taitaa löytääkin 2010 kuumeilijat pinosta. Tai siis tähän mennessä minut löysi sieltä...
Viikot pitäisi olla nyt 6+5 ja varhaisultran olen varannut yksityiseltä raskausviikon 8 alkuun. Neuvolakin pitäisi jo vissiin varata. Luin viestistä, että täällä on ollut keskustelua raskausajan oireista, ka myöskään minä en ole niiltä säsätynyt. Suurimmat " oireet" lienevät, että en mahdu enää kuin yksiin housuihin, rinnat on välillä arat (ja ihan uutta kokoluokkaa!) ja kuvotusta sekä selkäsärkyjä on ollut paljon. Ruokahalu on kasvanut ihan valtavasti, ja tuntuukin kuin olisin koko ajan syömässä. Väsymystä on ollut myös ilmassa, jopa niin paljon, että se on häirinnyt nukkumistani...