Vappu lapsiperheessä?
Olen tässä miettinyt pääni puhki, mitä tehdä vappuna. Meillä on pk-ikäiset lapset ja odotan kolmatta, eli mitään perusörmyämistä en ole suunnitellut ;). Mitään lapsille sopivia juhlia ei ole tuttavapiirissä tiedossa eikä myöskään lastenhoitajaa ole saatavilla, koska vähän liian myöhään alettiin asiaa miettiä. Olen miettinyt, onko tuttavissa ketään perhettä, joita voisi kutsua kylään tms.
Mieheni ei ole ottanut oikein mitään kantaa pohdintoihini. Nyt sitten tänään totesi, että " joo, ollaan siinä päivällä sit yhdessä ja tehään jotain, mut meinasin kyllä mennä illalla ulos, kun en ole vuosiin ollut vappuna missään." Eli hänestä on ok, että minä vietän vappuaaton yksin kotona? Jepjep, eli ei mikään ihme, että miestä ei ole yhtään harmittanut, ettemme ole keksineet tekemistä eikä ole pannut tikkua ristiin asian suhteen. Onhan hänellä jo selvät suunnitelmat, joten mitäs väliä meistä muista :-/
Miten tuohon olisi pitänyt reagoida tai miten te olisitte reagoineet? Minä loukkaannuin. Mielestäni yleiset juhlapäivät kuuluu viettää perheen parissa, kun sellaisen on kerran halunnut hankkia. Olen tämän mielipiteeni myös tuonut miehelleni julki useampaan otteeseen, eli hänen pitäisi kyllä tietää, että otan nokkiini. Baarissa ja kaupungilla rymyäminen vappuna on mielestäni kakaroiden hommaa.
Sanoin, etten tule hyväksymään sitä, että hän lähtee. Olen sitten nipottaja tai ei, ihan sama. Mies ei kommentoinut sanomisiani mitenkään.
Miten tähän nyt sitten olisi pitänyt suhtautua? Olenko tylsä tiukkis, kun en halua miehen menevän? Mielestäni on vaan väärin, että aattona äijä painuu baariin ja varsinaisena vappupäivänä nukkuu sitten puoli päivää. Eli yhdessä emme tee sinäkään päivänä sitten mitään tai odotamme lasten kanssa iltapäivään asti, että isi suvaitsee herätä. No way.
Nyt vaan sitten tuntuu siltä, että jos ja kun keksinkin jotain kivaa tekemistä, niin se ei enää tunnu miltään. Sen sijaan, että viettäisimme mukavaa aikaa yhdessä, tuntuukin nyt sitten siltä, että pidän miestä väkisin kotona. Onpa kivat fiilikset. Hurlumhei.
Kommentit (14)
eikö löydy jotain toista lapsiperhettä jonka kanssa voisitte vaikka viettää piknikkiä tms. Kutsu teille kylään tuo perhe vappupäivänä vaikka " piknikille" , vaikka sitten aamupäivästä.. ;)
tuohon miehen menemiseen ei taida oikein mitään irrota multa.. teidän keskinäinen juttu.
Jos mies on ollut baarissa, häntä ei seuraavana päivänä saa lähtemään mihinkään. Ja nukkuu, vaikka talo olisi täynnä vieraita.
Tuo aattoilta just on se ongelma, koska meillä ei oikein taida olla sellaisia perheitä tiedossa, joita voisi kylään kutsua. Joko asuvat liian kaukana tai ovat menossa jonnekin muualle. Eikä mies ole vaivautunut ehdottamaan ketään omista tutuistaan tai suvustaan, koska asia ei ilmeisestikään häntä kiinnosta.
Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että oltaisiin vaan keskenämme, syötäisiin hyvää jne, ja sitten vappupäivänä lähdettäisiin palloilemaan kaupungin vappuhumuun. Mutta siihen en piru vie suostu, että mies vaan juhlii keskenään.
Ap
Meillä myös odotetaan kolmatta lasta ja vietetään lapsiperheen vappua. Vaikka olisikin ymmärrettävää että mies haluaisi vaihtelua vappuun, kyllähän se perheellisenä harmittaa kun iskä on poissa perhevapusta.
Me lähdetään minun äitini luokse toiselle paikkakunnalle vappuaattona miehen töiden jälkeen. Perillä odottaa sauna ja kesän ensimmäiset grilliherkut. Istumme rennosti iltaa meidän perhe, äitini, äitini mies, äitini miehen lapset, ukkini ja mummoni. Kun lapset menevät nukkumaan me aikuiset vielä jatkamme illan istumista ja siinä saa iskäkin tissutella. Sitten mennään seuraavana päivänä vapputorille ostamaan ilmapallot ja syömään jäätelöt. Ja taas grillataan ja saunotaan pelataan pihalla.
Heh, sinänsä kannatettava idea tuo anopin kutsuminen, mutta rouva on ulkomailla ja minun vanhempani taas mökillä monen sadan kilometrin päässä.
Äh, täytyisi kai vaan suhtautua vappuun kuin ihan mihin tahansa muuhunkin päivään, mutta lapsille varsinkin olisin halunnut jotain muutakin järjestää.
Mutta tuo äijä ottaa kyllä nyt päähän!!
Ap
nauttimaan vapusta jonnekin ihan yksinäni...
Jos hän lähtee kaupungille ja juokin vaan muutaman tuopin seuraksi ja tulee kotiin ajoissa esim klo 24 mennessä. Ei aattona sitten tarvii perheen yhdessä juhlia vaan juhla olisi vasta vappuPÄIVÄNÄ.
Silloin voisitte herkutella ja käppäillä toreilla eikä kellään olisi krapulaa.
Kyllä ulkona voi käydä ilman " ördäämisiäkin" :-) Mutta vaikka ei kännissä olisikaan, niin jos tulee neljältä kotiin, niin seuraavana päivänä on veto pois ja se tässä vappujutussa nyt kaikista eniten tökkii. Eikä mies ole enää mikään parikymppinen.
Käyn itsekin aika usein ulkona, raskaanakin ollessa olen käynyt. Ei siinä sinänsä mitään pahaa tai väärää ole, mutta pitää tietää, miten ja milloin menee. Eli ettei menemiset siis vaikuta negatiivisesti muuhun perheeseen. Ei meilläkään ole enää pitkään aikaan tarvinnut näistä juhlapäivistä kinastella, ja siksi ehkä juuri olinkin niin ihmeissäni noista miehen suunnitelmista.
Ap
Menyy voi olla hiukan erilainen mutta tässä kotosalla ollaan, ei jakseta läöhteä Helsingin humuun katselemaan huonokuntoisia ihmisiä. Joskus ollaan innostuttu lähtemään lintsille vappupäivänä.
Meillä isäntä joutuu viettämään vappupäivän tänä vuonna melkein yksinään ,koska lähden lasten kaa mummolaan heti aamusta. Meillä muilla on vapaapvä pe, mutta mies menee töihin.
Miehen veljen vaimo tulee lasten kanssa meille kuuden maissa. Vietetään yhdessä aattoa syöden ja grillaten. Kun lapset menevät nukkumaan, me lähdetään kälyni kanssa baariin ja mieheni jää vahtimaan kaikkien lasten unta:-) VAppupäivänä varmaan lähdetään sitten naiset ja lapset johonkin keskenämme, ja mies saa mennä golfaamaan. Tämä on yhdessä sovittu ja soviteltu, joten kaikki ovat tyytyväisiä:-) Ja miehen veli ei tulesiis ollenkaan, koska joutuu olemaan töissä...
Itse olen samassa tilassa kuin sinäkin, mutta onneksi ei mies ole tänä vappuna puhunut menosta mitään. Olen aika hyvin tehnyt selväksi että näinä juhlapäivinä kun emme voi yhdessä mennä niin ei mene kumpikaan, varsinkin kun olen raskaana ja tuntuu että kaikki muukin on jo niin työlästä, niin olisi se väärin menettää hermot ja stressata toisen menoja.
Itse olen suunnitellut, että kotosalla ollaan, kaikki tutut aikalailla onkin reissussa, joten olin ajatellut vähän koristella kotia vappupalloilla, että lapsetkin tajuaa 3v ja 5v että on jotain erikoista tulossa. Sitten ajattelin tehdä itse munkkeja. Illalla grillataan ja saunotaan. Vappupäivänä käymme torilla (joka ehkä on rahan haaskausta, mutta käydään nyt kuitenkin ainakin syömässä pehmikset).
Muina päivinä voikin tehdä puutarhaa ja nauttia kun lapset leikkiin hiekkalaatikolla ja hyppii trampoliinissa.
Voisit mielestäni sanoa sille miehellesi, että menee jonain muuna viikonloppuna, että vappu on perhejuhla ja haluat että tavaksi otetaan juhlia perheen kesken kotona, että hän voi kutsua kotiin joitain ystäviä tai tuttuja jotka eivät ole lähdössä baariin. (es muita lapsiperheitä) tai muuten saa vain " tyytyä" teihin.
Eli juhlapyhät vietetään perheellä. Yksin voi lähteä ulos joskus muulloin, etenkin kun tietää että se vie perheeltä sen seuraavankin päivän yhdessä tekemisen mahdollisuudet...
Me ollaan aatto vaan kotona, grillataan ja syödään muuten hyvin vappupallojen ja serpentiinien seassa :) Illaksi on kaikkea hyvää naposteltavaa. Katsotaan lasten touhuja ja sään salliessa istutaan omalla terassilla.
Vappupäivänä syödään kotona lounasta, paistetaan munkkeja ja iltapäivällä lähdetään pallojätskeille.
Voisi miehesi vetää känninsä kotona ja päätyä sinun sänkyysi vieraan sijaan.