Ateistit; miksi haluatte kirkkohäät ja kastatte lapsenne?
Kommentit (66)
Uskonto on mulle täysin merkityksetön asia. En usko jumalaan, joku muu uskoo, tässä yhteiskunnassa on tapana juhlia uskonnollisissa merkeissä. Kyllä se mulle käy. On monia muitakin asioita joista en piittaa niin paljon että lähtisin barrikaadeille ihan vaan itseisarvona.
ateismista vaan yhden uuden tavan uskoa. Uskovaiset ei voi ymmärtää sitä, että osa ihmisistä osaa olla olemassa ilman hirveän jyrkkiä kantoja uskomiseen, puoleen tai toiseen. Kertokaa mulle, MIKSI ateistin pitäisi olla julistamassa asiaansa suuna päänä joka paikassa?
saattaa olla joku uskonnollinen merkitys jollekulle?
Suurin osa evluteistakin kuitenkin juhlii joulua sen vuoksi että on kiva laittaa herkut pöytään, koti koreaksi ja kokoontua jakamaan lahjoja koko suvun kesken.
Vierailija:
Siis onko tämän ketjun pointti se, että ollakseen " oikea ateisti" , mitä se nyt sitten ikinä onkaan, on oltava askeetti ja luovuttava kaikesta kulttuuriin kuuluvasta hauskasta jolla
saattaa olla joku uskonnollinen merkitys jollekulle?Suurin osa evluteistakin kuitenkin juhlii joulua sen vuoksi että on kiva laittaa herkut pöytään, koti koreaksi ja kokoontua jakamaan lahjoja koko suvun kesken.
Kaikkea kun ei voi saada, vaikka tämä nykyinen hetimullekaikkinyt-kulttuuri sitä ruokkiikin. Jos olet todella ateisti, et juhli uskonnollisia juhlia. Jos taas haluat juhlia niitä, niin et ole ateisti, vaan jotain ihan muuta, ehkä tapa-ateisti.
Meidänkin yhteiskunnassamma on runsaasti ei-uskonnollista taustaa olevia juhlia, joita voi juhlia. Mikään estä ateistia laittamasta kotia koreaksi tai antamasta lahjoja näiden juhlien aikana.
Jostain pitää luopua, jos haluaa saada jotain tilalle.
Vierailija:
Kaikkea kun ei voi saada, vaikka tämä nykyinen hetimullekaikkinyt-kulttuuri sitä ruokkiikin. Jos olet todella ateisti, et juhli uskonnollisia juhlia. Jos taas haluat juhlia niitä, niin et ole ateisti, vaan jotain ihan muuta, ehkä tapa-ateisti.Meidänkin yhteiskunnassamma on runsaasti ei-uskonnollista taustaa olevia juhlia, joita voi juhlia. Mikään estä ateistia laittamasta kotia koreaksi tai antamasta lahjoja näiden juhlien aikana.
Jostain pitää luopua, jos haluaa saada jotain tilalle.
Voi kauheaa, olen tapa-ateisti :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ja mitäköhän on se mitä saan tilalle jos luovun osallistumasta uskonnollisiin juhliin, jotka on joka tapauksessa tapa-sitäjatätä 99 % väestöstä? Mun näkökulmasta saan tilalle vaan ihmettelyä, selittelyä, paheksuntaa, vaivannäköä kun pitää miettiä rituaalit uusiksi. Sori nyt vaan, mutta uskonto tai sen puute ei vaan ole sen arvoinen asia. Miten sen sais teille kaaliin :DDDDDDDDDDDDD.
Vierailija:
Voi kauheaa, olen tapa-ateisti :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD:DDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ja mitäköhän on se mitä saan tilalle jos luovun osallistumasta uskonnollisiin juhliin, jotka on joka tapauksessa tapa-sitäjatätä 99 % väestöstä? Mun näkökulmasta saan tilalle vaan ihmettelyä, selittelyä, paheksuntaa, vaivannäköä kun pitää miettiä rituaalit uusiksi. Sori nyt vaan, mutta uskonto tai sen puute ei vaan ole sen arvoinen asia. Miten sen sais teille kaaliin :DDDDDDDDDDDDD.
Kokeilepa joskus sitä eloa ilman mitään uskonnollisia riittejä, ehkä sitten huomaat, mitä ateismi voi parhaillaan tuoda sinulle ja perheellesi. Jos et viitsi vaivautua miettimään rituaaleja uusiksi, niin se on ihan vain sinun ongelmasi. Loppujen lopuksi nimittäin juhlien ulkoinen toimintamalli ei juurikaan eroa toisistaan: kodin koristelu, hyvää ruokaa ja juomaa sekä mahdollisesti lahjoja. Hieman viitseliäisyyttä ja mielikuvitusta.
MIKSI ne riitit pitäis miettiä uusiksi? Jos kerran entiset kelpaa?
Vai hetimullekaikkitännenyt? Hehehehehehehehehe ei jumaleissön voisitko selittää?
Vierailija:
Ateistit eivät kykene erottumaan joukosta,uhoamista löytyy - rohkeutta ei
Minulla ei ole tarvetta erottua joukosta, alleviivata olemistani ja ajatuksiani. Uhoamista? Mitä tuolla tarkoitat?
Kai 46, ymmärrät, että et ole mikään ateisti, jos vietät uskonnollisia juhlia.
Kai 50, ymmärrät että uskovainen ei ole mikään uskovainen jos ostaa lapselleen vappupallon vappuna tai hattaran tivolissa (hui!! sehän on vallan uskonnoton taoahtuma, voikohan sellaisessa uskovainen ihminen käydäkään?)
46
Vaikka ensin joulu käsittelyyn.
Ateisti saa laittaa joulukuusen ja joulupukin ja joulukinkun pöytään. Nämä on vanhoja pakanallisia tapoja. Toisaalta jos ne on pakanallisia, niin saako niitä edes käyttää? Ehkä sit kuitenkin heitetään joulukuusi, pukki ja kinkku kokonaan roskakoriin. Mites toi joulupöytä? Eikös se ollut aika pakanallista se että vedetään napa täyteen keskitalven juhlassa. Eli ylensyönti seis, salaattilautaset esiin.
Uskiksille jää siis joulukirkko, jouluvirret ja haudoilla käynti? Mites noi lahjat, kummasta perinteestä ne on peräisin?
Pitäisikö uskovienkin tosiaan sitten välttää kaikenlainen ei-uskonnollinen juhlinta ja jättää nämä juhlat ateisteille? Naurettavaa!
Tiukkapipoisuus on myrkyllistä, olipa se sitten uskonnollisuutta ta ateismia.
46
XD
Hyvä ehdotus!! Joku roti sentään, miten kukin saa juhliaan vietellä, rrhana!!
46
mitä ateisti tarkoittaa - se tarkoittaa henkilöä, joka ei usko mihinkään jumalaan.
On eri asia esim. olla kuulumatta ev. lut. kirkkoon - se ei vielä tee ihmisestä ateistia. Ateismi on maailmankatsomus sekin ja itseään ateistiksi tituleeraavan kannattaisi hieman ottaa asioista selvää.
Arvostan oikeita ateisteja siksi, että he yleensä ovat miettineet asiat läpi ja seisovat sanojensa takana.
Sitten taas on näitä, jotka erosivat kirkosta, koska eivät halua maksaa kirkollisveroja jne. Tällä asialla ei yleensä ole mitään tekemistä uskonnottomuuden kanssa. Luultavasti tämä viime aikoina eronneiden porukka uskoo ihan samalla tavalla Jumalaan kuin kirkon jäsenenäkin aikoinaan - eli siis laulaa Enkeli taivaan kerran vuodessa ja vähän liikuttuu, mutta laatikoihin ja kinkkuun kyllästyneenä unohtaa taas uskonnon vuodeksi.
Loppu on sitten ihan eri juttu eli kuoleman lähestyessä menee nämä uskonasiat uusiksi todella monella...
Vierailija:
mitä ateisti tarkoittaa - se tarkoittaa henkilöä, joka ei usko mihinkään jumalaan.On eri asia esim. olla kuulumatta ev. lut. kirkkoon - se ei vielä tee ihmisestä ateistia. Ateismi on maailmankatsomus sekin ja itseään ateistiksi tituleeraavan kannattaisi hieman ottaa asioista selvää.
Arvostan oikeita ateisteja siksi, että he yleensä ovat miettineet asiat läpi ja seisovat sanojensa takana.
Sitten taas on näitä, jotka erosivat kirkosta, koska eivät halua maksaa kirkollisveroja jne. Tällä asialla ei yleensä ole mitään tekemistä uskonnottomuuden kanssa. Luultavasti tämä viime aikoina eronneiden porukka uskoo ihan samalla tavalla Jumalaan kuin kirkon jäsenenäkin aikoinaan - eli siis laulaa Enkeli taivaan kerran vuodessa ja vähän liikuttuu, mutta laatikoihin ja kinkkuun kyllästyneenä unohtaa taas uskonnon vuodeksi.
Loppu on sitten ihan eri juttu eli kuoleman lähestyessä menee nämä uskonasiat uusiksi todella monella...
Mistähän olet saanut tuollaisen käsityksen, että ihmiset eivät tiedä mitä ateisti/ateismi tarkoittaa?
Mitä tarkoitat tuolla toistamallasi asialla: arvostat ateisteja jotka ovat miettineet asioita ja seisovat sanojensa takana?
Minä vaan tiedän vallan hyvin mitä ja kuka olen. Erosin kirkosta (ja sen palveluiden käyttämisestä) heti kun huomasin että en voi uskoa. Olen miettinyt asioita ja seison sanojeni takana, mutta en ajattele, että se tarkoittaa uskonnollisten juhlien kieltämistä elämästä. Voin ateistina aivan hyvllä omallatunnolla vetää kinkut ja laittaa ikkunaan jouluvalot. En koe varastavani glögin juonnillani mitään uskovaisten pulkasta.
Olen myöskin käynyt lähellä kuolemaa, henki oli karvan varassa, eikä tullut mieleeni alkaa rukoilemaan tai uskomaan jumalaan. Sitähän en tiedä tietenkään, jos höyrähdän vielä joskus -se on sitten asia erikseen.
46
Vierailija:
Oikean ateistin tunnusmerkki ei ole se, että halutaan heti lakkauttaa kaikki uskonnot. Päinvastoin uskonnollisuus on mitä ilmeisemmin ositain myös geneettistä. Minä ateistina ymmärrän, että ihmismieli kehittää aina jonkun uskomussysteemin. Pakkohan ihmisen on, kuolema on itsensä tiedostavalle olennolle sen verran pelottava asia. Ja olen myös iloinen siitä, että Suomessa on tällä hetkellä vallalla suht. rauhanomainen uskonnollisuuden muoto ja ennen kaikkea valtio ja uskonto on erotettu toisistaan. Epäilen olisiko lainkaan hyvä, että kaikista ihmisistä tulisi äkkirysäyksellä ateisteja. Ilman vakiintuneita rakenteita voitais taas keksiä uusia sorron muotoja. On siis vaan hyvä, että siirtymä tietyntyyppisestä uskonnollisesta ajattelusta toiseen tapahtuu hitaasti ja uuuden ja vanhan yhteen sovittaen. Miettikää esim. mitä tapahtui itäblokissa, jossa siirtymistä yritettiin liian jyrkästi.
Ja lisäksi minä ateistina en esim. olisi ollenkaan pahoillani, jos kuoleman lähestyessä saisin uskonnosta turvaa. Kyllä mulle kelpaa luonnon oma tapa helpottaa muuten pelottavaa asiaa.
mutta se ei tee minusta ateistia, vaan se että en usko jumaliin. Enkä uskonut silloinkaan kun vielä kuuluin kirkkoon. Kirkkoon kuuluminen ei tee ihmisestä uskovaista eikä kuulumattomuus ateistia. Todellisen uskonnollisuutensa tietää vain ihminen itse. Joten on ihan henkilökohtainen valinta, mitä siitä kertoo muille ja mitä juhlia viettää.
kokea uskonnollisia _tunteita_. Näin sanoi Einsteinkin kun kysyttiin hänen kantaansa uskontoon, ainakin yhden lukemani kirjan mukaan. Eli ihmisessä on sisäänrakennettu osa joka haltioituu vaikka tähtitaivasta katsellessaan. Tai upeaa sinfoniaa kuunnellessaan. Tai parhammillaan jumalaa palvellessaan. Minäkin uskon että ihmiselle tekee hyvää kokoontua yhteen ja kokea näitä haltoitumisen tunteita yhdessä. Ja jos meidän nykyisessä kirkossa tehtäis oikein kunnon uskonpuhdistus ja karsittais pois kaikenlaista turhaa ihmisen omaa rakennelmaa, minäkin ihan mielelläni osallistuisin niihin jumalanpalveluksiin ruokkiakseni tällaisia kokemuksia. Vaikken jumalaan uskokaan. Voisin niissä sitten vaikka palvoa tätä uskomatonta universumia, missä on päässyt kehittymään upeita asioita.
parissa tulisi kutsua uskonnolliseksi?
Suurin osa ihmisistä vaan haluaa tehdä niin. Ja minä kyllä ateistinakin voisin osallistua, koska jo se että on pyhäksi koettu paikka tuo tilanteeseen ihan omaa juhlallisuuttaan, jota ei esim. jossain porukan luontoretkellä saavuteta.
Vierailija: