Ateistit; miksi haluatte kirkkohäät ja kastatte lapsenne?
Kommentit (66)
En vielä tiedä, haluanko mennä naimisiin kirkossa, mutta ainakin sillä säästyisi vanhempien vieraiden kyselyiltä ja asian jatkuvalta selittämiseltä. En juhli häitäni siksi, että saisin koko ajan olla selittämässä uskoani ja suhdettani ev. lut. kirkkoon.
Lapsen esittelemiseksi suvulle ja ystäville sen sijaan voisi keksiä muutakin ohjelmaa kuin kristillisen kasteen. Toisaalta sitä ainakin ihmiset kunnioittavat niin, etteivät hölötä tai tee samaan aikaan muuta.
En tiedä, miksi, mutta ihmisille rituaalit tuntuvat olevan tärkeitä. Suurissa elämänmuutoksissa, kuten naimisiin mennessä ja lapsen saatuaan tuntuu tärkeältä jotenkin pysähtyä asian ääreen hetkeksi.
(Onpas muuten ärsyttävää, että pitää palata takaisin edelliselle sivulle, jos on erehtynyt kirjoittamaan ev. lut. ilman väliä. Miksei viestiä voi huolia, kun oletetut linkit on poistettu?)
Minut ovat ateistivanhempani kastaneet ns. " mummun mieliksi" . Kuuluvat itsekin kirkkoon saamattomuutta, minä myös. Vuosia kesti, mutta loppujen lopuksi ateisti tuli minustakin. Lapsia ei ole, mutta en usko että kastaisin jos ei se olisi miehelle ehdottoman tärkeää. Kirkkohäät voisin kuvitella ehkä haluavani, sillä kirkko on yhteiskunnallisena instituutiona ja kulttuuri-ilmiönä minulle tärkeä, vaikka uskonto ei tärkeä olekaan.
Vierailija:
Huomattava osa kirkkovuoden juhlista ajoittuu samaan aikaan kuin muidenkin (varhaisempienkin) uskontojen juhlat ja kristillisiin juhliinkin on otettu perinteitä pakanallisista juhlista (joulukinkku...).
Joulun aikaan vietetyllä keskitalven juhlalla oli pakanallisia piirteitä, jotka eivät sovi ateistin ajatusmaailmaan. Ateisti ei siis ole uskomatta vain Jumalaan, vaan myös muihin uskontoihin, mukaan lukien pakanauskonnot. Ja vielä selvennykseksi av-mammoille, että ateisti EI OLE pakana.
Ja ei, meillä ei vietetä joulua. Ollaan yleensä matkoilla silloin.
kaikki kirkollinen on kauheaa, mm seurakunnan kerhot ovat paikkoja joihin ei missään nimessä mennä, kirkko aivopesee, kirkko on paha jne jne. Silti heidät on vihitty kirkossa ja kaikki lapset on kastettu (ja vielä ihan siellä alttarilla, ei edes kotona tms joka mielestäni tekee seremoniasta hieman vähemmän kirkollisen). En ymmärrä tätä ristiriitaa heidän vakaumuksessaan (mieskin on ateisti omasta mielestään) ja jos siitä kysyy niin saa vastaukseksi jonkun tuhahduksen.
Sinänsä minulle ihan sama mutta omitusta.
Vierailija:
Tiesithän, että ateisti ei vietä mitään uskonnollisia juhlia.Joulun aikaan vietetyllä keskitalven juhlalla oli pakanallisia piirteitä, jotka eivät sovi ateistin ajatusmaailmaan. Ateisti ei siis ole uskomatta vain Jumalaan, vaan myös muihin uskontoihin, mukaan lukien pakanauskonnot. Ja vielä selvennykseksi av-mammoille, että ateisti EI OLE pakana.
Ja ei, meillä ei vietetä joulua. Ollaan yleensä matkoilla silloin.
Oma kommenttini oli vaan vastine siihen että monien mielestä esim. jouluna saa juhlia vain kritityt koska joulu muka on kristittyjen keksimä juhla. Minusta ateisti voi ihan hyvinjuhlia perheen merkitystä jouluna tai iloita keväästä pääsiäislomalla ilman että juhlii uskonnollisesti.
Vierailija:
Oma kommenttini oli vaan vastine siihen että monien mielestä esim. jouluna saa juhlia vain kritityt koska joulu muka on kristittyjen keksimä juhla. Minusta ateisti voi ihan hyvinjuhlia perheen merkitystä jouluna tai iloita keväästä pääsiäislomalla ilman että juhlii uskonnollisesti.
Joulu tai keskitalven juhla tai mikä liekään ei vain minusta oikein ole uskonnoton millään mittarilla mitattuna. Esim. itsenäisyyspäivä tai uusi vuosi ovat suht uskonnottomia, vaikka valtiovalta itsenäisyyspäivänä kirkossa käykin. Perheen merkitystä tai kevättä voi juhlia muulloinkin.
Lasten isä kuuluu kirkkoon, minä en.
vaan päiväkodin ohjelmaan kuului tuo haudoilla käynti. menee vähän hankalaksi, jos lapselle pitää aina järjestää jotain muuta, kun kristillispainotteista ohjelmaa. Vaikka tuo haudoilla käynti ei kylläs ellaista ollut . kyllä ateistitkin saavat muistella ja kunnioittaa vaivajia.
Minun mielestäni on ihan ok poimia rusinat pullasta! Sitähän suuret uskonnotkin ovat tehneet läpi historia, sulauttaneet itseensä kansantaruja, pakanallisisa juhlia, rakentaneet kirkkojen vanhoille uhripaikoille tms.
Niille jotka kaipaavat rituaaleja elämän merkkipaikoille: ihan vähällä vaivalla niistä saa kyllä uskonnottomia. Meidät esim vihittiin maistraatissa ja sen jälkeen oli isot ihan normaalit hääjuhlat. Lapsille oli nimenantojuhla, jossa pidettiin pieni puhe, nostettiin lapselle malja yms.
Pro-seremonioilta voi tilata juhlapuhujia, jotka toimivat " seremoniamestareina" ja puheenpitäjinä pappien puuttuessa. Suosittelen!
Vierailija:
Joulu tai keskitalven juhla tai mikä liekään ei vain minusta oikein ole uskonnoton millään mittarilla mitattuna. Esim. itsenäisyyspäivä tai uusi vuosi ovat suht uskonnottomia, vaikka valtiovalta itsenäisyyspäivänä kirkossa käykin. Perheen merkitystä tai kevättä voi juhlia muulloinkin.
itse vain olen kokenut käteväksi juhlia samaan aikaan muiden kanssa lähinnä lomien takia.
Vierailija:
itse vain olen kokenut käteväksi juhlia samaan aikaan muiden kanssa lähinnä lomien takia.
Meillä ei erikseen juhlita perhettä, vaan arjessa otetaan huomioon kaikki perheen jäsenet. Kevättä ei mitenkään erityisesti juhlita, eikä kyllä muitakaan vuodenaikoja, mutta jokainen tyylillään.
Vierailija:
Meillä ei erikseen juhlita perhettä, vaan arjessa otetaan huomioon kaikki perheen jäsenet. Kevättä ei mitenkään erityisesti juhlita, eikä kyllä muitakaan vuodenaikoja, mutta jokainen tyylillään.
Ja kun on isänpäivä ja äitienpäivä, niin koko perheen juhla menee siihen aika hyvin jatkoksi.
Vierailija:
Minusta ateisti voi ihan hyvinjuhlia perheen merkitystä jouluna tai iloita keväästä pääsiäislomalla ilman että juhlii uskonnollisesti.
Tämä on vähän sama juttu, kun kasvissyöjät haluavat soijaMAKKAROITA, jotta näyttäisi samalta kuin muilla.
Arvostan sellaisia ihmisiä, jotka ovat miettineet asiat loppuun asti - ovat sitten uskovaisia tai ateisteja - ja ottaneet yleensäkin selvää asioista. Miksi ateistin pitäisi juhlia kristittyinä juhlapäivinä (vaikka osalla onkin pakanallinen tausta)? Miksi he eivät ihan yhtä hyvin voisi juhlia muiden uskontojen juhlapäivinä?
Minusta tästä on kyse siitä, että halutaan tehdä omasta kirkkoon kuulumattomuudesta juttu, mutta ei kuitenkaan olla valmiita luopumaan niistä kulttuurisista jutuista, joilla on uskonnollinen tausta. En usko, että monikaan ateisti tms. juhlii joulua siksi, että se on vanha pakanallinen keskitalven juhla, vaan siksi, koska muutkin juhlivat ja antavat lahjoja. Poimitaan siis se pinnallinen sanoma, miettimättä tai hiljentymättä ollenkaan. Hiljentyminen ei ole mikään uskonnollinen juttu pelkästään.
Vierailija:
Ja kun on isänpäivä ja äitienpäivä, niin koko perheen juhla menee siihen aika hyvin jatkoksi.
Ja siks et me voitais jatkaa feikkaamista et me oltais jotain jeesus-tyyppejä. Oikeesti himassa me vaan vedetään et satan, satan, satan...
Jonkun ex-työntekijän vai lykkäävätkö vaan jonkun haudalle?
Kai sentään käyvät uskonnottien hautausmaalla?
Ei kyllä mielestäni kuulu päiväkodin ohjelmaan tuollainen...
Lapseni on kastettu, sillä lasten isä kuuluu kirkkoon. Lapsilleni olen kertonut, että he saavat uskoa tai olla uskomatta; ihan miten itsestä tuntuu. Olemme myös käsitelleet kotona maailman uskontoja esim. hindulaisuutta ja budhalaisuutta, jotta lapset käsittävät, että maailmassa on lukuisia uskontoja. Matkoilla olemme käyneet erilaisissa kirkoissa.
Ehkäpä olenkin agnostikko enkä ateisti.
asioita. Kättelen kun sanotaan päivää vaikka se on minusta typerä tapa ja levittää flunssapöpöt mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin.
Mulle uskonnolla ei vaan ole mitään merkitystä muuten kuin siitä näkökulmasta että ihmisillä pitää olla rituaaleja. On tietysti sääli että nämä tämänhetkiset rituaalit on niin kuolettaavan puuduttavia ja ilottomia kunnon evankelisluterilaiseen tyyliin.
Olen myös sitä mieltä, että hihhuleita lukuunottamatta uskonto voi olla positiivinen asia ihmisen elämässä. Että sikäli en ole uskontoa vastaan, jos se säilyy järjen rajoissa eikä sitä esim. yritetä tunkea politiikkaan a' la Päivi Räsänen.
Fundamentalistit mua kyllä pelottaa, koska he demonstoivat miten ns. normaaleillakin ihmisillä voi mennä kuuppa sekaisin.
Vierailija:
Minusta tästä on kyse siitä, että halutaan tehdä omasta kirkkoon kuulumattomuudesta juttu, mutta ei kuitenkaan olla valmiita luopumaan niistä kulttuurisista jutuista, joilla on uskonnollinen tausta. En usko, että monikaan ateisti tms. juhlii joulua siksi, että se on vanha pakanallinen keskitalven juhla, vaan siksi, koska muutkin juhlivat ja antavat lahjoja. Poimitaan siis se pinnallinen sanoma, miettimättä tai hiljentymättä ollenkaan. Hiljentyminen ei ole mikään uskonnollinen juttu pelkästään.
Kuulehan. Tarvitseeko sitä niin tiukkoihin raameihin erilaisia ihmisiä ahtaa?
Minä en oikein ymmärrä, millä tavalla " teen kirkkoon kuulumattomuudestani jutun" , enkä oikein ymmärrä sitäkään, että minkä vuoksi en voisi viettää joulua kuten olen lapsuudesta asti joka joulu tehnyt. Suurin osa suomalaisista viettää joulua, pääsiäistä jne. olisi aika julmaa (ja turhan tiukkapipoista) kieltää lapsilta kaikki uskonnollisiin juhliin liittyvä toiminta, esim. askartelut tarhassa ja koulussa.
Juhla katkaisee arjen, jopa ateistilla :)
Mun mielestä tällaiset keskustelut menee niin yleistämiseksi, että on vaikea edes keskutella enää. Ihan alkaen ap:n viestistä. Minä olen ateisti ENKÄ halua kirkkohäitä!
Meille luonto on tärkeä, ja koen, että kyllä me juhlimme joulua nimenomaan keskitalven ja talvipäivän seisauksen sekä perheen kunniaksi. Joulu on lämmittävä perhejuhla keskellä pimeää vuodenaikaa, mutta talven terä on silloin jo taittunut! Sama koskee muita neljännesvuosijuhlia: alkukeväästä on hyvä juhlia kevättä, keskikesällä keskikesää...
miten sen nimen antaa, meillä haluttiin ilahduttaa vanhaa sukulaista ja siksi lapsi kastettiin, saa myös käydä uskontotunneilla ja päättää sitten itse aikanaan, kuten vanhempansakin, kuuluuko kirkkoon vai ei.