Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoli litraa viiniä päivässä?

Vierailija
25.04.2008 |

Paljon vai vähän? Olen huomannut että näin kotiäitinä menee tuota viiniä sen verran että yksi bägi ei enää riitä viikoksi. En ole koskaan humalassa ja olen ns kohtuukäyttäjä. Mutta tykkään ottaa muutaman lasillisen viiniä. Mutta päivässä menee varmaan puoli litraa tai yli. Alkaako tuosta olla jo haittaa ja jos niin mitä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset


Itselle myös viini maistuu, mutta olen ottanut aika tiukan linjan että en joka ilta ota edes sitä yhtä lasillista. Ei että se olisi ongelma, mutta alkoholistin lapsena se peikko nostaa välillä päätään. Itsellä kuitenkin terve suhde alkoholiin, ja Italiassa vuosia asuneena olen oppinut sikäläisen tavan nauttia hyvästä viinistä ja ruoasta :)



Itsehän sen olet varmaan jo huomannut että sitä taitaa mennä vähän liikaa. Siis ei varmasti mikään ongelma vielä, mutta voihan sitä koittaa vaikka välistä olla ihan ilman sitä muutamaa lasillista.



Itse en kyllä näe pahana vaikka sitä viiniä joisi joka ilta. Siis pienen lasin tai kaksi. Illalla, ruoan kanssa, nautiskellen. Mutta jos se rupeaa lipsumaan kolmeksi, neljäksi lasiksi, ei siitä enään ole niitä terveydellisiä hyötyjäkään, vaan hyöty muuttuu haitaksi.



Hyvä kun mietit asiaa.

Vierailija
2/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko olevasi hyvässä kunnossa? Onko tuo parin lasillisen määrä pysynyt samana? Juotko viikonloppuisin enemmän? Naiselle 16 annosta viikossa on kohtuukäyttäjän raja. Tuohan tulee äkkiä täyteen, jos nostat vähänkin tuota määrää. Toinen asia tietty on, että onko kohtuukäytön raja oikealla paikalla. Yleensähän noihin kai jätetään jonkinlainen marginaali ja jos katsotaan vaikka ranskalaisperhettä, niin äkkiä ne on alkoholisteja tuolla mittapuulla kaikki..

En näkisi ongelmaa jos tuntuu terveeltä, ja jos määrä ei ole nousemaan päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 28 annosta viikossa. Naisilla suurkulutuksen raja on 16 annosta viikossa, miehilläkin 24 annosta. Voisitko ottaa asian puheeksi lääkärissä tai terveydenhoitajalla?

Vierailija
4/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis säännöllisessä, jatkuvassa käytössä. 12,5 centtiä viiniä on yksi alkoholiannos, joten viikossa sitä viiniä saisi juoda tämän laskukaavan mukaan 2 litraa. Jos oikeasti juot 0,5 lirtaa JOKA ILTA, juot viikossa 3,5 litraa viiniä, eli 12 (!) alkoholiannosta yli suurkulutuksen rajan. Melkein siis kaksinkertaisesti lääkärien ja muiden ammattilaisten määrittämän riskirajan määrän...



Et kai sä nyt oikeesti voi kuvitella olevasi " kohtuukäyttäjä" , jos juot joka päivä puoli litraa viiniä?

Vierailija
5/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta todennäköisesti silti vähemmän haitallista kuin vetää täydet perseet kerran viikossa...

Vierailija
6/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvä - pysytyt olemaan ilmankin. Vaikka aika suurelta määrältä kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi mä tissuttelin työpäivien iltana. Ikään kuin palkaksi hyvästä päivästä. Pulloja kertyi ja omatunto alkoi kolkuttaa. Tein haun netistä, olenko alkoholisti. Löysin sivuesittelyn: " Sivusto kertoo, oletko alkoholisti." Avasin sivun ja siinä luki yksi ainut sana: " Olet" . Yleinen ohje tuntui kaikilla sivuilla olevan, että jos epäilee juovansa liikaa, on jo luultavasti koukussa. Lopetin tissuttelut siihen ja viikon alkolakon jälkeen jo helpotti. Join yhtä paljon kuin sinä. Yritä lopettaa jokapäiväinen juominen. Onnea koetukselle, se ei ole helppoa!

Vierailija
8/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sulla ei ole lapsia näkemässä äidin tissuttelua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo määrä on selvästi yli sen, kuten moni jo laskikin. Olisko niin että se pönikkä hämää sua, ja tulee otettua reiluja lasillisia ja jutua huomaamatta noinkin paljon? Mitä jos tekisit itsellesi selvän rajan, että yhden pönikän pitää riittää kahdeksi viikoksi (joku voi laskea tarkemmin, missä kohtaa se 16 annoksen raja menee..)? Jos viini loppuu kesken olet loppuajan ilman.



Et kai sinä vielä alkoholisti ole ja voi olla ettei tuollakaan kulutukselle sellaiseksi tule, mutta maksa kärsii jo tuosta, ja ajatukset on helposti vähän tahmaisia vaikkei sitä huomaakaan niin kauan kuin juo tasaisesti.

Vierailija
10/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et itseäsi selvään humalaan juo, olet kokoajan pienessä sievässä. Niinkuin muutkin jo kertoivat ylität reilusti suurkulutuksen rajan, ETKÄ ole kohtuukäyttäjä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pönikän jakaa päiville niin eihän se ole paljon per päivä viikossa.



ja sitäpaitsi ravintola-annos viiniä on 24 cm eli puoli litraa on vain kaksi annosta ja jos juot kolmen litran pönikän viikossa, se on vain 12 annosta. eikä suinkaan 24

Vierailija
12/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ihan ensi alkuun pitää vaikka nenänvalkaisuviikko tai pari. Siis ajaa alkoholinkäyttö ihan alas. Tunnustella vähän, minkälainen olo sulla on kropassasi ihan normaalisti.



Kulutuksesi kyllä ylittää naisten suurkulutuksen ylärajan. Siinä on ehkä eniten se vaara, että alkoholin rentouttava vaikutus tulee ensin yhdestä lasillisesta. Sitten siihen tottuu, tarvitsee kaksi... kolme... neljä... jne. Siksi nuo alkoholittomat viikot ovat todella hyvä keino ajaa se mielihyväkynnys takaisin alas.



Toisin kuin täälläkin usein väitetään, alkoholilla ei ole ensimmäistäkään sellaista myönteistä terveysvaikutusta, jota ei voisi saada jostain muusta. Eli ei ole mitään " suositeltua määrää alkoholia" olemassa päivittäin. Itse asisassa päivittäinen käyttö on suurin alkoholismille altistava tekijä. Alkoholi on myös karsinogeeninen aine. Esim. flavonoideja saa kyllä punaviinistä, mutta niin niitä saa esim. marjoistakin.



Koita funtsia millä voisit korvata sitä iltatissuttelua. Näin keväisin se on oikein helppoa kun illat pitenevät ja valo lisääntyy! Mene kävelylle, kuopsuttamaan puutarhaa, pyörälenkille...



t. eräs päihdehuollossakin työskennellyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


jos pönikän jakaa päiville niin eihän se ole paljon per päivä viikossa.

ja sitäpaitsi ravintola-annos viiniä on 24 cm eli puoli litraa on vain kaksi annosta ja jos juot kolmen litran pönikän viikossa, se on vain 12 annosta. eikä suinkaan 24

t. 14

Vierailija
14/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos tilaa viiniä, se on aina 16 cl tai sitten 24 cl pyynnöstä. EI KOSKAAN 12 cl.



Taas lestat yrittävät syöttää väärää tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laskea sen siitäkin, että pullollinen (75 cl) on 6 alkoholiannosta. Yksi alkoholiannos on siis tarkalleen 12,5 cl. Voit tarkistaa tämän tiedon vaikka päihdelinkin sivuilta...

Vierailija
16/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


ja jos tilaa viiniä, se on aina 16 cl tai sitten 24 cl pyynnöstä. EI KOSKAAN 12 cl.

Taas lestat yrittävät syöttää väärää tietoa.

se on eri asia mitä päihdehuolto yrittää syöttää, olisko oma lehmä ojassa ?

Vierailija
17/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan terveyssyistä määritellyistä annoksista. Ja nissä yksi annos on se 12 cl viinä tai 0,33 l keskiolutta jne. ja nämä on ainoat annosmääritelmät, joilla on kulutuksen arvioimisen kannalta merkitystä. Tokis jokainen voi huijata itseään sillä että juo vain yhden lasin ja huitaista vaikka puolen litran tuopillisen viini - sen terveyshaitat on kuitenkin samat kuin jos olisi juonut 4 normilasillista.

Vierailija
18/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tissuttelusta siinä missä lärväämisestäkin. Jos vaan antaisin itselleni luvan, joisin varmaan joka ilta pari kolme sidua tai vaikka viinilasillista. Syitä miksi en anna itseni siihen ajautua:

-Inhoan ajatusta siitä, että olen koukussa johonkin.

-Kotoa saatu ajatusmalli siitä, että juominen on paha asia.

-Juominen lihottaa - tissuttelu siinä missä lärvien vetäminenkin.

-En halua lapsille välittää sitä kuvaa, että alkoholin avulla rentoudutaan, on kivaa, jaksaa paremmin jne.

Vierailija
19/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan olisin jo 2,9 annoksesta yli promillen humalassa. Heh heh kolme kaljaa ja kännissä. Ovat niin yliampuvia nuo laskurit, ja pahinta on että joku uskoo sen

Vierailija
20/34 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tuo 3 annosta tuottaa 0.1 promille heh heh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme