Kuinka moni teistä olisi kuollut synnytykseen ilman nykyaikaista sairaanhoitoa?
Maailmanlaajuisesti synnytys on yksi yleisimmistä naisten kuolinsyistä...
Kommentit (70)
tosin en menettänyt niin paljon ettenkö olisi ilman lisäverta selvinnyt. Hyvä lapsenpäästäjä olisi ehkä saattanut pelastaa. Mutta heikossa kunnossa olisin ollut pitkään...
sydänkuuntelulaitetta ei olisi ollut.
Ja toinen olisi kuollut bakteeri-infektioon jos antibiootteja ei olisi.
Ei oltas tässä kumpikaan ilman nykytietämystä ja tekniikkaa.
Verenpaine putosi 0/50 ja siihen olisin nukahtanut. Olisi tosin ollut " pehmeä kuolema" , ihana nukahtaminen vaan.
Samoin esikoispojat olisivat kuolleet, sillä syntyivät 3kk ennen laskettua aikaa.
Tuskin nyt kovin monikaan sentään. Tähän vastaavat taas vaan ne, joilla jotain komplikaatioita.
(verta meni 10 litraa). Onneksi SPR:n Veripalvelu pelasi, kuten myös lääkäreiden ammattitaito.
Mulla tosin synnytys ei käynnistynyt itsekseen lainkaan vaikka meni yli kaksi viikkoa la:n jälkeen ja istukka alkoi rappeutua. En tiedä, miten kehitysmaissa tapahtuisi vastaavassa tilanteessa, ehkä vauva kuolisi kohtuun kun istukka ei enää toimi.
käynnistettiin 5 päivää, yhtään supistusta en saanut. Lopulta oli pakko tehdä sektio.
rintatulehdukseen kyllä. Kuume huiteli 40 asteessa viikon verran ja olin tiputuksessa sairaalasssa.
Kiitos vain Tammisaaren synnärille , että hoitivat meitä hienosti Joulukuussa 2003 :)
oli pitkittynyt synnytys, ponnistusvaihe kesti ja kesti ja viimein vauva autettiin ulos välilihan leikkauksen ja imukupin avulla.
Kaksi seuraava lasta syntyivätkin sitten tosi helposti, solahtivat vain ulos muutaman tunnin supistelujen jälkeen. Eli jos olisin selvinnyt hengissä tuosta ekasta synnytyksestä, niin sitten olisin saanut vielä eläviäkin lapsia.
Esikoiseni olisi varmaankin menehtynyt ilman imukuppia, oli " nytkin" jo huonokuntoinen.
Avauduin 14 h aika 2 cm, sain epiduraalin+oksitosiinin, avauduin tunnissa loput ja lapsi syntyi. Loppuvaiheessa alkoi tulla lapsen sydänkäyriin dippejä (?), joten jos avautuminen olisi ollut yhtä hidasta en tiedä olisiko lapselle sitten tullut jotain komplikaatioita ja olisiko hengissä.
Kahdessa ensimmäisessä on ollut keskivaikea raskausmyrkytys, mutta synnytykset sinänsä ovat menneet hyvin. Kolmannessa ei tullut ja synnytyskin oli todella helppo ja nopea.
Toisenkin lapsen kanssa olisi nippa nappa... Saatiin viimeisellä imukuppiyrityksellä ennen sektioon lähtöä..!
vauva olisi ainakin kuollut kun ei alakautta suostunut tulemaan (ei laskeutunut lainkaan).
en tiedä mitä minulle olisi käynyt. olisiko vauva saatu ulos ilman sektiota niin, että minä olisin säilynyt hengissä? en osaa sanoa.
Minäkin olisin selvinnyt kahdesta synnytyksestä, mutta ainakin muutama ystäväni ja heidän lapsensa olisivat menehtyneet.
ap
Vierailija:
Minä menetin synnytyksen yhteyssä 10 litraa verta (kuten näköjään muutama muukin täällä). Vuoto tapahtui muutaman tunnin aikana: Samaan aikaan kun uutta verta lisättiin, vuosi " vanha" veri pois. Eihän se veri kerralla pois vuoda, joten siksi isotkin vuodot ovat mahdollisia. Isompiakin vuotoja on kuulemma ollut, jopa 15 litran vuoto. Elimistö totta kai menee tuollaisessa massiivivuodossa sekaisin ja sydän joutuu koville. Onneksi suomalainen (tai länsimainen) lääketiede hallitsee konstit ihmisen pelastamiseksi.