Kuinka moni teistä olisi kuollut synnytykseen ilman nykyaikaista sairaanhoitoa?
Maailmanlaajuisesti synnytys on yksi yleisimmistä naisten kuolinsyistä...
Kommentit (70)
Terv. se, jonka synnytys ei käynnistynyt. Kun ei auttaneet sisuskalujen ronklaus, kolme ässää eikä mikään.
samoin Suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten.
No luonnonkansat ovat kyllä saaneet synnytyksen käyntiin ilman oksitosiiniakin...
Vierailija:
Terv. se, jonka synnytys ei käynnistynyt. Kun ei auttaneet sisuskalujen ronklaus, kolme ässää eikä mikään.
vauva ei syntynyt imukuppiyrityksistä huolimatta. Kiireellisen sektion jälkiseurauksena syntyi onneksi terve lapsi, mutta itse menetin viisi litraa verta ja jouduin hengityskoneeseen.
Monikohan luonnonkansa on ikinä edes kuullut?
Onneksi olkoon siitä, mutta muuten olen pahoillani puolestasi. Ja lastesi puolesta.
Ja mitä tulee luonnonkansoihin, vastikään telkkarista tuli dokumentti Etelä-Amerikan luonnonkansoihin kuuluvista kätilöistä. Heidän konstinsa olivat erilaisia loitsuja ja uskoa erilaisiin voimiin, jotka pilasivat äidin tai lapsen terveyttä. Kertoivat myös, että kätilö joutuu usein lohduttamaan äitiä, jonka lapsi kuolee synnytyksessä. Ja että kätiöiden pitää olla erityisen vahvoja, kun työssä on niin paljon kuolemaa. Ei taida yrtit tepsiä.
kuollut verenhukkaan. Nyt veripalvelu pelasti. Iso kiitos siitä kaikille verenluovuttajille. Itsekin olen joskus verta luovuttanut ja nyt sain kaiken korkoineen takaisin.
Lisäksi iso osa istukasta oli jäänyt kohtuun ja aiheutti vakavan tulehduksen. Siihenkin pelkästään olisin kuollut, jos ei verta olisi niin paljon vuotanutkaan.
Sydänäänet laski synnytyksessä ja vauva syntyi aika heikossa kunnossa. Keuhkoissa oli paljon lapsivettä mitä imettiin pois ja vauva sai lisähappea kun hengitys ei alkuun oikein kulkenut.
Kuopus olisi luultavasti jäänyt jumiin ja vammautunut, ja luultavasti taas olisin vuotanut kuiviin.
oli väärässä tarjonnassa (otsa edellä) tulossa ja pää jäi jumiin lantioluiden kohdalle. Kaikesta ponistamisesta huolimatta ei tullut ulos ilman imukuppia. Mutta sentään selvittiin ilman sektiota, jota sitäkin joskus joudutaan käyttämään näiden etutarjontaisten lasten kanssa.
muutama tunti synnytyksen jälkeen, suureen veren hukkaan. Minäkin kiitän SPR:n veripalvelua ja kaikkia veren luovuttajia :)
Vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin.
Kotisynnyttäjäkin olisi kuollut minun tilanteessa ja minä olisin ollut " ihanteellinen kotisynnyttäjä" , ottaen taustani huomioon..aiemmat raskaudet, synnytykset jne.. Että näin.. Arvostan kyllä kätilöitä, gynejä ja sairaalan hlökuntaa!
Ei tosin kuopuksenkaan kanssa olisi selvitty ilman sektiota, mutta kuopustahan ei olisikaan jos olisin tuossa ensimmäisessä synnytyksessä jo kuollut.
alkaa pakostakin kummastelemaan niitä, jotka haluavat kotisynnytystä! Kehitysmaat ovat asia erikseen, miksi Suomessa joku haluaa riskeerata?
Esikoisen syntymän jälkeen äitini " lohdutti" minua juuri tästä, että on se hyvä että eletään nykypäivänä, muuten olisit kuollut 2 kertaa ja vauvakin olisi pitänyt pilkkoa. Oli perätilasynnytys joka ei edennyt ja sitten kohtutulehdus. Ammoisina aikoina pysähtyneeseen perätilasynnytykseen olisi kuollut vauva (joita tosiaan otettiin paloina ulos), ja jos siitä olisin itse selvinnyt niin sitten olisi tuo kohtutulehdus hoitanut homman.
Toisen lapsen alatiesynnytyksen jälkeen olisi luultavasti kuokkinut perunapellon, ehkä myös naapuritilaltakin :)
ja tietysti vauvakin ja sisarukset jääneet sitten tekemättä. Paha lantioahtauma, imukuppiakaan ei voinut käyttää. Sektioon vaan kiireesti, kun paikat ei avautuneetkaan tarpeeksi. Mummoni kuoli verenhukkaan kuopustaan synnyttäessään. Äitini oli 3 v.
Vierailija:
Lisäksi isokokoinen.
esikoisen synnytys meni ok, kakkosen kohdalla synnytys ei edennyt, koaska lapsi ei ikinä päässyt laskeutumaan (pää vinossa). Olisimme kuolleet molemmat ilman sektiota.
Hollannissa kotisynnytys oli lähes sääntö! Nyt maahanmuuttajien määrän lisäännyttyä sairaalasynnytykset ovat lisääntyneet, mutta valtio tukee kotona synnyttämistä, sillä synnytyssairaaloilla ei ole valmiuksia aivan mahdottomiin - kun ne on alunperin tarkoitettu vain riskitapauksia varten.
Lapsi saatiin ulos vasta imukupilla ja minä menetin verta 2,5litraa kun istukka piti irrottaa nukutuksessa. Lääkärikin tuumasi, että just tämän takia synnytettään sairaalassa