Olen järkyttynyt tajutessani, että tämä uusavuttomuus
ei olekaan mikään uusi juttu. Täälläkin palstailee AIKUISIA ihmisiä, joiden lapsuudenkodissa ei olla tehty juuri mitään itse! Luulin että nämä peukalo keskellä kämmentä -tyypit ovat vasta nyt itse nuoria aikuisia. Mutta ei näköjään.
Jos ei kotona ole mitään oppinut, on tietenkin iso kynnys alkaa tehdä asioita aikuisena ekoja kertoja.
Kommentit (43)
Tästä ehkä monelle tuli tippaleivät mieleen:
NRO 3 (ap): Onhan se nyt oikeasti ihan järkkyä ettei mitään normaaleja perusruokia, perinneleivonnaisia tms. osata tehdä. Että kaikki ostetaan valmiina samalta teollisuusmoskalta maistuvina.
tarjotkaa apuanne jos on tosiaan joku perheenäiti olemassa joka ei osaa perunoita keittää--naapuriapu kunniaan!
Perunatkin ostan suikaleina, lihankin välillä. Huh kun hirveää!
Vierailija:
Perunatkin ostan suikaleina, lihankin välillä. Huh kun hirveää!
ap, kaikille perinneleivonnaiset ei ole sama asia. meidän suvussa esim. karjalanpiirakat tai tippaleivät ei ole olleet perinneleivonnaisia. sen sijaan esim. naudan kielen osaan valmistaa herkulliseksi leikkeeksi. samoin kalat graavaan aina itse. perinneleivonnainen perheessäni on ollut lihapullat :)
mutta ruskean kastikkeen tekoa jauhot ruskistamalla vihaan. Onneksi osaan muutenkin kastikkeen tehdä, eikä miehen maha oikein kestä tuota ruskistamalla tehtyä joten harvoin tulee tehtyä.
Terveellisempää on ostaa valmiina, koska paistettaessa tulee aina tehtyä se parikymmentä munkkia. Sitä kuitenkin ostaa vähemmän kaupasta.
perunamuussi, lihapullat yms. onnistuu.
Mutta pullia, pipareita, torttuja hyi hemmtti en itse tee :x
Mä oon ap:n kanssa samoilla linjoilla ja omat rakkaat lapsuudenmuistot liittyy hyvin pitkälti siihen, että äiti teki KAIKEN itse; leivonnaiset, puurot, sämpylät ja ruuat. Ja mikään ei ollut lapsena hienompaa kuin se tuoksu ja tunnelma, kun äiti hääräsi keittiössä:).
Nyt kun ite oon äiti, niin toki poden huonoa omatuntoa siitä, etten itse pysty samaan, mutta myönnän sen käsi sydämellä enkä ala täällä mesoamaan kuten moni muu av-mamma;).
Suurimman osan pyrin kyllä tekemään itse ja arvostan itsetehtyä, sekin on vähän niinkun asennekysymys, että tekeekö siitä hirveän rasitteen itselleen vai hauskan " harrastuksen" ... Ite olin aikaisemmin niin epä- kotihengetär ku olla ja voi, mut pikku hiljaa oon opetellut asioita OIKEALLA asenteella, ni sillon antaa itselleen anteeksi lipsumisenkin.
Ennemmin mä olisin huolissani siitä, miten vähän lapsille tarjotaan tuoretta ruokaa (muutakin ku makaroonia ja jauhelihaa) ku perinneleivonnaisia!!!
Itse olen lähes hysteerinen siitä, että päivittäin on syötävä 2 hedelmää ja 500g vihanneksia.
muutenkin NYKYIHMISET SYÖ LIIKAA VEHNÄJAUHOJA JA SOKERIA!
Itse olen laihtunut jättämällä lähes kaikki makea ja epäterveellinen pois ruokavaliosta.
Miksi siis haaskaisin aikaa johonkin leivontaan?
Sen sijaan laitan paljonkin aikaa ihan oikeaa ruoanlaittoon: ei mitään eineksiä vaan paljon kasviksia ja kunnon raaka-aineita. En siis ole uusavuton vaan ehkä viisas?
Laittakaa enemmän energiaa hyvien ruokailutottumusten opettamiseen lapsillenne. Se on tärkeämpää kuin joku makean leipominen!!
Nykyään olen kova leipomaan ja kokkaamaan. Eineksiä meillä syö vain koira. Siivoamaankin olen ihan myöhemmin hyvin oppinut, vain jopa todeta että meillä on puhtaanpaa kuin niillä jotka ovat lapsena joutuneet siivoamaan ;)
ierailija:
Jos ei kotona ole mitään oppinut, on tietenkin iso kynnys alkaa tehdä asioita aikuisena ekoja kertoja.
Äitini kyllä halllitsee ruoanlaiton, mutta ei antanut edes auttaa. Kaiken olen opetellut ihan itse ja vasta aikuisena. Kotoa taitoni eivät tosiaankaan ole peräisin!
Eikä ole mitään järkeä tehdä 8 litraa simaa ja 20 munkkia, kun kulutus on 2 dl simaa ja kaksi munkkia.
Kaikki me emme ole ylipainoisia. Me voimme nauttia myös juhlasta, kun arkiruokavalio on kunnossa. Meillä on hoikka ja urheilullinen perhe, jossa leivotaan paljon. Aina on viikonloppuna kahvipöydässä jotain hyvää :) Eikä kukaan liho. Arkena syödään terveellisesti ja monipuolisesti.
Kohtuus kaikessa.
kun kiirehtivät kilpaa tänne selittelemään ruuanlaittotaitojaan tai taidottomuutta ja kalliiden einesten ja pussipullien ostoa! :D
Vierailija:
kun kiirehtivät kilpaa tänne selittelemään ruuanlaittotaitojaan tai taidottomuutta ja kalliiden einesten ja pussipullien ostoa! :D
Siis muutakin kuin ne lisäaineet,piilorasvat-/suolat ?
Tärkeintä on että muksu saa pöperöä pöytään, eikä näe nälkää...
Älkää ottako uusavuttomuuden kunniaa itsellenne, jos osaatte, mutta jostain syystä teitä ei vain huvita esim. leipoa tai tehdä ruokaa! ;D
Tässä esimerkki siitä, mikä on minun mielestä uusavuttomuutta: serkkuni oli tullut vauvansa kanssa mummolaan käymään. Vauva oli hienosti puettu, mutta kun sille tuli mummolassa kakat housuun, niin kas kummaa: vauvalla oli pelkät pikkuhousut jalassa, ei lainkaan vaippaa! Vaippaa ei ollut edes mukana!
tai tee simaa itse mutta se ettei osata edes perusruokia itse vääntää, siis makaroonia tai jauhelihakastiketta. Tiedänpä yhden naisen joka ei osaa perunoita keittää, hänellä ei ihan oikeasti ole hajuakaan miten se tapahtuu. Ostavat ihan kaikki ruoat valmiina kaupasta, sellaisia mitkä lämmitetään joko mikrossa tai uunissa, ja joihin korkeintaan vesi tarvii lisätä.
Kerran mulla huvitti suunnattomasti yksi nainen kaupassa, oli kassalla latomassa tavaraa hihnalle kun siihen sattui joku hänen tuttavansa. Alkoi sitten kehumaan että he tekevät viikonloppuna ruokaa, mukava välillä syödä itse tehtyä eikä aina valmisruokia. Minä kassana olin revetä nauruun, rouvalla kermaperunat foliovuoassa jotka vain nakataan uuniin lämpiämään ja kastikeainespussi, jotka veden kanssa kattilassa kiehautetaan. Tosi itse tehtyä....