Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:26"]
en tiedä mutta esim br leluista löytyy alta 20 e tai jos haluaa satsata, alta 30 e tosi kivoja lahjoja. tai onhan se kiva köyhän varmaan leikkiä jouluaattona jollain kalsareilla....
mutta vinkkinä työttömille mammoille, säästäkää joka kuukausi pari euroa ja ostakaa pitkin vuotta kirppareilta leluja jemmaan. Hieman elämänhallintaa
Mua ihmetyttää muutenkin nämä mammat esim blogimammat jotka tärinässä paketoi tyylikkäitä pussilakanoita, lamppuja tai vaatteita leikki-ikäisilleen..varmaan tosi hupaisaa lasten saada. samoin palapelit ja kirjat leikki-ikäiselle on hyviä oheislahjoja, mutta voi raukat jotka pelkästään sellaisia saa
[/quote]
Öö? Mun 5 v nimenomaan pyysi kirjaa ja pussilakanoita lahjaksi. Varmaan pettyy hirveesti.
[/quote]
Osaan kuvitella miten rattoisa jouluaatto teillä olisi jos lapsesi jouluilo olisi vain sinun varassasi. Avaisitte pussilakanapaketin, vaihtaisitte ne petiin tai laittaisitte pesukoneeseen ja yhdessä odottaisitte milloin pesuohjelma on valmis, että pääsette jännittävästi ripustamaan ne. Pienten kotiaskareiden jälkeen sinä ja lapsenne lukisitte koko kirjan sohvalla sylikkäin ja sitten lapsi vielä menisi kuusen juurelle moneksi tunniksi selailemaan kirjan kuvia.
harmi kun meillä kaikilla ei ole näin idyllistä
[/quote]
Ostatko jotain tiettyä saadaksesi lapsen tyydytettyä? Vai siksi, että haluat antaa sitä? Kannattaisiko kasvattaa lasta tyytyväiseksi vai olla curling-vanhempi ennakoiden kaikki pettymykset ja niiden aiheuttamat harmitukset? Kuulostaa aika pahalta, jos teillä syttyy joku kohtaus huonoista lahjoista jouluaattona.
[/quote]
Sinustako jouluaatto on oiva aika opettaa lapsille pettymyksensietokykyä?
Mun hyvä joulu tulee iloisista lapsista. Ehkä kamalinta olisi pettynyt lapsi. Voit jeesustella vaikka kuinka että lapset ei muka välitä leluista. Tukehdu tekopyyhyyteesi :)
Minun lapseni ilahtavat yhdessä olosta ja tekemisestä ja mummosta ja vaarista yms yms mutta koska ovat lapsia, rehellisesti pettyisivät jos pussilakana ja kirja olisivat ainoat lahjat. Ja tarkoitan leikki-ikäisiä. Teininä eri juttu, olisin itse ainakin ilahtunut tuollaisista, mutta en silloinkaan ainoina lahjoina
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:34"]Mitä vikaa on kirjoissa, palapeleissä ja lakanoissa? Minulta ei ole koskaan puuttunut aineellisesti mitään oleellista, olen ihan riittävän varakkaasta perheestä. Silti oli joka joulu jotain sellaisia haaveita, hienoja ja kalliita lahjoja. Pienempänä juuri joku tosi hieno lelusysteemi ja isompana vaikka kamera tms. Enkä YHTENÄKÄÄN jouluna saanut lahjaksi tätä haavettani, vaikka olisin siitä vihjaillut. Mutta silti olin joka joulu tyytyväinen niihin saamiini vaatimattomampiin lahjoihin.
[/quote]
Mäkin olin keskiluokkaisen perheen ainut lapsi. Sain aina jonkun kirjan, pyjaman, palapelin, karkkia ja jotain ekstraa. Kauheasti en toivonut vaan olin iloinen ylläreistä. Tietenkään kaikki sukulaisten lahjat ei niin mieleisiä ehkä sillä hetkellä olleet, mutta aina oli hyvä fiilis pyhinä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:15"]
Mä en tunne kuin pari ihmistä, joiden voisin kuvitella ilmoittautuvan Joulupuun lahjansaajiksi. Yksi on kouluttamaton, työtön ja ylivelkaantunut, joka on nuoresta asti ollut sitä mieltä, että yhteiskunta on paska. En osaa kuvitella että hän olisi kiitollinen minkäänlaisesta lahjasta.
[/quote]
Minä tunnen kaksi perhettä. Toisessa isä sai potkut ja 50 vuotiaana ei ole saanut enää töitä. Perheen äidillä munuaissyöpä ja on ollut jo niin pitkään saikulla, että on tipahtanut perussairauspäivärahalle.
Toinen on yh, kenen mies oli peliriippuvainen ja oli pelannut koko omaisuuden ja tehnyt velkaa. Kun koko paska räjähti silmille, äiti lähti lapsen kanssa, mutta ei saanut matkaansa mitään. Heillä on nyt vuokrakaksiossaan verhot ikkunoissa, matto ja patjat lattialla. Koko ajan yrittävät löytää kierrätyskeskuksesta huonekaluja lisää, mutta lapselleen haluaisi edes yhden kivan joululahjan. Villasukat on lapselleen kutonut jo lahjaski langasta, minkä sai, kun purki villapaitansa.
[/quote]
Onko tämä yh nyt varmasti hakenut kaikki hänelle kuuluvat tuet? Ainakin tässä kaupungissa saisi tuossa tilanteessa aivan varmasti sossusta tarpeelliset kalusteet asuntoon.
Minä olen laman lapsi ja vaikka isäni oli jo siihen aikaan sairaseläkkeellä ja äitini kotirouvana, joka vuosi sain ainakin yhden toivelahjan. Se oli sitä priorisointia; rahaa ei ollut paljon, hommia vanhassa okt:ssa oli kovasti jne. mutta lapset laitettiin etusijalle kaikessa. Yhdeltäkään retkeltä en jäänyt pois, joka vuosi pääsin huvipuistoon vähintään kerran kesässä ja jouluisin sain pakettivuoren täynnä vaatteita, kirjoja ja leluja. Olen todella kiitollinen vanhemmilleni monestakin asiasta, mutta etenkin siitä, että opin fiksun rahankäytön kotoani. Nyt kun itse olen sairaslomalainen, on varaa tehdä joulu lapsille silti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia.
[/quote]
13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia. [/quote] 13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai?
[/quote]
Ei, vaan tämän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä mistään. Suurin osa provoilee.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia. [/quote] 13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai?
[/quote]
Ei, vaan tämän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä mistään. Suurin osa provoilee.
[/quote]
Jotenkin minusta tuntuu että provoja osa tai ei, ajan henki näkyy tässäkin. No, ostin omalle kuisivuotiaalle sen mitä hän toivoikin eli tabletin, LG:n hyvän. Toteutui ainakin hänen toiveensa.
Olen todella kahden vaiheilla, lahjoittaako jotain joulupuuhun vai ei. Aiemmin mietin, että oisin voinut vaikka teinitytöille ostaa hajuvesi+meikkipaketit, mutta onko se nyt ihan tyhmää tai jollekin sopimaton lahja?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:31"]
Köyhä lapsi saa näiden muka-hyväntekijöiden mielestä tyytyä edulliseen perusvaatteeseen joululahjaksikin. Ärsyttävää. Ei köyhillä perusvaatteista ole nykyään pulaa. Niitä ekstratavaroita he kaipaisivat.
[/quote]Me ei olla köyhiä, mutta kyllä meillä lapset on toivoneet esim. yöpaitoja ja jopa pikkuhousuja. Ja ovat toivoneet lelujakin ,mutta aina myös vaatteita.Tyttö sai pienenä kummiltaan muumipyyhkeen. Ei silloin ehkä ollut toivelahja, mutta myöhemmin on sanonut ,että se on ollut parhaita lahjoja ja eniten käytetty. Kaikki hittituotteet on jääneet kaapinpohjalle aikapäiviä sitten. Ja kyllä kai ne lapset omilta vanhemmiltaankin jotakin saa. Ei varmaan kukaan suomessa ole niin köyhä, ettei yhtään lahjaa saa lapselle hankittua.
[/quote]
Kaikkia vanhempia ei kiinnosta. On mm. päihdevanhempia joilla kaikki käteinen palaa päihteisiin ja joiden lapset on sijoitettuna laitokseen. Nuo joulupuu-lahjat menevät myös noille lapsille.
[/quote]
Lastenkotilapsi on varmaan onnellinen, jos saa jouluna edes sukkaparin, joiden sisälle on pantu pari lakritsipiippua. Ressukka, on jo vanhemmat menettänyt, niin osaa olla kiitollinen vähästäkin. Lastenkotilapsillehan voisi kerätä vaikka vanhoja vaatteita ja leluja joululahjaksi, kun heillä ei ole mitään. Tuli tosi paha mieli, jos huostaanotettu lapsi ei saa yhtään lahjaa. Jokaiselta on varmaan jäänyt lasten vanhoja leluja, joita voi paketoida näille lapsille lahjaksi.
[/quote]
Tiedätkö, että aika monessa tavallisessa perheessä isommat joululahjat(esim. barbie-talot, urheiluvälineet jne) ihan oikeasti hankitaan käytettyinä? Ja ajattele, lapset ovat vieläpä niistä iloisia, moisesta käytetystä rojusta? Ennenkuulumatonta.
Meidän keskiluokkaisessa perheessä riitti raha juuri siitä syystä, että sitä käytettiin vastuullisesti. Oli ihan turha alkaa pyydellä asioita perustellen sillä, että muillakin on. Juuri silloin sanottiin, ettei todellakaan kaikilla muillakaan ole ja jos olisikin niin meillä tai sinulla ei ole ja mitä sitten. Tämä olisi hyvä niiden vähävaraistenkin tajuta. Sieltä katsottuna voi joskus tuntua siltä, että keskiluokan rahavarat riittävät mihin vaan. Mutta eivät ne riitä. Kyllä se vaatii tinkimistä ja valintoja sen suhteen, mitä toteutetaan ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia. [/quote] 13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai? [/quote] Ei, vaan tämän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä mistään. Suurin osa provoilee. [/quote] Jotenkin minusta tuntuu että provoja osa tai ei, ajan henki näkyy tässäkin. No, ostin omalle kuisivuotiaalle sen mitä hän toivoikin eli tabletin, LG:n hyvän. Toteutui ainakin hänen toiveensa.
[/quote]
Lue tämä uudelleen kymmenen vuoden kuluttua, kun edessäsi on vaativa ja vänkäävä teini.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:58"]
Jos se köyhän lapsen äiti tai isä panisi vuoden aikana syrjään 2 euroa kuussa, hän voisi ostaa itse lapselleen yhden 24 euron joululahjan. Ei tarvitsisi sitten raivota netissä, että paska lahjoittaja antoi liian halvan lahjan.
[/quote]
Ne lahjat menevät tietääkseni pääosin lastensuojelun asiakkaille, eli myös sellaisille lapsille joilla vanhemmat eivät ole sieltä vastuullisimmasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia. [/quote] 13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai? [/quote] Ei, vaan tämän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä mistään. Suurin osa provoilee. [/quote] Jotenkin minusta tuntuu että provoja osa tai ei, ajan henki näkyy tässäkin. No, ostin omalle kuisivuotiaalle sen mitä hän toivoikin eli tabletin, LG:n hyvän. Toteutui ainakin hänen toiveensa.
[/quote]
Lue tämä uudelleen kymmenen vuoden kuluttua, kun edessäsi on vaativa ja vänkäävä teini.
[/quote]
Entäs ne köyhät lapset, joiden vanhemmat opettavat vaatimaan muilta ilmaiseksi kalliita leluja? Ei oma poikani aina saa mitä keksii haluta, mutta tablettia on toivonut pitkään ja nyt sen saa. Se ei ilmeisesti ole ok, koska olemme keskituloisia?
voisitteko vaikka linkittää mielestänne sopivia lahjoja?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:41"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:02"]Minä en lahjoittanut ja juuri palstan takia. [/quote] 13 ihmistä on sitä mieltä että olisi pitänyt, vai? [/quote] Ei, vaan tämän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä mistään. Suurin osa provoilee. [/quote] Jotenkin minusta tuntuu että provoja osa tai ei, ajan henki näkyy tässäkin. No, ostin omalle kuisivuotiaalle sen mitä hän toivoikin eli tabletin, LG:n hyvän. Toteutui ainakin hänen toiveensa. [/quote] Lue tämä uudelleen kymmenen vuoden kuluttua, kun edessäsi on vaativa ja vänkäävä teini. [/quote] Entäs ne köyhät lapset, joiden vanhemmat opettavat vaatimaan muilta ilmaiseksi kalliita leluja? Ei oma poikani aina saa mitä keksii haluta, mutta tablettia on toivonut pitkään ja nyt sen saa. Se ei ilmeisesti ole ok, koska olemme keskituloisia?
[/quote]
Siis en todellakaan kannata tuota lahjojenkerjuuta, mitä tässä on tullut esille. Itse olen se lahjoittajatahon edustaja. Ja jos tiedät lapsesi, ettei tuo lahja kosahda hattuun niin mikäs siinä sitten, hyvä lahja.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:31"]
Köyhä lapsi saa näiden muka-hyväntekijöiden mielestä tyytyä edulliseen perusvaatteeseen joululahjaksikin. Ärsyttävää. Ei köyhillä perusvaatteista ole nykyään pulaa. Niitä ekstratavaroita he kaipaisivat.
[/quote]Me ei olla köyhiä, mutta kyllä meillä lapset on toivoneet esim. yöpaitoja ja jopa pikkuhousuja. Ja ovat toivoneet lelujakin ,mutta aina myös vaatteita.Tyttö sai pienenä kummiltaan muumipyyhkeen. Ei silloin ehkä ollut toivelahja, mutta myöhemmin on sanonut ,että se on ollut parhaita lahjoja ja eniten käytetty. Kaikki hittituotteet on jääneet kaapinpohjalle aikapäiviä sitten. Ja kyllä kai ne lapset omilta vanhemmiltaankin jotakin saa. Ei varmaan kukaan suomessa ole niin köyhä, ettei yhtään lahjaa saa lapselle hankittua.
[/quote]
Kaikkia vanhempia ei kiinnosta. On mm. päihdevanhempia joilla kaikki käteinen palaa päihteisiin ja joiden lapset on sijoitettuna laitokseen. Nuo joulupuu-lahjat menevät myös noille lapsille.
[/quote]
Lastenkotilapsi on varmaan onnellinen, jos saa jouluna edes sukkaparin, joiden sisälle on pantu pari lakritsipiippua. Ressukka, on jo vanhemmat menettänyt, niin osaa olla kiitollinen vähästäkin. Lastenkotilapsillehan voisi kerätä vaikka vanhoja vaatteita ja leluja joululahjaksi, kun heillä ei ole mitään. Tuli tosi paha mieli, jos huostaanotettu lapsi ei saa yhtään lahjaa. Jokaiselta on varmaan jäänyt lasten vanhoja leluja, joita voi paketoida näille lapsille lahjaksi.
[/quote]
Tiedätkö, että aika monessa tavallisessa perheessä isommat joululahjat(esim. barbie-talot, urheiluvälineet jne) ihan oikeasti hankitaan käytettyinä? Ja ajattele, lapset ovat vieläpä niistä iloisia, moisesta käytetystä rojusta? Ennenkuulumatonta.
[/quote]En ole tuo vastaaja, mutta oikeastiko joku tavallinen perhe hankkii JOULULAHJOJA käytettynä!?!?? :O Just ja just ymmärrän että jotkut ostaa jotain lasten talvihaalareita tms käytettynä, jos pitää saada Moloa tai Ticket 2 heaven yms skeidaa, mutta että joululahjoja.. Huh..
Mä en jaksa näitä minun lapsi on kiitollinen ja minun lapsi arvostaa, minun lapsi on iloinen esim kalsareista
1) tottakai se sun lapsi on iloinen kaikesta kun saa monta muutakin lahjaa, sekä pitkin vuotta ostellaan kaikkea muuta mukavaa
2) yksikään lapsi ei ole täällä haukkunut lahjaansa, aikuiset täällä avautuu
ja jos köyhä haluaa toista köyhää tukea mikä pakko se on joulupuun kautta kalsareita ostamalla tehdä? Että saa somessa hehkuttaa kuinka hyvä ihminen on?
silloin kun mulla ei ollut paljon rahaa tiputin esim. Kolikoita joulupataan ja jätin lahjojen oston niille keillä on varaa ostaa kunnon lahja.
Onko näiden lahjojen siis tarkoitus olla lapsen ainoita lahjoja? Olisi ihan hyvä että antaisivat kerääjätaholta esim. hintasuosituksia ja lahjaehdotuksia ja muutenkin vähän parempaa tietoa.
Jaahas, täytyykin jättää lahjat ostamatta sisarusten lapsille ja kummlapsille. Opin tästä ketjusta, että olen ostanut heille vuosikaudet aivan paskoja halpislahjoja: palapelejä, pelejä, pyjamia, kirjoja ja jopa itse neulomiani pipoja. Tänäkin vuonna yksi duunariperheen 11-vuotias toivoi minulta yöpaitaa tai villasukkia, enkä älynnyt ostaa hänelle kallista lahjaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:39"]
Miksi pitäisi saada samanlaisia lahjoja kuin varakkaiden. Ei maailma ole reilu paikka. Se on hyvä huomata jo ihan lapsena. Jos tekee duunia, niin voi myöhemmin sitten ostaa kaikkea kivaa ja kallista.
[/quote]
Sanon kuule ihan suoraan HAISTA VANHA ViTTU ja voisin tulla sanomaan tuon sinulle ihan kasvokkain, mitä pahaa sinulle on tehnyt pieni lapsi, jonka vanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan lasta, hankkimaan tälle edes yhtä lahjaa, eikö edes jouluaattona lapsi voisi saada edes jotain materiaa kun muuten elämä on paskaa. Kerro tuo 4v tai 7v:lle mene ja opiskele ja tee työtä että saat kivan lelun. HÄPEÄ ja anteeksi muut kielenkäyttöni.
[/quote]
4-7 v:lle varmasti kelpaisi hyvin halvempikin lahja, ja sellaisia mielellään lahjoitetaankin.
Jutun pilaavat nyt rottailevat vanhemmat, jotka narisevat lapsilleen kalliimpia lahjoja ja haukkuvat pystyyn halvemmat lahjat kuten esim. värityskirjan värikynineen.
Jos ei mikään kelpaa niin kohta ei tosiaan saa mitään.