Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
Miksi pitäisi saada samanlaisia lahjoja kuin varakkaiden. Ei maailma ole reilu paikka. Se on hyvä huomata jo ihan lapsena. Jos tekee duunia, niin voi myöhemmin sitten ostaa kaikkea kivaa ja kallista.
[/quote]
Sanon kuule ihan suoraan HAISTA VANHA ViTTU ja voisin tulla sanomaan tuon sinulle ihan kasvokkain, mitä pahaa sinulle on tehnyt pieni lapsi, jonka vanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan lasta, hankkimaan tälle edes yhtä lahjaa, eikö edes jouluaattona lapsi voisi saada edes jotain materiaa kun muuten elämä on paskaa. Kerro tuo 4v tai 7v:lle mene ja opiskele ja tee työtä että saat kivan lelun. HÄPEÄ ja anteeksi muut kielenkäyttöni.
Mitä maria ja joosef hyötyi mirhasta ja suitsukkeesta. Miten ne matkassa auttoivat?
En jaksanut lukea tätä keskustelua kuin yhden sivun verran. Pääsin kuitenkin siihen käsitykseen, että Suomessa asiat ovat niin hyvin, ettei kenelläkään ole lastenvaatteista tms. pulaa. Lakkauttakaamme siis sosiaalihuolto!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:03"]
Joka joulun alla täällä tapellaan. Silloin yksi joulu oli väittely siitä, onko villasukat -ska lahja vai ei.
[/quote]
Villasukat on paska lahja, koska minullakin niitä on jo kaksi isoa roskasäkillistä vaatehuoneessa, kun joka joulu niitä tuodaan lahjaksi. En käytä villasukkia, kuin hyvin harvoin. Villasukat kuuluu siihen lajiin juuri, että ilahduttaa lahjanantajaa eniten. Moni kutoo sukkia ihan ajankuluksi ja kun ei niitä mihinkään saa, jakaa lahjoiksi ja odottaa, että kaikki aivan pyörtyvät ihastuksesta.
Ainoat villasukat, joista olen ollut todella ilahtunut, oli mummon vanhoilla käsillään ihan juuri minulle kudotut sukat. Ei mitään rivisukkia, joista on kudottu ajankuluksi koko vuosi ja sitten niitä jaellaan koko suvulle lahjaksi, että päästään niistä eroon.
[/quote]
Niin, me ollaan erilaisia. Mulla ei voi olla tarpeeksi villasukkia. Varpaat jäässä usein ja käytänkin usean parin vuodessa ihan loppuun.
[/quote]
Minä voisin lahjoittaa ne kaksi isoa roskasäkillistä villasukkia ihan hyvin sinulle. En roskiin viitsi heittää, kun pelkään, että lahjanantaja loukkaantuu. Mutta tiedän, että tänä joulunakin tulee muutama pari sukkia.
Itsekin tykkäisin kutoa sukkia, mutta en viitsi, koska niillä ei tee mitään.
[/quote]
Kuulostat kyllä katkeralta, miksi haluat pahoittaa muidenkin mielen?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
Miksi pitäisi saada samanlaisia lahjoja kuin varakkaiden. Ei maailma ole reilu paikka. Se on hyvä huomata jo ihan lapsena. Jos tekee duunia, niin voi myöhemmin sitten ostaa kaikkea kivaa ja kallista.
[/quote]
Sanon kuule ihan suoraan HAISTA VANHA ViTTU ja voisin tulla sanomaan tuon sinulle ihan kasvokkain, mitä pahaa sinulle on tehnyt pieni lapsi, jonka vanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan lasta, hankkimaan tälle edes yhtä lahjaa, eikö edes jouluaattona lapsi voisi saada edes jotain materiaa kun muuten elämä on paskaa. Kerro tuo 4v tai 7v:lle mene ja opiskele ja tee työtä että saat kivan lelun. HÄPEÄ ja anteeksi muut kielenkäyttöni.
[/quote]
Häpeä sinä kielenkäyttöäsi. Hyi olkoon.
Minusta on hienoa, että ihmiset osallistuvat keräyksiin ja varmasti suurin osa ilahtuu saamistaan lahjoista. Tämä keskustelu on absurdi, mutta uskoisin että noiden katkerien kommenttien takana on vain yksi sairas ihminen.
Tuovertaus kaverisynttärilahjaan olisi hyvä. Ostatte lahjan, jonka lapsenne kehtaisi näyttää kaverisynttäreillä antamanaan. Kuitenkin tämän joulupuulahjan pitää olla kalliimpi. Se voi olla ainoa lahja.
Kaverisynttäreillä annetaan juuri oikean tyyppisiä lahjoja. Hauskoja, mutta turhia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:58"]
Kiittämättömyys on maailman palkka. Ei mulla muuta.
[/quote]
Luulen kyllä että aikuiset on täällä kiittämättömämpiä kuin ne lapset.
Ei mua lapsena kiinnostanut lahjan hinta, usein se paras lahja oli muu kuin se kallein.
Mitä maria ja joosef hyötyi mirhasta ja suitsukkeesta. Miten ne matkassa auttoivat?
Unohdit nyt sen kullan." Kultaa kuninkaalle, mirhamia kuolevaiselle, suitsuketta Jumalalle." Mirhalla on kipua lieventävä vaikutus, joten jospa sitä vaikka rakoille levittelisi. Suitsuketta Jumalanpalveluksen käyttöön, onko se turhake?
Siis Suomessa ei ole oikeasti köyhiä, joten tämä koko keräys on täysin turha. Kannattaa laittaa se kymppi vaikka SPR:lle tai jonnekin, mitä kautta se oikeasti menee sitä tarvitseville.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:56"]
Tai ainakin joku lapsi toivottavasti ilahtuu ja kokee jouluiloa, kun ei tiedä, joutuuko seuraavan yön nukkumaan taas puukot piilotettuna hänen patjansa alleenja joutuuko lähtemään pakoon yötaipaleelle, kun isä vähän riehuu joulun kunniaksi.
Ja kyllä, olen itse elänyt tällaisen lapsuuden ja äiti ei uskalanut erota, koska isä uhkasi tappaa meidät. Siihen pelkoon ja ahdistukseen olisi tuonut iloa, jos joku olisi antanut jotain ihanaa lahjaksi kaiken pelon keskelle.
[/quote]
Itsekin olen elänyt tuollaisen lapsuuden ja joku ihana lahja on viimeinen asia mitä ajattelin, kun yritin vain pitää itseni ja pikkusisarukset hengissä.
Ja me ei tosiaankaan saatu mitään lahjoituksia, lahjakortteja, tai lahjoja avustuksina.
Olette kaikki lahjoittajat ihan mahtavia tyyppejä! Älkää välittäkö noista kerjääjistä, jotka haluavat tehdä tiliä hyväntekeväisyydellä.
[/quote]
Toki näin on. Mutta nyt onkin kyse siitä, että ihmiset haluavat laittaa jotain ja tuntuu, että moni haluaa kouluttaa köyhän lasta nöyräksi antamalla jotain arkista ja pientä ja sanoo, että joutaa olla tyytyväinen, eikä olla nirso. On parempi olla antamatta sitten mitään. Joulu ei ole minusta lapselle se paikka, missä kasvatuksellisesti halutaan antaa hänen kokea pettymyksiä, koska pettymykset kasvattavat.
Vaan itse haluan ajatella niin, että jos suurin toive on pitää itsensä ja sisarensa hengissä, olisi bonusta saada jotain ihanaa siihen joltain lahoittajalta.
Mutta en jatka tästä enempää. Jatkakaa ihan rauhassa köyhien lasten kouluttamista nöyryyteen. Hyvää joulumieltä jokaiselle, joka paketoi lahjaa vihan vimmassa, että pitää sen olla tyytyväinen tähän, että jotain saa.
[/quote]Miksi se on "köyhän lapsen" opettamista nöyräksi, jos lahja ei ole kallis.Halpakin lahja voi olla hyvä ja mieluisa. Ei se lahjan hyvyys ole hinnassa. Meillä on kyllä rahaa ostaa vaikka mitä , mutta silti lapset toivoo niitä kyniä ja värityskirjoja. Hienointa mitä ne tietää on se kun äiti värittää jonkin sivun. Antakaa hyvät ihmiset lapsillenne aikaa, sitä pystyy köyhäkin antamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:49"]
Siis Suomessa ei ole oikeasti köyhiä, joten tämä koko keräys on täysin turha. Kannattaa laittaa se kymppi vaikka SPR:lle tai jonnekin, mitä kautta se oikeasti menee sitä tarvitseville.
[/quote]
Ei sekään ole ihan varmaa. Suuret kulut, ei siellä työntekijät pääjohtajineen ilmaiseksi työskentele.
Mutta se täytyy sanoa, että aika on kulkenut ohitseni. Sitä kukin vertaa niihin omiin lapsuuden jouluihin. Itselläni ne oli hyvinkin köyhiä ja niihin verrattuna alkaa kaduttaa, että itsekin osallistuin tänä vuonna jouluapuun tarjoten ruoka-apuna lähes koko "joulurepertuaarin". Olisi pitänyt ymmärtää olla osallistumatta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:49"]
[/quote]
Kuinka paljon siitä kympistä menee SPRn kautta kohteeseen? Itse en lihota hyväntekeväisyysjärjestöjen johtajien lompakkoa.
[/quote]
jaa-a. Myivät varmaan huutonetissä.
Tai ainakin joku lapsi toivottavasti ilahtuu ja kokee jouluiloa, kun ei tiedä, joutuuko seuraavan yön nukkumaan taas puukot piilotettuna hänen patjansa alleenja joutuuko lähtemään pakoon yötaipaleelle, kun isä vähän riehuu joulun kunniaksi.
Ja kyllä, olen itse elänyt tällaisen lapsuuden ja äiti ei uskalanut erota, koska isä uhkasi tappaa meidät. Siihen pelkoon ja ahdistukseen olisi tuonut iloa, jos joku olisi antanut jotain ihanaa lahjaksi kaiken pelon keskelle.
[/quote]
Itsekin olen elänyt tuollaisen lapsuuden ja joku ihana lahja on viimeinen asia mitä ajattelin, kun yritin vain pitää itseni ja pikkusisarukset hengissä.
Ja me ei tosiaankaan saatu mitään lahjoituksia, lahjakortteja, tai lahjoja avustuksina.
Olette kaikki lahjoittajat ihan mahtavia tyyppejä! Älkää välittäkö noista kerjääjistä, jotka haluavat tehdä tiliä hyväntekeväisyydellä.
[/quote]
Toki näin on. Mutta nyt onkin kyse siitä, että ihmiset haluavat laittaa jotain ja tuntuu, että moni haluaa kouluttaa köyhän lasta nöyräksi antamalla jotain arkista ja pientä ja sanoo, että joutaa olla tyytyväinen, eikä olla nirso. On parempi olla antamatta sitten mitään. Joulu ei ole minusta lapselle se paikka, missä kasvatuksellisesti halutaan antaa hänen kokea pettymyksiä, koska pettymykset kasvattavat.
Vaan itse haluan ajatella niin, että jos suurin toive on pitää itsensä ja sisarensa hengissä, olisi bonusta saada jotain ihanaa siihen joltain lahoittajalta.
Mutta en jatka tästä enempää. Jatkakaa ihan rauhassa köyhien lasten kouluttamista nöyryyteen. Hyvää joulumieltä jokaiselle, joka paketoi lahjaa vihan vimmassa, että pitää sen olla tyytyväinen tähän, että jotain saa.
[/quote]Miksi se on "köyhän lapsen" opettamista nöyräksi, jos lahja ei ole kallis.Halpakin lahja voi olla hyvä ja mieluisa. Ei se lahjan hyvyys ole hinnassa. Meillä on kyllä rahaa ostaa vaikka mitä , mutta silti lapset toivoo niitä kyniä ja värityskirjoja. Hienointa mitä ne tietää on se kun äiti värittää jonkin sivun. Antakaa hyvät ihmiset lapsillenne aikaa, sitä pystyy köyhäkin antamaan.
Ehkä kyse on luonteesta. Hyvävaraisissa on ahneita kuten myös köyhemmissäkin. Meidän perhe eli köyhyydessä 70-luvulla, mikä on jättänyt jäljet varmasti meihin kaikkiin. Äiti oli ostanut sisarelleni (kirjanpitäjä) puuvillalakanoita joululahjaksi. Ne eivät kelvanneet hänelle, vaan hän vaati satiinilakanoita. Hän sai haluamansa ja puuvillaiset annettiin minulle (2 ylempää korkekoulututkintoa). Hyvin on uni niissä maittanut... : )
Joku tuossa aiemmin mainitsi, että Joulupuu-lahjan pitäisi olla sellainen, että se saa köyhän lapsen hetkeksi tuntemaan olevansa samalla viivalla rikkaiden lasten kanssa. Mutta eihän se mikään "Päivä prinsessana" -keräys ole?
Itse en todellakaan näe, että turhakelahjoista on hyötyä kenellekään, kaikista vähiten köyhälle ihmiselle. Siis jokin vuoden trendilelu, jolla leikitään viikon verran ja sitten se unohtuu nurkkaan keräämään pölyä, kun ei se loppujen lopuksi niin mielenkiintoinen ollutkaan. Tämä on siis sen arvoista, kunhan saa hetken tuntea saavansa samaa kuin parempiosaisetkin? Minä en kyllä ajattelisi noin, jos olisin itse se köyhä lapsi. Jos saa vuoden aikana hyvin vähän mitään, toivoisi niiden harvojen lahjojen olevan jotain kestävämpää ja hyödyllisempää.
Täydellinen lahja olisi sekä iloinen yllätys ja sellainen, josta on hyötyä pitkäksi aikaa. Kyllä sellaisia lahjoja maailmasta löytyyy, edullisestikin, jos näkee vaivaa.
Mutta valitettavasti tällaiseen keräykseen sisältyy samat riskit kuin lahjansaamiseen ylipäätään. Miettikää nyt paljonko tälläkin palstalla ihan normiperheet valittavat joulu-, hää- ja synttärilahjoista! Viimeistään siinä monen sivun puuduttavassa väittelyssä huomaa, että monien ihmiset käsitykset hyvästä lahjasta eivät todellakaan kohtaa. Joku sanoo että Pentikit ja Marimekot lentävät heti roskiin, kun ne eivät sovi sisustukseen. Jonkin muun mielestä Pentikit ja Marimekot ovat sellaisia laadukkaita lahjoja, jotka sopivat kaikille.
Samalla tavalla se kallis trendilelu voi jollekin lapselle olla totaalisen väärä. Muistan itsekin lapsena nieleskelleeni pettymystä ja esittäneeni iloista, kun olin toivonut yhtä tiettyä leikkiautoa ja sain kalliin barbinuken. Mikä tahansa lahja voi olla pettymys, jos se ei kohtaa saajan toivetta.
Jos se köyhän lapsen äiti tai isä panisi vuoden aikana syrjään 2 euroa kuussa, hän voisi ostaa itse lapselleen yhden 24 euron joululahjan. Ei tarvitsisi sitten raivota netissä, että paska lahjoittaja antoi liian halvan lahjan.
Jos minulla olisi 15 euroa laittaa lahjaan, kumpi siis olisi parempi vaihtoehto
a.http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/poikien-kalsarit-9417932--malli
b. http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/lelut/lego-70800-pakoliidin-6300248
Ihan kuin keskiluokkaistenkaan perheiden lapset saisi mitään valtavia joululahjoja. Jossain perheissä varmasti saa, toisissa ei. Itse voisin kuvitella, etten olisi saanut kännykkää tai mitään kallista leluhärpäkettä, vaikka olen ihan hyvin tienaavien vanhempien ainut lapsi. Joululahjat oli kirjoja, pelejä, villasukkia, suklaata, yöpukuja jne. Oli se toki helpompaa, koska tiesi saavansa ne merkkifarkut tai barbien ihan normaaleina hankintoina, ei tarvinnut toivoa niitä jouluksi.
Mutta siis joo, vähävaraisilla voi olla vääristyneet kuvitelmat varakkaampien perheiden joulunvietosta ja ne keskituloiset perheet antaa tuonne keräykseen niitä joulun 'pehmopaketteja', joita omilleenkin, ei mitään elektroniikaa tai viimeisimpiä leluhittejä 85 eurosta ylöspäin.
Lelu tai turhake on mukavampi lahja kuin joku peruskäyttötavara. Toinen hyvä nyrkkisääntö on, että mitä et kehtaisi kaverisynttärilahjaan laittaa, älä laita joulupuuhun. Vähän kalliimpi pitäisi joulupuulahjan kuitenkin olla.
(Antaisko kukaan kaverisynttäreillä kalsareita?)