YÖKKÖJEN yökuulumisia
Täältä löytyy esittelyjä ja "alkukartoituksia":
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (84)
Mukavaa, että jossakin on nukuttu edes yksi yö vähän paremmin. Meillä unikoulu sai pikkuisen kolauksen kun tyttöön (6kk) iski oksennustauti. Onneksi kesti vaan yhden päivän (viime pe), mutta sen seurauksena annoin tissiä yöllä ja päivällä, kun maito kesti sisällä.
Tämän jälkeen yötä ollet hieman rauhallisempia. Pääsääntoisesti klo 9 nukkumaan ja syö pari kertaa ennen puolta yötä. Sitten nukkunut yhdellä heräämisellä omassa sängyssä 5:een, jolloin otan viereen ja nukkuu siinä 8:aan. Näin ollen oon ihan tyytyväinen tähän tahtiin (aikaisemmin 30min välein hereillä).
Unikoulu ainakin meillä on tuottanut ihan kivasti tulostakin (nukkuu omassa sängyssä ja heräilee enää muutaman kerran yössä 10 kerran sijaan, nukahtaa sinne muidenkin kun äidin kanssa). Välillä niitä huonoja öitä tietysti on, mutta se on normaalia. Sanoisinko, että enemmän tai vähemmän huutoa ja suurempaa valvomista meillä tähän vaiheeseen pääsyyn kesti n. 2 vkoa. Yöt hoidettiin miehen kanssa puoliksi (toinen hoiti eka tytön 6kk valvomisen ja siirty sitte hoitaa esikoista 2,5v, joka heräili tytön huutoon myös). Kaikesta huolimatta rankka urakka tähän mennessä fyysisesti ja etenkin henkisesti (huutoa/kitinää on kamala kuunnella väsyneenä). Tästä jatketaan sitte seuraavana ens vuoden puolella yösyötön totaalilopetuksella. Täytyy eka kerätä voimia, kun sekin aika talkoo (kokemusta on...). Niin ja täytyy toivoa, että tälläsenä nää yöt nyt pysyy seuraavat viikot.
Tytöllä on kamala eroahdistus päällä just nyt. Alkaa heti parkumaan kun häviän näkyvistä hereillä ollessaankin. Niin ja vierastaa oikein urakalla muita nyt. Itku tulee kun vieras tuijottaa tyttöä. Aattelinki, että tääki varmaan hankaloittaa öitä, kun huomaa yksin olevansa sängyssään (nukkui koko yön vieressä vielä 3 vkoa sitten).
Voimia kaikille edelleen!
Lohku ja tyttö 6kk+poika 2,5v
Heh, "hauska" kuulla että Frimmy ei ole meitä jättänyt ;-)
Vaikka itse kanssa vannoin etä nyt jää tämä unikoulu niin eilen taas aloitettiin uudella tarmolla ja vielä koko yö. Poika huusi ja kiukkusi omassa sängyssään sitten kurkku suorana melkein 2 h putkeen 02-04. Muutaman kerran hermot meni aivan totaalisesti ja menin keittiöön hieman "tuulettumaan". Toisaalta sitten herättiin 09.30.
Miestä vaan käy sääliksi kun ei sitten saanut unta enään 04 jälkeen. Sanoin kyllä että menisi nukkumaan toiseen huoneeseen mutta ei suostunut.
Ja Tseta sanou aika osuvasti, pitää muistaa ensi yönä, "Noh, pohjalta on onneks ainoa suunta ylöspäin. :)"
Meinasi taas mennä hermot kun sukujuhlissa joku taas kyseli että miten poika nukkuu. Sanoin siihen että todella huonosti, ollaan koko perhe aika väsyneitä. Sitten tuli se vakiovastaus joka saa minut aina näkemään punaista "Joo, sellaista se pikkuvauva aika on, kyllä meilläkin valvottiin ja syötiin kerran yössä, sellaista se on!". Argh! Niin, olisikin vain "kerran yössä" --> LUKSUSTA!!!
Tsemppiä kaikille!
- Aivilo & JImi 7 kk -
onneks pojalla on lääkärineuvola huomenna, niin sanon kyllä että saa korvatki tarkastaa samalla jos vaikka oiski oireeton tulehdus tai jotaki. muutenkin kysyä vinkkejä mitä tässä vois tehdä.
meillä siis on nyt n. 5 yötä mies nukkunut toisessa huoneessa kun poika haluaa viereen. itse en saa enään oikeen nukuttua ollenkaan. la-su yö oli kaikista kamalin tähän mennessä. nukuin vajaa 2 tuntia ite 4-6 välillä. poika nukahti n klo 23. itse menin sit siitä tunnin päästä sänkyyn. pyöriskelin ja kyöriskelin stressaantuneena sägyssä n 40 min ja olin jo pääsemässä uneen niin poika heräs n. klo 1.40. ei autttanu kun viereen piti päästä. mutta sitten rupeski pyöriskeleen ja itkemään silmät kiinni piehtaroi.. sitten heräs oikeen kunnolla taas kerran valvomaan.
poika itki ja minä itkin ja välillä ei itkeny kumpikaan. oikeesti mun piti jo itse lähteä välillä pois huoneesta ku olin niin hermona että millon saan oikeen nukkua. yritin aina välillä nukkua ja antaa pojan jokeltaa mutta alko sitten itekmään ku ei kukaan huomannu ym. (en kyllä ees muista tarkalleen miten meni).
kuitenki n. klo 04 poika sit viimein nukahti ja menin ite toiseen huoneeseen ku mies sano että mene nyt nukkumaan, mä katon. mutta klo 6 taas heräsin ku poika itki ja mies veti sikeitä vieressä tietämättömänä mistään mitään. ajoin sitte miehen toiseen huoneeseen että jos sais nukuttua itse pojan vieressä. :) no kyllä se 8 asti nukku pyöriskellen siinä ja itekki ehkä ihan pikkusen sain nukuttua, kunnes alko itkemään ja sit herätin kun ei enään jaksanu edes yrittää nukkua. klo 10.30 sit mentiin jo päikkäreille ja itekki nukuin. laps heräs klo 13 jamies hoiti lapsen sitte siihen asti että heräsin klo 15 päivällä. oli nimittäin vähä pönttö sekasi.
on tuo pikku kaveri melko sitkas kyllä. eilen tosiaan heräs yhden aikaan päikkäreiltä ja valvoi ilta kahteentoista! sitte vasta viimein nukahti. eli meillä on kaikki vähä sekasi täällä. viime yönä nukuttiin pojan kanssa meidän sängyssä ja mies taas yksin toisessa huoneessa niin sain sitte itekkin vähä paremmin nukuttua, mitä nyt vähä väliä piti nousta antaa tissiä niin et tissinpäät kipiänä. mutta nukuin kuitenki 03-10 välisenä aikana jonku verran. tänäään näyttäs taas olevan vanha rytmi päällä.
niin ja sorry vaan tätä tekstiä ei varmaan jaksa kukaan lukia ku niin sekavasti kirjoitettu ja ilman isoja kirjaimia. :D mutta kirjottelempa kuitenki. :D
jaksamisia meille kaikille!!!
catha ja poika 8,5kk
Mites Marge - Mun mielestä 6 kk ei enää "tarvitse" yötissiä - eli kun kiinteitä aloitellaan niin pitäisi sitten jo pärjätä niillä.
Miten Lohkun unikoulu? Kuulostaa että tulosta tulee/ja ei tule...
Kaiot - monet sanoo että kun nukkuu hyvät päikkärit - nukkuu yölläkin hyvin. Mä ainakin totesin sen tuossa viime viikolla että näin todellakin oli. Mä oon kanssa joskus vaihtanu vaipan kun neiti tuntuu sitä moittivan - mutta siinä on se vaara että herää vielä paremmin...
Frimmy - en mäkään muista öisiä tapahtumia jos en kirjaa ylös. Joskus olen piruuttani kirjannut, että tiedän mitä siinä yön aikana oikein tapahtuu. Itse on jo niin sekasin ettei tiedä onko nukkunut vaiko eikö. Meillä ei tutti eikä tissilapsi - silti yöheräilee. Me ollaan myös naurettu että tyttö pelkää että "menettää" jotain jos nukkuu pitkään =) Täytyy siis olla valppaana. Oisko tosiaan niin että pitäis pitää noin pitkä illalla tuo hereilläolojakso. Meidän kohta 7 kk ei kyllä millään tahdo jaksaa edes sitä 3 h, koska ne päiväunet on sitä puolta tuntia....Teilläkin siis poika nukkui hyvin mummolassa - mikä ihme on se mummon taika??? Meillä oli mummo kylässä 4 yötä ja KAIKKI 4 yötä neiti nukkui 8 h yöunet!!! Mummo lähti - lähti unetkin.
Möyri - meillä oli just tuo tuttiongelma - se tippui ja sitten itkua. Me sitten vieroitettiin tyttö tutista pois, ja vähän parani asia. Nyt osaa jo nukahtaa itsekseenkin (joskus). Ja tiedän just ton kun SAIS nukkua niin ei enää osaa ja siitäkin turhautuu..
Tseta - mun pitäis kans tehdä kouluhommia, mutta eipä tällä unimäärällä jaksa. Lisäksi kun päiväunet on niitä puolituntisia - ei ehdi oikein edes mitään alottamaan. Joku muukin mainitsi siitä eroahdistuksesta, luulen että meillä on sitä kans. Heti tulee huutoa kun katoan sekunniksikin näkyvistä.
Aivilo - meillä ei väliä missä nukkuu, aina on lyhkäset unet.
Te joiden vauvelit nukkuvat kans noita lyhkäsiä päikkäreitä - monetko unet tulee päivän aikana? Meillä kun tyttö saattaa nukkua neljät puolituntiset. Ja yölläkään ei nuku yhteensä kuin max. 9 h.
Fiiu - niin tuttuja tuntemuksia noi yön turhautumiset. Mä tahdon kans tiuskia ja sitten tyttö aistii sen ja rupeaa huutamaan.Viime aikoina olen yrittänyt tsempata ja rauhoittaa itseni. Välillä menee paremmin, välillä huonommin.
Mutta nyt neiti on nukkunut kohta tunnin - menen siis odottelemaan että herää eka kerran...
Afternoon ja tyttö 6,5 kk
Mä soitin Ensikodin neuvontapuhelimeen ja sain seuraavia ohjeita:
Päivärytmi säännölliseksi esim. 6 kk-ikäiselle:
klo 7-8 aamupala
9-11 päiväunet
11 lounas
14 välipala
15-17 päiväunet
17 päivällinen
20 iltapala
21 yöunille
Toisin sanoen ruokailuvälit olivat meillä liian lyhyet, pitäisi olla 3-4 tuntia. Päiväunien pituus on meillä kohdallaan - niistä pitää pitää kiinni. Lisäksi suositteli kiinteiden ruokien lisäystä pikkuhiljaa ts. useampi kiinteä ateria ja määrän kasvattaminen pikku hiljaa (nyt meillä maistellaan lounasaikaan). Ja tissille nukuttaminen kielletty, kuin myös pullolle - suositteli, että isi nukuttaa tassuttamalla. Aluksi kannattaisi kokeilla nukuttajana jotakuta vieraampaan henkilöä. Tähän rytmiin siirrytään pikku hiljaa ja toivotaan, että vaikutus näkyy joskus öissäkin. Tämä kuulostaa musta ihanan helpolta, näin aluksi ei tarvitse puuttua yöheräämisiin lainkaan - päivällä sitä vielä jonkin verran jaksaa yrittää.
Mainittakoon, että meillä on ollut yksi unelmayö: poika nukahti klo 21 pinnikseen, sitten ekalle syötölle viereen vasta klo 00 ja muut syötöt klo 2 ja 6. Tätä edelsi mun käväisy pikkujouluissa eli poitsu oli ilman äiskää klo 16-20. Tuolloin imetin klo 16 ja 20.15, iskä antoi kiinteän aterian kuuden aikaan. Tosin poika oli itkenyt kolme varttia seiskan jälkeen :-(
Harkitsin kuitenkin, että voisin olla joka ilta ko. ajan poissa ja mies saa hoitaa lapset ;-)
Kertokaahan, millä keinoilla te ylipäänsä selviätte väsymyksen kanssa? Mä olen yrittänyt nukkua päiväunia (tosin vaikuttaa siten, ettei illalla meinaa tulla uni) ja lisäksi syön karkkia - sokerista saa kivan piristysruiskeen, tosin väliaikaisen.
Tsemppiä kaikille!
Marge kera poitsu 5 kk 3 viikkoa (ja esikoinen 4,5 v.)
Tässä vielä tietoa Ensikodin neuvontapuhelimesta:
Helsingin ensikodin Baby Blues -yksikkö tarjoaa vauvaperheille lyhytaikaista (alle 2 kk) ja/tai kiireellistä ympärivuorokautista hoitoa sekä avopalveluja. Yksikkö on tarkoitettu perheille, joissa äidillä on masennusta tai muita mielenterveyden ongelmia, perhe on uupunut, perhetilanne on kriisiytynyt tai perhe tarvitsee apua vuorokausirytmeihin.
Neuvontapuhelin 726 1466, päivystys ti ja ke, klo 9.00-12.00
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/helsingin_ensiko…
Just kun mä uhosin, että nyt meillä on tutti pois käytöstä, niin pari yötä on ollu niin levottomia, että pakko oli ottaa tutti takas..
Alkuyö menee parin tunnin pätkissä, mutta sitten alkaa hulina, yleensä viimestään klo 3. Vähintään tunnin välen tai useammin imetän tai annan tuttia.
Oltiin neuvolassa, ja täti rohkaisi ihanasti, ja suunnitteli, että unikouluhoitaja tulis meillä käymään, joskus tammikuussa. Mä kyllä haluaisin jaksaa imettää öisin vielä tuonne 8-kuiseks, vaikka varmaan toki pärjäis ilmankin, kuten Afternoon totesitkin. Se vaan on toisaalta niin kivaakin. Mun täytyy olla päästäni vialla.
Catha, voimia unettomuuteen. Tuo on sellanen kierre, jota on vaikea katkasta. Mulla auttoi, se, että pahimpaan heräilyaikaan menin eri huoneeseen nukkumaan ja mies tutitti poikaa edes pari tuntia, niin tiesin, että sen saan olla rauhassa. Vaikka unta en saanutkaan, niin sai kuitenkin maata rauhassa. Mä luin kirjaa neljän aikaan. Ja söin. Mulla on edelleen banaani, tai jotain yöpöydällä, luin joltain unettomuussivuilta vinkin, että hiilihydraatit helpottais nukahtamista. Ja mulla toimii. Hampaista viis, nyt on uni tärkeämpää.
Marge: mua auttaa kestämään tämän tilanteen seuraava juttu: kävin alkuraskauden seulonnoissa (seeruminäyte ja niskapoimu), joissa sain normaalin riskilukeman, jonka perusteella ei siis kutsuttu lapsivesinäytteeseen. Mutta, tuloksissa oli yksi pahasti epänormaali lukema, PAPP-A -istukkahormoni, oli aivan liian matalalla. Kukaan ei oikein osannu sanoa, mitä se tarkoittaa, kun sitä ei ole tutkittu ikinä. Sen verran tiedetään, että se voi tarkoittaa kohonnutta Downin syndrooma -riskiä, tai riskiä johonkin harvinaiseen kehitysvammaan. Se myös saattaa olla merkkinä, että vauva ei kasvaisi hyvin tai että raskausmyrkytyksen riski on kohonnut. Joka tapauksessa mua ja vauvaa seurattiin tiiviisti äitipolilla raskauden ajan, ja vaikka kaikki vaikutti olevan kunnossa, oli raskausaika yhtä h....ttiä.
Nyt mulla on kuitenkin kaikesta huolimatta terve lapsi, josta muistan joka päivä olla kiitollinen. Jotenkin tuo juttu asettaa mulla nää yövalvomiset oikeaan mittasuhteeseen. Nää menee ohi. En tarkoita ettenkö ois väsyny tai valittaisi (mähän valitan koko ajan), mutta tuo kokemus auttaa kestämään valvomiset.
Voimia!
Kaiot, poika 5 kk ja tyttö 2v3kk[
Kiitos Marge tosta ensikoti infosta!!! Meillä ei kyllä poika millään kestä hereillä 4tuntia, niinkun siinä esimerkissä ehdotettiin. Iltaisin jaksaa kolme tuntia (tänään 17.30-20.40) hät hätään, mut päivisin se kaks on maksimi.
Meillä poika oli viime la. mummolassa yötä ja nukkui tietysti kun enkeli! Kotiin tultuaan, ei niin hyvin, mutta tällä kyllä pärjää jo paremmin. Viimeyö:
* nukkumaan 21.00
* 01.00 heräs-tutti suuhun nukahti
* 02.00 heräs - tissiä
* 06.00 heräs - tissiä
* 07.00 heräs - tutti
* 08.00 ylös
Mummolassa tosiaan heräs kaks kertaa ja syötyään nukahti heti, ei mitän tutti ongelmaa! Kotona nukkuu kypärämyssy päässä niin minimoin tuttiongelman;)
Nyt odotellaan sitten millanen tää yö on. Päiväunet oli minimaaliset ja kiukku on ollut sen mukaista!
Voimia kaikille!
Möyri08
Tää on kyllä tavallaan ihana ketju kun täältä löytää niin paljon tuttuja ilmiöitä, mitä muut (joiden lapset nukkuu hyvin) ei ymmärrä.
Tseta kertoi supon antaneensa jos hampaat särkee.. Tuo on mun mielestä ollut tosi hankalaa arvioida! Mä muutama viikko sitten olin ihan varma että poika tekee kolmatta hammasta ja siksi on taas hankalampaa, tungin sitä suppoa sitten varuilta useana iltana...kunnes tajusin että enhän mä nyt voi näitä viikkotolkulla sille antaa kun ei sitä hammasta näy ei kuulu. Eikä se sitten ollutkaan sitä, vieläkään ei sitä hammasta kuulu. Mä vain luulin, kun jotenkin sitä haluaa aina löytää SYYN miksi toinen ei nuku. Hankalaa kun ei oikeasti osaa ottaa selvää että milloin se niitä hampeja todella tekee..
Aivilon ärtymys sukulaisten "kyllähän vauvat valvottaa"-kommenttiin on myös hyvin tuttua. Siis ARGH. Muut ei todellakaan tiedä mitä on heräillä vielä 10kk kanssa jatkuvasti ja yli kymmenen kertaa yössä! Se EI ole sama kuin jos lapsi kerran yössä herää tai silloin tällöin valvottaa.
Toinen ärsytys sukulaisilta on sitten se, että vaikuttaa kuin ne yrittäisi etsiä että mitä mä teen väärin kun en saa lastani nukkumaan. Tuntuu että leimataan huonoksi äidiksi.
Kylläpäs Cathan yöt kuulostaa rankalta! Kuten tietty monilla muillakin... Voimia!
Afternoon ja Möyri08: Ai teilläkin on koettu mummon taikaa! Mikähän ihme siinä tosiaan on. Suosittelen kuitenkin kaikille väsyneille tuota taikaa, niin saa edes välillä levätä. Mummot rules.
Marge: Hienoa kun soitit. Avun ja neuvon hakeminen kannattaa aina, ei tässä ole pakko yksin taistella.
Kaiot: Kuulostaa hyvältä että unikouluhoitaja tulisi teille käymään. Toivottavasti saisit vielä kuitenkin imetyksen sopimaan yökuvioihin jos niin haluat. Yleisesti ottaen unikoulujen kanssa yöimetys ei kyllä sovi kovin hyvin, mutta kysele neuvoja siltä hoitajalta.
Meillä on mennyt nyt edelliset kolme yötä tavallaan hyvin. Paitsi vähän mättää yhä. Entiseen (ja teidän muiden tilanteisiin) verrattuna kyllä loistavasti.
Poika on nukkunut yhtäjaksoisesti yöt. (WAU!) Ainut ongelma on, että se yö päättyy jo neljän jälkeen. Meillä herätään nykyään näköjään joka aamu viimeistään 4.50, sen jälkeen ei todellakaan millään konstilla enää nukahdeta. Poika on aivan virkeä. Yleensä 5.30 asti mä yritän nukuttaa sitä, ilman tulosta. Sitten me kyllä noustaan ylös. En haluaisi antaa pojalle kuvaa että joskus 4.30 on ihan ok herätä, siksi ei nousta heti vaikka tiedän ettei nukahda.
En ymmärrä miten ei jaksa nukkua, laskin kuitenkin että nukkuu nyt vuorokaudessa vain noin 11h, eiks se oo aika niukasti alle vuoden ikäiselle.. Yöunien pituus siis 8h, 3h päiväunta 2 erässä.
Törmäsin muuten kummalliseen tietoon kun kaverini oli käynyt lapsensa kanssa fysioterapeutilla. Ihan muista syistä siis, mutta fys.ter. oli huomannut että kaverin lapsi (6kk) vetää selkää helposti kaarelle itkiessä. Ja muutenkin selälleen laitettaessa. Oli sanonut että se voi aiheuttaa ongelmia nukkumisessa. Että näin ilmenee että lapsi jotenkin hahmottaa selkäpuolensa vahvemmin kuin vatsapuolensa (olikohan se näin päin?) ja se voi jotenkin aiheuttaa ahdistusta omasta kehosta ja johtaa siten yövalvomisiin. Että pitäisi jotenkin jumpata että tuo helpottaisi. (sai se ohjeetkin ihan, en oo niistä tarkemmin kysellyt.)
Kaverini siksi kertoi tästä tiedosta mulle, kun meidän poika kans veti tosi vahvasti itseään kaarelle, ja nukkumisvaikeuksia on ollut. Voisiko tuossa olla siis jotain perää? Kun meillä nyt kävelyn oppimisen myötä on helpottanut, eli ehkä se kehon hahmotus on nyt pystyasennossa tasaantunut..? En tiedä... Kuulostaa vähän kummalliselta että tällaisesta asiasta ei ikinä aiemmin ole missään kuullut, että onkohan tuo totta vai mistä se fys.ter tuon asian lie keksinyt..
Onko teidän muiden yökukkujat selkää kaarelle vetäviä?
Frimmy ja poika, pian 11kk.
Meillä vedellään jo ekoja päikkäreitä...
Niinhän se meni kun uumoilinkin että huonot päikkärit-huono yö. kaks ekaa pätkää nyt oli kuitenkin 3h mut outoa on se että jossain vaiheessa riitti että syötän n. 02 ja 06 ja välillä söi vasta aamulla ton tokan, vaikka hulinoi koko yön, mut tutti riitti. Nyt ei rauhotu, ennen kun saa imeä tissiä??? Ei todellakaan ole ollut tissilapsi. Nyt herää myös känisemään ja itkeskelemään tutti suussakin (kypärämyssyllä kun nukkuu) eikä rauhotu ennen tota tissiä? Ehkä pitäs koittaa tassutella, mut kun huuto vaan yltyy ja haluis mahd. nopeesti takas unee. Ei sillä nälkä voi olla... tai sitten on.
Välillä mä mieti, että pidänkö poikaa liian vähän sylissä? Onko jotain läheisyyden kaipuuta toi hulina...pitää ehkä kokeilla joku päivä sylitellä oikee urakalla ja katsoa tuottaako tulosta;) Ehkä tää on vaa sitä syyn etsimistä...
Tänään aamulla oli toi ärsyyntymisraja taas aika matalalla. Poika alotti kitinänkin tosi aikasin ja niimpä laitoin nukkumaan tuntia aiemmin, jo 9.00. Oli kuulemma miehen mukaan heränny jo 7.15, mut mä havahduin vasta 7.45 ja sit noustiin tissin jälkeen ylös.
Frimmy: kuullostaa ahdistavalta tuo teidän heräämis aika! Paljon voimia sulle. Kesällä vois ehkä paremmin jaksaakin mutta kun nyt on pimeetä viel 9.00 ni tuntuu täysin epäinhimilliseltä herätä tohon aikaan! Jaksaako poika olla kauan hereillä kun herää noin aikasee?
No, mun sähköjänis alkaa heräillä, täytyy lopetella. Ihanaa kun ootte täällä jakamassa fiiliksiä!
Möyri08 + poika 6kk
Mä en tajua, kun nää yöt ja päiväunet on taas huonontunu tosi paljon. Päikkäreiltä herää jo puolen tunnin jälkeen vaikka tutti on suussa. Just heräs, mutta tais nukahtaa uudelleen kun kävin heiluttamassa vaunuja.
Yöt on aika kamalia. ehkä pari kahden tunnin pätkää oli viime yönä. Uutta oli viime yönä se, että ei nukahtanu tutilla vaan pyöri niin kauan että annoin tissiä. ei kuitenkaan itke, vaan kattoo väsyneenä, että auta äiti, en saa unta.
Onneks joillakin on edistystä, ainakin Frimmyllä.
Möyri, meillä taitaa olla aika samanlainen tilanne, vauvatkin on suunnilleen samanikäsiä. Tutti- ja tissihärdelli on päällä. Neuvolan täti sanoi, että joillakin auttaa vaan se, että ei pelkästään lopeteta yösyöttöjä vaan jätetään unikoulussa tuttikin pois.
just tällä hetkellä mä en jaksa yrittää mitään. Pakko vaan pyristellä päivästä toiseen ja odottaa että aika kuluu ja toivoa että se korjaa tätä asiaa. Joo, taidan mennä säälimään itseäni sohvalle karkkipussin kanssa, ennenkuin jompikumpi tenavista herää.
Kiitti kaikille, jotka olette kommentoineet. Ihanaa, kun pystyy jakaa näitä juttuja.
Masentunut Kaiot, poika 5kk ja tyttö 2v3kk
Margelle kiitos tuosta päivärytmistä. Se sai ajattelemaan että on vissiin aika tärkeä kun useassa paikassa sitä painotetaan. Ja oikeasti on todella tärkeää hakea apua kun/jos alkaa näytää siltä että yksin ei jaksa...
Me käytiin yksityisellä Unikoulussa. Alkuun oli lääkäri ja sen jälkeen saatiin Uniopelta vinkkejä. Sen mukaan sitten aloitetaan unikoulu joulupyhien jälkeen kotona. Summa Summarun näin se menee.
Tarkka päivärytmi on kaiken a&o.
- 08:00- herätys. EI saa antaa nukkua pidempään.
- Aamupala
- 11:00 - lounas
- 11:00-13:00 Päikkärit
- 14:00 välipala
- 16:00-18:00 Päikkärit
- Illallinen
- 21:00 iltarutiinit + puuro
- 22:00 nukkumaan
- 06:00 aamutissi (EI aikaisemmin)
- 08:00 herätys jne...
Eli aika sama aikataulu kuin Margella paitsi vasta 22.00 nukkumaan niin riittää unta sinne aamuun asti. Mitään pikkupäikkäreitä EI saa ottaa välissä. Tissitellään tasasin välein . Haleja ja pusuja erikoisen paljon ;-) Yötissi + tutti pois. Pitää nukahtaa omaan sänkyyn. Jos/kun alkaa huutaa niin hyssytellään ja mennään pois. Ylös ei nosteta ellei mene hysteeriseksi.
Suurin anti tuosta varmaan oli että sai uskoa että jaksaa vetää sen läpi, ja ihan konkreettiset ohjeet miten toimitaan. Tuo tassuttelu ei ole tuottanut tulosta joten pakko ottaa järeämmät keinot kehiin. Kuulemma ensimmäinen yö on ihan horror mutta toinen ja kolmas jo paremmat.
Kaiot: Varmaan saa paljon voimaa kun jaksaa ajatella noin positiivisesti ja olla kiitollinen siitä mitä on. Vaikka välillä (yöllä) tuntuu että voisi huutaa kurkku suorana toiselle niin on se oma pienokainen silti niin ihana ja arvokas lahja.
Frimmy: Itsekkin olen sortunut tuohon särkylääkkeen antamiseen joskus. Kun toinen vaan itkee ja itkee niin tekee ja keksii melkein mitä tahansa että voisi helpottaa toisen oloa. Ja todella vaikeaa sanoa milloin on hampaat kipeät.
Ei tosin kuulosta kivalta tuo aikainen herätys. Oletko kokeillut jos laittaisit lapsen myöhemmin nukkumaan?
Möyri & Kaiot: Tissi & tuttihärdellistä. Meillä kanssa alkaa olla sama juttu. Jotenkin tuntuu että nämä yöt ei vaan parane ennenkuin molemmista luovutaan.
Uniope sanoi että kun yötissittelyn jättää pois alkaa lapsi syödä enemmän päivällä. Samoin kun pitää säännölliset ruoka-ajat lapselle tulee selkeämpi ero kylläisen ja nälkäisen välille (vähän vaikea selittää..)
Joo, mutta kaikille tsemppiä ja jaksamista!
- Aivilo & Jimi 7 kk -
Piti sanomani, että on hienoa jos vielä imetätte vauvojanne =) Ei siis ollut tarkoitus arvostella kun sanoin että 6 kk pärjää jo ilman yösyöttöjä. Olin vain asiaa kysellyt neuvolassa kun meidän tyttö ei halunnut syödä yöllä ja mua kuitenkin kehotettiin häntä ruokkimaan. Neuvolan täti sitten sanoi että kyllä 6 kk sitten jo pärjää ilman yösyöttöäkin kun kerran päivällä syö hyvin.
Kiitos teille, jotka olitte noita ohjeellisia hyviä päivärytmejä laittaneet.Olisin kysynyt, että kun noissa päivärytmin ohjeissa on noi 2x2h päikkärit - olisiko siellä mitään ohjetta sellaiselle, jonka lapsi ei vaan suostu nukkumaan kun puolen tunnin -40 min päikkärit? Ei auta hyssyttelyt, ei kärryttelyt - aina herää eikä enää uudestaan nukahda. Muuten meillä onkin tuo oheinen rytmi käytössä - päikkäreitä vaan on 3-4 ja valveillaolojaksot lyhempiä noiden pikku-unien takia. Aamut meillä tahtoo vähän venyä koska itsekin nukun jos tyttö nukkuu. Nimittäin aamuyö on meillä usein parempi kuin iltayö. Viime yönäkin meni se 5 h sitten kahden jälkeen. Siihen asti oli taas yhtä rumbaa.
Ja tuosta fysioterapiajutusta voisin ottaa selvää kun me saatiin just lähete lastenpolin fysyöterapeutille. Voisin kysyä häneltä asiaa. Saatiin lähete kun tytön käsiä ja jalkoja pitää neuvolan tädin mukaan kuulemma jumpata - me ei itse niissä mitään outoa nähdä. Jalat ehkä vähän "laiskat" kun ei oo hyppyytetty jaloilla vielä kovinkaan paljon. En tiedä sitten pitäisikö hankkia sellainen kävelytuoli tai hyppykiikku että tulis jalkoihin voimaa.
Joulua ja mummoja kylään odotellessa =)
t. Afternoon ja tyttö viikon päästä 7kk
Aivilo & Marge: kiitti noista päivärytmeistä. Nuo nukkumaanmenoajat illalla tuntuu tosi myöhäsiltä, meillä kun mennään jo 19.30. eikä ainakaan vielä, kun ikää nyt 5kk ja 1vko, jaksa pysyä noin pitkään hereillä päiväunien välillä, tai sitten ainakin huutaa suoraa huutoa. Mutta varmaan reilun kuukauden kuluttua, kun ikää 6kk, tilanne onkin toinen.
Nuo ruokarytmit sinänsä vaikuttaa hyviltä. Meillä tosin syödään vasta 2xpäivässä kiinteitä, ja neuvolantäti oli sitä mieltä että hedelmäsose -välipala vaan lisätään 6kk neuvolaan mennessä. Mutta en mä meinaakaan lopettaa yöimetyksiä ennenkuin 5 kiinteää ruokaa menee päivässä.
Tuokin oli hyvä vinkki, että vauvan pitäis erottaa, että koska on nälkä. Mulla ainakin on se virhe, että mä automaattisesti tarjoan tissiä vähän väliä. Kun mä ajattelen, että jos päivällä syö, niin ei syö sitten yöllä.
Meidän poika on aika pullero, kiinteät uppoaa tosi hyvin ja niinkuin tiedätte, tissi kelpaa. Mä välillä oikeasti mietin, että onkohan sillä todella nälkä parin tunnin välein, kun paljon sitä pitempää syöttöväliä meillä ei kyllä ole koskaan ollut, muutakuin satunnaisesti. Onko teidän muiden yösyöpöttelijät pulleroita?
Johtuukohan tiheä yösyönti siitä, että on pullero vai pulleus siitä että syö tiheästi?
Nyt täytyy mennä.
Kaiot
Meillä on taas päikkärit menny ihan miten sattuu. Ne toiset, pitkät päikkärit alko 2 tuntia edellisten loppumisesta niin että kun laitoin pojalle kypärämyssyn päähän ni nukahti jo!!! Yritä nyt siinä venyttää 4 tuntiin valveillaolo aikaa! No päikkärit kesti 25min. ja silmät papanallaan. Minä heijasin sinnikkäästi uneen ja sain kestämään vaunuissa sitten 12.30-15.00 mut kaks kertaa siis herän ihan silmät auki ja varmaan neljä-viis kertaa sain käydä heijaamassa muuten uneen. En sitten tiedä olisko pitän ottaa ylös heti vai tehdä niinkun tein? Mut jos ottaa ylös sieltä ni sit huutaa ja kiukkuaa koko ajan kun on väsy.
No yritin sit venyttää sitä valveillaolo aikaa, et jos jaksais olla ylhäällä, mut 2h15min ja huuto oli hirmunen. Laitoin sänkyy ja nukahti sinne 30min. 17.45-18.15. Tiedän et on liian myöhänen päikkärirytmi, mut en voinu muuta. Nyt se sitten taistelee tässä lattialla mun jaloissa kun ei pääs kontilleen;) Nukuttaa, mut ei nukuta;)
Katotaa, miten yö menee! Aivilo: meillä tosiaan taitaa olla aika sama juttu noiden muksujen kanssa!
Meillä poikasyö musta tosi paljon päivällä, mut syö silti yölläkin? Tässä esimerkkipäivä:
* aamula 1,5dl puuroa ja 1/2 prk. hedelmäsosetta
* lounas 1prk liha sose + 1prk. hedelmäsose
* välipala 1 prk. hedelmäsose
* päivällinen sama kun lounas
* iltapalana puuroa 1,5 -2dl + 1/2 prk hedelmäsosetta
tähän vielä tissittelyt aamulla, päivällä, illalla ja yöllä
Nii ja meidän poika on hoikka ja äärimmäisen aktiivinen:)
kyllä varmaan pitäis pärjätä yö ilman tissiä, mut en oo jaksanu koittaa kun haluun nopeesti nukkua itse uudelleen. Mäkin taidan syöttää liian usein, kun toi tissi menee useesti just ruokailujen väliin...
Hyvää tai parempaa yötä kaikille!
Möyri08+poika 6kk
Möyri08: Mä en koe kuitenkaan noita varhaisia aamuja läheskään niin pahana kuin yövalvomisia. Yhtäjaksoinen uni on mun elämän a ja o. Pitää vaan itsekin mennä ajoissa nukkuu. (Tai siis PITÄISI!)
Onneksi mies on ollut loistava tuki aamuheräilyissä. Tekee paljon iltavuoroa, joten on usein aamut kotona. Usein ihan vapaaehtoisesti tarjoutuu nousemaan pojan kanssa, mä saan jatkaa nukkumista. Mies nukkuu sitten pienet päikkärit ennen töihinmenoa.
Yöheräilyissä miehestä taas ei jotenkin ollut juurikaan apua, jotenkin tää rytmi sopii sille paljon paremmin olla tukena. Mulla on välillä ihan syyllinen olo kun se antaa mun nukkua vaikka sehän meistä töissäkin käy.. (Toisaalta se on ehkä huomannut että kotona on paljon kivempaa jos en ole ihan umpiväsynyt ja siten kiukkuinen...)
Ei poika sitten tosiaan jaksa pitkään valvoa kun herää noin aikaisin, ekat päikkärit alkaa nykyään yleensä 7-8välillä jos on viiden maissa herännyt. Yleensä nukkuu silloin noin tunnin, mutta tänään huikeat kolme tuntia.
Vitsi teillä muuten syödään hyvin! Meillä ei noita määriä mene vaikka ikää on paljon enemmän. Vaikka huomaa kyllä että heti kun nukkuu paremmin niin jaksaa syödäkin paremmin.
Aivilo: On kokeiltu myöhempää nukkumaanmenoa, sama heräämisaika vaikka menisi vasta 22nukkumaan.. Tällä hetkellä tuntuu että ihan sama mitä tekee niin pojan herätyskello soi 4.45. En tiedä sitten vaikuttaisiko pikkuhiljaa ajanmyötä, eihän me pitkään oo vielä tällä kaavalla menty.
Ja oikeastaan tuossa myöhempään valvomisessa olisi pääsääntöisesti se ongelma, ettei millään jaksaisi sitten kaksilla päikkäreillä, nytkin sinne 20-21maihin saa sinnitellä. Enkä haluaisi lisätä päiväunien määrää enää uudestaan tässä iässä, mun mielestä ne on nyt sopivat. (paitsi että nyt kyllä silti välillä tarvii kolmet kun aamut on aikaistuneet ja ekat päikyt jo niin varhain..)
Frimmy ja poika pian 11kk
Voihan voi...Kyllä täällä nyt todellakin koetellaan äidin valvomiskykyjä. Kirjottelinkin aiemmin, että tyttö 6kk oli oksennustaudissa viime pe. No, siitä selvittiin kunnialla, niin nyt veljellä 2,5v iski flunssa eilen ja sehän tiesi tietenkin viime yölle vaikeuksia. Onneksi tyttö nukkuu nyt keskimäärin 3 herätyksellä 21-5 välisen ajan ja vieressä tissitellen klo 5-8. Näin ollen on "varaa" herätä pojan kanssa muutama kerta ja omaa untakin saa pari tuntia.
Kiitos kovasti päivärytmiohjelmista kaikille niitä laittaneille. Hyvä kun voi peilata omaa tekemmistään johonkin asiantuntijan näkemyksiin. Meilläkin kyllä kuulutaan siihen porukkaan, jolle päikkäreidenkin nukkuminen on yhtä tuskaa eli nukkuu 12-14 välillä, kun heijaan kärryjä n.5 kertaa välillä. Toiset päikyt onkin vaan 30min klo. 17-18 välillä. Ihan virkeenä jaksaa touhuilla kuitenkin tällä nukkumisella, joten kai nukkuu sitten sopivasti.
Siihen fysioterapeutin kommenttiin nukkumisesta piti sanomani, että oliskohan siinä kyse asennon ja lihasjänteyden (=tonuksen) vaikutuksesta nukkumiseen. Meillä ainakin tyttö nukkuu parhaiten mahallaan ja tuolloin ärsytys tulee vatsa- eli koukistuspuolelle. Hänellä kun juuri on ollut selkä- eli ojennuspuolella lihasjänteys enemmän koholla (=tykännyt heittää itseään mm. taaksepäin sylissä ja nousta seisomaan aikaisin). Näin ollen mahallaan (tai kyljellään)ollessa alusta ei aktivoi jo valmiiksi koholla olevaa lihasjänteyttä vaan päinvastoin ja lapsi malttaa nukkua jumppaamisen sijaan ehkä paremmin. Itse ainakin olen asiaan yrittänyt vaikuttaa myös siten esim., että pyrin kantamaan tyttöä tytön ollessa mahallaan sylissä (=ei aktivoi ojennus puolta). Vähän monimutkaisesti kirjoitettu...
Oikeesti ootte kaikki kullan arvoisia tässä valvomishärdellissä. Vertaistuki on kyllä parasta, mitä nyt voi saada. Sinniä vaan kaikille. Jaahans kutsuhuuto käy, joten palataan...
Lohku tyttö 6kk + poika 2,5v
Liittyen tuohon Frimmyn aikaisempaan viestiin, jossa oli noista meikäläisen suppokokeiluista..
Meillä tosiaan oli hampaiden kanssa se tilanne, että se hammas näkyy ihan selvästi, ei vain ole tullut täysin ikenestä läpi. Vähän tuntui, että auttoi öihin, mutta aika hässäkkää tää vieläkin on.
Viime yöstä on aika heikot muistikuvat, mutta ei oo vissiin kauhean montaa kertaa herännyt. Oltiin mummilassa ja nukuttiin yhdessä, ehkä se vaikutti.
Oon myös törmänny tähän ilmiöön, että kyllä vauvan kuuluukin valvottaa. Oon moneen kertaan selittänyt, että jos vauva herää 5-10 kertaa yössä 10kuisena, niin se ei minkään mittapuun mukaan ole normaalia. Joo-o.
Pakko meidänkin on jotain unikoulua kohta ottaa, selkeistä päivärytmeistä vois alottaa. Ollaan vain aika paljon menossa, mikä sotkee aika paljon just noita säännöllisiä rytmejä. Ja ihan varmasti tää meidän liikkuvuus (käydään jossain pari kertaa viikossa, esim. mummilassa tai kaupassa) rikkoo noita öitä.
Muutosta ei oo kauhean isosti tulossa, palaan koulun penkille tammikuussa, joten ihan turha rakennella mitään kotirytmejä, kun poika menee mummilaan hoitoon ja automatkat kuitenkin sotkee kaiken. Eli mun pitää huomioida automatkat kun teen päivärytmejä pojalle.
Väsynyttä ajatusten virtaa..
-Tseta ja poika 10kk
Niin mä muutin vähän päivärytmiä tiistaista alkaen. Heti seuraavana yönä huomas muutoksen. Nyt tiistaista lähtien menty suurin piirtein näin:
- 8.30-9.00 herätys
-9.30 puuro
-10.30 ulos lenkille poika ottanu päikkärit rattaissa n. 30min-tunti
-12.00 lounas
-15.00 välipala
-15-17 päikkärit
-18.00 päivällinen
-21.00 puuro + iltarutiinit
-22.00 nukkumaan
Puolen tunnin heittoja kumpaankin suuntaan kun en oo ite vielä tottunut heräämänn näinn aikasin ja vielä vähän kokeilen että mikä aika ois hyvä. Mutta siis SUURI KIITOS teille jotka laitoitta noista päivärytmeistä esimerkkejä!! Ja muutenki kiitos kaikille! Viikonloppuna kun oli ne kauheimat yöt niin tulin yöllä lukemaan vertaistuka niin muisti että en ole ainoa. Neuvolassa myös ehottivat tuota että aikaisemmin ylös niin kerkeää kahet päikkärit nukkua.
Vielä tahtoo vähä olla hankalaa tuo nukkumaan meneneminen päivällä kun on niin sinnikäs valvoja mutta äiti on onneks joka päivä nuilla viimeisilllä päikkäreillä nukahtanut ensin kun poikaa nukuttanut että on poikakin antanut periksi ja nukahtanut :D
Niin sii meillä nukutaan vielä miehen kans eri huoneissa kun en jaksa nyt yöllä alkaa säätään, otan viereen ja annan tissiä.. johonki 01-02 asti yöllä jaksan rauhottaa muuten kun tissillää mutta sitte annan. Tamminkuun puolella sit opetus omaan sänkyyn kokonaan, yötissi pois ja omaan huoneeseen. Joulu kummisjin sotkis jos nyt opettelis ja sit menis uusiksi.
Niin nyt kolmena viimeisenä yönä mies on laittanut nukkumaan kun yritän sitö et ei nukahtas tissille. Ihan hyvin sekin onnistunut joten tyytyväinen olen tähän hetkeen. Öistä en muista muuta kun että poika pyörii unissaan ympäri sänkyä ja heräilee nyt n. 2 tunnin välein ja lykkään aina tissin niin jatkanu unia ihan hyvin.
Tämmöstä tällä kertaa... Voimia edelleen kaikille!! ja kiitos vielä kerran!!!
catha ja poika 8,5kk [http://lla ]
Pitäisi nukkua nyt, mutta kipaan myös purkautumista.
Meillä on nyt kolmena yönä peräkkäin (viimeyönä onneka 23-24) huudettu ihan kaarellaan tunti. Sylissä saa kannela ja rauhottaa vaikka millä, edes tissi ei auttanut kun hetkeksi. En tajua. Hampaita ei näy eikä kuulu, jten tuskin sitä. Huutamisen jälkeen nukkui kyllä 5.30 asti,onneks, mut sit aamuyö oli sitä normaalia hulinaa.
No tänään mulla oli yks työkeikka puoleltapäivin ja lankomies oli hoitamassa poikaa. Tämä ei sitten suostunut nukkumaan kun tunnin, vaikka oli aamusta asti ollut hereillä reilu 3h!!! Normaalisti 2h on maksimi. No oli yrittänyt saada uudelleen 2h päästä nukkumaan, mutta huutoa oli ollut. Muutenkaan ei suostunu olee kun sylissä tietokoneella ja olivat sit kuunnelleet kaikkea Tenavatähdistä Joel Hallikaiseen. Tulin 14.30 kotiin niin minua odotti vauva joka hymyili tyhmää hymyä ja silmät seiso päässä! Ei muuta kun tissille, välipalaa ja 15.00 vaunuihin. Nyt nukkuu ja oon kerran joutun käydä laittamassa tutin.
Mulla painaa luomet tonnin! Yö valvominen ja sitten toi työkeikka, jossa piti olla 110 lasissa skarppina niin nyt on paukut poissa...ja pelkään että yöllä on taas sama huutokonsertti tiedossa! Mummo on tulossa vielä illaks kun olis yhdet pikkujoulut...lasi terästettyä glögiä niin tää mamma hyytyy sinne juhliin;)
Catha: hienoa, jos teillä on alkanut ees jotenkin helpottaa! Musta tuntuu että meidän hakee nyt uudestaan noita omia rytmejään ja siks kaikki on ihan sekasin.
Voimia kaikille, nyt kallistun hetkeks sohvalle, jos itkuhälyytin antaa luvan!
Möyri08
Meillä meni viime yö yllättävän hyvin, poika nukkui ekan pätkän neljä tuntia. Heräs ekan kerran puoli kahdelta, seuraavan kerran vähän ennen neljää, jonka jälkeen otin viereen. Heräili vieressä aika paljon, muutaman kerran vissiin, ja suuttui kun en ois antanut tissiä. Annoin sit kuitenkin, että sai toisen rauhoittumaan. Annoin eilen illalla pojalle supon, että oisko se sitten auttanut. Ehkä hampaita ja ikeniä särkee niin paljon, ettei saa sen takia nukuttua. Noh, pohjalta on onneks ainoa suunta ylöspäin. :)