♦♦♦ SYYS04 Keksiviikkoa! ♦♦♦
Onkohan nyt edes keskiviikko:) Jotenkin olin jo huomenna lähdössä pikkujouluihin, mutta pitänee malttaa vielä pari päivää:)
T: Ynis
Kommentit (17)
monia potilaita!toivottavasti taudit jo helpottaa!
meidän tautirupeamassa ei näy loppua.
pikkuherralla taitaa olla rs-virus,lääkäri peloitteli.keuhkokuvat otettiin ja niistä ei löytynyt mitään.täytyy vaan tarkkailla ettei mene hengitys piukaksi,jos niin heti tyksiin,kävi käsky!
nelosella alkaa parenemaan päin.
kolmonen on nyt ollut jo viikon poissa eskrista.yskii ku hevonen ja ääni poissa.
kakkoselle nousi eilen kuume ja oksensi yskä puuskassaan.
esikko on jo päässyt angiinastaan ja ollut koulussakin viimeviikosta,mutta tänään heillä uimakoulua joten hyvä sauma saada taas tautia.niillä on niin kiirus siellä ettei ehditä ees kunnolla kuivailemaan itseään,ennen ku seuraava ryhmä saapuu=(
itse ole aivan tukossa ja lukossa ja voimaton.
mies lähti tänään 2 viikon saikun jälkeen taas töihin ja mä yritän saada elämästä ja arjesta taas kiinni.
tutista olette ahkeraan vieroittaneet.mä taidan olla niin lässy etten raaski.vaikka saankin tuttia nostaa vaihtelevasti pitkin yötä,mutta on se niin ihana apu kun itketään ja porutaan.täytyy tunnustaa että meidän pikkuherra nro 4:sella oli iltavelli pullo vielä elokuussa,2kk ennen 4v synttäreitä.Lego-landin matkalle sitten päätin ettei iso poika ota pulloa mukaan ja kivuttomasti siitä sitten luopuikin.kotona taas kun oltiin näki veljen pullot kaapissa ja kerran koitti,josko hänkin vielä=)mutta siihen jäi!
meillä onkin kaikilla 4 aiemmalla ollut peukalot,pöh.ne vasta onkin ongelmallisia,lopetuksen suhteen!esikoiselle on jäänyt paha tapa pitää peukkua illalla nukkumaan menessa,vaikka on jo 9v=(
hammaslääkärinkin kanssa juteltu ja kaikki poppakonstit koitettu.niin iso neiti kun osaa sanoa että omathan ovat hampaani...
ensi keväänä tulee hammasraudat,katsotaan mahtuuko peukalo sitten vielä suuhun=)
muut ovatkin kynnelin avulla luopuneet peukalosta,mutta pitkään sitäkin taistoa kävimme.noin 4-5 vuotiaiksi,tyttöjen kohdalla.pojalla taas 1,5 v peukku tulehtui kovin pahasti,jatkuvasta imemisestä ja siihen loppui.
terveisiä ja tervehdys säteitä sairastupiin~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
L+5
Oikein hyvää huomenta!
Väkkärä-pienoinen on ihan kipiä :( Ab-kuuri aloitettiin maanantaina, mutta ei ole vielä merkittävää muutosta havaittavissa. Korviin minä en näe, ehkä tulehdus sentään alkaa helpottaa. Ai niin, silmät ei enää rähmi ihan solkenaan, hyvä. Nenästä tulee paksua, veristä tavaraa. Onko verisyys ihan ok???
Tutti. Kokemuksen syvällä rintaäänellä :) uskallan sanoa, että mitä pikemmin, sen helpommin. Se mikä pätee juuri minun lapsiini, pätee varmasti miljooniin muihinkin :))) Pyörsky ja Väkkärä ovat molemmat luopuneet tuteistaan, kun ikää on ollut 1v 1vko (sattumalta päivälleen saman ikäisinä). Kumpikaan ei itkenyt perään, ekana iltana vähän hakivat tuttia, mutta siinä se. Pyörskyllä tutti oli ollut vain nukkuessa jo pitemmän aikaa, Väkkärällä vähän hereillä ollessakin.
Olikohan eilen, kun luin jonkun hammaslääkärin sanoneen, että mahdolliset purentavirheet voidaan korjata, vaikka tuttia olisi luputettu vielä viisivuotiaanakin. Siitä, mitä tutin syöminen vanhemman lapsen suun motoriikan kehittymiselle aiheuttaa, ei h-lääkäri sanonut mitään. Kummitätini, puheen kehitykseen " keskittynyt" lastentarhanopettaja, sen sijaan on pitänyt minulle hirmu palopuheen aiheesta. Suun lihasten kehittymiselle on tärkeää paitsi tutittomuus, myös karkean ruoan syöminen. Itse en ole aihetta " opiskellut" , mutta käy minun järkeeni.
T-P:lle " kaiken antamisesta" . Ei kenenkään ole terveellistä saada kaikkea :) Täytyy jäädä jotain, mitä toivoakin. *ihan hymyssäsuin*
Teoriani lasten rakastamisesta... Jos rakkautta mitattaisiin litroissa (jotta se voi sataa lasten päälle, sen täytyy olla nestettä :)), niin sitä tulee oma kannu jokaisen lapsen mukana. Kannu on siitä erikoinen, että se ei tyhjene käytettäessä ollenkaan, vaan uutta tulee koko ajan (mieletöntä logistiikkaa!). Huoli siitä, ettei rakkautta riitä kaikille, on turha, koska yhtä " kannullista" ei edes tarvitse yrittää jakaa :)
Koska lapset ovat erilaisia, myös nesteen väri, lämpötila ja koostumus vaihtelevat. Jonkun kohdalla neste läikkyy yli pienestäkin heilahduksesta, toisen kohdalla kannua saa kallistella ihan tosissaan, että sieltä saa ensimmäisen pisaran tulemaan. Sitten voikin käydä niinkuin paksulle salaattikastikkeelle tai Heinz-ketsupille lasipullosta, että tavaraa tulee aivan valtavasti.
aos vaikenee - mutta vain hetkeksi
pikainen moi.
Ayap, ihana toi sun lastenrakastamisteoria!! Noin mäkin se ajattelisin, vaikka nyt ei ole vielä kun tämä yks kenelle kaataa rakkautta...
Tutista. Meillä se on vielä megatärkeä. Tekisi mieli jo vierottaa, mutta ajattelin että josko sais syödä sitä vielä tammikuulle, kun meillä etelänmatka edessä, menis lennot yms. paremmin. Vierotetaan sitten.
Pottailu sujuu päivä päivältä paremmin. Nyt tulee melkein aika pissa ja /tai kakka pottaan, ainakin 4 kertaa päivässä. Vaippoja säästyy jo.
Omaa napaa, väsyttää, yö oli kamala kun poika heräili itkemään monta kertaa. Kovasti mielessä myös kirjaimellisesti oman navan tuntemukset, kun kakkosta kuumeilen.... oireita kuvittelen kovasti mutta jotenkin on vahva tunne että nega sieltä lopulta pamahtaa ja punainen lippu en s viikolla :( Muutenkin taas tosi saamaton olo, täyty alkaa tästä hommiin ettei mene tämäkin päivä vaan nettailuksi....
Paranemista kipeilla ja jaksua väsyneille!! Tää poistuu nyt taklavasemmalle murjottamaan.
äitiku ja poju 1 v 2 kk
*ryömii esiin kolostaan, sekä symbolisesti että ihan kirjaimellisesti*
Levillä oli kivaa ja rankkaa, kuten muillakin. Kivaa oli:
- käydä kylpylässä Kukkuun ja lapsosten kanssa. Pojat leikkivät isossa altaassa, äidit ja vauvat (Lilli uuden korvapannan kanssa :-) ) vauva-altaassa. Ja Lilli tykkäsi!
- olla pulkkamäessä melkein koko porukalla. Kaikki lapset ja melkein kaikki aikuiset olivat mukana. Isot pojat suksilla, pienemmät isot pulkalla ja vaaperot nukkuivat rattaissaan tai katselivat sisarustensa menoa.
- käydä yksin hiihtämässä.
- paljon muuta.
Rankkaa oli
- kun Lillin silmätulehdus ei talttunutkaan paikalliselta terveydenhoitajalta saadulla lääkkeellä.
- kun Lilli valvoi yöt. Tainnutin hänet joka heräämisellä tissille, ettei koko mökki heräisi. Ei fiksu veto, nyt on edessä uusi yötissivieroitus. Mutta se oli huonoista vaihtoehdoista paras.
- viimeinen iltapäivä, kun oli ihan ylimaallisen kylmä! Palelin vielä monta päivää sen jälkeen.
- paljon muuta.
Kotiin palatessa oli vastassa kaaos, väsynyt muuttoporukka ja tavarakasoja joka puolella. Ja Kotipizzaa. Nyt pikkuhiljaa olen raivannut itselleni reitin ulos, tietokoneelle, löytänyt puhtaita vaatteita niin itselleni kuin koko lapsille. Odottelen epätoivoisesti putkimiestä, että pääsisin suihkuun ja voisin alkaa pestä pyykkiä. Nii-in, meillä ei ole suihkuakaan, piti käydä uimahallissa peseytymässä. Onneksi netti ei välitä hajuyhteyttä :-P Meillä syödään eineksiä kertakäyttölautasilta, keittiö ja vaatekaapit on atomeina eteisen lattialla, pino ulottuu melkein kattoon asti, ja jättää vain kapean kulkuväylän.
KÄytiin lääkärissä saamassa parempia silmätippoja. Lillillä ei ole korvatulehdusta. Poika on terve, mutta väsynyt. Esikoinen ja mies yskii kilpaa Lillin kanssa. Tämä kaaos on ahdistavaa. Joten elämä ei hymyile nyt kovin leveästi, mutta kyllä tämä varmaan tästä. Ajan kanssa.
Ayap, tuosta rakkaudesta, en ole ikinä kuullut sille parempaa määritelmää! Kyllä, allekirjoitan joka sanan. Juuri noin se on! Mammat, käsitykseni Ayapista maailman viisaimpana äitinä, vain vahvistui Levillä. Muitakin käsityksiä mitä joistain mammoista oli, vahvistuivat, joistain ihan muutin käsitystäni.
Nyt menen käymään tuolla kilopalstalla, katsomaan olisko kukaan muu avannut kilopinoa.
T. Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥
Kovasti tauteja liikkeellä syyslaposten joukossa,parantava puhallus kaukkiin kipeisiin korviin ja hus taudit pois!!
Meillä V on pysynyt koko syksyn ihmeen terveenä,koputampa puuta.
Levinmatkalaisten kuulumisia on ollut kiva lukea,uskonettämatka on ollut antoisa mutta varmati raskas.
Meillä V tekee poskihampaita ja oireilee kyllä selvästi niitä enemmän kuin aikaisempia hampaita. onkos kukaan muu vastaavaa huomannut? Maitokaan ei meinannut eilen kelvata ja kiinteitä ei mene oikeastaan ollenkaan ja kovin kärttyinenkin on. onneksi tuli nämät ajat vasta pohjanmaanreissun jälkeen,muutoin oisin laittanut reissaamisen piikkiin. Kauralatistus jatkunut jo kaksi viikko,kipii!! luulen että sopii ja kauraa en syytä kiukkuiluun,kun kakka ollut ihan ok. tai ainakin täytyy odottaa että hammmujen tekoon tulee taukoa,ennen kuin alkaa muuta miettiin.
Kun on näitä rasittavampia päiviä,niin alkaa hiipiä mieleen olisiko kaikille parhaaksi jos menisin töihin. mutta sitten ei kuitenkaan.Välillä tekisi mieli ansioitakin vähän enemmän,mutta sitten mietin taas että katsotaan nyt joku aika,ens vuoden puolelle ainakin. joulun välipäiviski meen pienelle työkeikalle,se onkin ihan ok mulle,välipäivät on jotenkin tyliä ollut musta aina.
Ilma on mitä masentavin,sekin saattaa mielialaan vaikuttaa.
Nyt kotihommiin,poju nukkuu.
tiivii ja V
kirjoitusvirheitä,suonette anteeksi,kun näpäimistöstä puuttuu välilyönti ja 3 kirjainta,tai ne laatat on irronneet (miksiköhän? ) niin se vaikeuttaa kirjoittamista.
Toinen aamu perään, että herättiin 7.50. Ja syy: mies nukkui olkkarissa. Tai siis syy on se, että herätyskello ei soinut kello 6.
Tarkoitin eilen " kaiken saamisella" sitä kaikkea rakkautta. En siis tavaran tai kaiken tahdon läpi saamista. Mutta en siis ottanut hernettä nenuun Ayapin sanoista;)
No eipä mulla muuta ollutkaan. Jos vaan tuo ukkeli nukahtais. Aamupäivä meni pihalla ja kaverilla taas. Ihanasti aika kuluu, kun on seuraa. Ei taideta iltapäivällä edes ehtiä kaupungille, kun menee unet luultavasti sinne kolmeen asti.
Nyt käyn taas kurkkaan, josko Onska nukkuis.
T-P
Mies varmaan saa slaagin, kun tulee töistä:) Laitoin toisetkin ja otin pois, kun luulin vääriksi ja totesin ne sittenkin juuri siihen paikkaan kuuluviksi. Siinä vaiheessa vaan piti tulla jo sisälle.
Kävin myös hakemassa Plantagenista joulukukkia. Pitäis vaan saada pöytiä tyhjiksi, että kukat mahtuu jonnekin. Miten niin alotan joulun ajoissa:) Olen ihan fiiliksissä!
Ankkis, mihin suuntaan muutit käsityksiä? :-) Tsemppiä remonttimyllerrykseen!
Taas on kiirettä pitäny.Poika läks tarhan kanssa Kaapelille talvi sirkuksee ja piti mennä aikasemmin tarhaan.Yleensä mennää tarhalta jumppaa,mut nyt kävästii pika aamiaisella kotona..ja jumpasta kauppaa.
Tiesin et ku tällänen aamu ni en osaa nukkua ja otin nukahtamisläkkeen..Poika tuli herättää klo1 ku verhot oli jotenki pahasti :-/ Meil on kyl24h palvelu jos on hätä,mut nuo verhot ei kyllä täyttäny hädän kriteereitä!!Päästii kuitenki nukkumaa..
Nyt typy unilla ja ku herää ni heti poikaa hakemaa.Niil on jumpassa uinti kerta ja sillon alotus tunnin aiemmin,joten kiirusta on tässä iltapäivässäki.
Miehen vanhemmat tulee huomen,mut onneks vasta iltapäiväl et ei tarvi nyt siivota!En ois jaksanu!!!Ovat yhen yön ja poikulainen lähtee niiden mukaa..
Allekirjoitus myös Ayapin viisaisiin rakkauden sanoihin! :-)
Ankkis:Kiva että olet hengissä :-) Ja kuka suihusta välittää,jos netti toimii!
Olen tässä miettiny typyn korvia et mistä tiiän auttaako kuuri nytkää kun ei ollu kunnon oireita...Lääkäri vaa et hyvin kuulee ja puhe kehittyy..Niinpä!!
Nyt kahvi ja keksi odottaa..jaksa äiti porskuttaa!!Ja miehellä tietty treeni ilta,joten yssiksee saa ahertaa.
jatu
leegoilla varustettuna?? Kyseli mies, kun kotiin tulin. Alhaalta pilkistää kulmahammas ja neiti ei tee muuta kuin huutaa. :-( Panadoliakaam ei voi enää enempää antaa. Menen kuuntelemaan ja kantamaan, ei se itkua hiljennä mutta saa sanoa että jotain on yrittänyt.
Ihana tuo Ayapin määritelmä! :-)
Ankkis, kiva kun kaivauduit pinoon sieltä muuttolaatikoiden keskeltä! Jaksuja ja järjestelyintoa!
Lila75 ja Sini
Onko se niin, että sitten kun on enemmän nelijöitä, niin ei tarvitse siivota niin useasti, kun roskat levittyvät laajemmalle ja niitä ei huomaa?! Meillä imuroidaan päivittäin ja joka päivä siivoan jotain ja misään ei näy mitään!:/
Ihanasti kirjoitettu Ayap!
Lila: Olisitten kovasti tervetulleita lauantaina, itse asiassa olinkin miettinyt jo teitä ja että olisi kiva nähdä. Mutta en tiedä tästä meidän taudista:/ Lääkäriässä käytiin eilen ja ei nähnyt korvaan, korvalääkärille saisi ajan vasta maanataiksi, pe aamuna mennää yksityiselle yleislääkärille jos se pystyisi jotain tekemään. Tauti vaan pahenee:(
Aavis ja Motti
Jotenkin on vetämätön olo, vaikka on saanut pidempään nukkua. Se on kai sitä väsymystä, joka ei yhdellä hyvällä yöllä lähde. Toivossa on, että ensi yökin on hyvä ja sais nukkua. Peruspositiivinen luonteeni taas on ärsyyntynyt, kun ylihuomenna pitää taas töihin.
Jos rauhoittuis sohvalle katsoon csi:n ja sitten pehkuihin. Jotenkin ärsyttää taas kaikki, eikä mies vähiten... Aika hiljakseen täällä ollaan kotona. Ärsyttää niin moni asia (puhumaton), että en edes viitsi ottaa asioita esille.
Kunhan tulin vaan avautuun:)
T-P
Missä kaikki, muuttamassa ja remontoimassako? :)
Laiska minä, ei meinaa millään jaksaa kirjoittaa.
Poikaa alkaa olla jo paranemaan päin.Parina viime yönä herännyt vaan kerran. Ihanaa. Edelleen kyllä tosi itkuinen aamulla ja päikkärien jälkeen ja ulkona ei viihdy yhtään. Tänään koitettiin ihan hetki ulkoilla mutta ei siitä mitään tullut.
Ankkis, voimia remontin kanssa. Mä olin edelliskesänä ihan loppu vaikka ei sillon ollut edes lasta ja vain keittiöremppa menossa...
Tiivii, meilläkin taidetaan tehdä poskihampaita ja ruoka ja juoma ei maistu. En kyllä ole varma meneekö syömättömyys keuhkoputkentulehduksen vai hampaiden tulon piikkiin mutta joskus aikaisempia hampaita tehdessä ei syönyt oikein mitään. Nyt meillä on muuten mennyt viikko että poika ei kunnolla ole syönyt lämmintä ruokaa.Nyt illalla onneksi maistui jo koko lautasellinen puuroa.
Huomenna oon menossa työpaikalle käymään. Ahdistaa. Vien vaan sen osittaisen hoitovapaan ilmoituslomakkeen ja samalla moikkaan työkavereita. Varmaan taas konkretisoituu tää töihinmeno ja ahdistus sen kun kasvaa....
Vauvapeukut on täällä pystyssä äitikuulle ja Tealle ja muillekin tarvitseville:)
Helli
Kiva, Ankkis,että olet palannut vahvuuteen. Minuakin ihan vilutti teidän puolestanne :( Pari päivää mietin jälkeenpäin, miksi siellä ulkona oikein itsenne vilustutitte. Pedanttiset syysäidit haluavat, ettei vain kukaan enää likasta mökkiä ;) Voi että, kun minulla olisi ollut enemmän aikaa teille *harmmittelee niin, että oikein rinnasta kouraisee*
Antsa on taas oma iloinen itsensä. Nousee seisomaan kaikkia mahdollisia tukia vasten ja kokeilee jo tuntumaa vain yhden käden kanssa :) Meinasi tänään nousta ylös ihan ilman tukeakin, mutta mätkähti takaisin istumaan. Niin, ja pohjelihaksiaan vahvistaa, kun pitää kiinni tuolista ja nousee kyykkyyn-ylös.
Töissä on tulossa rankahko viikonloppu. Neljänä iltana 800 vierasta syömässä, olen luvannut vetää nuo hulinat (vaíkka eihän se hulina ole mitään syysvauvahulinoihin verrattuna ;)). Ensi viikon keskiviikkona hellittää, nyt hiukan etukäteen jänskättää...
Voikaa hyvin!!
Saamuska
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5687691&p=1&tmode=1&smode…
T: LiLi
Ps. Pikkurinsessa oli nukkunut vähän paremmin yön! Jospa tauti alkais talttua.