Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YÖKKÖJEN yökuulumisia

04.12.2008 |

Täältä löytyy esittelyjä ja "alkukartoituksia":

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on 4 v. esikoinen ja tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Tuo esikoiselle (ja miehellekin) pienistäkin vihastuminen oli loppujen lopuksi se syy, miksi päätin ryhtyä unikouluun. Podin todella suurta syyllisyyttä kohtuuttomasta ankaruudesta esikoista kohtaan. Neuvolapsykologi sanoikin, että syyllisyys tuntuu vielä rankemmalta, kun on väsynyt.

BabyBlues-puhelusta taas jäi hyvin mieleen se, että väsynyt äiti ei ajattele loogisesti. Siellä mm. sanoivat, että jos vauva syö harvemmin, se syö sitten enemmän kerralla. Eli tiheät syötöt aiheuttavat "napostelua". Mä taisin imettää 5 kk iässä poikaa noin 7 kertaa päivässä + tiheät yötissittelyt päälle. BabyBlues-neuvojat sanoivat, että syötän useammin keskoslapsia syötetään ;-) Sittemmin olen imettänyt aamulla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla + unikoulun jälkeen yksi aamuyön syöttö noin klo 6.

Ymmärrän täysin myös tuon tunteen, ettei haluaisi luopua vauvan vieressä nukkumisesta. Nykyään imetänkin usein päivällä sängyssä. Syynä on myös se, ettei poika oikein enää jaksa muualla keskittyä tissittelyyn kun kaikki muu kiinnostaa niin kovasti.

Noissa Yökköjen ketjuissa on myös esimerkkejä erilaisista päivärytmeistä. Tärkeää on laittaa vauva nukkumaan päiväunille vasta kun on väsynyt. Meillä ollaan yöunien jälkeen aamulla hereillä noin 2 tuntia, päivällä noin 3 tuntia ja iltapäivällä 4 tuntia. Meillä rytmi on siis suurin piirtein tällainen: herätys ja aamutissi klo 7.15, 9.30-11 päivikset, 11 lounas, 13.30 välipala, 14-16.30 päiväunet, 16.45 päivällinen, 19 iltapuuro + iltapesut + iltasatu esikoisen kanssa yhdessä ja klo 20 imetys lastenhuoneessa ja nukkumaan. Usein lähellä nukkumaanmenoa poikaa saakin pitää sylissä enemmän, että jaksaa vielä hetken valvoa ennen nukkumaan menoa.

Mietin myös itse tuota "osittaista yöimetystä". Käytännössä se lienee vaikeampi toteuttaa kuin totaalinen yösyöttöjen lopettaminen. Luulen, että vauva ei ymmärrä miksi välillä öisin saa tissiä ja välillä ei. Helpommin ymmärtää sen, että yöllä ei syödä laisinkaan. Toisin sanoen mahdollisimman looginen ja yhdenmukainen toiminta yöaikaan tuottaa nopeammin tuloksia yörutiineihin. Minä en varsinkaan vierekkäin nukkuessa olisi pystynyt olemaan antamatta tissiä vain tiettyinä kellon aikoina sillä poika olisi saanut raivarit ja herännyt kokonaan.

Valitettavasti en usko, että teidänkään tilanteeseen tulee muutosta itsekseen. Mitä kauemmin unikoulua lykkää, sitä väsyneemmäksi vanhemmat tulevat. Meille neuvolapsykologi suositteli unikoulua noin puoli vuotiaana, sillä 8 kk iässä monilla on eroahdistus ja sen jälkeen motoriset taidot (mm. seisomaan opettelu) kehittyvät ja haittaavat unikoulun toteuttamista. Tietenkin lapsen tulee olla perusterve ennen unikouluun ryhtymistä (ei allergioita, hampaiden tuloa, tms.). Tarvittaessa lääkärinkäynti on siis paikallaan.

Voimia teille!

Marge ja poika 7,5 kk + tyttö 4 v.

Vierailija
2/84 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ed. viesti meni väärään ketjuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afternoon: meillä on ollut aivan samanlainen viikko!! Mä oon niin väsynyt ja itkuherkkä että jos joku sanoo poikkipuolisen sanankin niin pillahdan itkuun tai etin jotain kättä pidempää millä voisin tempasta. Lapsen kanssa jaksan olla yllättävänkin rauhallinen...

Viimeyönäkin parhaillaan heräsin neljä kertaa tunnissa ja muutoin tunnin välein 06.00 asti ja neljältä oli pahin huutojakso. 06.00:sta nukku sit melkee 09.00, mut ei kyl kauheesti auttanu. Sit kun silmissä painoi vielä edellisen päivän itkut, ni silmät oli aamulla aika turvoksissa ja "hiekkaa" täynnä.

Nyt poika meni yöksi mummolaan ja luultavasti nukkuu hyvin. Otan sieltä ehkä retkisängyn mukaan kun haen pojan, jos se huijaantuis kotonakin nukkumaa sit paremmin ku luulee olevansa kylässä...;) Tuli vaan ekaa kertaa sellanen olo että hylkään pojan kun vien pois yöksi. Toinen niin iloisena ryömii lattialla eikä oo ollenkaa tietoinen siitä miten äiti aikoo hylätä hänet kohta mummon (kylläkin hyvään )hoitoon. Aiemmin ei oo tullu mitään "huonoa oloa" siitä että vien yöksi hoitoon...nyt meinas itkukin tulla.

Varasin myös lastenlääkärille ajan huomiselle, varmistaakseni ettei pitkittyneestä nuhasta ole mennyt korviin (taas) tulehdusta ja aattelin muutenkin jutella jos lääkärillä olis tohon yöhulinaan jotain sanottavaa. Meillä kun huutaa nykyään tuttisuussakin, eli ei ole edes tutista kiinni!

No tällasta meillä. Joulu tulla jollottaa vaikkei siltä tunnukkaan. Hyvää joulun odotusta!

Möyri08+poika 6kk 11päivää

Vierailija
4/84 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ollaan täällä pohjoisessa joulun vietossa ja viime yö meni LOISTAVASTI!! Nukkumaan rättiväsyneenä tätien ja mummin riepotuksen jälkeen 21.30. Heräsi syömään 02 ja 04.00. Ylös noustiin sitten 07.45. Ihan uskomatonta.

Poika taintui nukkumaan heti syömisen jälkeen. Toivottavasti Lapin taika jatkuu!

Osaksi uskon että syy tähän on että täällä on kokoajan jotain uutta ihmeteltävää tai uusi syli. Joten actionia riittää ja yöllä nukuttaa sitten hyvin! Voisiko tässä olla syy myös mummolan taikaan?

Nopeasti ajattelin kanssa kommentoida tyota yösyöttöjen lopettamista ja aikaisemmin laittamaani aikataulua päivälle. Eli se oli 6kk-12 kk ikäiselle TERVEELLE vauvalle joka syö kiinteitä hyvin (4-5 krt päivässä??).

Eipä muuta, nyt nauttimaan ulos pakkaspäivästä! Tsemppiä kaikille yököille. Esim tuo Möyrin kuvailema 4 herätystä tunnissa käy ihan kidutuksesta aikuisille!!! Miten te jaksatte?

- Aivilo & Jimi 7kk -

Vierailija
5/84 |
25.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas yökyöpeleillä on joulu ja yöt menneet? TOIVON että kaikilla olisi parempaan päin. Pakkohan sen on joskus helpottaa.

Meillä menee nyt aikas hyvin, voinen taas uhkailla irtisanoutuvani tästä joukosta. Ennen joulua tehtiin kaksi hammasta peräkkäisinä öinä, ne oli yhtä huutoa ne yöt, ja päivät. Mutta nyt on mennyt useampi yö lähes kokonaan nukkuen.

Ja ehkä Aivilo oli oikeassa kyseenalaistaessaan että olenko kokeillut myöhempää nukkumaanmenoa, kun meillä oli liian varhaiset aamut ongelmana. Heti tuo kokeilu ei tosiaan toiminut, mutta nyt kun reilu viikko on myöhennetty nukkumaanmenoa, meidän rytmi on muokkautunut ja meillä nukutaan hyvin.

Tällä hetkellä meidän rytmi:

-Herää 6.30-7.00. Viidestä asti on edelleen hieman levotonta ollut, mutta jatkanut kuitenkin unia pienellä silityksellä.

-aamupuuro 7.30, maitopullo 8jälkeen (ei jaksa kerralla..)

-aamutorkuille klo 9-9.30 (riippuu vähän monelta herännyt, miten väsynyt)

-herää klo 10-11 (usein nukkuu tunnin, joskus pidempään)

-lounas+vähän maitoa (se minkä pöydässä mukista juo) klo11.30

-välipala 13.30

-päiväunille maitopullon saattelemana klo 14-14.30

-herää noin klo 16.30

-päivällinen klo 17-17.30, maitopullo lähempänä klo18

-iltapala klo 20

-yöunille maitopullon saattelemana noin klo21-21.30

Päivärytmi on meillä nyt siis muuttunut radikaalisti, ennen pyrin aina pitämään vain yhdet kunnon päiväunet puolenpäivän maissa ja LYHYET aamu ja/tai iltatorkut tarpeen mukaan, mutta se ei näköjään sopinut. Nyt tuntuu menevän hyvin kun nukkuu aamupäivällä (reilun)tunnin ja iltapäivällä 2-3tuntia. Jotenkin mä vaan sokeasti pyrin välillä niihin yksiin päiväuniin kun ne unikoulussa jo 8kk iässä suositteli siihen... Mutta onneksi kokeilun kautta löysin rytmin, joka tuntuu nyt toimivalta.

Toivottavasti nää univaikeudet oli meillä nyt tässä, väsyttää ajatellakin että ne jatkuisi, 5kk kun on asian kanssa kamppailtu, eikä sitä ennenkään yöt olleet kovin ehjiä. Olen siis nyt saanut ekaan kertaan 11kk aikana nukkua...!

Ja toivottavasti teillä muillakin tosiaan helpottaa. Monilla teistä onkin paljon nuoremmat vauvat, että ehkä meidän tapaus voi olla valopilkkuna tulevaisuudessa. Ilmeisesti kaikki vaan helpottaa aikanaan, vaikka mä ainakin olin joskus 9kk iässä ihan jo luopua toivosta..

Voimia kamppailuun, älkää luopuko toivosta.

Frimmy ja poika, 11kk tänään.

Vierailija
6/84 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Frimmy että teillä mennään parempaan päin! Meillä tää joulu on ollut aivan kauhea. Poika herää tutin tippumiseen tunnin välein, välillä 4kertaa tunnissa. Viime öinä on ollut itsekkin niin turhautunut heräämiseensä että huutaa tunnin, kunnes sylissä nukahtaa.Huoh. Äiti on tänään taas vuodattanut kyyneleitä.

Viimeyönä oli muutama pidempi unijakso, onneksi ja toivon samaa ensiyölle. Kun kukaan ei tajua miksi en jaksa lähteä mihinkään, miten ne yöt muka voi olla niin rankkoja!! Sitten satelee kaikenlaisia ohjeita sairaalan unikoulusta puuron vaihtamiseen velliksi jne...

Raahasin mummolasta retkisängyn kotiin ja kokeilin nukkuuko siinä paremmin, olisiko se se mummolan taika, mutta huusi se viimeyönäkin, vähemmän tosin. Ongelmana on nyt ettei poika nuku kotona mutta kylässä kylläkin. Ensiyöksi vien sen taas yökylään, että saan nukkua, mutta tuntuu kurjalta roudata joka viikonloppu se jommalle kummalle mummolle yöksi, meillä kun ei miehstäkään öisin hirveesti oo apua kun sillä menee pinna vielä nopeemmin kun mulla, niin eihän se lapsi siitä rauhoitu.

No mutta, kovasti se tuolla juttelee ja koittaa kontata (päivin ja öin) muuten joulu on ollut ihan jees, lepoa olis vaan kaivannut!

Möyri08+poika6kk 2,5vko

Vierailija
7/84 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla päätin, etten nukuta poitsua tissille. Niinpä imetyksen jälkeen laitoin hänet pinnikseen, jossa tietty alkoi itku. Istuin vieressä 45 min ja yritin rauhoitella mm. tassuttelemalla. Tuloksetta. Sitten multa alkoi jo mennä hermo, ja läksin pois huoneesta. Ja kas, poika nukahtikin itsekseen noin 15 minuutissa! Ja yö oli loistava: heräsi ekan kerran vasta 3 tunnin päästä nukahtamisesta (yl. 45 min) eli klo 01, jolloin otin pojan perhepetiin. Ennen klo kuutta oli vain kaksi syöttöä, sitten kyllä klo 6 ja 7 ja kasilta herättiin. Mutta meille tämä oli aivan loistava yö!

Tänään - äsken - päätin toimia samoin kuin eilen nukutuksen suhteen. Eli imetin sohavlla tuttuun tapaan, ja sen jälkeen laitoin torkkuvan pojan pinnikseen. Poika heräsi ja itkeskeli. Poistuin huoneesta. Mutta seitsemässä minuutissa itku muuttui "kätinäksi" ja poika hiljeni/nukahti! Nyt jännään, kuinka yö sujuu.

Tuosta mummolassa hyvin nukkumisesta: Useinhan sanotaan, että jos joku vieraampi nukuttaa vauvan (vieraassa paikassa), niin vauva nukkuu paremmin. Tällöin kotona opittu toimintamalli ei päde. Tähänhän sairaalan unikoulukin perustuu. Tuosta vaan sitten pitäisi yrittää jatkaa kotona samaan tapaan... Onkohan mummolassa/kyläillessä jokin iltarutiinin kohta eri lailla kuin kotona? Siis muu kuin se, että omat vanhemmat eivät nukuta. Jos on, niin tuo rutiinihan kannattaa ottaa käyttöön myös kotona.

Parempia öitä kaikille!

t. Marge ja poitsu 6 kk (heräillyt 1-2 tunnin välein 3 kk alkaen)

Ps. Onko tämä linkki muuten teille tuttu:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

Vierailija
8/84 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt päivät ja yöt juniorin kanssa ovat siis sujuneet tähän malliin:

Herää noin klo 6.30

Aamupuuro noin klo 7 (n. desi puuroa + maitoa pullosta)

Imetys ja päiväunet (yleensä vaunuissa kuistilla) noin klo 9-11

Lounas klo 11.30 (2-5 lusikallista ruokaa + maitoa pullosta)

Imetys ja päiväunet noin klo 14-15.30 (Saattaa syödä pienen välipalan, pieni prk hedelmäsosetta tms., ennen kakkospäikkäreitä, mutta ei aina, kun on kuitenkin vielä tuo imetys tuossa...)

Iltaruoka noin klo 17 (2-5 lusikallista ruokaa + maitoa pullosta)

Iltapuuro noin klo 19.30 (n. desi puuroa + maitoa pullosta)

Imetys ja nukkumaan klo 20

Herää puolenyön paikkeilla => tassuttelua

Herää aamuyöllä => maitoa pullosta

Etenkin miehen ollessa vahtivuorossa nuo yöt ovat sujuneet juuri edellä kuvatulla tavalla. Minun kanssani poitsu tahtoo heräillä vähän useammin, mutta yleensä kuitenkin max. neljä kertaa suht lyhyesti. Elättelen toiveita, että tästä olisi suunta ylöspäin. Seuraavaksi varmaan pitäisi vähitellen lopetella koko imetys, kun se valitettavasti tuntuu yhä sotkevan syömisiä ja myös nukkumisia. Ja sitten pitäisi - hoidonkin aloittamista silmällä pitäen - opettaa poika taas nukkumaan päiväunet sängyssä. Yksiin päiväuniin tuskin päästään siirtymään vielä vähään aikaan, kun ei tuo poitsu millään tahdo pysyä yli kolmea tuntia hereillä päiväaikaan. Näillä mennään...:-) Lisäksi jossain vaiheessa täytyisi jättää se aamuyön maitopullokin pois, mutta se ei kyllä onnistu ennen kuin poju alkaa popsia muuta ruokaa edes vähän paremmin.

Kamalasti tsemppiä kaikille ja kirjoitelkaahan taas kuulumisianne! Itse pysyttelen vielä tiukasti yökköjen porukassa, koska näitä "parempia" öitä on ollut vasta hetken, eikä vielä olla lähelläkään läpi yön nukkumista.

Lumileopardi ja pikku-Leo 10 kk

Vierailija
9/84 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että monilla tapahtuu edistystäkin. Ja niinhän se on, että yleensä jopa kaikkein huonoimmin nukkuvilla vauvoilla yöt alkavat siinä vuoden jälkeen parantua ja rauhoittua. Toiset nukkuvat jo ennen sitä yönsä läpi (mm. meidän esikoinen) ja toiset heräilevät vielä leikki-ikäisinäkin. Mutta pikkuhiljaa kuitenkin helpottaa, se on varma. Ongelmanahan on vain se, että jos on esim. 8 kk nukkunut tunnin pätkissä enimmäkseen, niin siinä tilanteessa ei aina lohduta tieto siitä, että "jo" neljän kuukauden päästä mahdollisesti helpottaa, vaan asialle haluaa tehdä jotain HETI.

Mä ainakin olen todennut neljän vuoden äitiyteni aikana, ettei tietoisuus siitä, että jossain vaiheessa yöt, syömiset, uhmaikäisen kiukkuilut ym. helpottuu, juurikaan auta mua arjen tiimellyksessä. Tai ehkä vähän auttaa, mutta toisinaan on vaan aivan välttämätöntä saada myös _välitöntä_ helpotusta raskaisiin tilanteisiin. Kuten esim. edes silloin tällöin saada nukuttua enemmän kuin pari tuntia kerrallaan...

Meillä onkin nyt tehty erinäisiä muutoksia ja kokeiluja noiden öiden suhteen. Tassuttelu-unikoulun jäljiltähän pääsimme siihen tilanteeseen, että kymmenen heräämisen ja jopa 8 yöimetyksen sijaan pojumme heräsi noin kolme kertaa yössä, ja tassuttelemalla sitten yritettiin nukutella - lukuunottamatta yhtä aamuyön imetystä. (Tämä sen vuoksi, kun poikamme syö edelleen to-del-la huonosti kiinteitä.) No, minähän sorruin sitten väsyneenä tietysti imettelemään useamminkin. Ja viikko sitten päätin lopulta lopettaa yöimetyksen kokonaan.

Alettiin tehdä niin, että toinen meistä vanhemmista nukkui joka toisen yön esikoisen huoneen alkovissa ja toinen vauvan kanssa. Tää onkin ollut ensimmäinen kerta vuoteen (nukuin raskausajan lopun hirvittävän huonosti), kun olen todella saanut nukuttua kunnollisia yöunia, kun ei ole tarvinnut herätä edes imettämään. Ihanaa! Oli niin hienoa huomata, että poika vihdoin pärjää yöt miehen kanssa hyvin - ja rauhoittuu tassutteluun jopa paremmin kuin minun kanssani. Tää on ihan vallankumouksellista meillä, että minun ja poitsun tiukka symbioosi alkaa vähän hellittää!

Aamuyöstä poika saa vielä pullosta maitoa, koska on selvästi nälkäinen. (Tuo pullomaitokin on meillä aika tuore juttu. Kahdeksan kuukautta meni niin, ettei poika pulloa huolinut, eli aika symbioosissa ollaan oltu. Nyt syksyllä saatiin se kuitenkin lopulta kelpaamaan, mikä helpottaa paljon minun elämääni ja on myös muuten tärkeä juttu, koska poika syö kiinteitä huonosti ja on lisäksi allerginen, jolloin korvikemaitoa pitää saada menemään aika suuria määriä. Nyt ei tarvii enää olla niin huolissaan pojan kasvusta, ravinteiden saannista ja nesteytyksestä. Ja olen vihdoin voinut tuota imetystäkin vähentää.)

Lisäksi olen siirtänyt iltaimetyksen meidän sängyltä alakertaan, josta poika kannetaan hereillä yläkertaan. Poikkeuksetta siis nukahtaa nyt itse sänkyynsä, ja pyritään jopa välttämään uneen asti tassuttelua. Aika hienosti on edistystä tapahtunut tässäkin asiassa. Kymmenisen minuuttia poju saattaa illalla itkeskellä unisena, sitten alkaa narista ja ynistä - ja sitten nukahtaa. Muutaman kerran yleensä nousee tuossa välissä seisomaan ja konttausasentoon, mutta ennemmin tai myöhemmin, kun käydään kumoamassa, jää lopulta pötkättämään. Tätä ihan "oikeaa" itsekseen nukahtamista ilman tassuttelua oltaisiin kyllä suosittu jo aiemmin, mutta se on ollut hankalaa, kun esikoinen yrittää nukkua viereisessä huoneessa. Mutta nyt aika taisi olla kypsä tällekin asialle, koska ollaan selvitty ilman järkyttäviä huutokonsertteja...

Jaahah, kone herjasi, että on liian pitkä viesti. Jatkan siis seuraavaan...

Vierailija
10/84 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että edistystä löytyy jo monilta!!!

Meilläkin viimyö oli helpompi. Poika meni 21.00 maissa nukkumaan retkisänkyyn, nukahti tuttisuussa kypärämyssy päässä, mutta heräsi vajaa tunnin päästä kontillaan itkemään. Tätä jatkettiin sitten vähän väliä vajaa pari tuntia kunnes nukahti kokonaan. Heräsi 02.00 -annoin tutin, 03.00-annoin tutin, sitten en ole varma olenko noussut, mutta vähän vajaa 07.00 syötin ekan kerran! Siitä vielä tunnin verran jatkoi unta ja 08.00 alkoi laulu ja jutustelu, niin nousimme ylös! Tämä siis SUUREMMOINEN parannus edellisiin!

Mä kyllä itse havahtelin hereille vanhasta tottumuksesta varmaan tunnin välein, mutta sain onneksi unta kun uudestaan yritin. Ensiyöksi poika on menossa taas Mummolaan, jotta sais ladattua akkuja uuteen viikkoon ja siihen että pitäis kohta yrittää siirtää retkisängystä omaan sänkyynsa ja toivoa että sielläkin uni maittaisi.

Mä päätin että kokeilen ton yösyötön siirtämistä mahdollisimman aamuun, jotta siitä olisi helpompi päästä jossain vaiheessa pois ja ainakin viimeyönä onnistui! Meillä poika syö niin hyvin, ettei selkeesti ollu nälkänen yöllä, yliaktiivinen kylläkin;)

Kiitos siitä linkistä! Olen lukenut sen aikaisemmin mutta oli hyvä taas käydä kurkkaamassa muistin virkistykseksi!

Mutta nyt jaksaa jo vähän hymyillä;)

Vointeja

Möyri08 + poika 6kk (heräillyt tunnin välein 4,5kk lähtien)

Vierailija
11/84 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että muillakin on helpotusta tapahtunut.

Lumi_leopardi: Teillä on aika sama rytmi kuin meillä. Siis päivisin. Ja ei meidänkään poika kyllä kovin paljoa enempää syö, vaikka ikääkin on enemmän... Tai ei ainakaan vähän aikaa sitten syönyt. Nyt on koko ajan sitä mukaa kun nukkuminen parantunut, niin syöminenkin parantunut. Toivottavasti teilläkin kävisi niin!

Ihanaa kun Möyrilläkin on mummola-mahdollisuus. Saa ladata akkuja välillä. Niin mekin tehtiin välillä 3kk valvomisen jälkeen, siihen asti väkisin yritti sinnitellä itse. Sitten oppi pyytämään apua.

Toivottavasti kaikilla olisi joku mahdollisuus sellaiseen, että saisi välillä itse latautua.

Mutta joo, eipä taas olisi pitänyt kehua miten meidän uniongelmat on ohi. Viime yö taas valvottiin! Mä ihan oikeesti uskoin että tää oli ohi.

Mutta toisaalta, mulla on pari vaihtoehtoista syytä miksi valvottiin, joten ne poistamalla ehkä sittenkin...

Tää idiootti-äiti aloitti nimittäin eilen tarjota normaalia lehmänmaitoa ILTApuurossa! Tuli vaan mieleen illalla että johan sitä voisi alkaa ruuassa maitoon totuttelemaan, niin sen kummempia miettimättä töräytin sitten tehdä koko puuron normaaliin maitoon... Tänään oli poikkeuksellisen löysää kakkaakin sitten.. Siis olenhan mä kuullut usealta taholta että normaaliin maitoon siirtyminen voi aluksi aiheuttaa vatsavaivoja vaikkei mitenkään allerginen olisikaan..!

Toinen vaihtoehtoinen syy on että meillä oli eilen aika kylmä, kun puulla lämmitetään pääosin ja puut oli loppu.. Itsekin vasta nukkumaanmennessä huomasin että onpas vähän normaalia viileämpää..ei nyt silleen kovin kylmä, mutta viileämpi kuin yleensä. Yritin mä poikaa peitellä, mutta ei sillä peitto pysy kovin hyvin..

Hyvä kyllä tuo linkki, oon mä kai sitä ennenkin lukenut, mutta enpä enää muistanut.

Frimmy ja poika 11kk

Vierailija
12/84 |
30.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta ollaan arkeen laskeuduttu ja Uutta Vuotta odotellessa. Oli mukavaa lukea, että edes jonkinlaista helpotusta öihin on Möyrillä löytynyt, ainakin väliaikaisesti. Sait niin sympatiat täältä valvomisrumban kuvauksesta.

Voi Frimmya. Toi jojo-nukkuminen on rasittavaa. Just kun tuuletat, että kyöpeli on nukkunu pari loistoyötä ja luulet, että tähän tää valvominen loppuu, nii vielä mitä. Sama rumba alkaa alusta. Voimia sulle ja toivotaan, että valvominen oli tällä kertaa maidon vika.

Lumi_leopardille...Ittekin oon elätellyt toiveita, että runsaampi kiinteen määrä auttas nukkumiseen, mutta toistaseks odotan sitä edelleen.

Täällä nukutaan vaihtelevasti. Joulu on sotkenu vieraineen unikoulua, kun en ole viitsinyt huudattaa lasta yhtään, että vieraat sais nukkua. Näin ollen olen ottanut tytön viereen n. 1 maissa, kun on heräillyt pari kertaa silittelyjen jälkeen. Vieressä sitten on nukkunut parilla heräämisellä ja tissillä aamuun asti. Jahka tammikuulle päästään ja vierasrumba on ohi niin palataan taas topakampaan kouluun. Kokeillaan sitten yösyötön jättämistä kokonaan. Tällä hetkellä omat unet sitä sun tätä. Esikoisen sairastelu on työllistäny enemmänki.

Eilen neiti keksi 7kk synttäreiden kunniaksi seisomisen jalon taidon tv-tasoa vasten, niin se tässä nyt vähän lisää tätä touhua yöllä. Onneksi on unipussi, jonka kanssa ei vielä ainakaan pääse pystyyn.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille ja toivotaan, että Uusi Vuosi toisi unen tullessaan kyöpeleillemme...

Lohku ja tyttö 7kk sekä poika 2,5v

Vierailija
13/84 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei toimi enään retkisängynkään taika:( Tunnin välein herätään joko siihen että tutti tippuu tai siihen että on itse kääntynyt vatsalleen tai kontilleen, eikä osaa siitä laskeutua muka yöllä alas. En tiedä pitäisikö antaa huutaa vaan ilman tuttia tai antaa toisen olla vatsallaan ja itkeä ja odottaa kääntyykö takaisin ja jatkaako unia. Hetken kokeilin viimeyönä 04.00 maissa mut huuto vaan kiihty. Sit kun siellä Hus:sin sivuilla sanottiin ettei kannata antaa mennä hysteeriseks itkun vaan reagoida jo hieman aikaisemmin...ota ja tiedä.

Meillä toi nukkumaan meno on edelleen helppoa, mut siellä unessa pysyminen vaikeaa. Eilen olin ihan hajoamis pisteessä kun ei nukkunut yöllä (tunnin välein ylös paitsi 02-04 koko ajan riehuntaa) ei oikein suostunu nukkumaan päikkäreitä ja sit roikku puntissa ja kitisi koko ajan. Ees vessaan ei päässy.

Toiset sanoo et yritä pitää väkisin pidempää hereillä (nyt 2,5h-3h max) ja toiset sanoo et laita nukkumaan kun ei pirteenä jaksa, mitä hittoa sitä sit tekee? Mul on nyt sellanen olo et tähän ei auta kun aika. Toivottavasti pojalle ei vaan jää tällänen levoton tapa nukkua pitkälle kouluikään asti... ku tuntuu ettei neuvolastakaan saa mitään muuta kun vinkin internet sivuille! Niilläkin on niin kiire että ihmis kontaktit on typistetty minimiin, suunnileen juokset sisään, mitat, käyrät, uus aika ja ulos. Jos kysyt jotain niin saat nipun monisteita tai ton linkin.

No tänään aattelin mennä ihan lapsen ehdoilla, enkä ees yritä mitään rytmiä. Kun nukuttaa paan nukkumaan ja väleissä ruokaa. Katotaan miten käy. Ne rytmit ei tähän asti ainakaan ole tuoneet mitään helpotusta.

Hauskaa rakettien katselu iltaa kaikille jotka niitä jaksavat katsella! Itse taidan suosiolla mennä lootan pohjalle heti kun tuo sähköjänikseni hyytyy:)

Möyri08

Vierailija
14/84 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on niin, että noi uudet temput - kuten teillä retkisänky - toimivat ehkä pari yötä ja sen jälkeen heräily jatkuu vanhaan tapaan :-( Meillä on epätoivoisena kokeiltu mm. vaunuja - tuolloin poika nukkuikin ekana yönä 21-03, tokana sitten jo huonommin. Varmaan mekin kokeillaan toi matkasänkykin jossain epätoivon vaiheessa ;-)

Varmaan ihan hyvä idea kokeilla, miten päivä menee lapsen rytmeillä. Uskonkin, että paras rytmi lapselle löytyy tekemällä lapsentahtisesti muutama päivä ja tekemällä tästä päiväkirjaa. Silleen löytynee lapsentahtinen rytmi. Meilläkin 6 kk ikäinen vesseli, eikä sekään oikein jaksa hereillä 3 tuntia enempää. Pisin valvomisaika sijoittuu iltaan, noin klo 16-20. Mutta eipä sekään auta yöuniin.

Meillä heräilyjen syy on selvä: poika ei vain osaa itse nukahtaa ilman tissiä. Tällä hetkellä olen taas päättänyt mennä lapsen ehdoilla enkä jaksa tassuttelua tms. Tässä on se hyvä puoli, ettei stressaa itseään sillä, että jaksaako tassuttaa, kestääkö pinna yms. Tavallaan siis helpompaa luovuttaa. Onhan se helppoa antaa pojan nukkua vieressä ja antaa kitistessä vain tissi suuhun. Yksi syy luovuttamiselle on myös tuleva lomamatka muutaman viikon päästä. Jos poika nyt alkaisikin nukkumaan hyvin, se varmaan muuttuisi matkalla... Eli panostan nyt sitten matkan jälkeiseen aikaan. Poika on sitten yli 7 kk, ehkäpä uskallan jättää yösyömiset sitten kokonaan pois.

Parempia öitä ensi vuodelle kaikille!

Marge ja poika 6 kk 1 vk (plus esikoinen 4 v.)

PS. Ensi vuodelle voisi aloittaa uuden ketjun?

Vierailija
15/84 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kuulla, että sama rumba jatkuu teillä monilla. Niin se on täälläkin. Ainakun luullaan, että jokin kikka tepsii...pah, pari yötä ja ollaan takas vanhassa. Tuntuu että kaikki keinot on kohta käyty ja valoa ei tunnelin päässä näy.

Nyt on käyty lääkärilläkin ja fysioterapeutilla, niiden mielestä tytössä ei ole mitään vikaa. Ja ihmettelevät samaa kuin neuvolantätikin että miten nyt noin hyväntuulinen tyttö muka valvottaisi. Joopajoo.

Meillä on nyt uusi kokeilu menossa - vahingossa kylläkin taas liioiteltiin ja otettiin käyttöön monta uutta juttua kerralla, joten ei tiedetä sitten mikä niistä vaikuttaa, jos vaikuttaa...

Nyt siis tehtiin sellainen juttu, että otettiin pinniksestä toinen laita irti ja siirrettiin pinnis aivan meidän sänkyyn kiinni. Kun mennään nukkumaan, jompi kumpi meistä menee siihen viereen pötkölleen niin että tyttö näkee koko ajan että siinä on joku + voi ottaa vaikka kädestä kiinni. Siinä on myös helppo tyttöä rauhoittaa kun ei tarvii itse nousta vaan voi vaan ojentaa käden. Meillä tämä onnistuu vielä kun tyttö ei pahemmin sängyssä nouseskele.

Lisäksi kokeiltiin sellaista ettei annettukaan puuroa ja maitoa ihan just ennen nukkumaanmenoa vaan tuntia ennen. Ajateltiin että jos on vatsaongelmaa niin ehtis vähän saada esim. niitä ilmoja sieltä ulos kun on massullaan lattialla tms. Ja sitten vielä jätin maitohappobakteerit pois ja olen antanut cuplatonia.

Näillä mennään nyt, pari yötä on mennyt "paremmin" eli on tullut yksi pidempi unijakso, ensin 3 h ja viime yönä 5 h. Ensi yö näyttää taas palataanko tunnin välein hyssyttelyyn.

Mä olen ihan loppu ja mies alkaa olla kans. Sen kun pitää vielä töihinkin jaksaa. Mistään ei saa mitään apuja ja kun ei ole mummojakaan lähellä niin aika epätoivoiseksi vetää. Jos ajattelenkin että vielä 5 kk pitäisi jaksaa että tyttö on vuoden (jos se silloinkaan helpottaa) niin enpä taida sitä 5 kk jaksaa.....tuntuu vain etteivät neuvolassa ja lääkärissäkään ota todesta sitä että äiti on TODELLA väsynyt =(

Mutta toivon kaikille uuden vuoden myötä parempia unia!

Afternoon ja neiti 7kk

Vierailija
16/84 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin ottaa härkää sarvista viime yönä ja pitää yöpäiväkirjaa. En ole edes sitä jaksanut tehdä moneen viikkoon. Itse asiassa yllätyin hieman positiivisesti - ollaankin nukuttu jopa pari parin tunnin pätkää. Aion pitää jatkossakin yöpäiväkirjaa ja seurata, miten tilanne kehittyy.

Meidän yö meni näin:

klo 20.10 tissille sohvalle

klo 20.30 unessa

klo 20.45 siirtoyritys pinnikseen, heräsi, takaisin tissille sohvalle

klo 21.15 siirtoyritys pinnikseen, heräsi, isä yrittää rauhoitella, ei onnistu

klo 21.45 perhepetiin tissille, nukkuu

klo 0.30 imetys

klo 2.15 imetys

klo 4.30 imetys

klo 5.45 imetys

klo 6.55 imetys -> kakkaa

jatketaan nukkumista tissi suussa klo 9 asti

Nyt siis näyttää siltä, ettei osa nukkua edes ekaa unipätkää enää omassa pinniksessä. Mietinkin, että nukkuisikohan paremmin jos veisinkin pojan suoraan perhepetiin...? Vai tottuisiko sitten siihen ja vielä huonommin omaan pinnikseen?

Olen muuten pyrkinyt pitämään poikaa pinniksessä päivisin, jotta oppisi pitämään sänkyään kivana paikkana.

Mites muiden yöt?

Vierailija
17/84 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä päätin eilen iltana siirtää pojan sivuvaunusta omaan pinnikseen. Meidän sivuvaunu oli siis sellanen penkkisohva meidän sängyssä kiinni. eli siis käytännössä nukuttiin samassa sängyssä.

nukahtaminen pinniksessä oli selvästi vaikeampaa, tutti tippu monta kertaa, sitten heräs puolen tunnin päästä, rauhottu tuttiin ja nuukkui peräti 2 h. Sitten ei auttanukkaan enää muu kuin tissitainnutus. en saanu poikaa millään hereillä omaan sänkyynsä jäämään. Herätykset muuten kahden tunnin välein, paitsi 1 ja 3 välillä heräili tunnin välein. Kolmelta jäi sitten viereen ja nukku taas 2h. imetin ja siitä tunnin verran sain työntää tuttia koko ajan, sitten nukku vielä tunnin seitsemään asti. mun mielestä ihan kohtalaisen hyvä yö, herätyksiä siis 7 kpl.

Marge, en tiedä siitä tottumisesta, mutta mä oon edes siitä yrittäny pitää kiinni että illalla mennään nukkumaan omaan sänkyyn, mistään muusta periaatteesta en sitten oon jaksanukkaan pitää kiinni. Oon yrittäny että aina olis hereillä niin että tajuais että laitetaan omaan sänkyyn, mutta ei onnistu kun ei jaksa.

Meillä on päikkärit pidentyny muutamana viime päivänä puolesta tunnista 2-3 tuntiin. toivottavasti se siirtyy öihinkin.

Vierailija
18/84 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista hulinaa Margella öisin. Ihan kyllä kuulostaa tutulta ja omalla kohdalla ajalta, jolloin tyttö ei nukkunut vielä omassa sängyssä eli 2 vkoa takaperin.

Meillä siis nyt kaks yötä unikoulua (=ei tissiä yöllä) takana ja viime yö sujui yllätyksekseni jo paremmin kuin ensimmäinen. Eli yön kulku oli seuraava:

21.00 Unitissi hämärässä makkarissa ja puoliunessa pinnikseen.

21.15 Nukahti pinnikseen "painien" unityynynsä (tyyny on tavallaan äiti, kun tottui vieressä nukkumaan aikaisemmin) kanssa.

22.30 Vielä maitoa ja unet jatkuivat

24.00 Iskä rauhoitteli heräilijää ja jäi tytön kanssa nukkumaan samaan huoneeseen. Tyttö nukahti 10 minuutissa. Äiti siirtyi esikoisen huoneeseen.

3.00 Tyttö heräsi ja nukahti, kun iskä oli kehoittanut jatkamaan uniaan (ei vielä koskaan ole näinkään käynyt ennen tätä)

5.30 Maitoa ekan kerran yön jälkeen

7.30 Heräsi ja noustiin pesulle & puurolle

Edistystä aikaisempaan oli siis tämä heräilyjen määrän väheneminen ja helpompi nukahtaminen uudelleen sekä pari pidempää unipätkää (jopa 3h). Niin ja mikä tärkeintä, neiti ei enää huutanut kuin enintään 5min/herääminen rauhoittuen silittelyyn. Meinaan kamalinta koko hommassa on just se, kun itte on pysyttävä toisessa huoneessa ja annettava isän hoitaa rauhoittelu, ettei tissi oo edes siinä tarjolla.

Saa nähdä mitä ensi yö tuo tullessaan...Esikoisen kohdalla alku oli myös lupaava ja sitte tuli takapakkia, mutta lopulta homma toimi parissa viikossa.

Voimahali kaikille muille valvojille. Kyllä tää tästä... ;)

Vierailija
19/84 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä toisiaan päätin en nyt muista oliko eilen vai toissapäivänä että annan taas vaan tissiä heräilyyn kun pitää itekki nukkua ja hermot kireällä ym. et ens viikolla tai myöhemmin uuestaan yritetään tissittömiä öitä. noh, viime yö meni suht hyvin pitkästä aikaa.

klo 24 nukahti viimein tissille. olin tunnin yrittäny saada nukahtamaan omaan pinnikseen ja minun viereen mutta ei tissiä piti saada että sai unen. nostin sitte omaan sänkyyn.

klo 00.50 heräs huutamaan. rauhottu kun sivelin selkää pitkin rauhallisin vedoin. siis jee ensimmäistä kertaa rauhottu syliin ottamatta ja nukahti!!

noin klo 05.00 heräs, tissiä ja nukahti. otin suosiolla viereen kun mies lähti töihin ja oli tilaa. väsytti vielä itteä niin. tästä eteen päin 1-2 tunnin välein tissiä hinkus ja klo 10 jälkeen itkeskeli silmät ummessa kunnes heräsi kunnolla. klo 11 noustiin ylös.

meiillä tosiaan vähä myöhänen tää rytmi. ja poika ei nukaha ei sitte millään omaan pinnikseen. pyörii ja näplää niitä pinnoja, potkii ja riehuu. oon kans nyt yrittäny päivällä pistää pinnikseen että alkas tykkäämään enemmän. ennen nostin aina suoraan perhepetiin kun heräs aina tunnin päästä ja nukahti vain jos nosti perhepetiin. no saa nähä miten ens yö ja tää ilta menee. nyt nukahti klo 14 aikaan mun viereen päikkäreille äitin ja iskän sänkyyn. yritin pinnikseen mutta ei. ilman tissiä sentään sain nukahtamaan. tää oli siis toinen kerta päikkäreille ilman tissiä.

semmosta. en muista mitä kaikkia pii kirjottaa mutta tässä nyt jotakin. itsekin vähä virkeämpänä kun sai nukkua muutaman tunnin pitemmästi putkeen :D

Vierailija
20/84 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä edistysaskelia, catha, teillä kuitenkin!

Ja nuo Lohkun unikoulukokemukset on älyttömän rohkaisevia!

Ehkä tästä vielä selvitään.

Hyviä öitä kaikille!