YÖKKÖJEN yökuulumisia
Täältä löytyy esittelyjä ja "alkukartoituksia":
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (84)
Onnea Lohku paremmasta yöstä, siitä se toivottavasti lähtee..!
Muille jaksamista "taistelussa".
Nyt kun on näitä lukenut niin imettävillä varmaan jossain määrin rankempi paikka.. Meidän pullovauvalla kun oli helppo vaan päättää silloin sairaalan unikoulussa että yösyötöt saisi jäädä pois.. Ja se kun toteutui niin paljon helpottui. Mutta ymmärrän että imetys on herkempi asia...
Meillä viime yö oli samanlaista helkkaria kuin edellinenkin...23 maissa alkoi huudot, noin tunnin välein niitä oli, välillä pidempäänkin kestäviä ennekuin nukahti. Ja ylös taas ennen viittä. Tarkempaan mä en just nyt jaksa laskea. Mä oon huomannut että mä en usein edes muista mitä yöllä tapahtuu enää... Joskus olen pojan itkiessä löytänyt yöllä itseni alakerran sohvalta, vaikka nukumme yläkerrassa..ei mitään havaintoa milloin ja miksi olen sinne mennyt..
Tänään oli pitkästä aikaa vaikea saada poika nukkumaan, yleensä se on helppoa. Mutta tänään piti ihan kummallista taistelua, itki vaan sylissä väsymystä,mutta ei huolinut maitoa eikä suostunut nukkumaan ilmankaan.. Reilu 2h yrityksen jälkeen vasta simahti sänkyynsä, hyvin vähäisellä maidolla.. Saa nähdä miten yö menee.. Onneksi nyt miehellä vapaat alkoi, siksi mä täällä vielä kukunkin...kun on joku muukin heräämässä öisin. Niin monesti sitä on oppinut jo itsekin menemään kasilta nukkumaan että saa tarpeellisen unen..
Voisitteko muuten aina laittaa viestiin lapsenne iän?? Kun ei vielä muista...
T: Frimmy ja poika 10kk
Tänä yönä en jaksanut enää pitää kirjaa heräämisistä kuin alkuyön:
20.00 imetystä ja unta sylissä sohvalla
21.30 pinnikseen
22 heräsi -> perhepetiin -> tissittelyä 5 min -> nukahti
0.35 imetys
1.20 imetys
3.40 imetys
????
6 imetys
7 imetys
7.10 herättiin, kun esikoinenkin alkoi heräilemään
Ihan kamala yö siis, ja nyt on pääkin kipeä. Kaikista pahinta näissä huonoissa öissä on, että aamulla äksyilen esikoiselle (4 v.). Joten kaipa se on meidänkin aloittettava se unikoulu, kun 6 kk tulee täyteen. Toisaalta kun on niin ihana sylitellä, imettää ja antaa vauvan nukahtaa illalla syliin - ja nukkua perhepedissä. En millään haluasi luopua näistä hellittelyhetkistä. Mutta ilmeisesti niistä on luovuttava, jotta saan nukuttua ja jotta en olisi väsynyt eli pahalla päällä. Esikoinen (ja mies) siitä eniten kärsivät.
Onkohan olemassa tutkimuksia, joiden mukaan 6 kk voi olla ilman yötissiä? Meidän poika kun tuntuu vielä niin vauvalta (ei edes vielä käänny, vasta makuannoksia kiinteitä). Vai voiko unikoulua pitää siten, että imettäisi öisin esim. 4 tunnin välein?
Marge ja poitsu 5,5 kk (heräilyä 1-2 t välein 3 kk alkaen)
meidän yö:
19.20 unille omaan pinnikseen helposti
22.40 imetys, pinnikseen, tutti suuhun
01 imetys, kun tutti ei kelpaa
01-04 muistaakseni heräs tunnin välein, en muista imetnkö vai laitoinko tutin
04 imetys, jää viereen, on levoton, mutta nukahtaa kainaloon
05 imetys
5-6 levoton, tuttia suuhun ja välillä tissiä kun tutti ei kelpaa, taas nukahtaa heti tissille
07 aamu ja "pirteänä" uuteen päivään
Yritän tsempata tuon omaan sänkyyn laittamisen kanssa, ja päiväunillakin yritän laittaa pinnikseen vieressä nukuttamisen sijasta.
Mutta alkuyö meni hienosti, tätä lisää!
Mäkin oon miettiny sitä yöimetyksen poisjättöä sitten puolen vuoden iästä, mutta toisaalta mulla ei olis mitään yöimettämistä vastaan, jos se vaan ei tapahtuis noin usein. Ja mä pelkään että mun maito loppuu kun yöimetykset jää pois. Haluaisin imettää pitkkän. Ehkä se onnistuis niin, että syöttäis esim. klo 3 jälkeen vaan? nyt me kuitenkin jatketaan näin kun muuta vaihtoehtoa ei taida olla.
Kaiot, poika, kohta 5kk, heräilyä 1-3 h välein lähes koko ikänsä
Mä löysin äsken poitsun suusta puhjenneen hampaat! Se on ensimmäisemme, ja selittänee ainakin viime öisen. Hitsi kun tietäis milloin hampaat puhkeaa niin voisi antaa suosiolla supon. Taidan ensi yöksi kokeilla, helpottaisiko se yötä. Poitsu on kuolannut ja jyrsinyt puruleluja ainakin siitä 3-kuisesta, jolloin heräilyt tihentyivät. Ei kai hammasta voi tehdä kuitenkaan 3 kuukautta...
Mutta ihanaa, että ainakin viime yön heräilyille löytyi hyvä syy :-)
Moi!
Mulla vajaa viikon päästä 6kk vauva, joka on hulinoinut 4kk lähtien. Siihen saakka nukkui hyvin kapalossa, mutta siitä eteenpäin ei kestänyt kapalossa ja unet vaikeutui. Normaalisti noin1-2h välein herää kiukkuamaan tuttia, sen saatuaan nukahtaa helposti uudelleen, mikäli se ei heti tipu. Jos tippuu niin 15 min välein on parhaillaan menty muutamia öitä, ja voi pojat sillon väsyttää.
Kun yö hulinat alko, alko myös päiväuni ongelmat. Ennen nukku 4h kerrallaan ihan nätisit, mutta nykyään 30 välein saa käydä heijaamassa. Rytmi suunnilleen:
* 8.00 ylös
*10-11.30 päikkärit
* 14.00-16.00 päikkärit
* 18.30-19.00 irsat
*21.00 nukkumaan
ja yö menee yhdellä syötöllä ja miljoonalla tutin laitolla. Näin normaalisti. Olen miettinyt vierottamisia tutista ja tassuttelua jne. mutta vielä en ole ryhtynyt muihin toimenpiteisiin kun viimeyönä kokeilin serkkuni vinkkiä ja LAITOIN KYPÄRÄMYSSYN SAUMAT YLÖSPÄIN YÖKSI PÄÄHÄN JA VEDIN REUNAN TUTIN YLI JA NUKKUI 22.00-3.45!!!!! Piti toki ennen nukahtamista laittaa tutti pari kertaa takas suuhun ja myssyn reunan alle kun hiero silmiään ja samalla pudotti sen suustaan, mutta näin varovasti sanoen toimi ainakin viimeyönä. En laittanut sitä hattua 4.00 syötön jälkeen takaisin ja sitten heräiltiin aamuyö tunnin ja 30min välein. Meitsi koklaa kyllä uudestaan ens yönä!
Möyri08
Toissayö oli melkoisen levoton, heräsin moneen kertaan vauvan kanssa, joka höpötteli jonkun pätkän omassa sängyssäänkin. Viime yö oli taas paljon parempi, neiti nukkui puolitoista tuntia aluksi sängyssään, sitten otin viereen ja luulen, että loppuyö mentiin yhdellä syötöllä, ainakin rintojen aamuisesta pakotuksesta päätellen. Hienoinen miinus oli kyllä se, että unille suoriuduttiin vasta puolilta öin. Oma nukkuma-aika jää vähiin, kun aamulla on noustava laittamaan esikoinen esikouluun. Mutta unelmayö kokolailla takana.
Nyt taidan lähteä herättelemään neidin uniltaan, jos ei menisi ilta niin myöhäiseksi sitten, kun suoriuduttaisiin toisille unille ajallaan.
Palaan paremmalla ajalla lukemaan.
Onnittelut kaiot mukavasti menneestä alkuyöstä. Siitä se lähtee.
Meillä voi todeta perinteisesti, että mitäs minä eilen kirjoitinkaan eli viime yö meni hulinaksi jälleen.
20.30 Unitissiä ja omaan pinnikseen. Nukahti vartissa.
23.00 maitoa vielä ja äippä toiseen huoneeseen. Iskä jäi päivystämään.
n.1.00-2 hereillä, tassuttelua iskän toimesta.Nukahti 2 maissa.
2-3.30 unta
3.30-5.00 hereillä, kitinää, huutoa, ryömimistä ympäri sänkyä, pinnoissa kiipeilyä ja tassuttelua
5.00 tissiä (vaihdettiin miehen kans vuoroa)
5.15-6 unta
6 heräsi, tissiä
6.15-8.45 unta (otin viereen)
8.45 aamutoimiin...
Että tällästä. Aika repaleinen yö ja omat unet jäi hamaan tulevaisuuteen (rauhoittelin 4 kertaa esikoista 2.5v miehen tassutellessa tyttöä 6kk). Tää takapakki kuiteskin oli odotettavissa, joten ehkä se autto viime yönä kestämään. Aattelin vaan, ett nyt en anna periks kun on jo kolmas yö...
No, kattellaan mitä ensi yö tuo tullessaan. Viime yötä saatto vaikeuttaa kakan vääntö (sai sen aamulla tehdyksi) tai hampaat (ei vielä oo ja ikenet pullottaa) tai sitte ihan vaan tissin tuska. Vettä mies oli tarjonnut, mutta ei ollut kelvannut. Tyttöä ei voi myöskään syyttää inaktiivisuudesta yöaikana. Meinaan sellanen hulina oli ollut ryömittäessä ympäri sänkyä, että lakanat oli rutussa. Myös konttausasennossa keinuttelu oli kuulunut ohjelmanumeroihin sekä pinnoissa kiipeily. Vielä ei sentäs pystyyn pääse, mutta polviseisontaan nousua harjoittelee laidassa roikkumalla (ja lattialla portaisiin on kova hinku).
Huvittavaa oli myös se, kun tyttö sai sitten tissiä klo 5, hän imaisi pari kertaa ja olisi autuaasti nukkunut tissi suuhun. Siitä tuli itselle olo, että tuskin hänellä nälkä oli yöllä aiemmin ollut.
Jaahans, mutta jaksuja kaikille edelleen ja toivotaan että sinnikkyytemme joskus palkitaan ruhtinaallisilla yöunilla. Omalla kohdalla yhden unikoulun kokemus auttaa kyllä jaksamaan. Tällästä se oli viime kerrallakin...vaikkakin ehkä hieman helpompaa kun poikaa ei tarttennu opettaa omaan sänkyyn, kun nukku siellä suosiolla alusta asti.
Lohku ja tyttö 6kk (+poika 2,5v)
pistän taas... pikkasen parempia ollu nyt nää yöt ku pari viikkoa sitten..
eli klo 23 nukahti tissille kun en saanut taaskaan muuten nukkumaan, vähän herättelin ja siirsin pinnikseen. vajaan tunnin päästä heräs huutamaan ja ei rauhottunut millään ei silittely ei syli. pompotukseen ois rauhottunut mutta en halua enään sitä käyttää. annoin siis tissiä taas. viides kerta parin tunnin sisällä. nukahti viimein tissille. siirsin pinnikseen. heräs klo 4, annoin tissiä ja otin viereen kun tuijotti mua niin et otathan vieree, alan huutan jos pistät pinnikseen. siinä mun vieressä sitten pyöriskeli monta tuntia. annoin vähä väliä tissiä kunnes joskus 6 aikaan nukahti sikeästi ja vähä ennen 22 ylös :D
catha ja poika 8kk
Meillä on ollu huonoja öitä ja tosi huonoja öitä. alkuyöstä jätkä nukkuu n. kolme tuntia heräämättä, mutta sitten alkaa vehtaus. Vähintään tunnin välein tai puolen tunnin välein pitää tutti laittaa. Kokeilin sitä Möyrin kypärälakkikikkaa parina yönä, mutta ei toiminut meillä, kokeilin kahta eri mallistakin, mutta tuo pyörii sen verran unissaan, että lakki on kunnolla silmillä, eikä pysy yhtään tutin päällä. Harmi. Kiitti kuitenkin vinkistä.
Viime yönä viiden aikaan kävi niin, että multa meni hermot ja marssin alakertaan sohvalle nukkumaa tulpat korvissa. Poika oli herännyt jo taas 15 min. kuluttua imetyksestä , eikä rauhottunu tuttiin, mies oli noussut, vaihtanut pimeässä kodinhoitohuoneessa vaipan ja laittanut pojan nukkumaan mun paikalle. Oli nukahtanut ilman tuttia ja nukkunut 1,5h! ens yönä aion yrittää vaihtaa vaipan jossakin vaiheessa. mä en oo nimittäin ikinä yöllä vaihtanut vaippaa, jos ei oo kakkaa. Käytän sillä yöllä 2v. esikoisen vaippaa, kun pojan oman kokoisissa ei oo riittäny imuteho alkuunkaan jatkuvan tissittelyn takia. Eli aamulla vaippa painaa noin kilon. noloa, jos jätkä on heränny osittain senkin takia, että vaippa on märkä.. Kaikkea heräilyä se ei kyllä selitä, luulisin. voihan se olla että kun mä en oo ollu paikalla, niin poika ei oo himoinnu tissiä. ja nukku sen takia rauhassa.
enkä mä taaskaan oo jaksanu nostaa poikaa omaan pinnikseensä nukkumaan..
Mites Lohkun unikoulu etenee?
kaiot
Meillä oli viikonloppuvieraita niin en oo ehtinyt yökuulumisia päivittelemään.
Onko muuten niin, että suurin osa yökukkujista on tissi ja/tai tuttilapsia.. Meillä ei kyl ole kumpaakaan... Jotenkin mun mielestä ymmärrettävämpää lapselta herätä yöllä tissin tai tutin takia, mutta meillä syy on vissiin jossain muualla.
Viime yö meni yhdellä heräämisellä, se kyllä kestikin sitten lähes kolme tuntia...! Ensin heräsi puoli3 höpöttelemään ja leikkimään(?) sängyssään. En reagoinut tähän mitenkään kun kuulosti ettei mitään hätää ole, toivoin että jatkaisi itse sitten uniaan. Mutta vissiin se sitten huomasi että minäkin olen hereillä, nousi ylös ja alkoi karjumaan. Millään en meinannut saada sitä takaisin makuulla pysymään. Sitten pepusta hytkyttelemällä sain sen siellä pysymään, välillä näytti nukahtavan...mutta heti jos yhtään yritin irrottaa kättäni tai edes lopettaa hytkytystä, alkoi ylös punkaaminen ja karjuminen. Lähes 2tuntia siis hytkytin, kunnes noin kolmannellasadallaviidennelläkymmenennellä kerralla se ei kauhistunutkaan kun irrotin käteni siitä, oli nukahtanut. Sitten nukkuikin melkein kahdeksaan asti, mikä oli tosi ihme, meillä kun yleensä aina herätään ennen kuutta!
Tästä voisi päätellä että syy heräilyyn ja varhaisiin aamuihin on se, ettei poika yksinkertaisesti jaksa/malta nukkua niin kauan kerrallaan. Koska useinkin se vaikuttaa keskellä yötä herätessään aivan virkeältä, haluaisi vaan pois sängystä leikkimään.. Ja yleensä aina niinä öinä kun valvoo pidemmän jakson kerrallaan, nukkuu sitten loppuyön hyvin.
Aiemmat yöt meni normaaliin tyyliin useilla heräämisillä ja helpommalla nukahtamisella. Ei mistään pahimmasta päästä ole nyt nää muutamat yöt edes olleet..
Frimmy ja poika 10kk
Oltiin viikonloppuna reissussa, niin en ehtiny/päässy päivittää tilannetta. Reissussa jouduttiin hieman antamaan neidille periksi, kun samassa huoneessa nukuttiin koko pesue ja huuto olis häirinny varmasti omaa kuin talonkin väkeä, mutta viime yönä palattiin taas "kouluun". Ja se meni seuraavasti:
20.30 Unitissi ja unille (Nukahtaminen kesti 30min ja oli hankalaa. Vissiin oli päässy unohtuu koko homma parissa päivässä.)
22.00 Heräsi. Sai vielä maitoa ja jatkoi heti unia.
23.00 Heräsi. Tassutellen uneen. Äiti toiseen esikon huoneeseen ja isä hommiin.
23.15-3.30 Unta (uskomaton pätkä)
3.30 Heräsi. Rauhottui kun iskä oli ottanu syliin ja antanu pullosta vettä. Nukahti 20minuutissa.
3.30-5.00 Unta
n.5 Tissiä ja äiti tytön kans nukkuu. Iskä pojan huoneeseen.
5.10-7.50 Unta
7.50 maitoa
8.00-8.30 unta
Kaiken kaikkiaan hyvä yö viikonlopun kyläilyn jälkeen. Olin kyllä illan nukuttamisen jälkeen varautunu valvomaan koko yön. Sen verta oli hankalaa. Nyt päästiin ainaki tavoitteeseen eli ei tissiä eikä kitinää juurikaan 23-5 välisenä aikana. Tultiin just neuvolasta (6kk) ja sielläkin olivat sitä mieltä, että meneillään oleva unikoulu on hyvä tapa ohjata lasta nukkumaan. Tästä siis vaan jatketaan sinnikkäästi.
Tsemppiä kaiot rikkinäisten öiden kanssa. Voihan se olla,ett märkä vaippa on haitannu unia. Kannattaa vaihtoa kokeilla. Tietenkin sitte kun ei sitä maitoa saa yöllä, nii ei vaippakaan niin kastu. Nii ja toi tutti ja sen tippuminen (ts. kun herää ja suussa ei ookkaan mitään) voi kans haitata unien jatkamista.
Meillä kyllä just se, että äiti ei oo maitoinensa edes saatavilla on osottautunu tosi toimivaksi jutuksi unikoulussa. Kai se maidon haju tai joku provosoi vauvaa vaatimaan tissiä helpommin vielä kuin jos sitä ei ole saatavilla. Ittestä vaan tuntuu, että mies on saanut molemmat lapset unikoulussa rauhottumaan nopeammin yöllä, kun tissin tuska on yllättänyt (poikakin sai tissiä 1 v asti). Niin tai sitte mies on vaan niin hyvä rauhottaja;).
Kertokaanhan muutkin yököt kuulumisianne ja jaksuja edelleen kaikille "kyöpeleiden" kanssa kamppaileville. Toivottavasti lapsemme käyttää joskus tämän saman tarmonsa johonkin hyödylliseen asiaan. Pääsevät varmasti sinnikkyytensä ansiosta vielä pitkälle ;)...
Marge & Kaiot ja muut: Meillä pidettiin unikoulu, jonka seurauksena siirryttiin 5-8 yöimetyksestä yhteen aamuyön imetykseen. Ainakin teoriassa. Melko hyvin tuo on pitänytkin, mutta esim. viime yönä sorruin imettämään peräti kolme kertaa, kun olimme koko perhe sattuneesta syystä todella väsyneitä ja oli pakko priorisoida kaikkien unet.
Mutta itsellänikin oli siis se ajatus, etten halua lopettaa imetystä kokonaan, vaan tuon kerran voin ihan hyvin poikaa syöttää - etenkin kun hän syö to-del-la huonosti kiinteitä. Voi olla, että olisi helpompaa lopettaa unikoulun myötä yösyönnit kokonaan, tai jos ongelmana on jatkuva tississä roikkuminen, niin siirtyä sitten vaikka pulloon, että joku muukin voi hoitaa öitä. Meillä poika ei ole juuri pullosta syönyt, joten se ei ollut vaihtoehto. Se hankaluushan tässä kyllä on, että helposti lipeää imettämään sitten useamminkin yön aikana, jos itse on kamalan väsynyt / jos vauva ei tahdo rahoittua tassutteluun, tai mitä keinoa sitten käyttääkin / jos pelkää esikoisen unien puolesta jne...
Meillä menee tällä hetkellä ehkä pari yötä viikossa niin, että poika nukahtaa klo 20, herää ja rauhoittuu tassuttelulla puolenyön aikaan, herää aamuyöstä, jolloin imetän ja sitten seiskan maissa noustaan ylös. Tuo on siis aika ideaalitilanne. Sitten on aina sellaisia öitä, että tassutella saa monta monituista kertaa. Ja kyllä olen tosiaan välillä sitten myös imettänyt 2-3 kertaa yössä sen yhden kerran sijaan, kun vaan väsymys on ollut niin kova.
Veikkaan, etteivät meidän yöt tästä kokonaan rauhoitu ennen kuin yösyönnit loppuvat tykkänään (jos sittenkään). Mutta tämä nykytilanne on kuitenkin siedettävä aiempaan tolkuttomaan yöimutteluun verrattuna.
Viime yönä mentiin nukkumaan klo 19.30.
Klo 21 heräsi ja nukahti nopealla tassuttelulla.
Klo 23.30 heräsi eikä rauhoittunut, joten imetin kun halusin esikoisen nukkuvan rauhassa.
Klo 2 heräsi. Imetin, kun olin niin poikki.
Klo 4 heräsi ja imetin.
Klo 6 noustiin ylös.
Pitäisi varmaan taas ottaa sellainen muutaman yön pätkä, että isä olisi pojan kanssa yöt yläkerrassa ja minä esikoisen kanssa alakerrassa nukkumassa. Mutta näin tässä kitkutellaan eteenpäin...;-)
minäkin muutun hirviöksi, kun olen näiden öiden vuoksi niiiiin väsynyt. Välillä ihan itkun kanssa poden huonoa omaatuntoa, kun tulee olemaan niin kärsimätön ja äksy esikoista (ja myös miestä) kohtaan.
Tsemppiä!
Ai niin, ja meillä siis poju 9,5 kk.
LL
Siis tulee OLTUA kärsimätön.
Väsymys lamauttaa aivotoiminnan aika tehokkaasti, näemmä...;-)
Hyvä idea tämä yököt. Unikoulu meilläkin menossa, 7 yö edessä. Aikaisempina iltoina olen teidän esittäytymisiä & kirjoituksia lukenut mutta energia ei ole riittänyt kirjoittamaan. Sen verran poikki on ollut & aivot narikassa... Mutta ihanaa vertaistukea täältä saa, kiva tietää että harvoin on yksin valvomassa ;-)
Jeps, eli meillä 7 yö edessä. Unikoulun 2, 3 ja 4 yöt menivät hyvin mutta viimeiset kaksi yötä on taas mennyt päin seiniä. Eli poika nyt 7 kk, syö tissiä, ja kiinteät menee ihan ok. Ongelma on että on "allerginen" omalle sängylle. Kainalossa nukkuisi hyvin mutta onkin sitten ainoa joka nukkuu hyvin.
Tässä esimerkki yöstä nr. 5.
20.10 Nukkumaan
20.50 heräsi & nukahti 5 min
23.45 heräsi & imetys - nukahti heti
03.20 heräsi, vaipanvaihto & imetys - hereillä 1,5 h
06.00 imetys & nukahti 5 min
7.15 heräsi - nukahti 5 min
8.00 hereille lopullisesti
Ei siis niin paha yö kuten joillan mutta tuo 1,5 h hereillä olo melkein joka yö on aika rasittavaa.
Mutta tsemppiä kaikille tuolevaan yöhön!
- Aivilo & JImi 7 kk -
Meillä oli aika hyvä viime yö. Heräsi vain kahdesti, joskus 24 ja 3.30. Ja molemmilla kerroilla nukahti lyhyellä silityksellä uudestaan. Viiden jälkeen heräsi aamulla, alkoi taas pulisemaan ja leikkimään itsekseen - annoin olla siellä ja touhuta itsekseen. Vähän ennen kuutta mies nousi ylös sen kanssa kun pulinat alkoi käydä kiljahteluiksi ja kitisevämmän sävyisiksi.
Aivilo: Tervetuloa! Teillä siis sama juttu kuin meilläkin usein, että yöhön mahtuu pidempi valvomispätkä.. Oletko nyt unikoulun aikana kiinnittänyt huomiota myös päivärytmiin? Mietin vaan kun meillä ainakin välillä tuntuu että poika valvoo ihan siksi kun ei vaan nukuta yhtäjaksoisesti.. Ja sairaalan unikoulussa ne tuntui juurikin päivärytmiin kiinnittävän paljon huomiota, eli että ei unia liian myöhään illalla.
Aluksi se tuntui meistä vähän mahdottomalta (poika silloin 8kk), kun normaalisti ei päivällä jaksanut valvoa kuin 3h putkeen. Nykyään mennään kuitenkin lähes joka ilta niin, että 3maissa herätään päiväunilta ja kasilta nukkumaan, eli 5tuntia valvoo ennen yötä. Yhä välillä joutuu kyllä sallimaan iltatorkut, jos herää liian aikaisin päiväunilta. En ole kirjaa pitänyt, mutta taitaa olla sitten juuri niitä öitä sen jälkeen kun valvoo pidemmän pätkän.
Pitääkin ruveta varmaan kirjaamaan päivä- ja yörytmejä, jos löytäisi niistä selkeästi jonkun yhteyden toisiinsa... Kirjaamatta en muista, aika sumuista viimeisimmän 4kk elämä..
Frimmy ja poika 10kk
Kovasti on Aivilo meillä samanlaisen kuuloinen rytmi yöllä tällä hetkellä.Ootkin tuttu mulle tuolta toukotuhisijoista, joiden juttuja oon taustalla seurannu (kuuluttas mekin tytön kanssa sinne), mutten oo sinne ikinä saanu ajoiks kirjottaa.
Meillä on nyt rimpuiltu 7 yötä unikoulussa ja ekaa kertaa kulunut yö (7.) oli samanlainen kuin edellinen eli kohtalaisen hyvä. Nukuttiin siis parilla katkolla aina 21 alkaen aamu 8 asti ja viimesen kerran annoin tissiä 23. Kerran isä rauhotteli 23-5 välillä n. 3 aikaan, jollon kitisi 30min. Itte palasin tytön luo makkariin klo 5, jolloin syötiin ja otin tytön viereen, kun meinas herätä kokonaan (Alko kiipeillä pinnoissa, ryömiä sängyssä ja touhuta omiaan). Nukahti sitte siihen viereen. Poika 2,5v onneks nukku koko yön ilman heräilyjä, nii sai ittekin vähän nukkua.
Toivotaan, että jatkuis edes näin. Poikkeamaa normaaliin on sitte luvassa to-iltana, kun äiti ja iskä lähtee pikkujouluihin ja lapset jäävät kotiin mummin ja vaarin hoiviin. Saas nähdä, miten sitte käy nukahtamisen, kun iltatissi ei oo läsnä. Toivottavasti hyvin...ja palataanhan me yöllä, joten eiköhän viimestään sitte tuu uni. Itte aattelin pysyä ihan ajokunnossa, ett pystyn imettää palattuani. Räjähtää varmaan muuten rintavarustus ja lypsäminen ei oo vielä ikinä onnistunut.
Toivotaan, että ensi yö olisi kaikilla meillä vähän edellistä parempi. Tsemit kaikille!
Lohku ja tyttö 6kk+poika 2,5v
Täällä uusi yökkö ilmoittautuu!
Meillä on helmikuussa syntynyt poika, ikää nyt sen 10kk. Alusta asti nukkumiset menny niin ja näin. Pienempänä heräili syömään parin tunnin välein, välillä meni jo paremmmin ja nukkui parhaimmillaan yöt 1-2 syötöllä, tätä kesti ehkä pari kuukautta. Viimeiset pari kuukautta on taas herätty 5-10 kertaa yöllä, eikä poika rauhoitu muuhun kuin tissiin.
Yökoulua olis tarkoitus aloittaa jossain vaiheessa, mun on tarkoitus palata koulun penkille suorittamaan vikat jämäkurssit tammikuussa, mutta katsotaan nyt miten saan itteäni niskasta kiinni. Miehestä ei unikoulussa ole apua, joten ainoa apu löytyy mun isovanhempien suunnalta. Imetyksestä en vielä haluaisi täysin luopua, mutta tätäkin vaihtoehtoa olen jo vakavasti harkinnut.
Päivisin poika nukkuu hyvin (nytkin vetelee päikkäreitä jo kolmatta tuntia), mutta öisin heräilee vähän väliä. Tilannetta sotki vielä entisestään makuuhuoneremppa, jonka aikana nukuimme kaikki samassa makkarissa ja poika nukkui paljon meidän vieressä. Neuvot alkaa olemaan aika vähissä, pikkuhiljaa alkanut jo miettiä lääkärissä käyntiä, että saa ainakin sairaudet suljettua pois. Huonojen öiden syyksi veikkaan myös hampaiden tuloa, liian pientä sänkyä (hehheh) ja ties mitä muuta. Väärä yökkäri ja tyyny huonosti. Huoh. Onhan näitä. Nyt kokeilen lisätä päiväimetystä, jonka jätin jo pois, mikäli heräisi yöllä tämän takia tissille.
Periaatteessa tämän jaksaa, mutta ärsyttää välillä, kun on pinna todella piukalla, kun on niin väsynyt. Olisi mukava saada edes kerran herätä aamulla ja tajuta, että mähän olen saanut nukuttua.
Kiva kuulla että monella muullakin on samankaltaiset yöhulinat ;) Vertaistukea siis löytyy.
Kuusi herätystä viime yönä - osassa poika nukahti heti uudelleen, mutta valvottiin myös 2 h putkeen. Eli ei parannusta... :-(
Kuudelta otin viereen nukkumaan niin sain nukkua 9.30 asti. Jeeee!!!
Frimmy - Päivärytmistä... Aika hyvin päivärytmi on pojalla löytynyt, mutta äidin kauppa yms. muut reissut aina sekoittaa päivää ;-) Yleensä nukuu aamupäivällä yhdet lyhyet päikkärit autossa ja toiset pidemät sitten ulkona rattaissa. Olen koittanut pitää kiinni että 16.30 jälkeen ei enään nukuta. Joten tämä siis tarkoittaa sitä että sen jälkeen ei mihinkään enään voi lähteä (nukahtaa autoon...).
Viime yönä sen huomasi hyvin kun valvottiin 01-03 pätkä - ei vaan nukuttanut. Katsottiin sitten dvd:itä.
En sitten tiedä pitäisikö saada enemmän actionia päiviin vai vaihtaa torkkujen paikkaa (pidemmät aamupäivällä ja lyhyemmän iltapäivällä)?
Vai meneekö tämä ajan kanssa ohi?
Onko muiden yökköjen vauvat hyviä nukkumaan päivällä omassa sängyssä? Meillä nimittäin pitkät (yli 30 min) päikkärit onnistuu vain autossa tai vaunuissa pihalla.
Tsemppiä muillekin yökukkujille!
- Aivilo & Jimi 7 kk -
Meidän viime yö oli taas yksi kamalimmasta päästä. En tiedä sitten johtuiko (tai lisänä) illalla pistetty influenssarokotus + juuri ikenistä läpi pukanneet hampaankärjet.
Sovittiin, että mies hoitaa viime yön heräilyt. Tyttö nukahti vasta n. klo 23.00, heräsi 00.00, 01.00 (itki kovasti), sitten heti kohta uudelleen ja sitten itkusta ei tullutkaan loppua ei vaikka kuinka hyssytteli. Nousin sitten miehen avuksi, vaihdettiin vaippa ja annettiin vähän vettä ja lopulta panadolia (hampaat tai rokotus?). Nukahti klo 02.00. Sitten heräsi 03, 04, 05 ja sitten 07.30. Eli yksi 2,5 h pätkä tuli. Useimmiten nukahtaa kun käy peittelemässä, antaa unirätin ja laittaa pienen soittorasiapupun soimaan, mutta nousta täytyy eli itse herää kyllä. Joskus pitää ottaa syliin kun ei muuten rauhoitu.
Uskomattominta on sitten, että tuollaisenkin yön jälkeen tyttö nukkui kaikki päivän päikkärinsä (4 kpl) á 30 min, ei yhtään sen enempää + ei juuri koskaan kitise tai ole huonolla tuulella päivisin.
Olen myös pitänyt yöllä joskus kirjaa heräämisistä ja se on lohdutonta katseltavaa aamulla - se on sitä tunnin välein heräämistä, joskus ihan tasatunnein. Tarkka tyttö...=/
Nyt nukahti n. 21.40 eli 20 minuutin päästä odottelen ensimmäistä heräämistä....Ennen sitä en taida edes vaivautua omaan sänkyyn.
Meillä tyttö nukahtaa helposti omaan pinnasänkyyn sekä päivällä että illalla. Joskus joutuu kerran nostamaan syliin kun protestoi sinne jäämistä. Sitten sama rutiini eli peitto päälle, unirätti ja pupu soimaan. Sinne yleensä nukahtaa - päivisin siis sama rutiini. En nukuta kovin paljoa ulkona (käyn kärrylenkin päivällä kyllä), koska ei nuku ulkonakaan kun 30 min ja on hirveä työ pukea tyttö ensin talvitamineisiin ja pihalle kun sitten kuitenkin herää melkein hetikohta.
Tsemppiä taas kaikille uuteen yöhön...
A