Kamala ongelma töissä: ilkeä sihteeri :((
Olen aloittanut hetki sitten uudessa työpaikassa. Nyt sitten ilkeä ja työhönsä todella leipiintynyt talossa 30v ollut osastosihteeri on ottanut minut hampaisiini. Hän käskyttää minut laittamaan neuvotteluihin kahveja ym vaikka se EI TODELLA kuulu työnkuvaani. Hän yrittää pakottaa minua tekemään sihteerihommia, kulkemaan hänen kanssaan joka paikkaan ja yrittää siis nakittaa minulle KOKO AJAN omia hommiaan:(
Kaikki koulutukset ovat turhia, minun on turha oppia mitään alastani. Sanoo suoraan että kaikki on paskaa. Mitä IHMETTÄ voin tehdä asialle? HÄn ei todella käskytä nuoria MIEHIÄ jotka samoissa tehtävissä kuin minä. En pääse pakoonkaan kun istutaan lähekkäin. Enkä myöskään kehtaa sanoa 50v mammalle että jumalauta tee hommasi ja anna mun olla.
Aivan surkeeta johtamista kun kukaan ei puutu asiaan mitenkään!! Niin menee nuorelta työintoiselta työhalut kun joutuu hammasta purren kestämään tätä nyöryytystä.
Kommentit (49)
Työelämässä arvostetaan kokemusta enemmän kuin koulutusta. Siksi sinä aloitat ekonomina pohjalta. Voihan olla, että tämä assari on saanut tehtäväkseen avustaa sinut alkuun. Jos epäilet, että " nakittelee" sinua huvikseen, niin voit kysäistä esimieheltä, että onko sinun tarkoitus auttaa sihteeriä työssään. MUTTA ÄLÄ VAAN ALA URPUTTAMAAN MITÄÄN EKONOMI-KOULUTUKSESTASI JA SIITÄ, ETTÄ OLET JOTENKIN PAREMPI SEN TAKIA.
Itse olen akateemisesti koulutettu ja urani alkuaikana kuvittelin, että saan koulutuksellani jotain oikeaa etua. Paskat. Arvojärjestys on tasan sen mukaan, mitä osaa ja osaaminen vaatii aina kokemusta.
t: akateeminen esimies
Vierailija:
" Ei kuulu toimenkuvaani, sitäpaitsi mulla on tässä oikeasti firman kannattavuuden kannalta olennaiset työt kesken."Lisää myös: " Onko firman toiminnan kannalta tarkoituksenmukaista maksaa ekonomin palkkaa kahvin keitosta?"
ps. vastaa kysymykseen myös ITSE, että " Ei" (muuten se toimistosihteeri jatkaa urputtamistaan loputtomiin)
Sulla on huono asenne. Mä ainakin ottaisin konkarin neuvot vastaan hymyssäsuin. Hunajalla saa paremmin kärpäsiä kuin lätkällä. Jos saat tuollaisesta vanhasta työntekijästä liittolaisen, menee sulla paljon paremmin.
Eli muut ekonomit tekee kirjanpitoja ja alansa hommia ja mä konttaan neukkarin lattialla laittamassa servettäjä heidän kahvituksiinsa? Et voi olla tosissasi, kuulisin ihan konkreettisen toimintamallin sulta miten toimia jos tuo on susta normaalia!
ap
Eikä ilman av:n neuvoja osaa tämä akateeminen tehdä mitään asialle. Sniff sniff.
Meillä toimistosihteerit kuvitteli, että he pitävät täällä valtaa. Kun tulin töihin, he vinkuivat minulle tupakan kähistämällä äänellään käskyjä. Aikani kuuntelin sitä, mutta kun totesin, että he vain suorittavat opittuja tehtäviä eivätkä näe kokonaisuutta tai metsää puilta, jouduin valitettavasti siirtymään kylmä ammattilainen-vaiheeseen. Koska minä olen organisaatiossa ylempänä ja vastuuni oli tosi suuri, aloin myös käyttäytyä niin eli en todellakaan mennyt enää mukaan heidän pompotteluihinsa. Totesin, että minä en ole syyllinen heidän ongelmiinsa, joten en ole myöskään vastaus siihen.
Aikansa he yrittivät vielä " vetää minua alas" , mutta sittemmin olen saanut hoitaa hommani. On ihan turha ekonomin koulutuksella tehdä sihteerinhommia, koska sinulle ei makseta siitä. Älä ole kiltti tyttö, vaikka tosi vaikeaa se on, kun haluaisi käyttäytyä ystävällisesti ja kunnioittavasti. Tiedetään.
Ajattelepa mikä kuva pomollesi tulee sinusta, jos alat tehdä sihteerien hommia? Olet yrittänyt hyvällä, mutta koska metsä ei olekaan vastannut niin kuin sinne huudetaan, pakkohan sinun on vaihtaa taktiikkaa.
Tsemppiä!
ja 2 ja 4 vastaaja on samankaltainen ihminen eli tyypillinen työpaikkakiusaaja. Kysy esimieheltäsi mitä työhösi kuuluu ja varmasti tulee vastaus, ettei kahvinkeitto ym.
toteutan tuon kylmä ammattilainen vaiheen? Eli kun tämä tulee kähisemään työpöytäni viereen että nyt mennään keittämään kahvia tms mapittamaan papereita ja on niin tiukka mamma, niin miten uskallan sanoa ei?
ap
Tämä rääväsuu menee 100-varmasti valittamaan minusta esimiehelleni. En ole esimiehiltäkään saanut kunnollisia tehtäviä.
ap
Itse jouduin sanomaan, että otan töitä vastaan vain esimieheltäni. Valitettavasti en nyt kerkeä. Ja jos hän silti jatkaa, voisit kysyä, että pitäisikö hänen jutella asiasta esimiehensä kanssa, jos hän tarvitsee lisäresursseja. Mitä pidemmälle annat homman mennä, sitä pahemmaksi se muuttuu eli puhalla peli poikki NYT. Ei sinun tarvitse sanoa, että " mapita lahna keskenäs" tai " mene pois kouluttamaton junttura" , vaan ystävällisen päättäväisesti ja kun olet sanonut viestisi, käännyt kohti tietokonettasi ja alat tehdä sitä mitä ikinä teetkään.
Ei tämä sihteeri tule siitä pitämään, mutta muista, sinua EI ole koulutettu kahvinkeittoon. Sitten kun tilanne on rauhoittunut, voit joskus bonuksena autella häntä, mutta pidä huoli, että se on vain ylimääräistä ystävällisyyttä. En usko, että tilanne rauhoittuu ilman, että hän vähän ottaa nokkiinsa, mutta jos hän ei ole pomon vaimo, asialla ei ole väliä.
Muista, sinua vedetään alaspäin vain koska olet nainen.
Menköön valittamaan, kyllähän esimies tietää mitä sihteeri tekee ja mitä varten sut on palkattu. Pidä puolesi vaan ja tee niitä omia hommiasi. En usko että se eukko loputtomiin jaksaa kun huomaa ettet
anna pompottaa.
Ja kyllä ne kirjanpitohommatkin on ihan niitä " sihteerintöitä" eli ei siihen mitään ekonomin tutkintoa tarvita, kauppaopisto riittää.
Ehkä tulisit paremmin toimeen sen kauhusihteerin kanssa, kun laskeutuisin vähän sieltä jalustalta alemmaksi. Eihän ekonomin tarvitse kuvitella olevansa uutena työntekijänä heti parempi, kuin se 30 vuotta samassa paikassa ollut vanhus.
t. yks kirjanpitäjä
" Ei kuulu toimenkuvaani, sitäpaitsi mulla on tässä oikeasti firman kannattavuuden kannalta olennaiset työt kesken."
Lisää myös: " Onko firman toiminnan kannalta tarkoituksenmukaista maksaa ekonomin palkkaa kahvin keitosta?"
ps. vastaa kysymykseen myös ITSE, että " Ei" (muuten se toimistosihteeri jatkaa urputtamistaan loputtomiin)
Kysyisin, et onko tarkotus et teen kahvinkeittohommia vai onko jotain muuta tekemistä?
Mähän nimen omaan sanoin, että ei tarvitse sanoa kouluttamattomaksi juntturaksi tai olla muuten inhottava. Ymmärsit ihan tahallesi väärin.
Olen itse tehnyt vuosia sihteerintöitä kaksinkertaisella alemman korkea-asteen tutkinnolla ja otti päähän kun kohdeltiin kuin idioottia. Sihteerin töitä tein elämäntilanteen takia ja siksi kun tehtävissä oli hyvin mielenkiintoisia joukossa.
Enää en edes harkitse sihteerintöitä juuri tuon tyhmien ihmisten asenteen takia.
Tässä tapauksessa ja minun tapauksessani (olen se seiska) sihteerit ovat vain kuvitelleet pitävänsä valtaa koko puljussa. Näin ei ole. Nyt kun meillä on uusia sihteereitä, olen aivan innoissani, kun he ovat niin hyviä tyyppejä ja yhteistyö pelaa mainiosti. Kumpikin oppii toiselta jne. Silti sihteereillä ei ole tarve " pudottaa" ketään tai käydä kukkoilemaan.
Eli sihteerit ovat idiootteja, jos he käyttäytyvät siten. Aivan kuten lääkärit, juristit, ekonomit ja muutkin.
Olkaa nyt herran tähden naiset sen verran ylpeitä itsestänne, että jos joku puhuu yhdestä idiootista sihteeristä, tajuatte ettei se koske teitä. Olen minä tavannut saapastyhmiä sairaanhoitajiakin ja suurin osa heistä on silti tavattoman pätevää väkeä.
Duh.
Itse toimin sihteerinä vuosikausia ja siihen saumaan minulla oli mitä moninaisempia esimiehiä. Useimmat pitivät täysin idioottina, osa luotti kaikki hommansa minun käsiini. Pieni osa esimiehistä ei osannut hoitaa omia hommiaan vaan tein itse kaiken ja hain esimieheltä nimet paperiin.
Sihteerin osa on todella kurja, jollei esimies luota siihen, että sihteerillä on normaali ajattelukyky. Itse johdan nykyisin omaa yritystäni, kun kyllästyin siihen, ettei sihteeriä arvosteta lainkaan ja urakehitysnäkymät ovat olemattomat. Olemattomat siitäkin huolimatta, että johdon sihteerillä on usein aika hyvä näköala johtotyöhön ja siihen mitä se työ vaatii.
Ap:n kysymykseen sanoisin silti niin, että olipa kyseessä sihteeri tai kuka muu tahansa, mihinkään kyykytykseeen ei kannata suostua. Tämä yleensä kannattaa tehdä selväksi ihan sanoin.
Kyllä ap:n varmaan kannattaa toimia 7:n neuvomalla tavalla. Hankala tilanne kyllä.
Tuollainen on inhottavaa sellaisessakin tapauksessa, jossa sihteeri ei sinänsä yritä käskyttää, kunhan valittaa ja jättää tekemättä. Suomalaisella luonteella on vaikea sanoa mitään kun ei kuitenkaan ole toisen esimies. " En mä ole täällä teitä palvelemassa" sanoi yksi meidän sihteeri kerran kun pyydettiin jotain tavanomaista työhön liittyvää asiaa postittamamaan tai varaamaan. No sori, kyllä sä oikeastaan tässä tapauksessa olet..
mutta kysy Mattia (sitä toista ekonomia).
Ja opetushommiin voit lähteä mukaan kerran. Käyt mapittamassa ja sanot: Kiitos opetuksesta. Nyt on tämä homma opittu. Sitten kun tulee seuraavan kerran pyytämään, niin toteat, että se homma olikin jo käyty läpi.
meillekin pieneen taloon ollaan yritetty palkata uusia työntekijöitä. Eräskin tuli vain palkanlaskijaksi, vaikka 10 henkilön palkkoihin ei koko kuukauden tunteja mene ei hän ollut kiinnostunut tekemään mitään muita tehtäviä, sitten hän kyllästyi kun ei ole mitään tekemistä. Seuraajalle toimitusjohtaja kirjasi työsopimukseen että työtehtäviin kuuluu monen monta asiaa(en mainitse niiitä tässä että ei tunnisteta), silti tämä " tyttö" aika innottomasti lähtee tekemään yhtään mitään muuta.
Oma-aloiteellisuus puuttuu täysin. Netissä kyllä surffaillaan ja kynsiä viilaillaan.
Terv Firman ainoa insinööri, joka osaa keittää kahvia, hiekoittaa pihaa jne.