Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö näki koulumatkalla puukotetun miehen

Vierailija
21.04.2008 |

Maailmassa sattuu ja tapahtuu, myös näin kotikulmilla. Meiltä on kouluun n. 100 m matka, ja lapsi tuli tänään koulusta kotiin ja näki maassa makaamassa verisen miehen, jonka mahan päällä oli puukko (ei ollut enää kiinni) ja rinnan päällä reikä, josta tuli verta. Myös maassa oli iso verilammikko. Eipä ole koskaan itselle vastaavaa tullut vastaan. Toivottavasti lapselle ei jää mitään traumoja. Keskusteltiin lapsen kanssa ja sanottiin, että hienoa, että meni heti kertomaan kouluun opettajalle, voi olla että mies selvisi. (tuskin kuitenkaan selvisi). Mutta toivottavasti tosiaan ei tule mitään traumoja, että pelkäisi mennä ulos leikkimään tai näkisi painajaisia.



Olisiko vielä vinkkejä, mitä kannattaisi lapsen kanssa aiheesta puhua?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että mies on nyt sairaalassa ja häntä hoidetaan siellä. Että tyttö on oikea hengenpelastaja! Kerro, että tällainen on tosi harvinaista, koska ei lapsen tarvitse tietää, että se on jopa jokapäiväistä sairaaloissa, se tois vaan pelkoja. Jos tytöltä menee unet, tulee painajaisia jne jne, tilaa aika koulun terkkarille tai suoraan koulupsykologille. Heillä on enemmän rahkeita ammattimaiseen asian käsittelyyn.

Vierailija
2/6 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kanssa olemme jutelleet paljon asiasta. Mutta yksi asia kovasti ihmetyttää; olisin olettanut, että tuo opettaja, jonka tyttö kävi hakemassa koululta paikalle, olisi tullut tänään jotain puhumaan tytön kanssa. Opettaja ei ollut tytön luokanopettaja. Eikä luokanopettajakaan ollut mitään puhunut aiheesta. Luulisi, että tuollaiset lasten kanssa päivittäin tekemisissä olevat ammattilaiset olisivat jotenkin olleet kiinnostuneita tytön voinnista, kokemuksista ja näkemästä??? Vai olenko ihan hakoteillä...



Kyselin tytöltä, että miltä hänestä tuntuu, niin hän kertoi, että se näytti aika kamalalta ja haisi pahalle. Myös se mietitytti kovasti, että kuinka tuolle miehelle lopulta kävi, oliko hän kuollut vai kenties selvisikö? Paljon kehuttiin tyttöä, että teki juuri oikein, kun haki apua paikalle. Silloin kun tyttö näki puukotetun ensimmäisen kerran, niin kysyin, että menikö siitä muita ihmisiä ohitse, niin tyttö kertoi, että käveli siitä joku nainen ja mies, jotka työnsi lastenvaunuja. Että näin paljon ne aikuiset ohikulkijat välittää maassa makaavista...



Puhuttiin myös tytön kanssa siitä, kuinka tuollaisia kamaluuksia maailmassa todella tapahtuu. Yleensä niistä saa vain lukea lehdestä ja uutisista, mutta tyttö sai todellakin kokea sen, että noita kamaluuksia tapahtuu oikeastikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään ylisuojeleva tai hössöttävä äiti tyyppi mutta työskentelen hoitoalalla ja voisin jo sitä kautta tulleen kokemuksen perusteella sanoa että tuo asia jää tytön mieleen kummittelemaan jos asiaa ei kunnolla " ruodita"

Jos omalle lapselleni tuollainen tapahtuma sattuisi niin vähintäänkin (riippuen iästä?) kävisin esim koululla koulukuraattorin luona puhumassa tapahtuneesta tms..

Vierailija
4/6 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että keskustella hänen kanssaan asiasta. Ehkä oma luokanopettaja sitten osaa ohjata tyttöä kuraattorille tms. Tyttö on 2-luokkalainen. Tosiaan, haki sen toisen opettajan paikalle ja oli siinä vielä sen aikaa, että tuo opettaja soitti hätänumeroon ja sitten se opettaja oli sanonut, että tyttö voi jo lähteä kotiin.

T:ap

Vierailija
5/6 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro mitä tapahtui ja kysy neuvoa sieltä.

Vierailija
6/6 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua kutsuneelta opettajalta. Koulumatkat ovat kuitenkin koulun vastuulla, joten asia pitäisi hoitaa myös koulun kanssa.



Itse en lähtisi valehtelemaan uhrin selviytymisestä, koska trauma voi olla isompi, jos esim. lukee lehdestä tai kuulee kavereilta, että tyyppi ei selvinnyt. Rehellisesti voi sanoa, että pääsi hoitoon ja toivottavasti paranee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi