järkee vaihtaa sukunimeä vauvan takia?
olen pitänyt ex-miehen sukunimen meidän yhteisen lapsen takia. Nyt uus parisuhde ja meille pitäs syntyä vauva kesällä. Kumpikaan meistä ei halua naimisiin.. mutta ollaan mietitty jos vaihtaisin sukunimeni että olis sama nimi sitten avomiehellä, mulla ja vauvalla. Järkee?
Mut sit kyl olis eri nimi kuin esikoisella joka on joka toinen vko meillä.
Kommentit (8)
sama sukunimi?
Kai sinun pitää ottaa oma tyttönimi sit takaisin... ei kai voi ottaa avomiehen sukunimee?
no mitäs sitten? että vauva saa ex-miehen sukunimen? aika reilua nykyiselle miehelle...
tuskin ap tahtoo että on eri nimi hänellä ja vauvalla..
mut miks ei sukunimeä?
ei kannata ottaa tyttönimeä takas.. sit teillä oli 3 eri sukunimeä perheessä (sun avomiehen, ekan lapsen ja sit sun tyttönimi)...
eli vauvalle tulee sit joko sun tai avomiehes sukunimi, te päätätte kumman.
niin on yksinbkertaisinta - ja tulee logiikka myös: lapselle on isän nimi, sekä esikoisella että uudella vauvalla.
Mutta miksi ette menisi naimisiin? Jos kerta haluatte elää yhdessä ja perhekin on! Yksinkertaisempaa oikeasti.
Ja jos haluat kysyä exältä, niin halutessaan voisi esikoinenkin sit vaihtaa samalla nimelle sukunimensä, kun siis sinunkin nimesi olisi vaihtunut avioliiton myötä.
Perheissä on useita sukunimiä ja niiden yhdistelmiä nykyisin. Laita lapsi isän nimelle.
Meilläkin on perheessä kaksi eri sukunimeä ja mulla eri sukunimi kuin miehellä - enkä tunne olevani erilainen kuin muut. Edes lapsia eri sukunimisyys ei haittaa.
Et voi edes käytännössä ottaa käyttöön nykyisen avopuolisosi nimeä jos ette mene naimisiin.
Ja sanon tämän vanhemman lapsesi takia!
Hän saattaa jo muutenkin tuntea olonsa hieman ulkopuoliseksi, kun saat vauvan uuden miehen kanssa. Meillä on ihan sama tilanne, ja minä en tekisi sitä esikoiselleni... sittenhän hänellä olisi eri nimi kuin koko muulla perheellä :(
kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja.