Kumpi on oikeassa, minä vai ystäväni? Tarvitsen objektiivisen mielipiteen.
Ostin ystävältäni vuosi sitten lastentarvikkeen käypään hintaan (huomioitu alkuperäinen hinta, käytön kesto ja kuluminen) sillä ehdolla, että en itse myy tarviketta eteenpäin, vaan ystäväni sisarelle. Ihmettelin jo silloin, että jos ystäväni haluaa tarvikkeen siirtyvän eteenpäin perheessään, miksi halusi minulta rahaa siinä välissä. Olisinhan voinut ottaa sen lainaankin, ja palauttaa tarvittaessa. Ostimme kuitenkin tarvikkeen, koska minulle sopi ihan hyvin se, että kun myymme tarvikkeen, voimme myydä sen ystäväni sisarelle.
Nyt on tilanne se, että ystäväni sisar haluaa ostaa tarvikkeen, mutta me emme halua vielä myydä. Käytämme sitä itse! En voinut ostohetkellä kuvitella, että minun pitäisi myydä tavara silloin, kun sisko sitä pyytää. Silloinhan kyse olisi ollut pikemminkin tavaran vuokraamisesta, eikä " kauppoja" olisi edes tehty. Eihän ole mitään järkeä ostaa lastentarvike ja joutua palauttamaan se kesken käytön. Jos myisin sen nyt ystäväni siskolle, joutuisimme hankkimaan (eli ostamaan) itsellemme uuden. Jotenkin tämä ei voi olla oikein... Tiedän, että minun olisi kai pitänyt jo kauppaa tehdessä mainita, että myymme vasta, kun emme enää tarvitse. Toisaalta pidin sitä itsestään selvänä.
Mielipiteitä?! En haluaisi että tästä tulee asia, josta joku osapuoli suuttuu :(
Kommentit (34)
ei uskalleta puhua tavaran oikealla nimellä???
Verrattuna just esimerkiksi siihen, että kyseessä olisi jotkut 700e rattaat... Mutta kun tarvikkeen käyttöä olisi meidän perheessä jäljellä noin 1 - 1,5 vuotta, niin tuntuisi vaan todella älyttömältä ostaa nyt uusi. Olisi pitänyt ostaa jo alunperin uusi tai sitten jostain muualta käytettynä.
Mutta kyllä mä nyt koen, että olen itse ollut sillä lailla hölmö, että minun olisi pitänyt kauppaa tehdessä kysyä, että mitä sitten, jos sisko haluaa ostaa vaikka me vielä käytämme tarviketta. Olisi selvinnyt sekin asia ajoissa.
Heh, pakko tunnustaa, että itsekin olen tässä vähän " loukkaantunut" , kun nyt tuntuu niin tylyltä, että ystäväni rahasti minua ja silti käsittelevät tilannetta kuin tarvike olisi vain lainassa. Täytyy nyt päästä tän oman hölmön " loukkaantumisen" yli..! ;)
ap
Tosiasia lienee kuitenkin, että tällä selostuksella varmaan tunnistavat, vaikken " ihmetarviketta" maininnutkaan :D No, ei se mitään, jos sattuisivat tunnistamaan niin ainakin tietävät, etten tarkoita mitään pahaa ja että tilanne aidosti harmittaa minua. Että en yritä mitenkään kiusallani pimittää tarviketta itselläni. Sanon rehellisesti, että jos emme enää itse tarvitsisi tuotetta ollenkaan, minä voisin sen jopa antaa. Tutulta en kehtaisi siitä mitään pyytää. Ja mitään suurta voittoa sillä ei voi enää tehdäkään ;)
ap
Ap vielä lisää, että tuote on uutena sen noin 80e, ystäväni osti sen itsekin käytettynä ja maksoi 50e.
Ja me sitten hänelle 30e. Eli mielestämme emme saaneet niin roimaa alennusta käytetystä (ja osin puutteellisesta) tavarasta, että siihen hintaan olisi voinut sisältyä joku sopimusta huonontava ehto tyyliin " kun näin halvalla saatte, niin takaisinmyynti on sitten toteutettava pyydettäessä" .
ap
Vierailija:
ei uskalleta puhua tavaran oikealla nimellä???
Ehkä ap haluaa, ettei häntä tunnisteta.
Mielestäni sinun ei tarvitse/kuulu myydä tai antaa omistamaasi tavaraa jos teillä on sille vielä käyttöä.
Ilmoita ajankohta milloin olet myymässä tuotteen jos sen tiedät ja mihin hintaan. Mielestäni 20 % alennus maksamastasi hinnasta olisi paikallaan sillä kuluuhan tavara käytössä. Toki jos olet kalliita uusia osia ostanut voi tavaran hinta tietenkin olla sama mitä itse maksoit tai jopa kalliimpi. (perustelu hinnan muodostuminen)
Jos kaverisi olisi lainannut tuotteen teille hänellä olisi oikeus vaatia lainaansa takasin.
Nyt kiinnostaisi tietää mistä tavarasta on kyse.
Tuli mieleen että jos ostit tuotteen jota lapsesi ei ikänsä vuoksi enää tarvitse ja ajattelit säästää seuraavalle tulokkaalle voisit toki tavaran myydäkin kaverin siskolle.
Muista ettet anna ilmaiseksi jos aiot luopua tavarasta koska olet itsekin siitä maksanut. Ja vielä, tavara ei ole kaverisi joten hän ei voi käyttää omistusliitettä puhuttaessa tuosta tavarasta. Puhut jatkossa kuin tavara olisi omasi niin kuin jo onkin.
Parin vuoden päästä (tai sitten kun ette enää käytä tuotetta) pistät sen ostamasi uuden tuotteen myyntiin huutonettiin tai tänne vauvan kirppikselle ja taatusti saat siitä sen 50 e! Näin minä tekisin!
Mutta miten voi potta mennä rikki :)
Tai se ainakin tuli heti ensimmäisenä mieleen, joku Emman " tripp trapp-kopio" ??
staa sen silloin kun tarvitsee, miksi ostaisi joskus kun ap ei enää tarvitse, jos ei silloin enää itsekkään tarvitse? Silloinhan ap saa pitää sen tai myydä muualle. Kuka nyt huvikseen ostaa?????
mutta ei taidakaan olla kun he tarvitsevat vielä sitä tarviketta noin kauan. Minuakin nyt alkoi kiinnostaa että mikä tarvike on kyseessä.
musta 37 antoi parhaan vinkin: myy vanha ja osta uusi tilalle, saat sen varmasti sitten aikoinaan myytyä eteenpäin!
kaveri on mokannut siinä että on ahneuksissaan pyytänyt hintaa; asiahan olis selvä jos olis teillä lainassa. Semmoinen ei ole mikään ystävä joka tuon hintaisia esineitä vuokraa. pyydä kaveriasi maksamaan sulle kauppahinta takaisin korjausosien kera niin kauppa raukeaa kun kerran oli väärinkäsitys. Ja antakoon sitten kenelle haluaa. Jos kyseessä oli oikea kauppa niin pidätte tavaran niin kauan kuin tarvitsette.
Sanon ystävälleni, että valitettavasti emme haluaisi vielä myydä, koska käytämme tarviketta itse. Jos kuitenkin hän ja siskonsa kokee, että petän tällä tavalla jonkun sopimuksen -jonka selvästi olemme ymmärtäneet eri tavoin- niin voin toki myydä tarvikkeen samaan hintaan jolla sen ostimme. En pyydä mitään ekstraa siitä, että olemme korjanneet tarviketta, mutta joudun pyytämään alkuperäisen hinnan siksi, että joudun jostain hankkimaan vastaavaan tarvikkeen meidän perheeseemme.
Lopputulos ei ole täysin itseäni tyydyttävä, koska minusta ystäväni toiminta tässä ei ole ollut ihan reilua. Itse olisin antanut lainaan, enkä rahastanut. Mutta omapa vikani, en kyllä enää ikinä sotke ystävyyssuhteita mihinkään " kauppoihin" , edes näin vähäisiin!
Kiitos teille tosi paljon :)
ap