✰ JOULUKUUN TÄHTÖSET viikkoon 17 ✰
Kommentit (89)
Palstaterroristi taas täällä :D. Nyt on esikoinen nukkunut päikkärit ja käytetty ulkona touhuamassa sekä lounasta " syöty" (toisin sanoen jätkä räki kaikki riisit pitkin poikin, ei oikein vielä tuon " krämmäleruuan" päälle ymmärrä :D). Käytän hyväkseni hetken, kun poitsu vielä leikkii ihan hyväntuulisena (kohta pitää laittaa toisille torkuille) ja yritän ehtiä viestejä läpi tältä sairasteluajalta, kun jäi väliin ja olen ihan ulkona jutuista :).
Ensinnäkin Canttarelli, soitin tänään yksityiselle ja varasin ajan ultraan (joka on muuten 5.5.). Kysyin samalla sitä Kela-korvausasiaa, ja täti langan päässä vastasi näin: Nämä tavalliset varhaisultrat korvataan edelleen. Ne, joita ei korvata, ovat lähinnä nämä sukupuolenkatsomis-4D:t. 4D-ultriakin korvataan edelleen, jos on jotain ihan muutakin syytä ultralle kuin vain " hupikäynti" , siis jos epäillään jotain mitä halutaan tsekata. Kuulemma siis aika paljon riippuu lääkäristäkin, että mitä hän kirjaa käynnin syyksi. Eli kaikki halukkaat vaan varhaisultraan, ja Kela-kortit mukaan ;)!
Viuhalle piti kertomani, että mulla myös esikoisen odotuksessa laskettu aika muuttui ultran seurauksena kokonaista 2 viikkoa kuukautisista laskettuun! Että niin se vaan voi kierto heitellä. Hienoa, että kaikki kuitenkin näytti hyvältä, kerro sitten uusintaultran jälkeen heti kuulumiset!
Minihattikselle, Fatmamalle ja muilla pöpöjen kourissa kärvisteleville paranemisia!
Petite-te, mulla taas on tytön nimi jo mietittynä ja pojasta ei hajua :). Tytön nimi jäi esikoiselta " yli" kun tulikin poika ;). Vitamiineista syön d-vitskua tällä hetkellä, koska meillä käytetään luomumaitoa ja siinähän ei ole mitään ylimääräistä lisättyä, ei siis d-vitamiiniakaan. D-vitamiinia kun ei Suomessa saa edes auringosta muuta kuin kesäaikaan :(. Muuten en ole mitään vitskuja syönyt, yritän muuten sitten syödä monipuolisesti. Vähän kyllä epäilen, että tän mun huimauksen aiheuttaja voisi olla alhainen hemoglobiini, aionkin vaatia että terkka mittaa sen jo heti ekalla neuvolakäynnillä. Verenpaine kun oli ok, tai vähän alhainen mutta ei liian. Sen kävin mittaamassa terveyskeskuksessa eilen, siellä on sellainen itsemittauspiste.
Iiiikkikselle jaksuja pahoinvointiin! Mulla ei (kop kop) ole vieläkään se alkanut (tosin tää huimaus kyllä vaivaa senkin edestä). Niin ja Iiiikille vielä, että ihan kalenterin mukaan ne raskauslaskuritkin toimivat ;). Pointtini oli siis siinä, että on matemaattinen mahdottomuus, että lasketussa ajassa olisi 3 päivän ero mutta raskausviikoissa ei :). Jos jollakulla on la 21.12., hänellä on tänään rv 5+3. Jos jollakulla on la 20.12., hänellä on tänään rv 5+4. Jos jollakulla on la 19.12., hänellä on tänään rv 5+5. Ja niin edelleen. Mutta mä lupasin olla tästä jo hiljaa, ja nyt olen pahan kerran rikkonut sanaani vastaan... joten vaikenen :D.
Ja tässä välissä kävin makuuhuoneessa katsomassa mitä siellä tapahtuu, kun oli niin epäilyttävän hiljaista. Jätkähän oli kaivanut ties mistä mun korvatulpat ja tunki niitä antaumuksella suuhunsa :O. Huh huh. Meillä siis esikoinen 8,5 kk ja hirmuinen vilpertti jo.
Ineli, mulla on ehkä vähän samanlaisia tuntemuksia kuin sulla. On kyllä jotain tunteita pientä syntymätöntä kohtaan mutta ei vielä niin voimakkaita. Ei sillä, ettenkö olisi raskaudesta iloinen mutta jotenkin... ääh, en osaa selittää. Ehkä eniten tää on sitä, etten ehdi koko ajan ajatella raskautta kuten esikon aikana. Päivät on niin täynnä kaikkea että muistan koko raskaanaolon vain silloin tällöin. Uskon, että kunhan sen pienen sykkeen näkee, ja viimeistään sitten kun liikkeitä alkaa tuntua, tämä kaikki konkretisoituu ihan toisella tavalla!
Sama juttu Jet-haikara, mulla myös ne oireet aika lailla tulevat ja menevät. Ja iltaisin on olo pahimmillaan, kuten Tyhjäsylikin kirjoitti. Kiviirille, Angoraiselle ja Stiinalle vielä jaksuja mahakipuihin, ne eivät ole mitään kivoja ne! Koko ajan sitä sydän sykkyrällä miettii kuitenkin, vaikka kyse olisikin jostain ihan vaarattomasta jutusta. Ja Anneiki, itkuherkkyyttä täällä myös! Taitavat tosiaan ne hormonit ruveta vaikuttamaan.
Tiarille myötätuntoni kesken menneestä edellisraskaudesta, nyt ihan hirveästi tarrasukkia matkaan! bd bd
Naranja, minä oon myös ihmetellyt että miten se paino jo nyt tuolla tavalla, edellisraskaudessa kun turvotusta tuli vasta lopussa. Meinaan että just olin tässä esim. oksutaudissa ja kun sen jälkeen menin vaa' alle, se näytti 2 kg lisää! Olis siis tosiaan luullut lähes vuorokauden paastoamisen ja yrjöämisen laskevan painoa eikä nostavan. Ei ymmärrä... Saa nähdä miten nyt tästä eteenpäin. Täytyy ainakin syömisiä kovasti tarkkailla, kun tuota painoa on " hiukan" liikaa ennestäänkin :/.
Ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä ihan hirveästi onnitteluja LeeLoolle! Ihanaa, että vuodosta huolimatta raskaus jatkuu! Hirveästi tsemppiä ja tarrasukkia teillekin! Ja tietysti tarriksia koko meidän porukalle, toivottavasti ihan jokainen meistä saa tuhisevan nyytin syliinsä joulukuussa tai niillä main!
Ja onnittelut Leeloo:lle(menikös se nimimrk noin?)tervetuloa takaisin!
Tänään grillaamme kevään ensi kerran,njam.
Kohta valmista,oli vaan pakko tulla pikimmiten tänne poikkeamaan=)
Minä muuten olin 20v kun sain esikoiseni ja päivääkään en vaihtaisi pois!Ja totta on että onko sitten nuori tai vanha,etukäteen ei voi tietää miten kaikki lähtee sujumaan.Miltä äitiys tuntuu kustakin!Lapset kasvattaa kummasti,jokaista meitä,joka kerran!
Empä oo kerinny taas muutamaan päivään kirjotella. Pahoinvointi oli sunnuntain pois mutta nyt se on palannut takaisin. Ehkä hieman lievempänä kuin joinain päivinä viime viikolla mutta edelleen sitä on ja pönttöä saa aamuisin halailla. Mutta ei se haittaa, hyväähän tää pitemmän päälle vaan tarkotta.. ;) Tai siis vähän se haittaa mut täytyy ajatella positiivisesti :)
Petite-te: kyselit vitamiineista.. mulle sanottiin neuvolassa ettei tarvi nyt syödä mitään vitamiineja, et syksyllä vasta d-vitamiinia sitten. Nyt kuulemma saa jo auringosta sen verran ettei lisää tällä hetkellä tarvi. Toki jos sulla on matala hb niin sulle saatetaan määrätä jotain raskausvitamiinia joka edistää sitten raudankin imeytymistä. On siis riippuvainen vähän omasta ruokavaliosta et tarviiko lisävitamiineja. Kyselit jotain muutakin mihin mun piti vastata, mutta en valitettavasti enää muista et mitä.
Jaksuja kaikille oksutaudin tai muuten vaan pahoinvoinnin kourissa kamppaileville. Ja toivotaan tosiaan että kaikilla meillä on nyytti joulukuun tienoolla sylissä tuhisemassa.
-Pikkupiru 8+4
Muutenkin " potuttaa" sain eka nla ajan vasta 16.5 ja ekan ultran 28.5!
Suunnilleen raskaus puolivälissä ennenkuin ultraan pääsee! No ei aivan, mutta kun ei töistä pääse keskellä päivää lähteen, niin meni noin kauaksi..
:/
Mietin just et kävisköhän yksityisellä tuossa alkuraskauden ultrassa.
Oletteko muut yksityisellä käyneet?
Itse en ole aikaisemmissa raskauksissa käynyt.
Nyt saunaan :)
Jes! Ensimmäinen ns. normaali päivä ilman kipuja ja kuvotusta VIIKKOON!
Täällähän ollaan käyty näemmä kiihkeää keskustelua nuorista äideistä. Samahan se on lapset nuorena tehdä, munasolut ovat tuolloin parhaimman laatuisia ja riskit vähäisimpiä. Synnytys ja yövalvomiset jne. ovat nuorelle äidille helpompia kestää ja kantaa kuin vanhemmalle äidille. Mutta tähän iso mutta perään, äitini sai 6-vuotiaan pikkusiskoni 47-vuotiaana. Terve ja reipas neiti on tämä pieni tuleva täti :)
Olen siis itse suhteellisen nuori äiti, vain 21-vuotias ja en näe iällä ja lapsen äitiyteen valmiudella mitään yhteistä. Paitsi jos ajatellaan niin, että pitäisi olla ammatti, rahaa, vakaa elämäntilanne jne. Noh, loppujenlopuksi, mikä tässä on tärkeintä? Että lapsi saa rakkautta, turvaa, aikaa ja huolenpitoa, vai rahaa, rahaa ja rahaa?
Lapsen tuloon en usko, että kukaan on koskaan valmis, vaan lapsen tuloon kasvetaan sen tulemisen myötä.
Onnea LeeLoo76:lle plussauksen johdosta! Ja pikaista paranemista kaikille kohtalotovereilleni jotka riutuvat flunssan kourissa.
En muista kuka tästä rv-asiasta kirjotteli, mut on tainnu jäädä huomaamatta mun kommentti, et Naranjan la olis menkoista 20.12. Ja lähinnä takoitin sillä laskuriasialla sitä, että jos joku laskuri on antanut väärän lasketun ajan ni kaikkein helpointa on laskea se kalenterista. Ja siis sitä, ettei kannata sotkea niillä kierron pituuksilla tai hedelmöittymispäivillä, kun neuvolassa eletään niiden menkkojen mukaan niin kauan kunnes ultra toisin näyttää.
Tää kirjottelu on sellasta et helposti voi joku aina käsittää väärin jotain. Kun ei kuule äänensävyä eikä näe ilmeitä. Toivottavasti tosiaan täällä palstalla säilyy mukava ilmapiiri vaikeammistakin asioista huolimatta. Ja olis mukavaa et jokainen vois kertoa oman mielipiteen asioista, joita haluaa kommentoida, ilman että toiset " suuttuis" . Joskus olen sellasiakin ketjuja lukenu, joissa on suorastaan haukuttu jotain hänen mielipiteistään johtuen. Tosi harmillista.
Tänään oli onneks parempi päivä voinnin suhteen ku eilen. Oli kuvotusta, mut ei hirveesti.
Nimiä oon vauvalle joutessani miettiny ja mun sisko keksi hyvän pojan nimen! mieskin tykkää.
Mukavaa illanjatkoa.
t.Iiiik ja Hippunen 7+3
iiiik:
En muista kuka tästä rv-asiasta kirjotteli, mut on tainnu jäädä huomaamatta mun kommentti, et Naranjan la olis menkoista 20.12. Ja lähinnä takoitin sillä laskuriasialla sitä, että jos joku laskuri on antanut väärän lasketun ajan ni kaikkein helpointa on laskea se kalenterista. Ja siis sitä, ettei kannata sotkea niillä kierron pituuksilla tai hedelmöittymispäivillä, kun neuvolassa eletään niiden menkkojen mukaan niin kauan kunnes ultra toisin näyttää.Tää kirjottelu on sellasta et helposti voi joku aina käsittää väärin jotain. Kun ei kuule äänensävyä eikä näe ilmeitä. Toivottavasti tosiaan täällä palstalla säilyy mukava ilmapiiri vaikeammistakin asioista huolimatta. Ja olis mukavaa et jokainen vois kertoa oman mielipiteen asioista, joita haluaa kommentoida, ilman että toiset " suuttuis" . Joskus olen sellasiakin ketjuja lukenu, joissa on suorastaan haukuttu jotain hänen mielipiteistään johtuen. Tosi harmillista.
Täällä jälleen, koska oli ihan pakko tulla vastaamaan Iiiikille. Olen todella pahoillani, jos olet saanut viesteistäni sellaisen käsityksen että olen suuttunut jostain tai haukun jotakuta. Se ei ole ollut tarkoitus, ja olen hymiöilläkin yrittänyt ilmaista, etten ole mitenkään ryppyotsaisesti liikkeellä.
Huomasin kyllä viestisi, jossa laskeskelit Naranjan laskettua aikaa. Mutta minähän nimenomaan kirjoitin (viesti numero 33) Naranjalle, että kierto EI vaikuta r-viikkoihin, eli taisit itsekin hypätä jostain kohdasta yli ;) ;). Joka tapauksessa Naranjan la on kuukautisista laskettuna ihan oikein 18.12. Hänellähän on 26 päivän kierto. Se mitä kuitenkin rupesin " huhuilemaan" ei ollut tuo la-asia vaan rv-asia. Jos tai siis kun Naranjalla on la 18.12., hänellä on tänään rv 5+6. Se on ihan laskennallinen juttu, ei kierrosta riippuvaa, viikot eivät voi olla mitään muuta :). Toivottavasti nyt vihdoin osasin kirjoittaa selvästi, olen ollut kyllä turhan rönsyileväsanainen tähän asti :).
Minäkin toivon, että mukava ilmapiiri säilyy edelleen! Väärinkäsityksiä voi tosiaan syntyä, kuten Iiiik sattuvasti totesi, mutta on hyvä että niistä keskustellaan, ne selvitetään ja voidaan taas jatkaa mukavaa juttelua ja yhteistä odotusta!
Heippa vaan! Onpas täällä paljon kirjoittelijoita, taitaa tulla joulukuusta vauvarikas kuukausi :)
Torstaina tein testin-haalea plussa, sit maanantaina tein uudelleen, tummempi oli. Eli raskaana olen :)
Meillä on 1v ja 3kk vanha tyttö jo ennestään. Pikkusisarusta alettiin sitten yrittämään, ja nyt toisella yrityskuukaudella onnistui... :)
Raskausviikkoja tosi vähän, toivottavasti aika kuluis NOPEESTI :)
Millä viikolla sinne neuvolaan pitikään soittaa, ja mille viikolle se eka neuvolakäynti suunnilleen annetaan?
Tämmöstä tällä kertaa ...
Myrtti- rv 5+1
En tarkottanu näitä rv-keskusteluja sillä et jos joku suuttuu. Ei kai tollasesta kukaan voi suuttua? Siinä asiassa puhuin siis ihan muusta, esim. tästä ikäkeskustelusta, jossa taisi Canttarelli mainita jotain mahdollisesta suuttumisesta.
Ja sit tuo la-asia.. Eli laskettu aika lasketaan neuvolassa kuukautisista 40 vk eikä siihen vaikuta kierto. Miks sitä pitää laskea jotenkin muuten ,kun neuvolan laskujen mukaan eletään käytännössä? Sori, että sotkin näppini tähän asiaan, kun se ei mulle millään tavalla kuulu. taitaa vaan olla ammattitauti. Sori.
t. iiiik
lupaan laittaa koneen kiinni, etten enää roiku täällä! :D
Hienoa, että me ollaan taas Iiiikin kanssa kavereita ;D! Multa muuten lääkäri kysyi kierron pituutta silloin kun pähkäili laskettua aikaani. Tiedän, että monesti neuvolassa siitä ei kyllä piitata (mikä on sivumennen sanottuna ihan hullu järjestelmä, koska todella harvalla naisella on täysin säännöllinen 28 päivän kierto; esim. itselläni oli ennen esikoista yli 40 päivänkin kiertoja!). Summa summarum: en siis puuttunut alun perin Naranjan laskettuun aikaan vaan siihen, että hänen ilmoittamansa raskausviikot eivät täsmänneet hänen laskettuun aikaansa. Ja siitä me johdatuimme Iiiikin kanssa mielenkiintoisille sivupoluille ;). Tosiaan Naranja, varaudu siihen että neuvolassa sulle varmaan lätkäistään la:ksi tuo 20.12. Mutta se voi vielä ultrassa muuttua johonkin suuntaan, joten voit varmaan tässä vaiheessa pitää listassa ihan rauhassa tuon 18.12. ultraan asti, miten vaan ite tykkäät :).
Tässä me nähdään, miten nää jutut voi ymmärtää väärin.. Mä en tiennykään, et me ei olla oltu kavereita ;) Se kierron pituuskaan ei välttämättä kerro ihan kaikkea, koska se ovulaatio ei ole välttämättä tasan 14 pv ennen menkkoja. mut eiköhän tää mun jauhaminen nyt riitä. Onneks on ne ultrat,ym. Ja sit vielä se, et se la ei oo mikään parasta ennen-päiväys.. Kun se vauva voi syntyä ennen tai jälkeen sen. Harvoin just sinä päivänä..
Mukavaa illanjatkoa kaikille! Menen tästä kullan kanssa saunaan ja sit nukkumaan. ihanaa!
t. iiik
Täällähän on näppäimistöt sauhunnu itse kullakin :D Ja mun la on noussu aika komeeks puheenaiheeks. Ok, eli nyt vielä mun oma mielipide, se tulee tässä. Kierron pituus ei todellakaan vaikuta rv:hin, oon taas ollu jossain ihan omissa aatoksissani :D Mutta laskettuun aikaan se vissiin vaikuttaa niin, et jos la oli sen normaalin kierron mukaan (28vrk) vaiks nyt 25.4., ni sit jos kierto on 30vrk, ni tohon la:n lisätään 2vrk, eli 27.4. Ja toisinpäin sitten, jos kierto on 26vrk, ni vähennetään kaks veeärkoo -> 23.4. Hulabaloo. Kattoin tekayllä uudestaan, ja se kyllä todellakin näytti, kuukautistenkin mukaan, 5 viikkoo 6 päivää :D Mitä kummaa?? Viimeks se mun mielest näytti jotain ihan muuta :D Mutta kyllä se niin menee, koska 28vrk:n kierron mukaan mun la olis 20.12., ja siitä pois 2vrk. Eli 18.12. Ja ihan kuukautisista laskettuna :) Todella, todella sekavaa, pyydän anteeksi ♥ Taidan kuitenkin elellä tossa 5+4 viikoissa. Oman kalenterin ja laskujen mukaan se näyttää kuukautisista laskettuna noin, ja Tekayn pari päivää edelle... Katotaan sit mitä ne neuvolas sanoo. Tai etenkin ekassa ultrassa ;)
Pöljintä oikeestaan koko la:ssa on se, että se ei oikeestaan kerro mitään :D Kun se kuitenkin on ainakin sen +/- 2vkoo :D Mutta se nyt tästä aiheesta, kaikki selviää myöhemmin.
iiiik: Jaa että missä viivyin aamulla? :D Kuule ramppasin ees taas keittiön, makuuhuoneen ja vessan väliä... Huh! En oksentanu (oon siinä tosi huono, krapulassakin tarvii tyyliin vessaharjalla rapsutella kurkun kautta vatsalaukkua, jotta joku yökkäysrefleksi toimis), mutta lojuin pöntön vieressä tosi kauan.. Mul oli aivan jumalattoman huono olo! Otan todellakin osaa kaikki te, joilla on oksentamistakin vielä sen huono-oloilun lisäksi! Kaikki sympatiat teille! :D 7.05 lähti bussi ja 6.47 olin saanu syötyy melki kokonaisen omenan ja sain ku sainkin itteni bussiin (voimaan pahoin), tosin 7.20 sellaseen, mutta kuitenkin! Ja ehdin tän kevään viimeseen tenttiinkin! Jesss... Päivän mittaan olo koheni kyllä huomattavasti. Toivottavasti huomenna ei oo samanlaista kamalaa, kun on käytännön harjottelun eka päivä. [color=purple]Jännittää muutenkin aivan jumalattomasti!!!![/color]
petite-te. Vitamiineista. Mä syön. Sitä Multi-Tabsin raskausjuttua, yks/vrk. Lopetan sitten, jos neuvolan täti käskee... ;)
Nimistä joku kyseli. Pojalle olis etunimi valmiina... :) Tytöstä en tiedä vielä. Joskus aikoinani kysyin avokkaan mielipidettä pojan nimestä, eikä nyt ainakaan sitä tyrmännyt :D hahaha! Toivossa on hyvä elää ;)
Canttarelli kertoili kovasti rakastavansa masuasukkiaan... :) Ihanaa kuulla tuollaista, moni muukin ajatteli jo samoin! Jee! Mulla vaan ei vieläkään juuri ole tunteita pikku papua kohtaan SILLÄ TAVALLA. Tietenkin olen hurjan onnellinen ja rakastunut ajatukseen vauvasta, mutta se ei tosiaankaan ole vielä mitenkään komkreetttista, etenkin, kun kyseessä on tosiaan esikoinen... :) Mutta kyllä se rakkaus siitä kehittyy ajan myötä, nou ressi - mulla ainakaan :D Mutta toi kuvakirjasta kuvien kattelu on tuttua, mä harrastan sitä myös ;) Ja innoissani luen embryologiaa, että mitä kaikke sille milläkin viikolla kehittyy jne :D hihi! Freak!
LeeLoo! AIVAN MAHTAVAA, että sait pitää pikkuisesi :D Voi miten olenkaan onnessani sun puolesta :D Nyt saan laittaa sut takaisin meijän listaan, tervetuloa taas :D
kiviir: Onnea oireettomasta päivästä! Josko se tästä lähtis vaan ylöspäin toi olo ja oleminen :)
Tervetuloa muuten vain kaikki uudet tapaukset, kylläpä meitä on jo paljon!! :D Lukumäärä on lähempänä sataa ku nollaa, ou jee :) Moon ihan poikki, pakko mennä tutimaan miehen viereen... Hummmmm :) Hyvää yötä kaikille tasapuolisesti ♥
.:Naranja:. rv 5+4 (vaikka tekis mieli uskoo Tekayta ja laittaa 5+6... hih ;)
Pelottaa ihan hirmuisesti. Tänään on yksityisellä ultra. Näin viime yönä ihan hirveetä painajaista. Oli niin todenoloinen, että itkua väänsin, heti kun heräsin. Unessa oli tämän päiväinen lääkäri, ja olin ultrassa. Lääkäri kertoi huonoja uutisia, eettä olin saanut keskenmenon.
Ei tosiaan ollut mikään kiva uni, ja nyt toivon sormet ristissä, ettei se ollut enneuni.
Ei hyvin ala tämä päivä.. Toivottavasti saan parempia uutisia muutaman tunnin päästä ultrassa.
t. Kapa 7+2
Meillä oli risainen yö.Lapset itki ja pomppi ja mun jalat vaivas taas.
Mutta ihanaa odottaa vauvaa!Mieli on positiivinen!Onnellinen!Nyt!
Vitamiinit.Oon miettinyt riittääkö monipuolinen syöminen.Nyt vaan tuntuu ettei oikeen mikään maistu joten jää aika yksipuoliseksi.En kyllä millään viitsis mistään purkista vitamiineja alkaa popsia,tiedän että niitä unohtelen kuitenkin.Ja kun ovat niin hitsin kalliitakin.Mutta ehkä nyt alkuun täytyy turvautua purkkiin!
petite-te ja bebe rv 7+5
Naranjalle tsempit harjoitteluun ja pahanolon karkoitukseen!!!!
Naranja: Mä arvelinkin, et joku sulla on, ku sua ei näkyny. Oot ollu tähän asti varmaan joka aamu mun kans melkein yhtäaikaa.. Toivottavasti sulla ei tosta ainakaan pahemmaks vointi mene! Mulla on kans ollu pahaa oloa pahenevasti.. Mut mä makaan sohvalla, kun multa ei oksennus tuu, yökkäilen vaan.. Nyt sit tietty alan yrjöömään, ku tollai sanoin.. Kaks raskautta meni ilman oksennusta, yökkäillen..
Kapa: Uskon, et sulla kaikki hyvin! Jännitys saa aikaan tollasia inhottavia unia. Tsemppiä!
Mua väsyttää aivan hulluna! Kun kello soi, olis tehny mieli vaan sammuttaa ja jatkaa unia. Voi ku ei olis pakko lähteä.. Vielä huominen.. Sit viikonloppu menee rakennushommissa. Onneks ens viikolla on to ja pe vapaat. Saa vähän levätä. Ma on muuten neuvola. Sitä en oikeestaan edes odota, paitsi että sitten saan ajan ultraan. Ku on vasta 8+1 ni ei edes äänet kuulu.
Toivottavasti kaikilla on tänään kiva päivä!
t. iiik ja Hippunen 7+4
No niin vähän helpottaa. Kävin aamulla ultrassa ja siellä se masuasukki köllötteli ja sydän sykki tasaisesti. Mun ultra oli kunnallisella, kun kuuluu osaksi näitä hoitoja. Eli vauva sai alkunsa koeputkessa.
Viikot nyt vähän muuttui, kun lääkäri laski keston alkion siirtopäivästä ei hedelmöittymispäivästä. Joten hänen laskujen mukaan 7+3 ja la 10.12.
Mutta en nyt vielä lähde muuttamaan noita tietojani, kun ei sillä lopulta ole mitään merkitysä. Ajat tarkentuu sitten ehkä siinä NP-ultrassa.
Nyt neuvolaa varamaan.
Juuso Petteri ja siskoveikka rv 7+6 tai 7+3
Täällä kompataan nyt sitten Naranjaa ja muita pahoinvoivia! Eilen vielä paukutin henkseliä että kun ei ole pahoinvointi alkanut, ja nyt on sellainen eto että oksat pois. En kyllä oksenna, ainoastaan yökkäilen, mutta olo on inha. Toivottavasti, toivottavasti tätä ei kestä kauan! Esikoiselta loppui pahoinvointi aika varhain, kiitos samoin tällä kerralla! Niin joo ja Naranja, kannattaa tosiaan varmaan elellä tuon 5+4 mukaan koska kuten eilen kirjoittelimme, se sulle todnäk kuitenkin neuvolassa sanotaan, siellä kun ei yksilöllisiä eroja huomioida ;). Saattaa muuten olla ettei sitä ultrassakaan muuteta ellei ero ole tosi iso. Täällä Helsingissä ainakin mulle ultrassa sanottiin ettei muuteta, ellei ero ole yli 4 päivää kuukautisista laskettuun. Ja ihan niin kuin totesitkin, se laskettu aikahan on täysin viitteellinen juttu. Vauva syntyy just tasan silloin kun hän on siihen valmis :)! Joku päivä vaan tarvitsee Kelaa varten olla olemassa.
Tervetuloa joukkoon Myrtti ja olikos muitakin uusia? Kaikille tasapuolisesti joka tapauksessa :)!
Menkkakeskusteluun tuli muuten mieleeni vinkata yhtä sivua, jonka lukeminen ainakin itselleni oli oivallusta lisäävä kokemus joskus aikoinaan. Laitan linkin tähän viestin loppuun. Mulla muuten on Iiiik aina 16 päivää ennen menkkojen alkua ovulaatio, mutta kierto voikin sitten vaihdella. Ovislimasta sitten aina tiesi, että jaha, 2 vkoa ja 2 päivää niin johan alkaa vuoto :). Hassua muuten on, että ennen ekaa raskautta en tuntenut ovistani ja esikoisen jälkeen kun menkat alkoivat, tunsin joka kierrossa. Onko kellään muulla samantapaisia kokemuksia?
Ihanaa kuulla, että Juusopetterillä ultrassa kaikki hyvin! Samaa toivotan Kapalle myös, tulehan sitten kertomaan kuulumiset! Mulla on tosiaan ultra tulossa " vasta" toukokuun ekalla kokonaisella viikolla. Halusin tarkoituksella sen vähän pidemmälle, että on varmasti 7 viikkoa ainakin täynnä vaikka olisinkin laskeskellut la:tani vähän pieleen tai jotain. Viimeksi kun tosiaan kävi niin, että mulla kierto teki tepposet ja laskettu aika siirtyi melkein 2 viikkoa. Kyllä oli sydän kylmänä ekassa ultrassa kun lääkäri sanoi, että täällä näkyy vain tyhjä sikiöpussi. Enpä haluaisi kokea enää samaa uudestaan. (No, jos on oikeasti tm tällä kertaa niin voihan sitä niinkin käydä. Olen kyllä niiiin sormet ja varpaat ristissä, että kaikki olisi hyvin!)
Petite-te, minä napsin satunnaisesti Omega3-foolihappo lisää ihan siksi, kun ei esim. tuota kalaa tule syötyä niin usein kuin suositellaan. Mitään monivitamiineja en ole viitsinyt, vaikka eipä kai niistä haittaakaan ole kun ei yli suositusten syö! Yritän kyllä syödä runsaasti kasvikunnan tuotteita päivittäin, vaikka eihän sitä aina tietty ehdi. Niin ja d-vitamiinilisää otan myös, kun en juo vitaminoitua maitoa.
Jeps nyt se linkki ja lounaan laittoon:
http://kutri.net/iblog/C1537542522/E313981955/index.html
Tuli tuosta d-vitskusta mieleeni vielä laittaa yksi linkki tuoreeseen tutkimustietoon aiheesta d-vitamiini & auringonvalo, ihan vain siksi kun olen siitä (vitamiinista siis) täällä nyt jo niin moneen kertaan maininnut :).
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Auringonvalo+v%C3%A4hent%C3%A4%C3%A4…
Jos joku ei jaksa lukea koko juttua, tässä tiivistetyssä muodossa artikkelin sisältö:
[b]Suomessa D-vitamiinia voi saada auringosta riittävästi vain kesällä (toukokuusta elokuuhun).[/b] Auringossa pitäisi oleskella keskipäivän aikaan eli silloin, kun UV-lukema on korkea. Pari kolme kertaa viikossa 20¿30 minuuttia kerrallaan riittää. [b]Vain keskipäivän auringon UVB-säteily saa ihon tuottamaan D-vitamiinia.[/b] Suojavoiteita ei tulisi silloin käyttää, sillä ne estävät D-vitamiinin tuotannon. Aurinkoa tulisi muina päivän aikoina välttää, sillä aamulla ja illalla paahtava UVA-säteily vain vahingoittaa ihon D-vitamiinivarastoja.
Pentti Tuohimaa, Tampereen yliopisto
Viikko sitten ehdin juuri tehdä positiivisen (heikosti) testin kun illalla alkoi vuoto. Vuoto oli ihan menkkamaista, runsasta ja klönttistä. Olin varma että meni kesken. Sunnuntaina kävin mittauttamassa Hcg:n verestä jotta voin seurata sen laskua normaaliksi. Tällä viikolla on kuitenkin ollut lievää pahoinvointia ja tuskaista ummetusta joten aloin epäillä että jos sittenkin... Tänään tein uuden raskaustestin ja se oli jo selvästi postiiviinen, saman tien riensin labraan ja äsken sain tulokset: hCG viisinkertaistunut sunnuntaista :) Eli tänään viikkoja 4+6.