Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat

Vierailija
20.04.2008 |

vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.

Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????

Kommentit (273)

Vierailija
181/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä kuin niitä joilla on alan koulutus.

Vierailija
182/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta pitivät ihan mielellään kun en pystynyt itse nousemaan syöttämään ja toivat lapsen viereen. en kyllä vaihtanut lakanoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

synnyttäneet naiset. Ei ole mitään perusteita kiusata kipeää väsynyttä ihmistä, vaikka nainen ja äiti onkin.

Vierailija
184/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäydyin siitä jyrkästi. Sanoin, että olen synnytyksen jälkeen niin heikossa kunnossa, että en todellakaan jaksa nousta sängystä tekemään yhtään mitään. Toivat sitten ruoat ja juomat sängyn vierelle, naama pitkänä tosin, mutta toivat kuitenkin. Eli pieni jämäkkyys kyllä on paikallaan.

Vierailija
185/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaan sanottiin, että hae käytävän kaapista ja vaihda. Ja minulla oli tippa sekä virtsakatetri ja helvetin kipeä leikkaushaava.

Vierailija
186/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" otanko vauvan kansliaan, että voit hieman jaloitella?" . Ei luulisi aikuiselle ihmiselle olevan niin vaikeaa ymmärtää käytöstapoja. Kyllä tavallisella sh:llakin on jo sen verran tietoa naisen psyykestä synnytyksen jälkeen, että tietää miten sanansa laittaa. Huono käytös on myös huonoa ammattitaitoa.

Tiedän, että se on vaikeaa. Näitä alle 100 ÄO:n omaavia typeryksiä löytyy joka ammattitaidosta. Heillä ei ole minkäänlaista yleissivistystä eikä halua kehittää itseään. Sitten öristään kuin luolamiehet ja viljellään omaa typerää ajatusmaailmaa ja pilataan muiden päivä.

Vierailija
187/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos kaikki meni hyvin, mutta kyllä se jaloittelu edistää paranemista, ja estää veritulppia.

Vierailija
188/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hyvä jos kaikki meni hyvin, mutta kyllä se jaloittelu edistää paranemista, ja estää veritulppia.

Mutta jaloitteluun ei minusta kuulu se, että tekee suurin piirtein kotitöitä synnytyksen jälkeen! Lisäksi, jos on niin hyväkuntoinen, että pystyy vaihtamaan lakanat yms., niin minkä helvetin takia pitää olla tipassa tai katetrissa? En tajua.

Vierailija
189/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

69 ilmoitti nimenomaan kieltäytyneensä sängystä noususta, ei ollut kyse lakanoiden vaihdosta.

Vierailija
190/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei olisi koko lakanaa tarvinnut vaihtaa, jos tulee ohivuotoja. Ehkä ne ovat niin kallita, ettei niitä ole muualla käytössä.

Vierailija
191/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin sanottiin ja näytettiin kaappi, josta sen lakanan (puhtaan) voi hakea ja vaihtaa. Ja ei muuta kuin vaihtohommiin, vaikka mielessä kävi, että nukun mielummin verisissä lakanoissa tässä olotilassa, kun sattuu ja heikottaa.

Ja multakin meinasi jäädä ateriat väliin, kun vauva oli kiinni rinnassa, enkä päässyt edes mehua hakemaan, vaikka kamala jano

Vierailija
192/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin alun, ehkä jossain mainittiin, missä noin on. Olen synnyttänyt Kuusamossa ja Rovaniemellä ja oli aivan erilaista. Ruoka tuotiin huoneeseen ilman muuta, kun vähän pyörrytti. En usko, että kaikissa muissakaan sairaaloissa noin on kuin ap kuvasi, mutta varmaan väen vähyys on vaivaa tosi pahasti monissa paikoissa. Riippuu tietenkin ruuhkatilanteestakin.

Vierailija
193/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousemaan sängystä. Itse asiassa meni 10 minuuttia ennen kuin sitten kolmantena päivänä tuskasta irvistellen pystyin kylkiasennon kautta vääntäytymään istumaan ja siitä varovasti jaloilleni ja rollaattorin sekä tippaletkun kanssa vessaan. Yritin kyllä tehdä jaloilla kovasti jumppaliikkeitä verenkierron vuoksi. Mutta kyllä täytyy sanoa, ettei siellä sairaalassa todellakaan mitään välkkyä väkeä liiaksi ole, kun oli heti yksi hoitaja patistamassa, ylös vaan siitä rouva hyvä... Puhumattakaan siitä, mitä ruokaa tarjotaan leikkauspotilaalle...

Vierailija
194/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kolme sektiota, kaksi ensimmäistä kertaa olin TAYSin 3A:lla. Ensimmäisellä kerralla lounas ja päivällinen tuotiin vielä kaikille huoneeseen, toisella ja kolmannella kerralla ne piti itse hakea. Niin kauan kuin olin tipassa ja katetrissa kiinni, tuotiin ruoat huoneeseen. Lakanat vaihdoin kahdella ensimmäisellä kerralla itse, mutta kolmannella kerralla olin 2B:llä, ja siellä hoitajat vaihtoivat. Kysyivät myös jaksanko itse hakea ruokani (jos miestä ei näkynyt, hän tarjottimen tietysti toi kun oli paikalla). Ja muutenkin 2B:llä päivittelivät kuinka jaksoin niin hyvin hoitaa vauvaa ja käskivät vain pyytää jos tarvitsen apua. 3A:lla pidettiin itsestäänselvänä että hoidan vauvan, ruoanhaut, lakanoidenvaihdot jne. itse.

Vierailija
195/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa naikkarista. Me oltiin perhehuoneessa, joten siellä on muutenkin itsepalvelu. Siitä huolimatta lastenhoitoapua tarjottiin ja muutenkin huolehdittiin erittäin hyvin.

Vierailija
196/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esim. jos on tehty sektio? Sikäli ymmärrän tuon perhehuoneen " itsepalvelun" , koska mieshän on siellä mukana, mutta sitä en ymmärrä, jos nainen on osastolla letkuissa kiinni...

Vierailija
197/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi, voi oliko ruokakin huonoa??? Oliko sekin hoitajien syytä?

Olet ollut todella suuressa vaarassa, kun et ole sängystä noussut ylös. Kolme päivää sängyssä maaten leikkauksen jälkeen on TODELLA pitkä aika.

Vierailija
198/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei esim. jos on tehty sektio? Sikäli ymmärrän tuon perhehuoneen " itsepalvelun" , koska mieshän on siellä mukana, mutta sitä en ymmärrä, jos nainen on osastolla letkuissa kiinni...

Eli perhehuone on sektion jälkeen mahtava juttu, mies voi auttaa yölläkin syötöissä, nostaa vauvaa rinnalle jne.

Vierailija
199/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja voi, voi oliko ruokakin huonoa??? Oliko sekin hoitajien syytä?

Olet ollut todella suuressa vaarassa, kun et ole sängystä noussut ylös. Kolme päivää sängyssä maaten leikkauksen jälkeen on TODELLA pitkä aika.

ruokavalio pitäisi olla vähän toisenlainen, helposti sulavampaa ja kevyempää kuin joku lihakastike. Kivut oli sen verran kovia ja synnytyksen yhteydessä saatu bakteeritulehdus vei voimat sen verran heikoksi, että en yksinkertaisesti kyennyt nousemaan sängystä. Morfiinin voimin sitten vihdoin pikku hiljaa pääsin liikkeelle, ja sen jälkeen kun olin saanut uutta verta (kiitos vaan tuntemattomalle luovuttajalle), olokin vähän koheni.

Vierailija
200/273 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYSissa ei sellaista ylellisyyttä enää ole. Ajattelin vain että olisi ollut paljon kätevämpää kuin soitella keskellä yötä hoitajaa nostamaan vauvaa rinnalle, hoitaja herättää helposti muutkin huoneessa samalla.

t. 82/86

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan