Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat
vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.
Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????
Kommentit (273)
Miksei nykyään enää? Oletetaan ilmeisesti, että kaikki suomalaiset äidit ovat niitä, jotka tekivät lapsen pellon reunaan ja jatkoivat hommiaan... Todella kamalaa tuollainen kohtelu... Tuoreesta äidistä pitäisi huolehtia ja häntä pitäisi hemmotella. Näin ketjua lukemattomana kommentoin.
itselläni 3 vrk 2006 siellä, palvelu oli kuin hotellissa konsanaan, neuvoja ja tukea sateli enemmän kuin ehti vastaanottaa, oli fysioterapeutin sessioita joissa perehdytettiin palautumiseen, jääkaapit osastoilla täynnänsä hyvää ruokaa ja juomaa. sänkyyn tuotiin syömistä aina kun pyysin, samoin luumukeittoa jääkaapista jne. kätilöt ihania ja valmiita auttamaan tai ottamaan vauvan kansliaan jos tarvitsi itse nukkua, jatkuvasti käytiin perhehuoneessakin kyselemässä onko kaikki hyvin ja herättämässä yöllä syöttämään 3h välein (aika pienenä ja aikaisin vaavi syntyi). kun pyysin muulta osastolta lääkärin konsultaatiota (psyk) friikattuani pelottavaksi menneestä synnytyskokemuksesta, tultiin sieltä kanssani juttelemaan muutaman tunnin sisällä. herttinen, minä en olisi lähtenyt sieltä ollenkaan jos ei olisi ollut jo hinku omaan sänkyyn nukkumaan, niin ihanaa porukkaa ja hyvä palvelu siellä oli :)
Vierailija:
Miksei nykyään enää? Oletetaan ilmeisesti, että kaikki suomalaiset äidit ovat niitä, jotka tekivät lapsen pellon reunaan ja jatkoivat hommiaan... Todella kamalaa tuollainen kohtelu... Tuoreesta äidistä pitäisi huolehtia ja häntä pitäisi hemmotella. Näin ketjua lukemattomana kommentoin.
että voisiko joku katsoa vauvaani, kun kävisin suihkussa ja vastaus oli, että jätä sängyn viereen. Kansliaakin voi viedä, mutta siellä tuskin on ketään...
No, kiva olla suihkussa, kun lapsi huutaa ruokaa sängyssään ja sa pelätä, että jos joku kidnappaa sen. Olkoon sitten hormonimyrskyn aiheuttamaa ajattelua, mutta en pidä jättää vastasyntynyttä yksin huoneeseen.
luulen, että tilanne riippuu hyvin paljon siitä, kuinka täynnä osastot ovat. Itse olin myös vuonna 2006 ja sellaiseen aikaan kun sattui olemaan ihan täyttä. Ja aivan kaottista ja ahdistavaa oli koko ajan, yksi hoitaja tuputti lisämaitoa vauvalle ja toinen tuli ottamaan sen pois, kolmas tulee ja nappaa vauvan isän sylistä ja ottaa minua kyselemättä nännistä kiinni... Ja oli tosiaan fysioterapeutin luento, sinne minutkin ajettiin kun tuskin olin synnyttämästä päässyt, siinä vaiheessa kun olisi ollut tarve pikemminkin levätä ja syödä ja tutustua vauvaansa ja yrittää imettää ja vähän edes huokaista. Ihan hirveä kokemus se NKL oli minulle, enää en siellä synnytä.
Päivän aikana saa pitää 30 min taukoa jos on aikaa.
Vierailija:
Turha syyllistää ketään omien perustarpeitensa täyttämisestä. Kun kätilöille se on arkipäivää. Ei voi kaikkien työvuorojensa aikana skipata ruokailua itse.
hoitohenkilökunta oli todella ystävällistä vaikka talo oli täynnä vaativia mammoja ja joo lakanat vaihdoin itse vaikka hbl oli 75. ei pyörryttänyt kun ehkä onnesta, koska olin onnistunut saamaan niin ihanan prinsessan. vuorokausi sitä punnerrettiin ja lopulta imukupilla ulos, joten episiotomiahaavakin oli ihan kohtalainen. ainoa haittapuoli oli ne kuorsaavat mammat (3 kpl) samassa huoneessa ja etenkin mamma joka ei välittänyt vierailuajoista ja tupa oli koko ajan täynnä äänekkäitä vieraita. eli lepoa ja hiljaisuutta olisin kaivannut. minä nautin siitä, että ruoka oli valmiina ja puhtaat vaatteet ja lakanat, kotona kun ei ole varaa minkäänlaiseen henkilökuntaan;)
Ei missään työssä kuulu olla 8h syömättä.
Vierailija:
Ei missään työssä kuulu olla 8h syömättä.
kontillaan tippa kädessä vuonna 2004. Se kuulemma tekee hyvää synnyttäjälle jopa niin, ettei puhtaita lakanoita tullut jos ei itse vaihtanut. Papereissa luki sairauteni nimi ja miten se vaikuttaa, mutta riskisynnytysten osaaminen ei valitettavasti yltänyt hoitohenkilökuntaan saakka.
Omat lääkkeet haettiin mekin kotoa kun lääkejakelu ei toiminut ollenkaan. Kiireen ymmärrän, mutta asennetta en. Ei siellä hotellissa olla, muttei myöskään työsiirtolassa vaan riskiraskauksia hoitavassa sairaalassa.
Toivottavasti nykyään on paremmin. Vieläkin huono muisto paikasta, vaikka muuten synnytys ja seuranta menivät hyvin.
likaiset lakanat synnytyksen jälkeen? Miksi pitää oikein kerskua, että minä kyllä pystyn siihen, vaikka hemppa huiteli 75 tienoila? Mitä ihmeen ylpeyttä siinä on????
Kyllä ja minusta pitää voida vaatia juuri synnyttäneenä jotain peruspalveluja sairaalassa ollessa. Kyllä nainen on sen urakan jälkeen ansainnut vähintään verisen lakanan vaihdon.... Vai väittääkö joku todella vastaan? Ei muuta sitten kun naisilta pois myös äitiysloma, eihän sitäkään tarvita...
Ekalla kerralla minulla oli huonekaverina tyttö, joka oli todella huonossa kunnossa ja kipeä, ja hoitajat sitten minulle marisivat kuinka se toinen on huono ja surkea ja ties vaikka mitä, kun ei heti ensimmäisenä päivänä päässyt edes sängystä ylös ilman avustamista.
Itse synnytysosastolla hoidetaan vauva, vaihdetaan petivaatteet, haetaan ruuat. Ei mua ainakaan ole siellä koskaan passattu, paitsi kahden sektion jälkeen ekat vaippojen vaihdot hoiti henkilökunta, samoin ruuat tuotiin ja tarjottimet vietiin. Mutta heti, kun katetri otettiin leikkauspäivän iltana pois, niin itse vain hommiin.
Luulisi, että mies olisi voinut hakea sulle ruokaa ja juomaa ja vaikka vaihtaa ne lakanatkin.
Onnistuin jäämään ilman ruokaa kun en päässy ylös, eikä kukaan kertonu, että nyt se vaunu on siellä käytävässä ja hakekaa ruokanne.
Sitten valitettiin, että on se kumma kun maidot ei nouse.
kipeä ja olivat siis kotona. ap
Synnytykseen ei muutenkaan saa ottaa lapsia mukaan, jos et sattunut tietämään ja saati kipeää sellaista...
Meidän sairaalamme KSKS oli kyllä varsin toisenlainen, onneksi.