Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaurioittaako lihasrelaksantti ja burana sikiötä?

03.12.2008 |

Hei.

Onko kenellekkään tuttu lihaksiarentouttava lääke, Sirdular (?). Testi näyttää nyt näköjään plussaa ja olen ahkerasti popsinut kyseistä lääkettä selän sijoiltaanmenoon viikon ennen kuin kuukautiset olivat myöhässä. Nyt ilmeisesti siis rv5 menossa ja lääkkeen lopetin lauantaina. Vaurioittaako kyseinen lääke sikiötä? Lapsi ei ollut ihan suunnitelmissa enkä osannut lääkkeen ottoa sen vuoksi edes varoa. Olen myös syönyt 800 buranaa 3x pvä koviin selkäkipuihin sunnuntaihin saakka. Miten huolissaan tässä nyt pitää olla sikiön puolesta....?!? pelottaa.....

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin tuossa vähän Pharmacaa ja sieltä tuli Sirdaludista tekstinä käytöstä raskauden ja imetyksen aikana: "Turvallisuutta raskauden ja imetyksen aikana ei ole varmistettu. Titsanidiinia ei tulisi käyttää raskauden aikana elleivät hyödyt selvästi ylitä riskejä. Erittyy pieninä määriä äidinmaitoon; imetyksen yhteydessä ei pidä käyttää." Titsanidiini on siis Sirdaludin vaikuttava aine.

Buranasta taas (= vaikuttava aine ibuprofeeni): "Raskauden aikana tulee käyttää pienintä tehoavaa annostusta lyhytkestoisesti. Käyttöä ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana tulee välttää, ja viimeisen kolmanneksen aikana se on vasta-aiheista (voi häiritä sikiön hyvinvointia ja pitkittää synntystä). Erittyy äidinmaitoon, mutta normaaliannoksia käytettäessä imetystä ei tarvitse keskeyttää."

Tuossa vaiheessa siis ei suositella kumpaakaan käytettäväksi, mutta jos olet viikolla 5, niin tuskin olet saanut mitään korvaamatonta aikaan, alkio on vasta kiinnittynyt, mutta jatkokäyttöä en suosittelisi. Mieluummin Buranan tilalle turvallisempaa parasetamolia (kaupaanimissä löytyy ainakin: Panadol, Paratabs, Paramax... ). Ja lihasrelaksantit on hankalampi juttu, käynti hierojalla ja kylmähoidot on parempi vaihtoehto kuin jatkuva tabujen popsiminen... Tietysti sillä ehdolla, että lääkärisi on samaa mieltä, mutta tätä mieltä olen itse näitä lääkkeitä kirjoittavana.

T. Dentaurus (itsellä rv 39+2)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla