lapsi sairas >3pv, enkö saa rahaa mistään?
Selventäkäähän kohta töihin lähtevälle, miten tuo menee. Jos 3pv saa olla lapsen sairauden takia pois ja sitten on palkatonta, eikö mistään saa rahaa korvaukseksi? Mites kun on 2 lasta? Entäs jos sairastaa itse putkeen? Kamalaa, milläs itä sitten elää?
Kommentit (8)
että ensin esim. sinä hoidat kolme päivää neuvolan terkkarin lapulla kotona sairasta lasta. Sen jälkeen jos lapsi vielä kipeä, miehesi vie lapsen lekuriin ja sanoo, että "lapsi sairastui just, tarvitse hoitolapun työnantajalle" ja miehesi voi hoitaa toiset kolme päivää palkallisena. Kyllä siinä ajassa jo lapsi tervehtyy ja saatte palkan koko ajalta.
Vuorotella miehen kanssa niitten hoidossa. Omalta sairausajalta saa sitten kyllä palkkaa.
on tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. Ajatuksena on siis se, että voit olla itse ensihätään kotona, ja samalla järjestää lapselle tai lapsille kotiin hoitajan siksi aikaa, että tervehtyvät. Esim. siis MLL:ltä tai jostain muualta. Meillä tuon kolmen palkallisen päivän lisäksi saa olla yhden päivän palkatta. Aika on käsittääkseni 3 pv/lapsi, ja lasketaan sairastumispäivästä. Jos itse sairastaa, niin lääkärintodistuksella saa olla pidempään poissa kuin sen kolme päivää, palkanmaksu tuona aikana määräytyy jotenkin niin, että alkuun saa olla täydellä palkalla, sitten palkka jossain vaiheessa pienenee ja lopulta tippuu Kelan sairauspäivärahalle.
Oon kyllä ymmärtänyt ettei sais tehdä tota peräkkäistä vuorottelua saman lapsen sairauden kanssa. Pitääkös tosiaan huijata saadakseen palkan? Eikö vaikka kelasta saa korvausta?
Ap
eikä varmaan käytettäisi sitä muutenkaan. Minusta on vähän omituista, että työnantajan pitää maksaa palkkaa siitä että hoidan sairasta lasta kotona. Totta kai otan rahat vastaan tuolta 3vrk:lta mutta silti se systeemi tuntuu erikoiselta.
Me vuorotellaan lapsen hoidossa sen mukaan mikä on työtilanne kummallakin. Tämän taudin aikana tulee palkattomia päiviä muutama, ei voi mitään.
Selventäkäähän kohta töihin lähtevälle, miten tuo menee. Jos 3pv saa olla lapsen sairauden takia pois ja sitten on palkatonta, eikö mistään saa rahaa korvaukseksi? Mites kun on 2 lasta? Entäs jos sairastaa itse putkeen? Kamalaa, milläs itä sitten elää?
Se kolme päivää on tarkoitettu hoidon järjestämiseen, eli voit etsiä ja järjestellä sairaan lapsen hoitoa. Esim kysyä MLL hoitajaa tai jotain muuta tuttua hoitamaan. Voithan pitää lomapäivinä ne loput päivät mitä haluut olla kotona.
Jos YH on alle 2t e palkasta palkattomilla kotipäivillä ja palkkaa vielä hoitajan, sanokaas nyt 10e/h niin onko fiksua? Musta tuo systeemi ei oo reilu!
Ap
Sitä varten ne onkin.