Olen työssäkäyvä kahden pienen vilkkaan pojan äiti, missä välissä ehtisin hoitaa itseäni?
Käyn kokopäivätöissä, illalla olen kotona lapset haettuani puolikuuden maissa. Aamulla herätys on aikaisin, kun lapset heräävät aikaisin. En tiedä missä vaiheessa ehtisin ja jaksaisin käydä suihkussa ja laittautua, silittää vaatteet ym. Hävettää, kun tukka jatkuvasti likainen ja päällä samoja vaatteita kun en ehdi silitellä vaatteitani.
Kommentit (12)
Lämmittäkää sauna ja menkää porukalla.
illalla vartti omaa aikaa ennen kun menet nukkumaan niin ehdit valita vaatteesi huomiselle (tai silittää jotain?) tms.
Illalla laitat ne nukkumaan kahdeksalta, minkä jälkeen menet itse suihkuun. Sitten silität paidan seuraavaksi aamuksi ja muutenkin vaatteet valmiiksi. Laitat kellon soimaan varttia vaille kuusi, herättyäsi laitat itsesi valmiiksi (föönaat tukan, meikkaat ym ja pukeudut).
Tehokkuutta ja päättäväisyyttä, ystäväiseni!!
Mihin sä sun ajan kulutat?
Jos lapset leikkivät keskenään, niin silitä sinä sillä aikaa.
Ei lapsissa tarvitse 24/7 roikkua.
Lasten iltatoimet aloitetaan seitsemältä puuron keitolla. Sitten pesut, iltasatu jne. Huoneessa pitää odottaa heidän rauhoittumistaan sänkyynsä ja pois pääsee klo 20.30 - 21. Sitten olenkin niin poikki, että jaksan lukea tai katsoa telkkaria tunnin ennen nukkumaanmenoa.
Aamulla lapset heräävät klo 5 - 5.30 tätä nykyä. Yritän torkkua puoli seitsemään, mutta väsyttää silti, kun ei kunnolla saa nukutuksi. Sitten kiireellä aamupesut, aamiaiset ym.
tai unohtaa se telkkarin katsominen ja käydä suihkussa.
laittaa vähän aikaisemmin nukkumaan. Siirtää aikaisemmaksi esim. vartti kerrallaan, esim. niin, että lopulta iltasadut luetaan klo 19 ja sen jälkeen alkaa rauhoittuminen. Kannattaisi myös alkaa opettaa poikia siihen, että nukahtavat iltasadun jälkeen itse omaan huoneeseen eikä tarvitsisi olla vieressä paria tuntia. Ottaa oman aikansa, tiedän kokemuksesta mutta kannattaa. Suihkussa/saunassa voit käydä illlalla. Itse teen juuri niin, en aamulla ehtisi. Plus illalla saa vähän nautiskellakin siitä pesusta, esim. laittaa rauhassa hoitoaineet, joskus hierotaan miehen kanssa toisemme saunassa jne. Lapset nukkuu omissa huoneissaan, molemmilla itkuhälyttimet, joista hädän kuulee, ei kyllä yleensä tarvi lähteä kesken saunomisen. Vaatteet kannattaa oikoa jo kuivumaan laittaessa hyvin, ei välttämättä tarvi paljon silitellä, toki paitapuserot tms. täytyy mutta niissä nyt ei aikaa paljon menekään. Silittämiset ja vaatteiden valinnat myös lapsille kantsii tehdä jo illalla valmiiksi eikä aamulla enää säheltää niiden kanssa. Onko poikien huoneessa kunnolliset pimennysverhot? Jos ei, niin ehdottomasti kannattaa hommata, voit huijata yötä jatkumaan pidempään. Tsemppiä!
Mutta tämä " päivystäminen" tuolla huoneessa johtuu siitä, että ennen lapset meni nukkumaan ok. Mutta pienemmän vaihdettua pinniksestä lastensänkyyn meno muuttui ihan mahdottomaksi. Jos heidät jätti nukahtamaan itsekseen, he saattoivat 1,5 - 2 h juosta sängystä pois. Eli tällä " nukuttamisella" siis rauhoittuvat nopeammin. Yritämme lähteä huoneesta pois mahdollisimman äkkiä, kun he ovat rauhoittuneet, mutteivat nukahtaneet. ap
No kerron kuinka itse selviän, ehkä saat jonkun vinkin. Meillä on neljä lasta ja kotitöitä tekevä mies =D
-Käyn jumpassa tai salilla 2-3 kertaa viikossa aamulla, heti töiden jälkeen (kun olin töissä) tai illalla. Siellä on lastenhoito (ilmainen) ja siellä myös saunon, suihkin jne.
-Käyn ehkä joka toinen viikko sauvakävelyllä tai vaan kävelyllä jonkun ystäväni kanssa, ulkoilua, rentoutumista yms. Lähden yleensä n. 7-9 maissa, mies laittaa lapset nukkumaan sillä aikaa.
-Meillä on sauna kotona 2x/viikko. La koko perheen pitkä sauna ja ke lapset ensin ja sitten aikuiset vielä jatkavat.
-Käyn suihkussa myös yhdessä lasten kanssa, viihtyvät ammeineen ja leluineen hyvin.
-Kynnet hoidan la saunan jälkeen ja su illalla. Mies usein telkkaria katsoessaan hieroo jalkojani, laittaa niihin kosteusvoidetta
-Hiusmalli sellainen, että helppo nopeasti laittaa kuntoon. Käyn hyvällä kampaajalla 3-4 kertaa vuodessa, laittaa myös kulmat samalla. Häneltä kysyn aina vinkkejä kuinka saan hiukset hyvin arkena, juhlissa.
-Vaatteet silitän ja laitan hengarille muutamaksi viikoksi eteenpäin. Otan jonkun su illan ja silittelen vaatteita ja katson kalenterista onko tulossa juhlia tsm erikoisia asioita joita pitäisi huomioida. Samalla tulee huomattua, jos pitää ostaa jotain sukkahousuja, kauluspaita yms.
Joitain vinkkejä:
-jos on pakko silittää, silitä viikonloppuna valmiiksi seuraavan viikon vaatteet ja laita ne henkariiin odottamaan. Voit valita valmiiksi jopa pukukokonaisuudetkin:-)
-suihku iltaisin lasten kanssa tai yksin
-hiusmalli sellaiseksi, että tukan saa nopeasti aamulla kiinni, eikä hiuksia tarvitse kastella ja föönata. Meikkiin jää enemmän aikaa.
-lapset sänkyyn klo20. Isä vuorottelemaan nukutuksien kanssa tai hoitaa sitten viikonloppuna, jos ei " hallitse hommaa" .
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Oletko yksinhuoltaja?