Teinihirviö terrorisoi joulun?
Voinkohan vaan käskeä vanhinta tytärtäni viettämään joulua lähinnä omassa huoneessaan? Tällä hetkellä tilanne on se, ettei suostu mihinkään yhteistyöhön: ei osallistu pipareihin, siivoukseen, ostoksiin, pakentointiin, kuusen laittoon tai mihinkään. Ei varmaan suostu edes pukemaan lökäreitä siistimpiä vaatteita... Eikä voi mennä ulos, koska on lunta, enkä päästä pikkutennareissa. Ja raivoaa ihan kaikesta. ÄH! Harmittaa, kun pikkusisarukset pahoittaa mielensä tytön hangoittelusta ja raivoamisesta. Itse olen aika hyvin pystynyt olemaan huutamatta, tiukasti vaan todennut, mitä seurauksia on tulossa, kun ei ole mukana. (kännykkä otettu takavarikkoon, kuukausiraha tauolla, tv-aika päättynyt)
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:38"]
Hullu ämmä! sitte viel ihmetellään ku nuoriso on niin masentunutta
[/quote]
Kummallista "ämmättelyä" täällä. En ole ap, mutta olen samaa mieltä, että en kyllä ole kaikenlaista "teiniärhentelyä" kotonani ruvennut kuuntelemaan. Omat kolme lastani ovat jo nuoria aikuisia ja kaikilla oli teini-iän kuohuntaa, mutta säännöt oli kotona, joiden mukaan toimittiin. Turhaa huutamista ja meuhkaamista emme ole sallineet, rajat on oltava isommillakin lapsilla. Eikä meillä mitään natsimeininkiä ollut, teininkin on hyvä ottaa vastuu omalta osaltaan kodin tunnelmasta. Ei siitä, että on normaalit käytöstavat kukaan rupea masentumaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:45"]
Siis suurimman osan mielestä teini saa terrorisoida miten sattuu ja olla osallistumasta joulun laittoon? Joulun valmisteluun kuuluu minun mielestäni myös perus arkitouhuja kuten siivoamista ym ja meillä ainakin teininkin pitää osallistua niihin vaikka kuinka olisi puberteetin kuohut valloillaan. Jos ei osallistu on turha odottaa viikkorahoja tai sen kummempia lahjoja. Murrosikä tai ei käyttäytyä pitää, vaikkei kaikki aina maistukkaan niin kivalle.
Tässäkin keskustelussa mammat vissiin antaa teiniensä päättää mistä vaan ja olla tekemättä mitään sillä verukkeella, että on murrosikä ja sitten ihmetellään missä on mennyt vikaan, kun teini lopettaa koulunkäynnin ja harrastaa anarkistitoimintaa ja rikkoomuiden ihmisten omaisuutta kadulla. Olen erittäin huolissani kasvatuksen tasosta Suomessa näiden kirjoitusten pohjalta.
[/quote]
Ei tietenkään saa terrorisoida. Mutta teinit kyllä osallistuvat arkitouhuihin ja muuhun, kunhan kokevat, että heitä rakastetaan ja heidän vähäistäkin panostaan arvostetaan. Uhkailu ja kiristys- keinon sijaan kannattaa käyttää normaalia keskustelua ja neuvottelua ja "hei kulta rakastan sua, mitä tänään kuuluu" - lähestymistapaa.
Onhan se tietysti vaikeaa, kun kommunikaatio ap:n ja teinin välillä on jo alusta lähtenyt kieroutumaan ap:n oman käyttäytymisen takia.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:52"] Juuri niin, siksi koska olen hänen äitinsä. Ja meillä kaikilla lapsilla on oikeus tunteisiinsa mutta myös pienemmillä sisaruksilla on oikeus omassa kodissaan olla rauhassa huutavalta esiteiniltä, varsinkin 2kk vauvalla. Meillä ei kukaan huuda eikä paisko ovia, en minä eikä teinit. Piste. P.S olen alle 30v joten vaihdevuosia minulla ei vielä ole.
[/quote]No niin, tulihan se totuus sieltä! AP on siis itse jo 14-15 vuotiaana jakanut pipariaan auliisti ilman rajoja ja sääntöjä ja synnyttänyt tämän esikoisensa samanikäisenä kuin mitä tytär nyt on. Tästäkö kumpuaa se hirveä vimma saada tyttö kunnioittamaan äitiä ja äidin rajoja? Pelkäätkö että tytöstä kasvaa samanlainen jakorasia kuin mitä itse olit teininä?
[/quote]
Ei tuon kirjoittaja ollut ap, etkö osaa lukea näitä ketjuja?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:45"]
Siis suurimman osan mielestä teini saa terrorisoida miten sattuu ja olla osallistumasta joulun laittoon? Joulun valmisteluun kuuluu minun mielestäni myös perus arkitouhuja kuten siivoamista ym ja meillä ainakin teininkin pitää osallistua niihin vaikka kuinka olisi puberteetin kuohut valloillaan. Jos ei osallistu on turha odottaa viikkorahoja tai sen kummempia lahjoja. Murrosikä tai ei käyttäytyä pitää, vaikkei kaikki aina maistukkaan niin kivalle.
Tässäkin keskustelussa mammat vissiin antaa teiniensä päättää mistä vaan ja olla tekemättä mitään sillä verukkeella, että on murrosikä ja sitten ihmetellään missä on mennyt vikaan, kun teini lopettaa koulunkäynnin ja harrastaa anarkistitoimintaa ja rikkoomuiden ihmisten omaisuutta kadulla. Olen erittäin huolissani kasvatuksen tasosta Suomessa näiden kirjoitusten pohjalta.
[/quote]
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Teiniä jolla on angsti päällä täytyy käsitellä niin ettei hän tule tuhannen nolatuksi ja niin että keskusteluyhteys säilyy, vaikka purkaus tuleekin. Ei teinin pidä alkaa antaa kiukulla terrorisoida kaikkea. Mutta teinin pitää tuntea itsensä rakastetuksi siitäkin huolimatta että toimii välillä hieman arveluttavalla tavalla.
Mun mielestä ap:n pitäisi antaa asian olla. Jos tyttäresi on päättänyt pilata oman joulunsa, anna hänen se tehdä. TV:n katseluoikeus takaisin, puhelinta ei. Älä anna mahdollisuutta ottaa yhteyttä ystäviin henkilökohtaisesti tai internetin kautta.
Itse elän juuri samaa tilannetta kun ap:n tytär. En ole lapsi, mutta en aikuinenkaan. On vaikeaa löytää kotoa omaa roolia. Tuntuu, että vastuuta joulun järjestämisessä kasautuu liikaa, kun taas piparinleivontaan pikkusisarusten kanssa tuntuisi alentavalta. Joulusta on kadonnut kaikki jännittävyys, ja hössötys tuntuu turhalta. Kun äiti ilmestyy vaatimuksineen, tekee mieli haistattaa vitut.
Ap, tutustu lapseesi. Ei ole helppoa elää maailmassa, jossa sulle ei ole paikkaa. Älä luo maailmaa kotiisi, etenkään joulun aikaan.
T. 14 v. tyttö
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:37"]Mun mielestä ap:n pitäisi antaa asian olla. Jos tyttäresi on päättänyt pilata oman joulunsa, anna hänen se tehdä. TV:n katseluoikeus takaisin, puhelinta ei. Älä anna mahdollisuutta ottaa yhteyttä ystäviin henkilökohtaisesti tai internetin kautta.
Itse elän juuri samaa tilannetta kun ap:n tytär. En ole lapsi, mutta en aikuinenkaan. On vaikeaa löytää kotoa omaa roolia. Tuntuu, että vastuuta joulun järjestämisessä kasautuu liikaa, kun taas piparinleivontaan pikkusisarusten kanssa tuntuisi alentavalta. Joulusta on kadonnut kaikki jännittävyys, ja hössötys tuntuu turhalta. Kun äiti ilmestyy vaatimuksineen, tekee mieli haistattaa vitut.
Ap, tutustu lapseesi. Ei ole helppoa elää maailmassa, jossa sulle ei ole paikkaa. Älä luo maailmaa kotiisi, etenkään joulun aikaan.
T. 14 v. tyttö
[/quote]
Miksi ihmeessä ei saisi nähdä ystäviään?
t. toinen 14v tyttö
Ei kannata teineille jouluna huutaa! Ääliöäidit pitäkää suunne supussa. Itse aattelin,kun lapset olivat åienempiä, että minä se olen, joka tässä joulun tekee. Ja niin tein, ja jouluaattona oli hyvä olla. Nyt kun ovat aikuisia, tulevat auttamaan.
Ettekö vois niiden teinienne elä teinielämää. Kyllä ne siitä tokenee, mutta eivät varmaan mutsia pyydä jouluksi, kun ovat aikuisia.
Aattona ja joulun muina pyhinä. Joulu on kuitenkin ns. perhejuhla eikä sitä oman tilanteen ja käytöksen pohtimista edistä yhtään samassa tilanteessa painivien ystävien kanssa marmattaminen.
Mun kanssa äiti on pahimpina angstin hetkinä toiminut näin. Ja olen jälkeenpäin tajunnut käytökseni lapsellisuuden, ja ollaan voitu vanhempien kanssa keskustella siitä, mitä molemmat olisivat voineet tehdä toisin.
Missä vaiheessa tuo pelätty teini-ikä alkaa? Odotan jo kauhulla. Meidän tyttö täytti juuri 14 ja teki elämänsä ensimmäisen piparkakkutaikinan. Minä en ole koskaan tehnyt enkä jaksanut edes osallistua. Tyttö kysyi, voiko tehdä, katsoi netistä aineet ja kävi ostamassa puuttuvat tarpeet. Välillä kyseli neuvoja, mutta en oikein osannut neuvoa kun leipominen ei ole niin eksaktia tiedettä ja itselläkin vähemmän kokemusta. Tyttö leipoi piparit itse, minä osallistuin vähän koristeluun mutta kyllästyin nopeasti. Tyttö jatkoi koristelut loppuun ja puolet pipareista vietiin taloyhtiön pikkujouluun.
Jaksan aina hämmästellä, että hän auttaa ja osallistuu, kun pyydetään. Ja nyt aivan hiljattain hän on alkanut soittaa koulumatkalta kaupan kohdalta, tarvitseeko ostaa jotain kotiin <3 Ihana lapsi, mutta pelottaa missä kohtaa alkaa tuo kauhea kiukuttelu ja räyhääminen.
tarkasta viiltelyjälkien varalta. itse käyttäydyin 13-19v noin kun pelkäsin koko ajan sairaalloisesti että joku näkee viiltoni.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:57"]
Ap, teillä on kunnon asemasota käynnissä.
Nyt mieti, mitä saavutat tuollaisella asenteella. Lapsesi lienee äitiinsä tullut eli on itsepäinen ja luopuu mieluummin jopa etuuksistaan kuin antaa periksi. Jos oikein kiristät ja rankaiset aina vain lisää, tyttö ottaa vielä hatkat.
Älä siis provosoidu. HUUDA mieluummin kuin että rankaiset aina vaan kovemmin eli kostat sitä kautta pahan mielesi.
Voisit myös kokeilla järkipuhetta. Kerro, että huomaat teidän jo ajautuneen pahasti leireihinne, eikä tuo tilanne enää ratkea muuten kuin siten, että MOLEMMAT antavat hiukan periksi.
Kysy, mitä tytär haluaa joululta. Olen aika varma, että vaikka häntä eivät joulun perinteiset rutiinit nappaa nyt yhtään, ne silti ovat tärkeitä (paitsi jos sanoo niiden olevan evvk ärsyttääkseen natsina pitämäänsä äitiä...) siksi, että ne tuovat sen joulun tunnelman. Voit hyvin sanoa hänelle, että SINULLE joulun tunnelmaan liittyy ennen kaikkea se, että koko perhe puuhaa sitä - kyse ei niinkään ole tavanomaisesta työn jakamisesta, vaikka sekin on reiluuden vuoksi tärkeää.
Antaisin teinin levätä nyt lökäreissään, hänellä lienee myös (kuten meidän teinillä) ollut juuri rankka koejakso joulun alla. Jos teinistä tuntuu paketointi tai kuusen koristelu tyhmiltä pikkulasten jutuilta, anna hänen jättäytyä niistä sivuun ja tehdä vaikkapa jotain ruokaa. Tai siivota. Hän halunne siirtyä jo ns. aikuisten kastiin teidän perheessänne, eikä enää pikkulasten tapaan nostella palloja kuusen oksille.
Jos tytär pitää jotain jouluperinnettänne täysin hoopona, mitä jos luopuisit siitä? Miksi hän ei saisi olla mukana päättämässä, mitä jouluna tehdään? Hän on jo kolmen vuoden päästä aikuinen, joten sananvaltaa pitäisi luovuttaa jo hänellekin, eikä olettaa, että hän innostuu samoista jutuista kuin pikkuiset sisaruksensa.
Koska teillä tuntuu nyt tuo vuoropuhelu muutenkin ärtyneen nokitteluksi (hän sanoo jotain, ja sinä määräät rangaistuksen ja hän uhmaa kahta kauheammin ja sinä taas kiristät rangaistuksia), voi olla, että et millään saa sopua aikaan. Mutta katso nyt ainakin itseäsi ap vakavasti peiliin: tyttäresi ei ole yksin kehittynyt hirviöksi, se on myös pitkälti omaa aikaansaannostasi.
[/quote]
tätä hain minäkin takaa. Millä ap meinaa seuraavaksi rangaista? Entä sen jälkeen? Loppuu keinot kohta. ja siinähän sitten ap ihmettelee, että miten nyt noin pääsi käymään. Valitse ap sota, jota kannattaa alkaa käydä ja anna joskus edes hiukan periksi.
[/quote]
Ja se teini tulee vastaan millä lailla? Huomioiko toisia, keskusteleeko, kuunteleeko, pystyykö perustelemaan, auttaako yhteisissä asioissa?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:13"]
Joopa, olen 48-vuotias ja jos mitenkään sallisin, äitini hössöttäisi vieläkin jouluni pilalle. Muistan hyvin nämä ajat, kun "joulun laitto kuuluu kaikille! nyt laatikkoa! nyt lahjoja! nyt kuusia! nyt siivotaan kaapit!". Itse olen lapsesta asti vihannut pakkopyhiä, eikä edes lahjojen saaminen poistanut sitä pahaa mieltä, mitä siitä monen viikon vihamielisestä, ahdistavasta ja pakottavasta hössötyksestä seurasi.
Tietysti myös, vanhanaikaisesti hyvinkasvatettuja kuin olimme, sai koko joulun olla varpaillaan, että käyttäytyyhän nyt varmasti tarpeeksi pirteästi, hyvin ja iloisesti, vaikka äiti itse böönautin partaalla räiski keittöissä ja tiuskahteli, äyskähteli ja rääkyi, jos vain jonkun perheenjäsenen silmiinsä sai.
Että tälläiseltäkin se "ihana yhteinenn mössönhössönsössön joulunlaitto" voi lapsen ja etenkin teinin simiin näyttää. Ei ollenkaan sellaiselta piparintuoksuiselta hauskuudelta, joksi vanhempi sen mieltää, vaan täysin älyvapaalta törsöttämiseltä parin päivän vuoksi.
Nykyään sulkeuden puolisoni kanssa kahden kotiimme, laitamme kynttilät palamaan, juustoa ja viiniä pöytään. Yleensä emme vaivaudu edes joulukoristeita laittamaan, tai joskus jonkun nauhan jonnekin. Äitini on erittäin vihainen tästä ja riitelemme jouluriidan, mutta se ei minua enää haittaa.
Ihan rauhassa saa mamma kiistellä kaapin siivouksesta kenet kuulijakseen saa, minua ei enää.
[/quote]
Hehe, luin tuon ääneen teinilleni, ja eloisa kuvauksesi nauratti meitä molempia. Mutta joo, kuulostaa aika tutulta, vaikka meillä ei ihan noin overboard koskaan mentykään.
Jouluun kuuluu hirveästi meidän itse itsellemme luomia pakkoja. Pakko siivota ne ja ne jutut. Pakko leipoa, pakko ostaa lahjat niille ja niille, pakko lähettää kortit jnejne. Ei siinä pahaa mitään, jos ihminen itse nauttii niistä, mutta kun helposti niistä tulee riesoja, jotka pitää toteuttaa, eikä muuten joulu tule...ja ikävintä, jos ne pakot pakottaa myös lastensa kurkusta, ap:n teinikin on just siinä iässä, että alkaa arvioida äitinsä joulupakkoja kriittisellä silmällä. En sano, että ap:njoulu olisi yhtä neuroottinen kuin sinun lapsuuden joulusi, mutta ap tuntuu suhtautuvan myös aika ehdottomasti ja tinkimättä joulunviettotapaansa. Menisikö muilta joulu pilalle, jos sille teinille antaisi lahjat paketoimatta? Tuskin.
150, vuoden sinua nuorempi vielä kuukauden verran
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:57"]
Ap, teillä on kunnon asemasota käynnissä.
Nyt mieti, mitä saavutat tuollaisella asenteella. Lapsesi lienee äitiinsä tullut eli on itsepäinen ja luopuu mieluummin jopa etuuksistaan kuin antaa periksi. Jos oikein kiristät ja rankaiset aina vain lisää, tyttö ottaa vielä hatkat.
Älä siis provosoidu. HUUDA mieluummin kuin että rankaiset aina vaan kovemmin eli kostat sitä kautta pahan mielesi.
Voisit myös kokeilla järkipuhetta. Kerro, että huomaat teidän jo ajautuneen pahasti leireihinne, eikä tuo tilanne enää ratkea muuten kuin siten, että MOLEMMAT antavat hiukan periksi.
Kysy, mitä tytär haluaa joululta. Olen aika varma, että vaikka häntä eivät joulun perinteiset rutiinit nappaa nyt yhtään, ne silti ovat tärkeitä (paitsi jos sanoo niiden olevan evvk ärsyttääkseen natsina pitämäänsä äitiä...) siksi, että ne tuovat sen joulun tunnelman. Voit hyvin sanoa hänelle, että SINULLE joulun tunnelmaan liittyy ennen kaikkea se, että koko perhe puuhaa sitä - kyse ei niinkään ole tavanomaisesta työn jakamisesta, vaikka sekin on reiluuden vuoksi tärkeää.
Antaisin teinin levätä nyt lökäreissään, hänellä lienee myös (kuten meidän teinillä) ollut juuri rankka koejakso joulun alla. Jos teinistä tuntuu paketointi tai kuusen koristelu tyhmiltä pikkulasten jutuilta, anna hänen jättäytyä niistä sivuun ja tehdä vaikkapa jotain ruokaa. Tai siivota. Hän halunne siirtyä jo ns. aikuisten kastiin teidän perheessänne, eikä enää pikkulasten tapaan nostella palloja kuusen oksille.
Jos tytär pitää jotain jouluperinnettänne täysin hoopona, mitä jos luopuisit siitä? Miksi hän ei saisi olla mukana päättämässä, mitä jouluna tehdään? Hän on jo kolmen vuoden päästä aikuinen, joten sananvaltaa pitäisi luovuttaa jo hänellekin, eikä olettaa, että hän innostuu samoista jutuista kuin pikkuiset sisaruksensa.
Koska teillä tuntuu nyt tuo vuoropuhelu muutenkin ärtyneen nokitteluksi (hän sanoo jotain, ja sinä määräät rangaistuksen ja hän uhmaa kahta kauheammin ja sinä taas kiristät rangaistuksia), voi olla, että et millään saa sopua aikaan. Mutta katso nyt ainakin itseäsi ap vakavasti peiliin: tyttäresi ei ole yksin kehittynyt hirviöksi, se on myös pitkälti omaa aikaansaannostasi.
[/quote]
tätä hain minäkin takaa. Millä ap meinaa seuraavaksi rangaista? Entä sen jälkeen? Loppuu keinot kohta. ja siinähän sitten ap ihmettelee, että miten nyt noin pääsi käymään. Valitse ap sota, jota kannattaa alkaa käydä ja anna joskus edes hiukan periksi.
[/quote]
Ja se teini tulee vastaan millä lailla? Huomioiko toisia, keskusteleeko, kuunteleeko, pystyykö perustelemaan, auttaako yhteisissä asioissa?
[/quote]
Mitäpä, jos nyt kumminkin kannattaisi kokeilla. Teini ainakin OPPII kompromissien tekoa, jos vanhempi näyttää esimerkkiä ja osaa perustella, miksi joku asia on hänelle tärkeä. Teini EI opi kompromissien tekoa, jos kaikki eri mieltä olo johtaa kännykkätakavarikkoon tai kk-rahan pienennykseen.
150
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:57"]
Mee vaan sinne ovelle lässyttää säännöt säännöt säännöt säännöt säännöt säännöt. Sitähän se teillä on, aina vaan säännöt säännöt säännöt säännöt säännöt. SUN SÄÄNNÖT. Goddamit motherfucker!
[/quote]
Voi lapsukaiset kun ne on MUN SÄÄNNÖT niin kauan kun mun katon alla asutaan ja täysihoidossa ollaan. Sitten kun asut omassa luukussasi niin vietät joulua just niinkuin god damn haluat. Tui tui.
[/quote] sairas ajattelumalli että se on vain sinun kotisi eikä koko perheen. Miksi olet edes hankkinut lapsia jos asenteesi on se, että lapset ovat ennemminkin hoidossa kuin omassa kodissaan?
14 v, no vaikutat tietysti aikuiselta kun osaat oerustella:-) ja olethan huomannut, miten järistyttäviä perusteita nämä lyttääjäsi esittävät: et ole mitään ja minun koti!
Vielä aloittajan tilanteesta: ei ne pienemmät siitä ahdistu, että teini ei halua osallistua jouluhössötykseen. Ne ahdistuvat siitä, että äiti menee teineilyyn mukaan eikä osaa asettua laisinkaan asemaansa aikuisena. Lisäksi heitä ahdistuu oma tulevaisuutensa, sillä lapsikin tajuaa, että jonain päivänä he myös ovat eri mieltä äidin kanssa, ja tuota sitten seuraa.
Kaksivuotias taas on vielä aika kiinni äidin mielialoissa, joten kannattaisi miettiä, kumpaa mielialaa lietsoo: typerää asemasotaa vai sovinnollisuutta.
No, se on teinin tehtävä. Ja teidän tehtävä on niitä rajoja pitää.
kasvatusta ja rajojen kokeilua. Välittämistä.
se teinihirviö ajattelee varman ihan samoin,.. Että sen hirviövanhempien ärsyttävä käytös pilaa sen joulun elämän.
rakkautta rakkautta vaan.
Tuli jotenkin elävästi mieleen omat teini joulut äidin kanssa. Tottakai teini kapinoi ja pitää äidinkin antaa jossain asioissa myöten. Monesti äideillä on turhan isot paineet ja odotukset ja maailmansota syttyy jos teini ei leivo pipareita tai hae kuusta. Ap:llä voisi olla nytkin ihan mukava joulutunnelma, jos olisi vain leiponut ja tehnyt kivat jouluaskareet nuorempien kanssa. Tottakai joulusiivukseen täytyy osallistua (vähintäänkin omahuone + jotain yhteistä esim vessa), mutta miksi pilata tunnelma niistä mukavista askareista koko perheeltä, jos yksi ei halua osallistua?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:49"]No epäilen vahvasti, että tossa iässä ei kauheasti sellanen joulusähellys kiinnosta, joten anna olla!
[/quote]
Niinpä. Mutta ap ei sitä tajua.