Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinihirviö terrorisoi joulun?

Vierailija
21.12.2014 |

Voinkohan vaan käskeä vanhinta tytärtäni viettämään joulua lähinnä omassa huoneessaan? Tällä hetkellä tilanne on se, ettei suostu mihinkään yhteistyöhön: ei osallistu pipareihin, siivoukseen, ostoksiin, pakentointiin, kuusen laittoon tai mihinkään. Ei varmaan suostu edes pukemaan lökäreitä siistimpiä vaatteita... Eikä voi mennä ulos, koska on lunta, enkä päästä pikkutennareissa. Ja raivoaa ihan kaikesta. ÄH! Harmittaa, kun pikkusisarukset pahoittaa mielensä tytön hangoittelusta ja raivoamisesta. Itse olen aika hyvin pystynyt olemaan huutamatta, tiukasti vaan todennut, mitä seurauksia on tulossa, kun ei ole mukana. (kännykkä otettu takavarikkoon, kuukausiraha tauolla, tv-aika päättynyt)

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:52"] Juuri niin, siksi koska olen hänen äitinsä. Ja meillä kaikilla lapsilla on oikeus tunteisiinsa mutta myös pienemmillä sisaruksilla on oikeus omassa kodissaan olla rauhassa huutavalta esiteiniltä, varsinkin 2kk vauvalla. Meillä ei kukaan huuda eikä paisko ovia, en minä eikä teinit. Piste. P.S olen alle 30v joten vaihdevuosia minulla ei vielä ole.

[/quote]No niin, tulihan se totuus sieltä! AP on siis itse jo 14-15 vuotiaana jakanut pipariaan auliisti ilman rajoja ja sääntöjä ja synnyttänyt tämän esikoisensa samanikäisenä kuin mitä tytär nyt on. Tästäkö kumpuaa se hirveä vimma saada tyttö kunnioittamaan äitiä ja äidin rajoja? Pelkäätkö että tytöstä kasvaa samanlainen jakorasia kuin mitä itse olit teininä?

[/quote]Tuossahan sanotaan että alle 30 vuotias, joten äiskä on jakanut pipariaan jo kymmenkesäisestä?

Vierailija
142/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:55"] Mä potkisin pihalle jouluksi tollasen 15 vuotiaan. Ei kyllä ton ikäinen käyttäytyisi meillä noin, kun ei käyttäydy nuoremmatkaan. Ja nää kommentit täällä?! Ei ihme, että kaikenmaailman teinipissikset hyppii silmille kun kotona annetaan käyttäytyä miten sattuu! Voi hyvä Jumala minkälaisia nuoria te kasvatatte! [/quote] Jaa, että heitteillejättöä suosittelet ap:n lapselle ja vielä jouluna? Missä on sinun lähimmäisenrakkautesi? Iskikö dementia ja unohdit, millainen riivinrauta olit itse teiniaikana?  Minä kyllä muistan omat teiniangstini, ja se on auttanut kovasti ymmärtämään teinejäni. Kuten joku jo täällä kirjoittikin, kannattaa valita viisaasti omat sotansa. Teinien kuuluu kapinoida, jotta napanuora vanhempiin katkeaisi. Jos kapinavaihetta ei olisi tullut lapsilleni, olisin ollut kovin huolestunut.  Minua ei ole yhtään haitannut se, että kuohuntavaiheen aikana olen kohdellut teinejä eri tavoin. Olen antanut löysää ja olen jaksanut myös ymmärtää.  Teinikuohut menevät myös aikanaan ohi. Ne menivät minulla ja ne laantuivat myös omilla teineilläni. Niistä ei näy enää jälkeäkään.   [/quote] todellakin saisi painua pihalle tuolla tavalla käyttäytyvä 15 vuotias. Kun saa painua 12 vuotiaskin jos huutaa ja mesoaa niin että pienemmillä sisaruksilla tärykalvot puhkeavat. Meillä ei muiden tarvi kärsiä siitä, että esiteinillä sattuu olemaan huono päivä. Menköön pihalle kiukuttelemaan. Ja ei, en todellakaan ole itse käyttäytynyt noin teini-iässä. Olen kunnioittanut vanhempiani. Ja niin tulevat kunnioittamaan omat lapsenikin, hyvällä tai sitten pahalla. Meillä ei lapset hypi silmille. Ja tämä ei nyt tarkoita väkivallalla kasvattamista niinkuin joku kohta sieltä varmaan lässyttää.

[/quote]

Just. Mutta eivät ne lapsesi koskaan sinua kunnioittamaan ala. Päin vastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOl :DDDDDDDDD

Vierailija
144/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko täällä on paljon teinejä palstalla, tai sitten on paljon vanhempia jotka täysin hukassa teinien kasvatuksessa. miksi muka teini saa kaiken anteeksi vaan koska on teini ja elää vaikeaa aikaa? mitä jos äiti päättäisikin, ettei nyt tee joulun eteen mitään ja vaan käyttäytyisi itsekkäästi ja törkeästi? en katso olevani natsimutsi, vaikka olen teinille asettanut rajat enkä ole antanut hyppiä silmille.

Vierailija
145/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:56"]joko täällä on paljon teinejä palstalla, tai sitten on paljon vanhempia jotka täysin hukassa teinien kasvatuksessa. miksi muka teini saa kaiken anteeksi vaan koska on teini ja elää vaikeaa aikaa? mitä jos äiti päättäisikin, ettei nyt tee joulun eteen mitään ja vaan käyttäytyisi itsekkäästi ja törkeästi? en katso olevani natsimutsi, vaikka olen teinille asettanut rajat enkä ole antanut hyppiä silmille.
[/quote]

Miten niin saa kaiken anteeksi? Missä täällä on sellaista väitetty? Onko se itsekästä ja törkeää jos ei jaksa osallistua mukahauskoihin joulutouhotuksiin? Jos jokin asia ei kiinnosta, ei se muutu yhtään kiinnostavammaksi rangaistusten avulla.

Vierailija
146/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai rajat täytyy olla, silti ei ole ymmärrettävää että teiniä yritetään saada pakottamalla jotain kuusta koristelemaan ja pipareita leipomaan. Sitten viedään puhelimet ja tv:n katsomiset ja uloskaan ei pääse kun kengät on vääränlaiset. Lopuksi vielä kehtaa äiti valittaa joulun terrorisoimisesta, kyllä siinä itse kullakin menisi järki. Joulun alla voi vähän höllätä otetta, ja jos teiniä ei kiinnosta ja äitiä kiinnostaa niin toki äiti voi joulun eteen tahtomansa tehdä. Tuskin teiniä kiinnostaa tekeekö äiti jotain joulun eteen vai ei.

lisäksi oletan että tällä 15-vuotiaalla on juuri loppunut puolen vuoden stressi koulusta ja koulunumeroista, hetkellisesti. Tämä loma on muutaman viikon pituinen tauko jatkuvasta stressistä, ja mitä äiti päättää tehdä? antaa hieman lisää stressiä joulusta, jonka pitäisi olla rentouttavaa aikaa. Lisäksi nämähän olivat menossa sukulaisille (kun niistä verkkareistakin on riitaa kun ei sellaisissa voi sukuloimaan mennä) niin mitä siellä kotona edes tarvitsee järjestellä? 

Vierailija
147/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ylläpito muuttaa tän keskustelun otsikoksi Äitihirviö terrorisoi joulun? Kiitos.

Vierailija
148/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:09"]

Voisko ylläpito muuttaa tän keskustelun otsikoksi Äitihirviö terrorisoi joulun? Kiitos.

[/quote]

Kyllä, tehkää tämä kiitos.

Vierailija
149/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käsittää miten joku voi antaa tuollaisia rangaistuksia siitä, että kieltäytyy leipomasta pipareita?! Aivan käsittämätöntä! Joulu on hauskaa ja rauhallista yhdessäoloa. Ap natseilee ja pilaa itse koko perheeltä joulun. VALIKOI TAISTELUSI! Mieti kannattaako pilata kaikkien mieli pipareiden tai tennareiden takia.

Vierailija
150/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:49"]Voi hyvää päivää suurinta osaa näistä kommentoijista! Ei mikään ihme, että Suomen nuoriso on niin hukassa nykyään! Ap on toiminut ihan järkevästi, aplodit hänelle. Teinit kaipaavat rajoja ja rakkautta, eivät silkkaa anarkiaa. Sitä eivät nämä wt-äidit ainakaan tällä palstalla ymmärrä. Huoh.........
[/quote]
Onpa kiva tietää että sisimmässäni kaipaan rajoja... Suhteettomat rangaistukset kun eivät ole kovin järkeviä. Itse teininä sanon, että en ole "hukassa", koulu sujuu hyvin, en ole ajautunut pahoille teille ja muodostan itse omat mielipiteeni, enkä vain sokeasti kunnioita jotain vain koska "niin se vain menee".

Vierailija
151/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:38"]Ensin en meinannut uskaltaa lukea tätä ketjua, kun oma lapsi ei ole vielä teini. Ajattelin, että täällä on jotain ihan järkkyä, mistä en halua vielä tietää, kun ei ole ajankohtaista. Mutta siis teinihirviö, missä?! Natsimutsi bongattu ainoastaan. Miksi omalle lapselleen pitää aiheuttaa pahaa mieltä jonkun vitun pipareiden takia? [/quote] Älä osallistu tähän jos itselläsi ei ole teini-ikäistä. Vitun piparit? Taidat olla teini vielä itsekkin.

[/quote]

Olen 34-vuotias. Inhoan tuollaista väkinäistä "meidän perheessä tehdään joulua yhdessä vaikka mikä olisi". Vitun piparit siksi, että onko ne todella niin tärkeitä, että oman lapsen kanssa pitää riidellä? News for you, ap, pipareita saa jopa valmiina.

Paljon mukavampi äiti minä olen kuin ap. Jöötä osaan pitää, mutta järkeä käytän sen suhteen, mikä asia on riitelyn arvoinen. Ai mutta anteeksi, mikäs minä olen sanomaan, kun meillä ei asu tennareissa talvella kulkeva teinihirviö. *vapisee*

Vierailija
152/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:07"]

Voinkohan vaan käskeä vanhinta tytärtäni viettämään joulua lähinnä omassa huoneessaan? Tällä hetkellä tilanne on se, ettei suostu mihinkään yhteistyöhön: ei osallistu pipareihin, siivoukseen, ostoksiin, pakentointiin, kuusen laittoon tai mihinkään. Ei varmaan suostu edes pukemaan lökäreitä siistimpiä vaatteita... Eikä voi mennä ulos, koska on lunta, enkä päästä pikkutennareissa. Ja raivoaa ihan kaikesta. ÄH! Harmittaa, kun pikkusisarukset pahoittaa mielensä tytön hangoittelusta ja raivoamisesta. Itse olen aika hyvin pystynyt olemaan huutamatta, tiukasti vaan todennut, mitä seurauksia on tulossa, kun ei ole mukana. (kännykkä otettu takavarikkoon, kuukausiraha tauolla, tv-aika päättynyt)

[/quote]Teini jouluksi karanteeniin omaan huoneeseen, etkä huomioi mitenkään! Saatana jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, niin pitäisi teini todellakin turpansa kiinni!!!

Vierailija
153/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:49"]Voi hyvää päivää suurinta osaa näistä kommentoijista! Ei mikään ihme, että Suomen nuoriso on niin hukassa nykyään! Ap on toiminut ihan järkevästi, aplodit hänelle. Teinit kaipaavat rajoja ja rakkautta, eivät silkkaa anarkiaa. Sitä eivät nämä wt-äidit ainakaan tällä palstalla ymmärrä. Huoh.........
[/quote]
Onpa kiva tietää että sisimmässäni kaipaan rajoja... Suhteettomat rangaistukset kun eivät ole kovin järkeviä. Itse teininä sanon, että en ole "hukassa", koulu sujuu hyvin, en ole ajautunut pahoille teille ja muodostan itse omat mielipiteeni, enkä vain sokeasti kunnioita jotain vain koska "niin se vain menee".
[/quote]
Haluaisiko alapeukun antanut/antaneet perustella kantaansa?

Vierailija
154/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia sulle ap, oot näköjään ihan hukassa tuon äitiytesi kanssa. huomaa kyl että perheessä ei oo isää. on varmaan rankkaa olla useamman lapsen yh. Onks sulla joku lääkitys, jos ei oo, kannatais hommata.

Vierailija
155/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tytöltäsi mitä hän haluaisi tehdä tai miten hän osallistua joulun valmisteluun. Jos piparit ei kiinnosta ehkä joku vaativampi jälkiruoka voisi olla hänelle mieluisampi juttu, voisi vaikka katsoa ohjeen netistä (samalla palautat puhelimen ja t-koneen. Jos hän sanoo ettei halua mitään tehdä sano hänelle että se on ok ja voi halutessaan muuttaa mielensä kunhan vaan kaupat on auki että raaka-aineit avoidaan hakea jos jotain puuttuu. Agressio teinillä tulee jotta ei tulisi regressio, siitä tuo kiukku on kasvua. Sinun ei tarvitse kiukutella, vaikka asia harmittaakin.  

Vierailija
156/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:07"]

[/quote]Teini jouluksi karanteeniin omaan huoneeseen, etkä huomioi mitenkään! Saatana jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, niin pitäisi teini todellakin turpansa kiinni!!!

[/quote] Ja mitähän vittua luulet silläkin saavuttavasi? Luuletko todella, että tuollainen edistäisi asiaa millään tavalla? Satun itse olemaan 17-vuotias, eikä mulla todellakaan siis ole omia mukuloita, mutta tuon sun kirjoituksesi perusteella olen ihan saatanan onnellinen, ettet ole mun vanhempi. Koska tuollainen on ihan naurettavaa aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
157/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:34"]Kiinnitti huomiota, että aloituksessa ei mainita syytä minkä vuoksi teini käyttäytyy noin. Onkohan ap:llä juolahtanut edes mieleen kysyä?
[/quote]

No, se on helppo päätellä tuosta tekstistä miksi.

Vierailija
158/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suurimman osan mielestä teini saa terrorisoida miten sattuu ja olla osallistumasta joulun laittoon? Joulun valmisteluun kuuluu minun mielestäni myös perus arkitouhuja kuten siivoamista ym ja meillä ainakin teininkin pitää osallistua niihin vaikka kuinka olisi puberteetin kuohut valloillaan. Jos ei osallistu on turha odottaa viikkorahoja tai sen kummempia lahjoja. Murrosikä tai ei käyttäytyä pitää, vaikkei kaikki aina maistukkaan niin kivalle.

Tässäkin keskustelussa mammat vissiin antaa teiniensä päättää mistä vaan ja olla tekemättä mitään sillä verukkeella, että on murrosikä ja sitten ihmetellään missä on mennyt vikaan, kun teini lopettaa koulunkäynnin ja harrastaa anarkistitoimintaa ja rikkoomuiden ihmisten omaisuutta kadulla. Olen erittäin huolissani kasvatuksen tasosta Suomessa näiden kirjoitusten pohjalta.

Vierailija
159/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on lähempänä kuin uskotkaan, ap.

Vierailija
160/191 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No epäilen vahvasti, että tossa iässä ei kauheasti sellanen joulusähellys kiinnosta, joten anna olla!